Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Te veel of te weinig water?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Te veel of te weinig water?

    Korting op 420shop
    Hoi iedereen,
    4 weken geleden heb ik mijn 2 zaadjes ( autoflower purple punch) voor de eerste ronde buitenkweek ontkiemd. Dat ging heel goed, tot wanneer ik ze zo'n 2 weken geleden voor het eerst in het zonnetje zette. Ze zijn toen heel slap geworden. Ik dacht door een tekort aan water, ik gaf ze dus elke avond een beetje water met de plantenspuit. Vandaag hangen ze er echter nog treuriger bij en zijn ze volgens mij op sterven na dood.

    De foto van het plantje met de natte aarde heb ik net bewaterd om te zien wat het geeft.

    Dit is mij tweede kweek, vorig jaar bij mijn eerste kweek ging alles zo goed. Ik baal hier echt zwaar van...

    Kan iemand van jullie zeggen waar het aan ligt en of ze nog te redden zijn?

    Alvast heel erg bedankt voor jullie raad en hulp!
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Zaailingen hebben niet zo veel nodig. Weinig water en al helemaal geen voeding. Water geef je niet op het stammetje, maar circa 3-5 cm. rondom. Je mag het plantje tot aan de lobblaadjes in de aarde doen.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Brandnetel View Post
      Zaailingen hebben niet zo veel nodig. Weinig water en al helemaal geen voeding. Water geef je niet op het stammetje, maar circa 3-5 cm. rondom. Je mag het plantje tot aan de lobblaadjes in de aarde doen.
      Dus dien ik ze nu tot aan de lobblaadjes aan te vullen met aarde?

      Comment


      • Brandnetel
        Brandnetel commented
        Editing a comment
        Ja. Een bergje maken tot aan de lobblaadjes. Wel dat stokje en zak sluiting weghalen. Kunnen ze ook niet zo makkelijk omvallen.
        Wat voor aarde gebruik je voor de zaailingen ?
        Last edited by Brandnetel; 6 June 2022, 13:32.

      • Bernie85
        Bernie85 commented
        Editing a comment
        Ik heb gewone potgrond gebruikt met daar zo'n 1/4 perliet bij.

      • Bernie85
        Bernie85 commented
        Editing a comment
        Ik heb ze voorzichtig opnieuw in de aarde gedaan. Kon niet anders gezien de potjes al tot de rand waren gevuld. De aarde voelde wel vrij droog aan, dus mss heb ik ze te weinig water gegeven?

      #4
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.

      Comment


      • Brandnetel
        Brandnetel commented
        Editing a comment
        Je hebt de aarde nu toch wel vochtig gemaakt?

      • Bernie85
        Bernie85 commented
        Editing a comment
        Ja, ik heb er een kwak water bij gedaan en dan met mijn handen goed gemengd.
        Manicure naar de vaantjes, maar liever verpeste nagels dan dooie plantjes denk ik dan 😅
        Nu duimen en afwachten.

        Heel erg bedankt voor de goede raad alvast! 😊

      #5
      Een petfles er overheen helpt ook om het vocht vast te houden
      wel een paar gaatjes er in maken voor lucht
      klein broeikasje krijg je dan

      https://www.cnnbs.nl/wiet-kweken-de-eerste-fase/ 615BB897-F8B3-40F0-857F-D373F3A28080.jpg

      Comment


        #6
        Oorspronkelijk geplaatst door Eurogro View Post
        Een petfles er overheen helpt ook om het vocht vast te houden
        wel een paar gaatjes er in maken voor lucht
        klein broeikasje krijg je dan

        https://www.cnnbs.nl/wiet-kweken-de-eerste-fase/ 615BB897-F8B3-40F0-857F-D373F3A28080.jpg
        Dat is idd een goeie tip! Dank je wel! 🙂

        Comment


        • Brandnetel
          Brandnetel commented
          Editing a comment
          What ^ he said...

        • Eurogro
          Eurogro commented
          Editing a comment
          Hork heb zelf geprobeerd met petfles werkt prima maar je moet er wel gaatjes in maken
          Om te luchten en als het te vochtig Wert naar mijn zin pakte ik de fles even weg en naar een tijdje er weer over moet wel zegen had een 5 ltr waterfles

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Dat het werkt geloof ik wel maar met zaailingen is het niet nodig om er een fles overheen te zetten met of zonder gaatjes.

        #7
        Mogen meteen in de eindpot. De penwortel verkent de plek en bepaald mee hoe groot de plant gaat worden.

        Comment


          #8
          Oorspronkelijk geplaatst door Bernie85 View Post
          Hoi iedereen,
          4 weken geleden heb ik mijn 2 zaadjes ( autoflower purple punch) voor de eerste ronde buitenkweek ontkiemd. Dat ging heel goed, tot wanneer ik ze zo'n 2 weken geleden voor het eerst in het zonnetje zette. Ze zijn toen heel slap geworden. Ik dacht door een tekort aan water, ik gaf ze dus elke avond een beetje water met de plantenspuit. Vandaag hangen ze er echter nog treuriger bij en zijn ze volgens mij op sterven na dood.

          De foto van het plantje met de natte aarde heb ik net bewaterd om te zien wat het geeft.

          Dit is mij tweede kweek, vorig jaar bij mijn eerste kweek ging alles zo goed. Ik baal hier echt zwaar van...

          Kan iemand van jullie zeggen waar het aan ligt en of ze nog te redden zijn?

          Alvast heel erg bedankt voor jullie raad en hulp!
          Zo te zien hebben ze gortdroog in de blakende zon gestaan. Of ze nog te redden zijn moet blijken. Voorlopig maar niet in de zon i.i.g.

          Wateren met een plantenspuit is zinloos, inwateren met 10% van het pot formaat.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Bernie85
            Bernie85 commented
            Editing a comment
            Ik denk dat ik een beetje panisch was om te veel water te geven ivm schimmels en zo. Als beginner is het niet zo simpel om de gulden middenweg te vinden. Dus gelukkig zijn er forums zoals deze 😅

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Logisch je hoort ook altijd dat je de planten gauw verzuipt maar vaker droogt men ze uit als beginner.

          • Bernie85
            Bernie85 commented
            Editing a comment
            Ik heb er eind vorige week zelfs nog 4 ontkiemd die nu hun kopje laten zien. Kwestie van zeker te zijn dat ik toch iets zal kunnen oogsten 😅

          #9
          Als het een beetje redelijk weer is drogen die potten snel uit onder de invloed van wind en zon.
          Ik zou zelf water geven met een kleine gieter o.i.d.
          Afhankelijk van het weer de behoefte afstemmen natuurlijk maar dat spreekt voor zich.


          Comment


            #10
            als ze pal in de zon staan, gaat ze heel snel uitdrogen, zeker zo een kleine plastic pot. De plant drinkt dan meer + verdamping die plaatsvind.

            Dus je mag ze wat meer water geven van het begin, das ook waarom die plant zo klein is gebleven tot nu, te droog, op zoek naar water.
            Als je echt bang hebt je plant te overwateren, zijn er wel opties, zoals stoffen zakken of het water dat je geeft af te meten, 20ml per keer bijvoorbeeld.

            ik zou deze houden en zien wat het doet, maar die andere die ontkiemt zijn, experimenteer daar wat mee, de ene wat meer water dan de andere, en dan zie je de resultaten en kan je vergelijken, zo leer je heel snel!

            alaise biezebeis :p
            Apollo 10 LED binnenkweek#1, Cakemaster tryouts; aardse mineralen, niet balen; Waterparadijs ;Kaaswaters
            Jah, ik hou van planten.

            Comment


              #11
              Oorspronkelijk geplaatst door Hork View Post
              Inwateren met 10% van het pot formaat.
              Bedankt, dan heb ik ook weer wat geleerd. Ik had mijn bakken deze keer veel te nat gemaakt, maar niemand heeft mij er op gewezen dat 10% een mooi uitgangspunt is. Daar kan ik wat mee.

              Het blijft lastig als beginnende kweker. Ik ben niet meer beginnend en had het deze ronde ook niet helemaal goed gedaan, te nat. Te droog is niet goed, maar te nat is ook niet goed, het moet precies goed zijn. Het best maak je de hele grond nat genoeg, zodat de plant de eerste week(en) geen water nodig heeft, dan ontwikkelen de wortels zich mooi door de hele bak. Dat gezegd te hebben, onze planten houden niet van al te natte voeten, dus je moet het niet overdrijven zoals ik deze ronde gedaan had

              Je bent een ervaring rijker, volgende keer gaat het beter, of op zijn minst anders.

              Succes met de kweek.

              Comment


              • Hork
                Hork commented
                Editing a comment
                Het is een richtlijn hoor en geen harde wet! Zelf ben ik van mening dat je zaailingen beter iets te nat kan zetten dan te droog.

              • Slome Joop
                Slome Joop commented
                Editing a comment
                Het is uiteindelijk ook wel goedgekomen met mijn planten, maar ik denk dat ik wel 20% water deed en dat was duidelijk te veel, hoewel, niet echt schade of zo.

              #12
              Even een kleine update, ze zien er al veel beter uit 🙂
              Zoals we in Vlaanderen zeggen, een dikke merci iedereen en in het bijzonder Brandnetel. Het lijkt erop dat ze het gaan halen.
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 1 photos.

              Comment


              • Bernie85
                Bernie85 commented
                Editing a comment
                Dit zijn nog niet de finale potten, ik heb potten van 10 liter waar ik ze binnen een paar weken in ga overpotten. Vorig jaar heb ik dat ook gedaan met de 'omgekeerde zandkasteel methode'.

              • Brandnetel
                Brandnetel commented
                Editing a comment
                Autoflowers of reguliere planten???

              • Bernie85
                Bernie85 commented
                Editing a comment
                Het zijn autoflowers. Ik weet dat deze normaal direct in een grote pot mogen, maar op deze manier heb ik het gevoel dat ik er meer 'controle' over heb . Wat natuurlijk relatief is gezien ik het nu bijna had verpest 😅

              #13
              Vgm komt dit inderdaad vooral omdat je ze in 1 klap in de volle zon hebt gezet, en niet zozeer door je watergift.
              je dames waren gestrekt, dat betekent dat ze hiervoor een tekort aan licht hadden. Vermoedelijk kweekte je voor het raam voor?

              als je voorkweekt voor t raam bijvoorbeeld, of onder een lamp, gaan je plantjes altijd flink leiden als je ze in 1 klap onder de zon zet.
              Het verschil in straling tussen de volle zon en achter het raam is x10 ofzo.
              Beetje als een eskimo een dagje laten zonnen in de sahara zegmaar. Die kun je dan ook met brandwonden afvoeren naar t ziekenhuis.

              Het is een fout die we hier regelmatig voorbij zien komen op t forum, en aardig wat voorbeelden te vinden van dames dir t niet overleefd hebben.
              ​​​​​

              Edit: Wat meer toelichting...

              Voorkweken bijvoorbeeld binnen met weinig licht betekent dat de cellen van je plant zich aanpassen aan de omgeving. Veel celstrek (om opzoek te gaan naar licht), betekent dat ze groter lijken, maar de cellen minde photosynthese kunnen verwerken.
              Dus minder kunnen verdampen om ineens die bak warmte, straling en begewende droge lucht aan te kunnen. Dan drogen je planten levend uit.
              Kun je water geven wat je wil, maar zonder de juiste celstructuur is t gwn klaar.

              Hetzelfde gebeurd vaak bij plantjes van tuinbouw bedrijven als Tuinland etc.. Zet die in de volle zon en t is ook meteen klaar.
              Allemaal voorgekweekt in kassen, etc..
              Last edited by Nederhigh; 7 June 2022, 10:43.
              Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
              Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

              Comment


              • Nederhigh
                Nederhigh commented
                Editing a comment
                Hork als je ze ook voorgroeit onder de volle zon kan dat prima ja. (Zo doe ik dat ook altijd) T gaat om de omslag die ze ineens maken.
                (als de cellen niet berekend zijn op een volledig ander klimaat is t poef)
                Die strek zit er niet in omdat ze hun hele jonge leventje een bak licht hadden eh. Ik spreek in beide situaties uit ervaring trouwens

                Edit: - Buiten ook oppassen met een kopje of een fles over de planten heen zetten. Dat word een broeikasje en loopt zo naar de 50 graden celcius.

              • Hork
                Hork commented
                Editing a comment
                Neen, ik heb ze niet laten ontkiemen in de volle zon maar onder een 15 watt tci ledstrip, vervolgens toen ze 4 cm waren (na vijf dagen ongeveer) in de eindpotten geplant. Dit heb ik 's avonds gedaan en de volgende dag stonden de babies in de volle zon. Dat gaat prima met zaailingen. Met stekken is dat een ander verhaal.

                Wat bij t.s. speelde was droogte i.c.m. de volle zon en dus heeft het alles te maken met watergift. Zaailingen te weinig water geven is gevaarlijker dan te veel. De praktijk wijst dat steeds weer uit. Watergift is de sleutel.
                Last edited by Hork; 7 June 2022, 10:44. Reden: foutje

              • Nederhigh
                Nederhigh commented
                Editing a comment
                Hork blijkbaar was de verandering van omstandigheden nie zo groot dat ze t nie aan konden dan.
                Een beetje LEDstrip komt ook aardig wat vanaf. Lekker dicht erop, en dan kan dat nog wel. Deze zijn (nogmaals) vermoedelijk voorgegroeid met een flink tekort aan licht.

                Ts zegt t zelf eigenlijk:
                Dat ging heel goed, tot wanneer ik ze zo'n 2 weken geleden voor het eerst in het zonnetje zette.
                Wtergift zal zeker een rol spelen, maar t is niet alleen dat. Ik heb vaak zat jonge/kiemplantjes zien wegsmeulen in een goeie vochtige pot.

                Ik was in mijn vorige woning ook genoodzaakt om voor te kweken voor t raam. Uiteindelijk geleerd om een wat bewolktere/regenachtige periode uit te zoeken om ze dan te verplaatsen in de volle grond buiten. (learned the hard way.)
                Last edited by Nederhigh; 7 June 2022, 10:52.
            Bezig...
            X