Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaad en stuuifmeel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door BaZe View Post
    weet niet of het waar is daarom kom ik er ook mee

    schijnt als je een zijtak in een plastiek zak doet en dichtbind dat de top in het zakje dan zaad zal geven en de rest van de plant gewoon toppen

    ik geloof er zelf niks van maar wie weet werkt het
    Werkt niet, een collega van mij was een echte "wietdokter" en puur alles voor eigen gebruik.
    Hij kruiste alles met elkaar en zette planten apart in een aquarium als hij niet wilde dat ze bevrucht werden.

    Comment


      #17
      Als je 1 zijtop bevrucht en er voor zorgt dat de andere toppen niet bevrucht geraken zal enkel die zijtop zaden geven.

      Peace

      Comment


        #18
        Re: Zaad en stuuifmeel

        hoe bevrucht je zo'n plant dan (niet dat ik stuifmeel heb, maar ben benieuwd)

        met een wattenstaafje ofzo? of gooi je zo'n zakje door de lucht bij je plant
        heb echt geen idee.


        Van je zaadjes zou je natuurlijk een sample kunnen nemen en dna-bepaling doen. Dan weet je of het een vrouwtje is..

        Comment


          #19
          Re: Zaad en stuuifmeel

          Tosti,

          Het handmatig bestuiven van een vrouwelijke canabisplant,
          wordt veelal gedaan door middel van een klein kwastje.

          ~ Oscar,

          Comment


            #20
            Re: Zaad en stuuifmeel

            hm... vroeg me zo eens af. Wat als een reguliere mannelijke plant een gefemde vrouw bevrucht, is dat dan te vertrouwen? Niet dat ik denk dat ik een gefemde kruising ga krijgen ofzo maar met het oog op herma's.

            Grtz $iR
            sigpic

            Comment


              #21
              Re: Zaad en stuuifmeel

              Ik dacht dat de kans op herma's dan (een stuk) groter was.
              Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)
              Stoned name generator, alias: "Splifftastic Space Cadet"

              Comment


                #22
                Re: Zaad en stuuifmeel

                Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot View Post
                hm... vroeg me zo eens af. Wat als een reguliere mannelijke plant een gefemde vrouw bevrucht, is dat dan te vertrouwen? Niet dat ik denk dat ik een gefemde kruising ga krijgen ofzo maar met het oog op herma's.

                Grtz $iR
                Beter laat dan nooit:

                De invloed die verantwoordelijk is voor het feminiseringsproces bepaalt volgens mij de kans op herma's. Zaadboeren en onderzoekers weten waarschijnlijk goed wat de beste methode is, dus als iemand die kan gaan ondervragen mag je hier gerust plaatsen wat die methode is

                Methodes die ik ondertussen ken en de meningen daarover (ga er niet vanuit dat deze correct zijn, want de bronnen zijn niet echt te vertrouwen).

                Manipuleren van geslacht door selectie:

                Niet voor de casual kweker, maar grote kwekerijen (van zowel wiet(zaden) als andere planten/bloemen) gebruiken nog steeds de selectie van goede fenotypes als middel van perfectioneren. Selectie kan dus ook worden toegepast om hermafrodie uit de genen van je plant te halen.

                Manipuleren van X/Y chromosoomoverdracht door:
                - Stress (iedereen die kweekt spreekt hier wel eens over dacht ik)
                - Chemische bestanddelen toe te voegen
                - Hormonen toe te voegen.

                Stress:
                De meest natuurlijke methode want je hoeft er ten eerste niet echt iets voor te doen. Natuurlijk niet echt goed te berekenen en te controleren. De reactie van de plant op een stressvol milieu leidt tot chemische instabiliteit (zoals depressiviteit bij de mensen in veel gevallen veroorzaakt wordt door een tekort aan mineralen). Het grote nadeel hierbij (en een deel van het antwoord op je vraag) is dat de gevoeligheid voor geslachtsverandering door stress wordt doorgegeven op het nageslacht (zaadjes). De kans op hermafrodie in je zaden is bij deze methode aanzienlijk groter dan bij de volgende twee methodes.

                Chemische bestanddelen:
                Bepaalde stoffen zoals STS (Zilver Thiosulfaat, eng. Silver Thiosulfate) manipuleren de overdracht en werking van vrouwelijke chromosomen, waardoor bijvoorbeeld mannelijke bloemen op een vrouwelijke plant komen te staan (herma). Dit is ook een stressmethode maar controleerbaar en met minder kans op herma's dan de eerstgenoemde methode. De zaden die hieruit komen hebben namelijk een veel kleinere kans op het gen die hen van geslacht doet veranderen dan de bovenstaande methode. Dit omdat de invloed van chemische en niet van genetische aard is.

                Hormonen toevoegen:
                Gibberaline is het geslachts bepalende hormoon van de cannabisplant, bij toevoeging van dit zuur (niet te letterlijk nemen) door dagelijkse besproeiing tijdens de bloeiperiode is de kans logischerwijze veel groter op vrouwelijke zaden want het mannelijk hormoon is bij deze methode in de minderheid (niet volledig weg en bij nageslacht is er ook nog kans op mannelijk zaad maar veel minder kans op herma's dan de stressmethodes hierboven!).

                Besluit
                Afhankelijk van de methode heb je minder of meer kans op herma's. Er wordt nog veel getwijfeld welke van de laatste twee methodes de beste is om te combineren met genetische manipulatie door selectie. Dus als je bang bent om de kans op herma's te vergroten, ga dan voor Gibberaline. De kans op herma's is in het algemeen inderdaad groter als voordien al werd geknoeid met het geslacht, zoals al werd gezegd.

                Ziezo heb ik even samengevat voor je mss moet dit een nieuwe post worden? En sorry als ik dingen niet goed heb verwoord, ik ben geen wetenschapper maar met mijn beperkte kennis in dit vlak heb ik proberen te verwoorden wat ik al wist, bijkomstige zaken over wiet kweken enzo heb ik gegoogled.

                EDIT: O, en wat is GA-spray? Bevat die Gibberaline of is dat nog een andere stof? Indien het een andere stof is, wordt die gebruikt om het vrouwelijke hormoon te induceren of aan te sporen? Thx!
                Last edited by Aurora; 1 December 2009, 06:58.
                sigpic

                Comment


                  #23
                  Re: Zaad en stuuifmeel

                  EDIT: O, en wat is GA-spray? Bevat die Gibberaline of is dat nog een andere stof? Indien het een andere stof is, wordt die gebruikt om het vrouwelijke hormoon te induceren of aan te sporen? Thx!
                  ja is gibberaline echter de concentratie is wat teld.

                  Grtz

                  Comment


                    #24
                    Re: Zaad en stuuifmeel

                    Yea Aurora!!!

                    Dit is tenminste een antwoord waar ik iets mee ben! Keep up the good work man, Respect++++++!!!
                    Ik had er al vaak op engelsstalige forums over gelezen maar wist niet echt goed hoe het te gaan toepassen. Denk dat dit wel een grote sprong in de goeie richting is.

                    Grtz $iR
                    sigpic

                    Comment


                      #25
                      Re: Zaad en stuuifmeel

                      Word de kans op hermafrodieten bij de stessmethode niet minder als je kruisbestuiving toepast? Dus je bevrucht een vrouwtje met het stuifmeel van een herma. Dit zou betekenen dat ongeveer de helft van het nageslacht herma-genen heeft en de andere helft dus niet.

                      Comment


                        #26
                        Re: Zaad en stuuifmeel

                        Ja het is wel een idee om het een nieuw topic over te beginnen. Zit ook nog wel met een paar vragen.

                        Maar even terug, zal het kort houden:

                        GA -> Gibberellic Acid -> Gibberellinezuur (GA3) -> is idd een planthormoon.

                        Hier mee kan je idd feminized zaad maken. Dit is niet driect op elke plant te gebruiken ( kan wel maar dan krig je niet het gewenste resultaat )

                        Hier heb je een plant voor nodig, vrouwlijk wel te verstaan die 100%
                        xx-chromosomen heeft.

                        Dan komt het hormoon, hier mee ga je de plant dwingen om manlijke bloemen te maken. De bloemen die er aankomen hebben nu stuifmeel met alleen maar xx-chromosomen. Deze op een 100% vrouwlijke plant en tata... 100% xx zaad. Feminized zaad.

                        Afhankelijk van de (zaad) lijn die je gebruikt kan het zijn dat de plant nog een eigenschap heeft van een eerdere kruising van een andere lijn. Dan is de kans op herma's groter.
                        Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)
                        Stoned name generator, alias: "Splifftastic Space Cadet"

                        Comment


                          #27
                          Re: Zaad en stuuifmeel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skafe View Post
                          Word de kans op hermafrodieten bij de stessmethode niet minder als je kruisbestuiving toepast? Dus je bevrucht een vrouwtje met het stuifmeel van een herma. Dit zou betekenen dat ongeveer de helft van het nageslacht herma-genen heeft en de andere helft dus niet.
                          Dan ga je er vanuit dat het vrouwtje 0% hermagenen heeft, echter 90% van cannabisplanten die niet ergens in het wild groeien in nepal ofzo zijn flink besmet met wat hermatoelatende genen (van alle honderduizenden of hoeveel het er ook zijn moeten er wel meer zijn die te maken hebben met het geslacht en de zaadproductie en/of beide) als je snapt wat ik bedoel. Dus de kans blijft zoiezo groter dan 50%. Om echt hermavrije planten te maken heb je genetisch onderzoek nodig of mag je heel tedious generatie na generatie gaan selecteren op GROTE schaal tot je er 99% (100% kan nooit, cfr chaos theorie ) zeker van bent dat je een hermavrije plant hebt.

                          --------------------------
                          zie ook: http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...sts-t9139.html
                          Last edited by Aurora; 5 December 2009, 10:13.
                          sigpic

                          Comment


                            #28
                            Re: Zaad en stuuifmeel

                            ideetje: misschien ze bewust zodanig gaan stressen op het vlak van licht, temperatuur en LV. Indien ze niet herma wordt heb je een zuiver vrouwelijke plant...
                            ging het alleszinds al op die manier aanpakken om een degelijke moeder te vinden maar moet nog veel bijleren op dit gebied.

                            Grtz $iR
                            sigpic

                            Comment


                              #29
                              Re: Zaad en stuuifmeel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jointjedraaien View Post
                              Aan de zaadjes zelf kan je niet zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn...


                              Schijnbaar dus wel! Deze methode is niet 100 % water dicht maar door een strenge zaadselectie kun je toch tot een veel hoger % man/vrouw komen dan 50/50. Verder zijn er nog een tal van randvoorwaarde die het uiteindelijke getoonde geslacht bepalen.

                              Grtz

                              Comment


                                #30
                                Re: Zaad en stuuifmeel

                                Nou daar geloof ik niets van. Stess zal een veel grotere factor zijn. In de vorm van licht/grond/lv enz. Gezien het in de natuur het makkelijkste is om een manlijke plant te produceren en niet een veel energie kosten de vrouw.

                                Btw, wel een leuk sheetje had het nog niet eerder gezien.
                                Binnenkort m'n eerst zelf gekweekte joint, roken. (JA! en dat was er eentje pff...)
                                Stoned name generator, alias: "Splifftastic Space Cadet"

                                Comment

                                Bezig...
                                X