Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED DIY tutorial voor noobs

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ik zou inderdaad ook voor actieve koeling kunnen gaan, maar ga toch liever voor passief omdat ik niet het risico wil lopen dat na een verloop van tijd 1 vd fannetjes het begeeft en de cob dan doorbrand.

    Comment


      Zo fannetje kan jaren dag en nacht zonder problemen draaien hoor. Het lijk mij dat de passieve koeling warmer word dan een actieve koeling wat het levensduur van je ledlampje verkort. Efficiency word ook minder als die warm word toch? Maarja tis jouw geld en moet je lekker zelf weten hoe je het aansluit =)
      gl hf lol wp gg no re!

      Comment


      • mafferd
        mafferd commented
        Editing a comment
        precies dat

      Nouuuu inmiddels is het armatuurtje af, nu alleen nog even ophangen.
      Hierbij ook even een fototje.

      Ik bedenk me net wel dat ik eigenlijk helemaal geen extra veiligheidsmaatregelen heb getroffen bij het bouwen.
      De scherpe randjes heb ik allemaal netjes geveild en op plekken waar draad door het aluminium heen moest heb ik rubberen doorvoerringetjes gebruikt.

      Nu vraag ik me wel af hoe ik mijn systeem veiliger kan maken...
      Wat zijn de minimale zaken die een ervaren bouwer/electrotechneut mij zou aanraden ivm de electra in mijn armatuurtje....?
      (ik heb weleens wat over een relais voorbij zien komen maar weet niet zo goed waarvoor dat dient)
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 2 photos.

      Comment


      • BackYardPlant
        BackYardPlant commented
        Editing a comment
        gaaf ding!

        Verder geen verstand van, sorry

      • zegmaarwilly
        zegmaarwilly commented
        Editing a comment
        thanks

      Oorspronkelijk geplaatst door zegmaarwilly View Post
      Nouuuu inmiddels is het armatuurtje af, nu alleen nog even ophangen.
      Hierbij ook even een fototje.

      Ik bedenk me net wel dat ik eigenlijk helemaal geen extra veiligheidsmaatregelen heb getroffen bij het bouwen.
      De scherpe randjes heb ik allemaal netjes geveild en op plekken waar draad door het aluminium heen moest heb ik rubberen doorvoerringetjes gebruikt.

      Nu vraag ik me wel af hoe ik mijn systeem veiliger kan maken...
      Wat zijn de minimale zaken die een ervaren bouwer/electrotechneut mij zou aanraden ivm de electra in mijn armatuurtje....?
      (ik heb weleens wat over een relais voorbij zien komen maar weet niet zo goed waarvoor dat dient)
      Mooi armatuurtje, de driver is van zichzelf al dubbel geaard dus daar hoef je je geen zorgen over te maken volgens mij, er is ook niet zon grote stroomsurge als de lampen aangaan zoals de HPS ballast dingen, misschien dat je rubbertjes op de hoeken kan plakken, zal je wat voorhoofd/oog wondjes schelen down the line.

      Comment


        Als je soepele draad gebruikt hebt, ader eindhulsjes gebruiken, bedrading vastzetten aan het frame, zorgen dat er geen koper zichtbaar is bij de cobhouder. Verder heb ik een klein centraal doosje op het frame gezet en daar alle draadverbindingen in gemaakt.

        Comment


          Oorspronkelijk geplaatst door Bringdown View Post

          Mooi armatuurtje, de driver is van zichzelf al dubbel geaard dus daar hoef je je geen zorgen over te maken volgens mij, er is ook niet zon grote stroomsurge als de lampen aangaan zoals de HPS ballast dingen, misschien dat je rubbertjes op de hoeken kan plakken, zal je wat voorhoofd/oog wondjes schelen down the line.
          Aa dus ik hoef me waarschijnlijk geen zorgen te maken over de driver
          Die hoekjes afplakken is inderdaad een goed idee, daar ga ik nog wat voor zoeken.



          Comment


            Oorspronkelijk geplaatst door groot View Post
            Als je soepele draad gebruikt hebt, ader eindhulsjes gebruiken, bedrading vastzetten aan het frame, zorgen dat er geen koper zichtbaar is bij de cobhouder. Verder heb ik een klein centraal doosje op het frame gezet en daar alle draadverbindingen in gemaakt.
            Ik heb een stevige draad gebruikt waarvan de diameter van alleen het koperdraad iets meer dan 1 mm is en de diameter inclusief isolatie ongeveer 2.5 mm, deze zou ik zelf niet meer onder soepel indelen denk ik.
            Voor de verbindingen heb ik wagotjes gebruikt zoals op onderstaande foto te zien is. Ik heb al mn cobhoudertjes nog even gecontroleerd en op enkele plekken nog wel een klein stukje van het koperdraad kunnen spotten. De cobhouder met het meest extreme geval van ontbloot koperdraad heb ik even op de foto gezet die hieronder te zien is, dat dan toch maar even aanpassen voor de zekerheid waarschijnlijk.
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 2 photos.

            Comment


              Ziet er netjes uit maar een WAGO is geen trekontlasting en bedoeld voor statisch gebruik. Voor vijf euro heb je een centraaldoos met wartels. Zeker zo veilig helemaal als die contacten gaan cor(r)oderen over tijd.

              Comment


                iemand mis enige idee of weet iemand met ervaring over de scrogmaster 360w ?
                ben er een hele tijd uitgeweest en wil nu toch weer is wat opzetten nu kan ik vrij voordelig een ompleet pakket kopen tent met alles waar deze scgormaster360w nieuw bij zit.
                Wat me in totaal aankoop aanzienelijk scheelt (ALLES IS NIEUWE VAN HET COMPLETE PAKKET)
                En zou graag weten wie heeft er al ervaring met led aangezien stres aan planten die led kan geven en daar de juiste voeding voor tegen de stress kan daar online weinig over vinden.
                Oja na aankoop geen zorgen voor de ervaren kwekers ik pas alles van de tent sono lucht slang enzo enzo
                mvd Drik

                Comment


                  Dit topic gaat over zelfbouw leds, paarse disco vragen zijn voor de disco topics

                  Comment


                    Sorry niet goed gekeken zal verder zoeken

                    Comment


                      Oorspronkelijk geplaatst door groot View Post
                      Ziet er netjes uit maar een WAGO is geen trekontlasting en bedoeld voor statisch gebruik. Voor vijf euro heb je een centraaldoos met wartels. Zeker zo veilig helemaal als die contacten gaan cor(r)oderen over tijd.
                      Hey groot, dat is een goed idee. Zodra ik mn scrog netje en reflectiemateriaal heb toegevoegd ga ik achter een centraaldoosje aan.
                      Die past waarschijnlijk mooi op het plaatje waar ik nu de wagotjes op heb geplakt.
                      Tnx

                      Comment


                        Ik wil overstappen naar COB, voor de kweek na de zomer.Ik zat zojuist rond te neuzen op aliexpress en kwam dit cob setje tegen. P&P ook dus zeer handig voor mij. --> foto wijkt net iets af van het product

                        UTB8LyUOuU_4iuJk43Fqq6z.FpXaw.jpgUTB8e6XUvwQydeJk43PUq6AyQpXai.jpg
                        UTB8C880vBahduJk43Jaq6zM8FXah.jpgHTB13OE_brSYBuNjSspfq6AZCpXa6.jpg

                        https://www.aliexpress.com/item/CREE...849803333.html

                        De cobs zullen, als ik het goed heb, elk 65w verbruiken dus ze gaan niet tot het uiterste.
                        wat denk jullie ervan?
                        Last edited by ganjagast; 30 March 2018, 14:53.
                        Ad usum proprium!

                        Comment


                        • Stonerr
                          Stonerr commented
                          Editing a comment
                          Bedankt voor de link eens bekijken wat zoiets zou kosten indien ik het laat maken! Alibaba heeft ook mooie diy setjes..

                        • ganjagast
                          ganjagast commented
                          Editing a comment
                          Ja klopt, juist op alibaba Alleen zijn bijna alle producten voor bulk verkoop voor de groothandel -toch?

                        • Stonerr
                          Stonerr commented
                          Editing a comment
                          Zover ik weet kan je toch gewoon 1 set bestellen, ik had toch prijs gevraagd voor 1set en gekregen.. voorlopig is de investering gewoon wat hoog voor de overstap..

                        Het grote nadeel is dat die zo kort bij elkaar staan. Voor de rest niks mis mee. Zou ze zelfs met de citizens durven nemen voor die prijs.

                        Comment


                        • ganjagast
                          ganjagast commented
                          Editing a comment
                          denk dat ik voor een frame ga van 50cm en dan zitten de lampen om de 25cm naast elkaar.zou dat teveel ruimte zijn?

                        • beowulf
                          beowulf commented
                          Editing a comment
                          Nee, te weinig. Dat is wat ik wilde zeggen. Een 3590 mag gerust 40 tot 50 cm uit elkaar staan. Zeker als die ze nog is zwaarder belast dan 1400mA. Mijn zitten op 50 watt. Dat is nu net het probleem van al die sets die je koopt, de cobs zitten te dicht op elkaar. In het midden heb je dan teveel licht en aan de zijkanten te weinig.

                        • ganjagast
                          ganjagast commented
                          Editing a comment
                          Dan zou een vierkante frame (l 45cm x b 45cm) met 4 cobs elk 50w aangestuurd met een 1400mA driver een beter en praktischer oplossing wezen. Kost me dan wel weer wat meer natuurlijk. Mm nog even over nadenken dan. Alhoewel meer licht in het midden zou op zich goed zijn aangezien het om een 2x2 tentje gaat -zijkanten refelcteren nog.?
                          Last edited by ganjagast; 31 March 2018, 17:57.

                        Vond deze ook wel supa geil.

                        CF Grow BlackSun V2
                        HTB1o9wqoDnI8KJjSszgq6A8ApXaZ.jpgHTB1NsNJoTvI8KJjSspjq6AgjXXaI.jpg
                        Ad usum proprium!

                        Comment

                      Bezig...
                      X