Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De wietolie van Takketoelli,

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De wietolie van Takketoelli,

    Korting op 420shop
    Goedenmorgen samen



    Een van de extraatjes die een kweek je geeft is het zogenaamde 'afval' na de knipknip. Je kunt daar een hele hoop leuke dingen mee doen, maar er olie van maken heeft mijn voorkeur.


    In dit verslag beschrijf ik hoe ik mijn oliecapsules maak, op zijn Takketoellies. Ik gebruik alcohol om de werkzame bestanddelen in op te lossen, en destileer dit weer terug om de kosten zo laag mogelijk te houden.


    De benodigheden:
    20200201_180816.jpg
    Flesverwarmer
    Alcohol
    Olie
    Staafmixer of grinder
    Bekerglazen
    Koffiefilter en houder
    Spuitje
    Roerstaafje, in mijn geval een fuck you vork
    En natuurlijk een pot met de afval en de alcohol, die maak je eerst


    Voorbereiding20200201_165757.jpg20200201_170721.jpg
    Wiet klein maken, in een pot doen en alcohol erbij. Ik doe altijd een 5cm boven de wiet aanvullen met alcohol
    Hoe kleiner de wiet, des te minder alcohol je nodig hebt. Maar gebruik ook niet te weinig anders kunnen niet alle bestanddelen oplossen.

    20200201_181837.jpg
    Deze pot laat ik lang staan, soms wel meer als een week. Ik wil niet alleen de trichomen, ook de andere stoffen die erin zitten. Vandaar de bijna zwarte kleur, er zit bijvoorbeeld ook bladgroen bij enzo.
    Als je alleen de trichjes wilt zou ik de wiet in een buis doen en daar de alcohol doorheen laten lopen.


    De bereiding
    Eerst moet de vloeistof gefilterd worden
    20200201_192222.jpg
    Laat de vloeistof direct in de pot lopen die je in de flessenwarmer zet maar let op; hier haal je straks met je spuitje de olie uit. Je moet er dus wel goed bij kunnen! Gebruik dus een niet te grote pot of bekerglas en probeer van te voren effe uit of je erbij kan!
    De laatste wiet lepel ik uit de pot en met handschoenen aan knijp ik de koffiefilter voorzichtig uit. Je zult altijd wat verlies hebben aan wiet en alcohol, dat is geen ramp, je werkt met afval he

    20200201_193806.jpg
    Water in de flessenwarmerflessenwarmer, bekerglaserin zetten en verdampen maar!
    Op het fornuis onder de afzuigkap!!

    Zo deed ik het eerst alleen ben je zo je alcohol kwijt, wat erg duur is. 1 liter kost 30 euries ongeveer dus ik heb een low budget destileer opstelling gemaakt.

    Die ziet er zo uit:
    20200201_175615.jpg
    Een emmer met daarin een koperen spiraal. In de emmer komt ijswater waardoor de alcoholdamp weer vloeibaar wordt en opgevangen kan worden. Dit moet een gesloten systeem zijn, ik heb daar een potje asperges voor gehaald met een 'Easy open' deksel.
    Bij deze deksels draait alleen de rand bij openen, wat beter is om de verbinding luchtdicht te houden. Ik heb daar nog wat slang tussen gedaan.

    Gebruik hiervoor slang dat gebruikt wordt om alcohol te destileren! Je wilt niet dat de alcohol bestanddelen van de slang oplost.....

    20200201_194709.jpg
    Dan krijg je dus zoiets. De deksel in van de pot in de gootsteen zit niet vast. Bevroren flesje water en wat koelelementen erin. Water erbij en geduld!

    20200201_194148.jpg
    Je kunt nu alleen niet zien wanneer je bijna klaar bent, dus van tevoren ff een streepje zetten.

    Als je de pot in de flessenwarmer bijvult met meer alcohol moet je dit er langzaam en voorzichtig bijschudden!!
    Doe je dit te snel dan kookt de alcohol over!!!

    20200202_133706.jpg20200202_154258.jpg
    Als alles verdampt is laat ik de olie schuin afkoelen.

    20200202_223713.jpg20200202_230523.jpg
    Et voila, 20 stevige capsules!

    Bewaren in de koelkast. Makkelijk mee te nemen, geen gore smaak, wel lekkere boertjes!!

    Voor destilatie kon ik drie keer olie maken van 1 liter alcohol. Ongeveer 30 pillen voor 30 euro.
    nu met destileren haal ik ongeveer 8 tot 10 keer olie maken uit 1 liter! Dat is wel duidelijk!!
    Kost nu ongeveer 100 ml alcohol per bereiding



    Grote Groeten
    Attached Files
    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    #2
    Mooie handleiding.
    Wat is "slang dat gebruikt wordt om alcohol te destilleren" ?
    Ik denk niet dat het meiske bij de Praxis weet wat dat is als ik het vraag.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Bedankt!

      Je moet een siliconen slang bebben, geen pvc ofzo
      Goede opmerking

    • SweetMango
      SweetMango commented
      Editing a comment
      Nee? Bij jou niet? JammerxD

    #3
    mooie opstelling
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Leuk he?
      Het werkt!

    #4
    Al eens de alcomix na het filteren geproefd?

    Ik heb een iets andere ketel maar ben aan het bedenken hoe ik de thc e.d. meeneem naar mijn booze toe.

    Als Ik het afval toevoeg aan een mash, en dan destilleren dan ben ik alles kwijt qua thc en zo. Krijg ik hooguit eën hint van enkele terpenen mee.

    T zal meer iets zelfgestookts en dan de wiet op alcohol zetten worden denk ik.

    Comment


    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Je kan toch de wiet in de alcohol doen, tijd laten staan en dan de wiet eruit filteren ? Dan is de THC opgelost in de alcohol, de zogenaamde Green Dragon. Of bedoel je dat niet ?

      https://en.wikipedia.org/wiki/Tincture_of_cannabis
      Last edited by Flip Hasjkip; 5 February 2020, 18:43.

    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      je most most/mash moet twee keer gestookt worden, de 2e keer begin en eind weggooien eerst is het vies en later wordt het waterig ... Dat proces overleeft de thc niet, dus zoals met besjes op alcohol, ik zal dus een mooie top in een fles moeten laten groeien ,,,, zoals poire Williams.

      Of idd wat fluff op alcohol zetten.

    • eeltje
      eeltje commented
      Editing a comment
      en als je wiet zeeft en de poeder in je fles gooit hehe

    #5
    Mooie handleiding Toelli ! Ik wil niet ondankbaar lijken maar ondanks dat ik mooie spulletjes van je heb gekregen / overgenomen heb ik toch besloten zelf geen destilleerder te bouwen.

    Ik kan er eentje lenen, dan ben je in nog geen half uurtje klaar. 6 Uur wachten vond ik toch wat te lang...

    Kan een volledige opstelling lenen met ook nog zo’n roerapparat dat verwarmt, heb je gelijk je decarb te pakken.
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Was mij bekent Flip!
      Geef je groot gelijk, misschien schaf ik ook een kleintje aan. Is wel zo makkelijk!

    #6
    Netjes

    thanks
    Last edited by Silas; 30 January 2022, 06:56. Reden: herstellen bericht
    2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
    2016 - Greyvol's buitenkweek
    2017 - Santa Maria van Space Cees

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Graag gedaan!
      Ze zijn enorm potent, slaap gewoon de hele nacht door

    #7
    Gaaf project!! Leuk om te lezen, denk dat ik ook een keertje zo'n low budget super creatieve opstelling ga maken!!

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Was erg leuk om te doen en erg snel terugverdiend!
      Bedankt

    #8
    Heel gaaf, mijn knutselhart gaat weer tekeer. Nu met mijn rosin pers is het ook behoorlijk geklooi om naar olie te komen. Hiermee lijkt je in ieder geval grote stappen en hoeveelheden mee te halen. Top gedaan.

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Bedankt Groot!
      Ik ben jouw pers tegengekomen laatst, dat is ook een mooi project geworden! Nog iets te hoog gegrepen, misschien als ik wat meer voorraad heb opgebouwd.
      Ik vindt olie de beste manier om afval te verwerken, grootste rendement. Ik heb wel meer olie omdat ik de alcohol lang laat staan, dus er zitten ook veel andere (werkzame?) stoffen bij.
      Mijn volgende uitbreiding gaat een buis zijn die ik vol wiet prop en waar ik de alcohol door laat stromen. Die buis wil ik dan ook voor butaangas extractie gebruiken in de toekomst.
      En zo blijven we knutselen!

    #9
    Pers is fijn maar niet voor grote hoeveelheden. Knip was dafval Overwegingben ik maar niet ataan begonnen. Ik wilde niet met butaan klooien. Alcohol en de tijd nemen voor alle fijne werkzame stoffen klinkt nog wel als een toelomstige mogelijkheid. Met name wachten en dan in die capsules proppen lijkt mij het meeste.werk, toch?

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Geen idee, een aantal maanden tot half jaar schat ik. Is niet echt te zeggen. De olie die ik in de winkel haal voor mam is nu tot 9-21 houdbaar. Ik kan mij zo voorstellen dat als je na bereiding decarboxileerd het langer houdbaar is? Puur naar bacterien en schimmels gekeken dan.

      Flip?

    • eeltje
      eeltje commented
      Editing a comment
      heb pipetflesjes besteld en gelijk wat capsules zo duur zijn die niet. en hou me zo beetje bezig in de winter met experimentjes hehe

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Heb gelezen ongekoeld een aantal maanden, gekoeld een jaar. Hennepzaadolie zou het langste houdbaar zijn, die gebruik ik ook om te verdunnen.

      Laatste keer dat ik olie heb gemaakt had ik 10 ml, die heb ik verdund naar 20 ml en die was sterk genoeg om 1 druppel per avond te nemen en nog liep mevr Kip rond alsof ze geen kop had, die kan eigenlijk nog dunner. Maar langer dan een maand of 3 doet ze er niet mee.

    #10
    Mooie post Takketoelli! Wat mij betreft sticky-waardig

    Je hebt het nog over alcohol toevoegen tijdens het destilleren. Waarvoor zou dit nodig zijn?
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Bedankt Kroket!

      Dat is alcohol met olie.
      De hoeveelheid te filtreren alcohol is teveel voor n bekerglas of potje. De grootte van de pot is afhankelijk van de flessenwarmer, die moeten daarin passen. Ik ga het ook eens in een grote pot proberen en een electrische kookplaat.

      Als de alcohol begint te koken neemt ook het volume toe door de bubbels, dus kan het overkoken. Dus beter in kleine hoeveelheden en steeds wat toevoegen.
      Last edited by Nederhigh; 29 January 2022, 18:54.

    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Ah nou snap ik 'm
      Dacht even dat je de alcohol/wiet-oplossing tijdens het destilleren weer opnieuw ging verdunnen met alcohol. Maar het past gewoon niet in n keer in het bekerglas.
      Bedankt voor de toelichting
      Last edited by Nederhigh; 29 January 2022, 18:54.

    #11


    BELANGRIJKE UPDATE!!!

    Deze discussie moet ook meegenomen worden in dit verslag!!

    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...71#post1481971

    ​​​​​​​Met dank aan vooral EasyW!
    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    Comment


      #12
      hmz stomme vraag denk.

      https://www.kruidvat.nl/kruidvat-96-...atus/p/2640051 kan nergens pure alchohol vinden in de buurt en er staat alleen op het flesje dat het ontvlambaar is maar dat is alle sterke alchohol


      of misschien toch maar beter navimer online bestellen ?

      groet

      Comment


      • eeltje
        eeltje commented
        Editing a comment
        ja joh zou je niet zeggen nee 3 meter.

      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Dat apparaat is de bom, vrijdag komt mijn kameraad weer langs die heeft ook van die magneetroerders enzo, dan gaan we weer een flinke batch olie maken, denk dat ik een ons of 2 aan toppen heb die mogen erin.

        Schoonmaken is het meeste werk, in een half uurtje heb je een liter alcohol verwerkt waarvan je 3/4 terug kan winnen.

      • eeltje
        eeltje commented
        Editing a comment
        https://www.youtube.com/watch?v=WGa-taMfXJo hehe ik hou het wel kleinschalig 2 plantjes is zat he geen zin om op hem te lijken ben al gek genoeg

      #13
      De 1ste batch staat in de oven te decarben, nog 2 te gaan
      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


      • eeltje
        eeltje commented
        Editing a comment
        ben al klaar met eerste keer hehe mijn 2e batch over 4 maanden vind wel fijn dat je van hoop knipafval naar klein flesje gaat hehe.

      • eeltje
        eeltje commented
        Editing a comment
        met een rietje wietolie in flesjes doen doe ik nooit meer hehe. lag om 17.30 op mn bed en niet op de goede manier hehe

      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment

      #14
      Waarom zou je eerst decaboxileren, de thc a wordt meegenomen in de filtering. Door de verwarming zal dit ook omslaan in thc. Als je eerst dit in een oven of iets dergelijks doet. Verlies je veel goede terpenen en ander goeds.

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Scheelt enorm in de werking, veel stoneder. Plus al het water gaat eruit, wat beter is voor het eindresultaat.
        Smaak boeit niet met capsules

      • Kasteelheer
        Kasteelheer commented
        Editing a comment
        hoe warm gaat dat flesverwarmertje mss?

      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Ik schat een graad of 90-95. Een elektrisch kookplaarje gaat vlotter

      #15
      Erg interessant dit, en leuk samengevat
      Zal hier zeker weten op terugkeren, eerst maar es weed kweken
      Thanks om te delen!
      ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

      Comment

      Bezig...
      X