Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 weken zaailingen vergeling en stipjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    2 weken zaailingen vergeling en stipjes

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,
    dit is m'n tweede kweekpoging. De eerste keer had ik haze gezaaid en die zijn overleden na dezelfde symptomen. Die stonden dan ook in potgrond en de enige 'extra' was een 600w lamp. Deze keer zijn ze ontkiemd in een cocosplug en daarna in allmix gegaan. Lichteren heb ik ergens 23/1 gezien voor de eerste 4 weken. Dat heb ik gedaan maar heb ze na een week over laten gaan. Vandaag zitten op 20/4 omdat ik het gestaag wilde doen. De temperatuur was rond de min/Max 27/31 graden maar die heb ik naar 24/27 graden kunnen krijgen de laatste week. De eerste week was de Rh rond 60% daarna rond 40%. Ze zijn nu 14 dagen oud sinds zaaien en gisteren hebben ze de eerste fishmix groeivoeding gekregen. Vandaag geen water gegeven omdat dat goed voelde haha. Ik doe verder niks met Ph e.d. In mijn woonplaats is ph 8.1 en die van fishmix is 6.1 Er staat wat betreft luchtvoorziening alleen een ventilator op de hoogste stand bij een opening in de tent. Verder zijn alle gaten open boven en onder en geef k t wel eens een zwieper als het raam even open heeft gestaan. Excuus als ik info vergeten ben. Op de foto kan je zien dat de onderste bladeren van buitenaf geel kleuren en omkrullen. Erg droog voelen deze plekjes niet aan dus vandaar het geen water geven. In de verkleuring vind je piepkleine donkere stipjes. Nu begint de kleinste die een week jonger is ook al gelig te worden aan de puntjes terwijl die zo mooi donkergroen was. Kan iemand helpen mijn plantjes te redden?
    Attached Files
    Last edited by SSor; 11 November 2014, 04:08.

    #2
    Re: 2 weken zaailingen vergeling en stipjes

    Is de ph van je water dat je geeft ongeveer constant hetzelfde of geef je soms gewoon water aan 8.1 en erna water + fishmix aan 6.1 ?

    Allmix is 6 weken voorbemest dus eigenlijk zou je de eerste weken geen extra voeding moeten geven. Alleen water met de juiste ph. Op aarde rond de 6,5 aanhouden. Aarde reguleert zijn eigen tot een bepaald niveau en dan is het gedaan. Grote schommelingen in ph vermijden.

    Als je overpot, aarde eerst eens doorspoelen vooraleer je de plant erin zet. Dit om te hoog opgebouwde ec in het medium te vermijden.

    Gewoon op 18/6 beginnen en erna overschakelen op 12/12 vaneerste keer kan ook. Is toch goedkoper in elektriciteit.

    Ventilator mooi boven je plantjes laten blazen, krijgen ze een dik stammetje van. Staat ie erop, kunnen je blaadjes gaan draaien en/of uitdrogen.

    Comment


      #3
      Re: 2 weken zaailingen vergeling en stipjes

      Hoi,

      Ik geloof dat een 600 watt lamp op zaailingen ook teveel van het goede is, en in dit stadium moet je inderdaad nog geen voeding geven alleen wortelstimulator.

      Succes

      Comment


        #4
        Re: 2 weken zaailingen vergeling en stipjes

        Oorspronkelijk geplaatst door Shiva Ketama View Post
        ...aarde eerst eens doorspoelen vooraleer je de plant erin zet. Dit om te hoog opgebouwde ec in het medium te vermijden...
        Koop dan gewoon lightmix

        Zo te zien hebben ze te vroeg in te sterk bemeste aarde gestaan.
        Daarna een slok teveel water gehad en daarna zijn ze weer teveel opgedroogd.
        Regelmaat !
        Elke dag 'n beetje, niet 1 dag veel en dan 3 dagen niks geven.
        Overschakelen op 12/12 in 1 keer, dan duurt het niet zo lang voor ze gaan bloeien.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: 2 weken zaailingen vergeling en stipjes

          Ik heb geen meting gedaan de ph staat vermeld op het onderzoeksrapport van T waterbedrijf. Dat is m'n enige uitgangspunt. Zou dit anders zijn wanneer T uit m'n kraan komt? Fishmix is pas 1 keer toegevoegd.

          Ik las jullie reactie op tijd ( helaas niet eerder kunnen antwoorden) en ben even gestopt met water en zeker voeding geven. Vandaag ook nog 30 cm verhoogd en de ventilator nog wat hoger. De lamp hangt ong. 1,5 meter hoog. Moet dat verlaagt worden?


          Vandaag ga ik de tijd dan op 18/6 zetten en houden. Of moeten ze nu op 12/12? Ik wil proberen om nog 2 zaadjes direct 12/12 mee laten gaan dan. Beetje uitproberen allemaal nog. Leer ik van


          De 600 watt lamp is omdat ik die als leek erin gedraaid heb eigenlijk. Is het noodzakelijk om er een andere lamp in te doen? Ik wilde deze eigenlijk blijven gebruiken de gehele periode. Is dat mogelijk?


          De wortels doen het opzich goed lijkt me. Ze zijn met een week plug in een kleine pot gegaan en na een week weer in een 50 liter pot. Bij beide pot-beurten liepen de wortels er onderin met 1 a 2 cm eruit.


          Zou dit te maken hebben met de grote hoeveelheid lichturen de eerste periode?


          Vandaag de kleine H ook in een 50L pot. Goed water gegeven.
          De 2 P beetje bijgevuld.
          Op T moment ( ben lekker bij ze gaan zitten ) is T hier 27,4 graden met 60% Rh.
          Net ff T raam open gelucht en m'n boekje bijgehouden.
          Vond ik de volgende kaart: (beneden)

          Op de volgende foto met meter staat vooraan P1 en achter de een week jongere H1. Rechts staat dan nog een zelfde P2. Drie stuks.

          Derde foto: P1
          Vierde foto: P2
          Vijfde foto: H1

          Hoor graag weer reacties!
          Attached Files

          Comment


            #6
            Re: 2 weken zaailingen vergeling en stipjes

            Als je geen ph meet kan je beter een mengeling gebruiken van regenwater met leidingwater. 3/4de regenwater. Ik heb ook nooit mijn ph gemeten, maar gebruikte regenwater. Leidingwater heeft een veel te hoge ph...

            Die lamp mag zakken naar 60 cm. Nu al op 12/12? Met 50 liter potten? Neen, dan kunnen ze eerder een week of 5 groei gebruiken, minstens. Hoeveel plantjes heb je daar nu staan?

            Comment


              #7
              Re: 2 weken zaailingen vergeling en stipjes

              Ok, hopen op regen de komende dagen dan volstaat het om gewoon een bak neer te zetten en daaruit te 'scheppen'? Of krijg je dan beestjes? Zal t zeker proberen.
              Er staan er 3 in totaal. Denk wel dat als ze dichter op de lamp komen dat m'n 15 euro ventilator niet genoeg is. Heb niet echt de mogelijkheid om t veel verder uit te breiden.

              Comment


                #8
                Re: 2 weken zaailingen vergeling en stipjes

                Hoe groot is je kweekruimte eigenlijk dat je 50 liter potten gebruikt?

                Comment


                  #9
                  Re: 2 weken zaailingen vergeling en stipjes

                  Koop een flesje ph min en wat ph meetstrips (voor wijn&bier maken of voor vijver metingen) of een ph meter maar die zijn prijzig.
                  Dan ben je niet afhankelijk van regen.

                  Water blijven geven zonder voeding sowieso.
                  En laat ze eerst 3 weken groeien tot ze 20~25cm breed zijn (18/6)

                  Je kan er geen zwakkere lamp in hangen want die is afgestemd op je vsa.
                  60 cm afstand is voldoende.
                  Verslag Zelfbouwkast & Kweekverslag 2

                  Comment

                  Bezig...
                  X