Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste binnenkweek 2X 2x55W Tneon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste binnenkweek 2X 2x55W Tneon

    Korting op 420shop
    Beste medekwekers,

    Eind maart wil ik aan mijn eerste binnenkweekje beginnen, ik heb al heel wat uurtjes rondgespiekt op het forum en heb veel handige informatie weten te winnen!

    Mijn setup moet er zo uit komen te zien:

    Tent: 90X90X160

    Lampen: 2X 2X55 Starlight (Phillips lampen)

    Afzuig: VK 125 360M2 met fancontroller

    Koolstoffilter: Prima Klima 360m2


    Hier komen natuurlijk de meters bij voor de ph en temp. een scroggnetje, ventilator etc.



    Ik kom zelf 2 probleempjes tegen.


    1: Weet ik niet hoeveel warmte de starlights afgeven . De kweek moet gebeuren in een geisoleerde garage waar het rond de 17 graden is. Zullen de 2 starlight behuizingen genoeg zijn om de temperatuur omhoog te krikken?

    2: De diameters van de koolstofilter en de afzuig zijn hetzelfde (125mm) , maar in de tent zitten openingen van 150mm. Er staat bij de instructie van de tent dat deze afstelbaar zijn.Ik veronderstel dat dit geen probleem moet zijn, maar toch maar even vragen


    Ervanuitgaande dat ik in Frankrijk woon moet het dus zo still mogelijk vandaar misschien de overkill van de afzuig maar deze kan ik terug brengen tot 10% van de maximale capaciteit.
    Ik hoop hiermee minimaal zo'n 100 gram per kweek te draaien. Is dit realistisch met SCROG? De eerste keren verwacht ik dit niet natuurlijk als kweekN00B maar meer voor in de toekomst.

    Hoeveel planten is gewenst om een zo goed mogelijke opbrengst te kweken op een oppervlakte van 90X90 d.m.v SCROG

    Graag jullie reactie hierop en eventuele tips zoals what to do en what not to do.

    Alle hulp, opmerkingen, tips etc zijn welkom.


    Nog een groene dag toegewenst

    #2
    Wat is de reden dat je die Starlight gaat gebruiken ? Met een verbruik van 220 watt denk ik dat je beter een COB LED lamp kunt aanschaffen.

    Hier een vb ;

    Consumption:55W
    Average production: 75g
    Right spectrum for both grow & bloom
    Growing area:60x60cm
    Flowering Area: 50x50cm
    LED Cree CXB 3070 3500k
    Driver Mean Well HBG-60-1400A Regulable
    Passive dissipation, noiseless, no fan needed.
    Our advice: 4 lamps for m2


    Als je daar 2 van zou ophangen heb je een oppervlakte van 50 x 100 cm belicht. 1 : 1 draai je daar altijd mee (bij een juist klimaat / omstandigheden). Je hebt dan niet je hele tent belicht maar dat is een kwestie van juist opbinden. Ik zou er 2 of 3 planten onder zetten in wen mooie maat pot.

    Maar misschien heb jij wel een goede reden om voor de Starlight te gaan..
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Flip Hasjkip View Post
      Wat is de reden dat je die Starlight gaat gebruiken ? Met een verbruik van 220 watt denk ik dat je beter een COB LED lamp kunt aanschaffen.

      Hier een vb ;

      Consumption:55W
      Average production: 75g
      Right spectrum for both grow & bloom
      Growing area:60x60cm
      Flowering Area: 50x50cm
      LED Cree CXB 3070 3500k
      Driver Mean Well HBG-60-1400A Regulable
      Passive dissipation, noiseless, no fan needed.
      Our advice: 4 lamps for m2


      Als je daar 2 van zou ophangen heb je een oppervlakte van 50 x 100 cm belicht. 1 : 1 draai je daar altijd mee (bij een juist klimaat / omstandigheden). Je hebt dan niet je hele tent belicht maar dat is een kwestie van juist opbinden. Ik zou er 2 of 3 planten onder zetten in wen mooie maat pot.

      Maar misschien heb jij wel een goede reden om voor de Starlight te gaan..
      Last edited by Amnesia NL; 13 January 2018, 12:11.

      Comment


      • Flip Hasjkip
        Flip Hasjkip commented
        Editing a comment
        Voor 240 € heb je er 2. Zelf bouwen (kwestie van wat schroefjes draaien en kabeltjes aansluiten) maakt het nog iets goedkoper.

      #4
      https://www.todogrowled.com/gb/led-g...l-star-60.html

      Hier het diy topic :
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...r-noobs/page22
      Last edited by Flip Hasjkip; 13 January 2018, 12:42.
      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


        #5
        Ok thanx voor de info!
        Ben zelf niet zo heel handig maar ik ga zeker even kijken.

        Hps is voor mij niet en optie aangezien je dan veel moet afzuigen en ik het zo stealth mogelijk wil houden.

        Misschien dat ik daar later op terugkom maar ik ga eers alles even testen met Tneon of led.

        Ik denk maar zo dat als ik de tneon later nog wil verwisselen kan ik ze altijd nog gebruiken voor een voorgroeihokje.

        Ik ga even rondspieken op de DIY.

        nogmaals bedankt!

        Comment


          #6
          Blijkbaar bestaan er nog steeds een hoop misverstanden omtrend lampen en warmte. Dit is geheel afhankelijk van het vermogen en de efficientie van de lampen. Een 150 watt hps kan nooit meer warmte afgeven dan 220 watt van die philips, aangezien een hps efficienter is en dus meer energie omzet in licht, al de rest is warmte. De reden waarom leds dus niet zo warm worden is omdat ze meer licht uitstralen. Alleen zit je bij hps nog met stralingswarmte, maar zelfs voor een 250 watter valt dat heel goed mee. Sowieso dat dat de betere keuze is tegenover die philips.

          Zelfgemaakt armatuur met citizen cobs kost geen hol meer. Laatste wat ik las was 9 euro ofzo. Pak dan 40 euro voor 4 cobs, 40 voor 4 heatsinks, 10 euro holders. Paar euro voor een frame. Euro of 40 voor de driver en daar kan je ook een goedkoper merk nemen dan meanwell.

          Comment


            #7
            Ik ben van gedachten veranderd.
            Ik heb mijn oog laten vallen op de Mars II 400

            Deze heeft een bloei en groeistand dus minder kosten over de gehele kweek. Aanschafprijs is 163 dollar (direct op hun website) en de specs vinden jullie hieronder:

            Specification
            Grow Light Details
            LED Diode Brand: Power Consumption: Operating Requirements:
            Input voltage: 85v-265v Amperage: 0.78@ 240v
            Coverage Area:
            76cm x 76 cm
            Hanging Distance:
            60cm - 76cm from the top of your canopy
            Product Dimensions:
            34cm x 34cm x 9cm
            Product Weight:
            5.36Kg.
            Operating Temperature: BTU:
            638
            Plug Type:
            EU
            Warranty:
            2 years
            Compare to HPS/MH/HID:
            250 watt
            LED Lens Degree: LED Diode Count:
            80 Pieces
            Spectrum: Product Model Number:
            MARSII-40


            Ik zal de aankoop van mijn tent wel aanpassen qua oppervlak. Dus een leuk tentje uitzoeken van rond de 70x70x170

            Lijkt dit jullie wat? Ik heb al enige kweekverslagen gelezen en de mensen die een succesvolle kweek draaiden gingen toch ong 1 op 1.







            Comment


              #8
              Ik ga me hier ook aanschuiven!
              Werkelijk verbruik is nu 158W en geen 173W meer zoals zij aangeven (ivm hitte led diodes) en ook is de Mars II 400w net te zwak voor een 70x70 tent om die optimaal te belichten, dan zou ik eerder gaan voor een 700W variant. Ook gaf je aan in een ander draadje dat Amazon goedkoper zou zijn dan de NL verkooppunten en dat is absoluut waar. Een nog goedkoper alternatief is idd direct van Mars Hydro zelf bestellen, levertijd 4 dagen vanuit hun magazijn in Duitsland. Wil je nog minder uitgeven? Gebruik de volgende coupon code, deze werkt nog altijd MARSHYDRO Succes!
              Ad usum proprium!

              Comment


                #9
                Wil ik de Mars 700w bestellen, hebben ze hem gewoon niet meer!!
                Ze halen de 700 en de 1200 uit de productie.

                Had ik net een keuze gemaakt ach ja het leven van een kweker gaat niet altijd over dikke toppen

                Nu dus over naar een andere keuze, ik heb nog even de tijd aangezien ik in Maart pas ga beginnen.
                Ik heb al een propagator dus dat scheelt.....

                Wat ik me nu afvraag is als ik voor 2x de reflector 48 ga ( ong 200 watt uit de muur) is dat dan een redelijke oplossing?


                Comment


                  #10
                  Een geluk bij een ongeluk, wellicht.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #11
                    Heb je eindelijk een keuze gemaakt en dan dit.. hehe geen zorgen keuze zat, genoeg "discolampjes" die hetzelfde doen. Ik denk dat 2x Mars refelctor 48x5 net iets teveel ruimte neemt dan zal net nog passen denk ik maar dan zou ik je bv 2x Viparspectra's V300 aanraden dan hou je meer ruimte over en je krijgt meer licht. Of als je wat meer budget hebt dan koop je een mooie cob lamp, die worden ook steeds goedkoper trouwens..
                    Ad usum proprium!

                    Comment


                      #12
                      * QnQ: Ik hoop dat maar hahaha

                      * yes Ganjagast dankjewel voor het advies!

                      Een vraagje aan jullie beiden. Er is 1 probleem dat aan mijn logica voorbij gaat en dat is:

                      Kan een COB lamp met 100W werkelijk vermogen, hetzelfde bieden, qua opbrengst en kwaliteit van het eindproduct , als bijv. een "Discolamp" van 275W werkelijk vermogen.

                      Zoals eerder aangegeven wil ik minimaal op de 100 gram komen per kweekje (en het liefst zo veel mogelijk natuurlijk) Is dit voor een beginner mogelijk met een COB 100W??of moet je hiervoor toch wel een doorgewinterde kweker voor zijn?




                      Comment


                        #13
                        https://www.gpled.eu/nl/gpled-tgl-st...horti-led.html

                        of

                        https://opticledgrowlights.com/produ...standalone-cob
                        Ad usum proprium!

                        Comment


                          #14
                          Ok dat idee had ik dus ook, maar totaal geen ervaring.

                          Ik was jouw kweekverslag met de Hydro II 400W terug aan het lezen en bijna 90 gram opbrengst droog; dat gaat voor mijn doen al de goede richting op.

                          Ik denk dat ik dan een iets zwaardere lamp neem en mijn ruimte terug schroef naar 80x80 om te beginnen. Als ik de smaak te pakken krijg later ga ik er zeker over nadenken.






                          Comment


                            #15
                            Houd ons op de hoogte
                            Ad usum proprium!

                            Comment

                            Bezig...
                            X