Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voeding: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

    Korting op 420shop
    Hay medeforummers!

    Wil iemand mij een plezier doen? Ik ben momenteel tegen het einde van mijn bloei en geef alleen nog (kraan) water.

    Nu heb ik een strain (orange bud) die 6,5 tot 8 weken nodig zou hebben. Nou, morgen zit ik op 9 weken bloei en ik denk dat een aantal planten zomaar nog een week of 2, als geen 3, nodig hebben.
    Anderen verwacht ik met een week te kunnen omhakken, al durf ik zelfs dat niet met zekerheid te zeggen. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben, die lange bloei, omdat ik voor de grap de 7e en 8e week (laatste 2 weken) een 14 uur licht, 10 uur donker - schema heb aangehouden. Na deze 2 weken, dus nu de 9e week, hou ik weer 12/12 aan.

    Voeding is bio. Ik begon deze ronde met overtijdse plagron en eindig met een vers setje bio-bizz. En naar ik aanneem zorgt deze voeding wel dat de ph van mijn kraanwater iets zakt.
    Ik heb een 5l vat waarin ik mijn voeding / water in aanmaak. Ik vul deze een 12-24 uur van tevoren, zodat deze 5l de tijd heeft om op kamertemperatuur te komen. En over het algemeen voegde ik 1-12 uur van tevoren, op het gemak de voeding toe zodat ook deze de tijd had om de 5l te.. Sja hoe noem je dat eigenlijk? .. Bevolken, zeg maar..

    Ik heb niks om mijn ph (of ec) te meten. Geen stick en ook geen strips. Deze spullen hoeven niet duur te zijn, ik weet het. Maar ik heb het niet en ook niet de ruimte (in me portemonne) om t aan te schaffen.

    Wat ik wel heb is een 5 jaar oud potje ph- van HyPro. En dat is gewoon zuur (welk zuur?) dus dat bederft niet (toch?).

    Omdat ik iets langer water moet geven dan ik had verwacht. En ze ook niet meer alsnog terug voeding wil geven (wat (eventueel) iig me ph iets naar benee zou brengen), anders komen ze nooit klaar . Heb ik dus even opgezocht wat de ph waarde van mijn kraanwater is volgens het waterbedrijf, op internet. En dit is gemmideld 8,05 !! I.p.v. de 7 die ik had verwacht.

    Ik wil niet dat de hele boel blokkeert, qua opname, en sommmigen ben ik al bijna 2 weken alleen kraanwater aan het geven. Daar stijgt ongetwijfeld de ph waarde in me grond wel van!

    Dus nu is mijn vraag eigenlijk: Wil, en durft, iemand mij een veilig aantal mililiters ph- (van HyPro) t.b.v. 5l kraanwater met een ph van 8 naar een iets fijnere ph van rond de 6 te brengen?
    In ieder geval iets van het scherpe kantje af te halen.

    Ik "weet" dat een enkele druppel ph- in staat is om de ph van veel (hoeveel?) water flink te verlagen. Maar met 5l water moet er toch wel iets van marge zijn?

    Ik wil wel even vertellen waar ik ongeveer zit, welk gebied ik kraanwater afneem. Maar alleen in reply, zodat ik dat gauw weer verwijderen kan.

    Hopelijk wil iemand me effe uit de brand helpen! Alvast bedankt.
    Last edited by dr00p; 9 May 2014, 20:02.
    Rough! Rough! Arrrr..

    #2
    Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

    oi oi om ze iets sneller te laten rijpen is nog een oma trukje en dat is enkele druppels citroensap in je water, heb ondervonden dat ze dan iets sneller rijpen, ook reageren de planten in de laatste twee weken ( sommige toch) beter op 11u licht. Dat kan je mss ook helpen om iets sneller te doen rijpen maar ik zou alvast niet inzitten met die ph - om dit stadia
    groet
    sigpic

    Comment


      #3
      Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

      Aight thanx!

      Ja 11 uur licht, of zelfs 10, schoot ook al door m'n hoofd. Voor nu zat ik echt te denken dat ik op een enorme opnameblokkade afsteven. Maar dat valt mee dus, zeg je gelukkig.

      En druppels citroensap? Hoeveel druppels per bv 1 liter water? Enig idee?
      Rough! Rough! Arrrr..

      Comment


        #4
        Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

        citroensap ga je proeven.. heb ik ook gedaan.. niet dat het vies is maar dan weet je dan..
        ik gooi 4 druppels PH-min in een liter water om van 7.2 naar 6.0 af te zuren... maar dat zal bij ieder verschillen.
        Shivaman-s-Amnesia-scrogg

        Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
        (running)

        Comment


          #5
          Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

          Shivaman! Dat was toch een beetje het antwoord waar ik naar zocht!

          Ik doe morgen dom, en ga eerst eens kijken hoeveel druppels een ml ongeveer bevat. En daarna iets in de trant van 5 druppels op 5l water. Gewoon om de scherpe kant van die ph van 8 een beetje af te halen. (Al is t maar dat ie rond de 7 zit. Is nog niet goed maar scheelt de wereld.)

          Ik geloof namelijk wel wat je zegt BubbaJ! (Maar ben stront eigenwijs ) Dat ik me in principe niet zo druk hoef te maken. Me plantjes zijn vooralsnog supergroen ook! Maar met het oog op 1, 2 van me planten die ik eerder 3 dan 2 weken door zie bloeien (maar toch niet meer voeden wil (?)), wil ik wel me best doen om te voorkomen wat ik kan.

          Thanx gasten!

          Hehe ps, wat is de ph waarde van jouw kraanwater eigenlijk Shiva?
          Rough! Rough! Arrrr..

          Comment


            #6
            Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

            ik doe er citroensap bij uit een flesje,ongeveer 20ml/5 Liter water,van vers citroensap weet ik het niet.m'n PH komt dan op 5,9 a 6,0 met kraantjeswater met een PH van 7,5,k hoop dat je hier iets aan hebt.sukses.
            Wie zijn gat verbrand...,heeft vuur.

            http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...-Eerste-poging

            Comment


              #7
              Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

              net ff gekeken bij het voeding maken.. mijn kraanwater heeft een PH van 7.8
              Als ik 1 Liter kraanwater neem, en doe er 6 druppels PH-min in dan krijg ik een PH van 6.0 exact.
              succes !
              en 7.0 en 6.0 is ook nog een wereld van verschil heh
              Shivaman-s-Amnesia-scrogg

              Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
              (running)

              Comment


                #8
                Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

                Ik heb dat ook eens getest en bij mij was het 7.8

                liep terug na 6.6 /6.5

                Comment


                  #9
                  Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

                  Woehoe!! Thanx gasten!! Moet t nog is goed checken maar 36-40 druppels maakt ongeveer 1ml.

                  Nog even over tot de orde van de dag. Dalijk effe fatsoenlijk reageren. Bedankt he!!
                  Rough! Rough! Arrrr..

                  Comment


                    #10
                    Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

                    1ml bevat gemiddeld 20 druppels, kun je een pipetje kopen, ik heb de hele handel van pipetjes tot ziekenhuisspuiten alles bij de hand;p kost toch geen drol man!
                    en als je creatief wilt zijn, maak zelf een ph-metertje ! link > http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...ter-zelf-maken

                    Comment


                      #11
                      Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

                      Of koop er gewoon eentje voor 7 euro.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #12
                        Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

                        De PH van het kraanwater varieert per locatie dus heel nauwkeurig is het allemaal niet.

                        Appelazijn variant:
                        10 milliliter appelazijn en vul aan met kraanwater tot 1000 milliliter (=1 liter). Appelazijn is te koop bij de supermarkt of de reformwinkel.
                        Houdbaarheid:
                        Deze oplossing kunt u twee dagen in de koelkast bewaren.

                        Zoutzuur variant
                        Neem 1,5 milliliter 10% zoutzuuroplossing.
                        Vul aan met kraanwater tot 1000 milliliter (=1 liter)
                        Houdbaarheid:
                        Deze oplossing kunt u in de koelkast bewaren.

                        *Zoutzuuroplossing 10% = acidum hydrochloricum dilutum (dit is een vloeistof, en verkrijgbaar in de apotheek).

                        Citroenzuur variant
                        Weeg 1 gram citroenzuur af en los dit op in 1 liter kraan- of bronwater.
                        Houdbaarheid:
                        Deze oplossing kunt u in de koelkast bewaren.

                        *Citroenzuur = acidum citricum. (kristallen of poeder, verkijgbaar in de apotheek).

                        in de aquariumwinkel krijg je PH papiertjes om grof je PH te meten. Bij bovenstaande kom je ongeveer uit op PH 5,5 tot 6,5 afhankelijk van de PH van je kraanwater. Bij de appelazijn kan de zuurtegraad van de azijn ook wat fluctueren omdat het een natuurproduct is.
                        Last edited by FlintStoned; 15 May 2014, 17:11.

                        Comment


                          #13
                          Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

                          Ph kraanwater is hier 9,2 ongeveer. Met 35 druppels op 4L water zit ik rond ph 6.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Comment


                            #14
                            Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

                            Zonder meten zou ik het niet doen.
                            Het is ook niet goed voor het bio-bodemleven wat je de laatste weken netjes opgebouwd hebt.
                            Pak desnoods 50/50 regenwater/kraanwater om iets te doen als je er zo'n moeite mee hebt. (heeft de plant er ook moeite mee?)

                            Een druppel is altijd even groot, dat is de meest nauwkeurige meting. Als je gaat omzetten naar ml heb je al een foutmarge.
                            Het is allemaal wel ongeveer plusminus ongeveer.
                            Een verschil van 0.1 pH maakt de oplossing al 1x zuurder.

                            Citroenzuur is heel onstabiel in een vat. Na een paar dagen was de pH hier al een heel punt opgelopen.
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: Help! PH- toevoegen zonder iets te meten

                              Hey allen! Super bedankt voor alle replies! Echt hele toffe en nuttige antwoorden gekregen. Ik had eigenlijk alles tegelijk willen doen: citroenzuur gebruiken, met rode bietenaan de slag, druppels naar mililiters tellen.. Maar druk druk, feestjes, werk, cursus. Allemaal onverwacht maar alleen maar leuk! Dus om van uitstel geen afstel te maken.....

                              Ph strips zullen vast niet duur zijn (7 euro las ik), maar t staat door omstandigheden ook, echt helemaal onderaan m'n verlanglijst. Citroenzuur heb ik ook niet gebruikt of aangeschaft. Ik heb de ph- van HyPro gebruikt want dat is wat ik had. Maar geen idee welk zuur dit is (zwavelzuur? Net als in regen? (..) ).

                              Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het ietwat wezenloos is om deze methode te hanteren. Maar nood breekt wet. Al zal ik ook toegeven dat t gewoon leuk is om met je plantjes te hannesen

                              Maar hebben de plantjes er moeite mee? Dat is een goeie vraag en probeer ik dagelijks te bestuderen door goed te kijken.

                              Mijn redernatie was als volgt: Ik gebruik eigenlijk te kleine potten, namelijk 6,5L. Dat gaat verder goed maar ik bedacht dus een kleinere buffer te hebben.

                              Daarnaast heb ik, als beginner (stom) een geintje uitgehaald door de laatste 2 weken een 14/10 schema aan te houden. Hierdoor is mijn bloei ook verlengd (voor zover ik 6,5 - 8 weken bloei serieus had moeten nemen/ aan moeten houden. Nou goed, wellicht in een ander topic daarover meer..

                              Ten tijde van bloei nam ik aan dat mijn plantvoeding het ph wel iets naar beneden haalt.

                              Maar "de laatste week spoelen" duurt nu alweer 4 weken en hoewel ik er van de week (te vroeg ) wat omgehakt. Maar wat er nu nog staat , staat nog wel effe. Ik verwacht zomaar nog een week of 2, als geen 3 (dat heb ik laatst eerder heschreven).

                              Nou goed, ik begrijp dat die ph van aarde niet met een dag, of een week of misschien zelfs 2, omhoog zal schieten door kraanwater. En ook mijn planten klaagden nog niet (sterker ze staan er prachtig bij, zelfs met die weken al geen voeding, geen geel blad te zien (en dan toch omgehakt (stom!))).

                              Maar omdat ik die langere bloei al aan zag komen, dacht ik dus dat t slim zou zijn om mijn kraanwater iets af te zuren, zodat die ph die ik opgebouwd had, ook een beetje te behouden.

                              Ik heb een ph van 8, kraanwater, volgens de website van mijn waterleverlancier. En begreep uit de eerste reacties dat ik met een bepaalde dosis die ph van 6 kan bereiken. Maar heb toch een slag om de arm gehouden en doe nu <1ml op 5l water. Mijn verwachting is dat ik daarmee een ph van ongeveer <7 bereik. Maar eigenlijk heb ik dus geen idee ..

                              Ik durf niet te praten ober het bodemleven wat eventueel een tik krijgt. Maar ik moet zeggen dat mijn plantjes er lekker bij staan, zoals gezegd wacht ik eigenlijk op geel blad en amberkleurige thrychomen maar t dduurt en duurt maar !!

                              Nogmaals iedereen hartstikke bedankt!
                              Last edited by dr00p; 19 May 2014, 22:05.
                              Rough! Rough! Arrrr..

                              Comment

                              Bezig...
                              X