Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opbouw tent en of omgeving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Opbouw tent en of omgeving

    Korting op 420shop
    Hallo,

    ik ben nieuw in het binnenkweken. Onlangs heb ik een complete kweektent gekocht om binnen te kweken.

    Een kweektent van 100x100x180 met 400w lamp (normale kweeklamp geen led) en een filter met een afzuigventilator VK125 (300m3/h hier zit geen snelheidsregelaar op enkel een stekker) en een ventilatortje voor de luchtcirculatie. Dit heb ik opgesteld in een kelder van 30m2 zonder afgesloten deur.

    Mijn idee was om via de ene opening dat ik heb mijn lucht af te blazen en ook de verse lucht te laten inkomen.

    In de kelder zit ik momenteel met een vochtigheid van 80% en een temperatuur van 19 graden (zonder dat de lampen branden).

    Nu vraag ik me af hoe ik best aan klimaat regeling doe? Ik denk er om een ontvochtiger te plaatsen en een temperatuurregeling op de afzuigventilator.
    De ontvochtiger plaats ik die best in de tent of uit de tent in de kelder? Waar let ik op als ik een ontvochtiger koop( hoeveel vocht afnemen per dag etc)?

    De afzuigventilator maakt teveel kabaal, met wat research heb ik vernomen als ik het toerental kan terug dringen dat die minder lawaai kan maken. Kan er mij iemand een goeie regelaar voorstellen die liefst ook de draaisnelheid kan aanpassen aan een ingestelde temperatuur zonder dat de afzuigventilator te veel begint te brommen?
    Hoe traag mag een afzuigventilator gaan?
    Bij mijn opzoekwerk heb ik regelaars van SmsCom tegen gekomen waarbij je gewoon de stekker van de afzuigventilator kan inpluggen, maar er staan geen reviews bij๐Ÿ˜“.

    Kan iemand mij verder helpen?



    #2
    Hoe wil je afblazen en aanzuigen door hetzelfde gat ? Dat wordt lastig, normaal werk je met een slang die je door het gat legt. Heb je niet van die ventilatieroosters onderin je tent ? Daar komt dan de lucht binnen en afblazen doe je door het gat. Hang je filter boven in de tent want warme lucht stijgt op. Probeer altijd naar buiten af te blazen zodat de vochtige lucht niet in je kelder blijft hangen.

    Voordat je allerlei apparatuur koopt die je later nooit meer gebruikt zou ik eerst eens een ronde draaien zonder ontvochtiger. Als het warmer wordt daalt ook de luchtvochtigheid dus grote kans dat het met de lampen aan dadelijk goed is en je er niks meer aan hoeft te doen.

    Als toerenregelaar kan je het beste een trafo pakken, bijv een Variac. Die brommen niet.
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


    • NewNoobie
      NewNoobie commented
      Editing a comment
      In de tent gebeurt dit inderdaad zo maar om in de kelder te geraken is er maar 1 opening en mijn afvoerbuis gaat naar die ingang. De hoop ligt er een beetje op dat warmte stijgt en de huis temperatuur lucht naast de afvoerbuis naar beneden in mijn kelder dwarelt. Als mijn lucht al zo nat is die ik binnen trek al zo nat is zal dat niet beslaan in mijn tent wanneer de lampen uitgaan?

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Ah zo, dat kan inderdaad voor problemen zorgen. Mooiste zou zijn als je naar buiten afblaast door bijv een kelderraam. Ik had eerder ook de afvoer los in de kelder liggen en mijn voorraad eten en zo werd warm en vochtig. De vochtige lucht trek je dan weer je tent in en die wil je liever kwijt. Dan dien je wel een ontvochtiger in de kelder te plaatsen inderdaad.

    #3
    Er zijn afzuigers die stil zijn voor E150 ongeveer, Duits merk soler & palau dacht ik.

    Effe jd zoekfunctie gebruiken.
    Last edited by Rreppellsteeltjam; 21 May 2022, 13:22.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      PS, plaats een kacheltje in die vochtige ruimte en kijk een paar dagen later wat de lv doet.

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Bedoel je S&P (Soler & Palau) ? Die zijn inderdaad erg stil heb ik van een maatje begrepen. Zijn kweekkast staat in de woonkamer en die hoor je niet, alleen de luchtstroom is een beetje hoorbaar.

      https://www.solerpalau.com/nl-nl/

    #4
    Ontvochtiger plaats je buiten de tent. Wanneer je je lucht uit de tent blaast, ontstaat er een negatieve luchtdruk in de tent waardoor lucht naar binnen getrokken wordt door de ventilatiegaten en kieren in de tent. En je wilt zodra de planten beginnen te groeien en daardoor zelf gaan bijdragen aan verhoogde luchtvochtigheid die omlaag brengen, in het laatste stadium naar zo'n 50-55% zodat je geen toprot krijgt.

    Die ontvochtiger zou ik goed in investeren, ik heb persoonlijk deze https://www.coolblue.nl/product/7280...rybest-20.html en die staat gewoon op een slaapkamer, in de tent momenteel week 6 bloei na 8wk groei en de laatste dagen moet ik iedere dag zo rond tzelfde tijdstip een volle tank van 5L legen (mede door de hoge luchtvochtigheid buiten van het regenachtige weer natuurlijk)
    Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

    Comment


      #5
      Zonder deur in je kelder heeft een ontvochtiger vrij weinig zin. Dat is net zoiets als dweilen met de kraan open, helemaal als de vochtige afgeblazen lucht van je tent ook weer in dezelfde ruimte afgeblazen word.

      Ventilator mag verder nooit brommen, als je hem hoort brommen is die niet tevreden en moet de snelheid omhoog.

      Wat Flip zegt: Alles aan zetten en monitoren om te zien wat en waar er verbetering te winnen valt.

      Comment


        #6
        Die dehumificator is wel aan te raden in kelders. Anders krijg je schimmel en zo. Je giet liters water op je planten, en dat verdampt. Dat water moet ergens naartoe.

        Comment


          #7
          Mijn afzuigleiding ligt niet zomaar in de kelder de lucht wordt degelijk afgevoerd uit de kelder maar ik heb de mogelijkheid niet om die buiten af te voeren. Enkele fotoโ€™s om te verduidelijken. Kan dit nog steeds tot moeilijkheden zorgen?
          Attached Files

          Comment


            #8
            Bedankt voor jullie reacties.
            Ik ben nu momenteel bezig met een testrun en gelukkig heb ik geen luchtontvochtiger aangeschaft dankzij het advies ๐Ÿ™.
            Momenteel staat een regelbare trafo die op 25 graden staat. Maar de temperatuur stijgt tot 26,1 graden (op de grond waar mijn meter staat) terwijl de aflaatventilator op vol vermogen draait.
            Een luchtvochtigheid binnen in de tent is bu gedaalt tot 49% (de potten staan bijna droog).

            Mijn plant is slechts een zaailing. Ik ga vandaag wat natte handdoeken inhangen omdat ik aanneem dat dat de rv naar boven moet en water geven aan de zaailing.

            ik zit met met nog 3 vragen die ik jullie wil stellen.

            Vraag 1 hoe zou de rv evalueren naarmate de plant groter wordt?
            Vraag 2 waar hang je best de temperatuursensor van de traforegeling (nog geen schaduw of groot bladerdek)?
            Vraag 3 Zou ik een luchtbevochtiger aanschaffen en zoja waar let ik best op?

            Alvast bedankt van de vorige antwoorden die hebben mij al veel geholpen

            Comment


            • parakweker
              parakweker commented
              Editing a comment
              1. rv gaat omhoog naarmate plant groter wordt. Je hebt dagelijks de piek wanneer de lamp net aan gaat en wanneer je net water gegeven hebt, beste is om deze twee te combineren dus water te geven vlak voor of nadat je lamp aangaat.
              2. dezelfde hoogte als je plant, zodra je een bladerdek krijgt daaronder
              3. nee, lucht bevochtigen kun je prima zelf doen door idd een natte handdoek op te hangen of ff rond te spuiten met een plantenspuit. Bewaar dat geld maar voor de luchtontvochtiger die je over een paar weken waarschijnlijk alsnog nodig gaat hebben

            #9
            1. Die gaat omhoog. Hoe meer plant des te meer verdamping.

            2. Ter hoogte van de plant maar niet in het directe licht. Maak een afdakje, bijv. van karton.

            3. Nee. Je rh is prima voor zaailingen.
            Een dag zonder wiet kent Flip niet.

            Comment


            • NewNoobie
              NewNoobie commented
              Editing a comment
              Bedankt voor uw snelle reactie๐Ÿ™

            #10
            Parakweker, je hebt het dan waarschijnlijk over de bloeiperiode terwijl het donker is in de tent dat ik terug problemen met de luchtvochtigheid ga hebben om toprot te verkomen? Hetzelfde met het drogen van de toppen gaat moeilijker gaan hier neem ik aan?๐Ÿ˜Ÿ

            Comment


              #11
              Ondertussen een tweedehands luchtontvochtiger aangeschaft. Ik ben wel wat geschrokken van het vermogen dat gedissipeerd wordt. Mijn luchtontvochtiger is er een met een compressor.
              Een vraag onder de technische mensen. Wordt het vermogen grotendeels gebruikt al staat de luchtontvochtiger op standby omdat er al voldoende vocht uit de lucht gehaald wordt?

              Mvg

              Comment

              Bezig...
              X