Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik wil graag wiet boter maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: Ik wil graag wiet boter maken

    Hey lazyassgrower,
    bedankt voor je recept maar ik heb het ook op die manier gedaan. alleen 40gr knipafval/gruis op 1 pakje van 250gr roomboter.
    Ik heb het 2 uur staan roeren in het pannetje en heb er ongeveer 50 ml bij gedaan omdat het er op leek dat de boter verdampte.
    Ik hield aan het eind 200gr boter over maar het was niks...
    moet gewoon een keer knipafval zien te scoren van binnenkweek.
    Hoop dat dat wel goed gaat werken.


    En Xtreme, het nut van het water toevoegen is volgens mij zodat je minder kans hebt om het geheeltje te laten aanbranden denk ik.

    Comment


      #47
      Re: Ik wil graag wiet boter maken

      (Room)boter brandt pas aan bij temperaturen boven de 160 tot 170 graden Celsius. Water kookt reeds bij 100 % Celsius. Je kunt boter ook "klaren". Gewoon zachtjes laten pruttelen en nadien voorzichtig afgieten. Op de bodem blijven dan de kaas- en melkresten over. Ben jij ooit zo dom geweest om boter voor een boterkoek te laten smelten in een hoeveelheid water en nadien het water te verwijderen? De functionaliteit van water ontgaat me echt volkomen. Maar met goede argumenten ben ik best bereid iets bij te leren.

      Comment


        #48
        Re: Ik wil graag wiet boter maken

        Geodude & Xtreme,

        Ik kan jullie helaas niet vertellen waarom er water gebruikt wordt.
        Dit recept heb ik lang geleden bij een oude man mee mogen kijken omdat het mij de eerste keer niet lukte met mijn cake.
        Als ik deze man spreek zal ik het eens na vragen waarom er water bij wordt gedaan, misschien dat hij het me uit zou kunnen leggen.
        Na dit recept te hebben gezien bij deze man heb ik het nooit meer anders gedaan en ik krijg nog steeds mensen over de vloer die zeggen : ooooh weet je nog die ene cake die je gemaakt had... die was echt heftig !

        Hopenlijk komen we er nog achter waarom er water bij gedaan wordt.

        @ Geodude, ik heb nog wat boter in de diepvries liggen als ik een cake ga maken dan ben je alvast uitgenodigd om een hapje te komen eten/slapen haha.


        Groetjes LazyAssGrower

        Comment


          #49
          Re: Ik wil graag wiet boter maken

          Ik ken iemand, die tot een jaar of 5 geleden, wekelijks minimaal 2000 spacecakejes maakte. Die kieperde nooit water bij zijn boter. Wat hij echter wel deed, is gemalen blad door de cake mengen. Niet omdat dit lekker was, maar de klanten wilden "groene" cake.

          Comment


            #50
            Re: Ik wil graag wiet boter maken

            dan hoef ik geen marmercake van die gast Xtreme...
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #51
              Re: Ik wil graag wiet boter maken

              Hier de foto's die ik laatst toevallig gemaakt heb toen ik cake ging bakken :

              20121103_194241.jpg20121103_194251.jpgIMG-20121103-WA0000.jpgIMG-20121103-WA0001.jpgIMG-20121103-WA0002.jpgIMG-20121103-WA0003.jpgIMG-20121104-WA0000.jpg

              Groetjes LazyAssGrower

              Comment


                #52
                Re: Ik wil graag wiet boter maken

                Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
                dan hoef ik geen marmercake van die gast Xtreme...
                Mijn vrouw en ik eveneens niet. Vandaar dat die gast wekelijks een stuk of 20 keurig gesealde cakejes kwam brengen zonder gemalen bladafval. Trouwens, zo heavy waren ze ook weer niet. Ze waren immers bestemd voor onze Zuider-buren, die de shops in Zeeuws-Vlaanderen, Brabant en Limburg bezochten.

                Comment


                  #53
                  Re: Ik wil graag wiet boter maken

                  cupcakejes op z'n hollands, zullen we hem voordragen voor een medaille ?
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #54

                    Comment


                      #55
                      Re: Ik wil graag wiet boter maken

                      Ik gebruik uitsluitend boter. Na een uurtje pruttelen, zet ik een vergiet in een grote pan, doe wat kaasdoek in het vergiet en giet vervolgens de gesmolten boter erdoor heen. Vervolgens druk ik met een houten keukenlepel op het bladafval, om de restanten van de boter die op het blad zitten door de kaasdoek te persen. Veel verlies heb ik dan niet.

                      Comment


                        #56
                        Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

                        Comment


                          #57
                          Re: Ik wil graag wiet boter maken

                          Ik ben 63 jaar Corsaxx en ik heb nooit water gebruikt. Verder gebruik ik een vlamverdeler op ons kleinste gaspitje en een grote gietijzeren pan. Meer dan een beetje pruttelen doet de boter niet. Alleen het stinkt behoorlijk, maar we wonen vrijstaand. Dus daarover maak ik me geen zorgen.

                          Comment


                            #58
                            Re: Ik wil graag wiet boter maken

                            @Xtreme: dat geloof ik ook graag, maar die water methode kreeg ik ook als eerste aangeleerd van de oude garde. Ik persoonlijk vindt dat je boter er wat ranzig van wordt. Daarmee bedoel ik niet vies vuil degoutant of slecht, maar dat je de mooie homogene structuur niet meer terugkrijgt die de boter ervoor had. Ik verkies dus de afval recht in de boter.

                            1 ding is wel zeker, je ruikt het door heel het huis, en de buren mogen soms ook meegenieten. Tevens wonen er enorm veel oudere mensen rond me (70 - 80 plussers), en daar ben ik enorm gelukkig mee. Met deze generatie kan je praten, die loopt niet direct naar de politie bij de minste geur. Met onze generatie twintigers is het spijtig genoeg anders gesteld.
                            Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

                            Comment


                              #59
                              Re: Ik wil graag wiet boter maken

                              Onze buurman van dik in de 80, een oud-agrarier, vroeg me ooit, toen hij in mijn kas keek: wat zijn dat nu voor planten? Toen ik zei dat dit wietplanten waren, was zijn enige commentaar: "kweek je die ook al".

                              Comment


                                #60
                                Re: Ik wil graag wiet boter maken

                                Super toch!!!
                                Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

                                Comment

                                Bezig...
                                X