Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bloei versnellen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: bloei versnellen

    Als je iets verkeerd doet kan (zal) het "verkeerde" gevolgen hebben ja.

    Ik heb een dauwpunt grafiek in mijn datalogger en die komt zelden boven de 16 graden. Als je de temperatuur op 18 graden minimaal houdt en de afzuiger net licht uit ook voldoende laat draaien heb je geen last van dauw.

    Alleen wel nog een verminderde oogst door het versnelt afbloeien.

    Maar goed als de keuze is tussen niets of "iets minder" kunnen dat soort trucs wel helpen.

    Zou zelf overigens eerder gaan voor een verkorte lichtcyclus.

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #17
      Re: bloei versnellen

      http://search.tb.ask.com/search/redi...2F2KzKD&ord=0&

      Hier is dus de dauwpunt calculator: doe er je voordeel mee.
      [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
      mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

      Comment


        #18
        Re: bloei versnellen

        Zoals gezegd, ik heb al een dauwpunt lijn in mijn datalogger grafiek.

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #19
          Re: bloei versnellen

          Niet iedereen heeft een datalogger.
          Wellicht kennen sommigen zelfs het begrip dauwpunt niet.
          Overigens vind ik je datalogger een knap staaltje huisvlijt.
          Het vervaardigen van zo'n ding overstijgt mijn kennis van techniek.
          Maar ja, ieder zijn vak, niet waar?
          De een heeft verstand van techniek en de ander heeft verstand van het recht.
          Het is maar voor welke studierichting iemand heeft gekozen.
          Last edited by Kwasimodo; 24 November 2014, 13:26.
          [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
          mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

          Comment


            #20
            Re: bloei versnellen

            Bedankt, maar mijn punt was meer dat ik op basis van die grafieken niet zo bang ben voor het dauwpunt. Dat is bij mij zo'n lage temperatuur (14 tot 16 graden) dat de lage temperatuur zelf sowieso al een probleem zou zijn.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #21
              Re: bloei versnellen

              Bij het ontkiemen en tijdens het begin van de groei probeer ik de rv op 80 % te houden (uiteraard zonder filter, want die kan geen 80 % rv aan) en de omgevingstemperatuur op 24 Celsius.
              Het dauwpunt nadat de lampen uit zijn, is dan 20.3 Celsius, dus de nachttemperatuur houd ik op 22 Celsius.

              Uiteraard gebruik ik een losse thermostaat met met stekkercontact, omdat die inbouw thermostaten bij olieradiatoren niet nauwkeurig zijn.
              Die sloop ik er van tussen.

              Zodra de rv daalt, is het verschil tussen de dag- en nachttemperatuur uiteraard veel hoger dan die 2 twee graden hierboven: het verschil kan groter zijn dan 10 graden Celsius.
              Bij een omgevingstemperatuur van 28 Celsius en een rv van 50 % ligt het dauwpunt op 16.6 Celsius.

              Het blijft gewoon een beetje proberen te werken binnen de marges van de VPD-calculator voor overdag en de Dauwpunt-calculator voor de nacht.
              Last edited by Kwasimodo; 24 November 2014, 15:25.
              [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
              mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

              Comment


                #22
                Re: bloei versnellen

                Bij mij gaat het dauwpunt ook een graad of 2 omlaag als de lamp uitgaat. Ik neem aan dat dat komt doordat de verdamping van de planten dan afneemt.

                Op dit moment is bij mij de lucht zo droog (en de planten verdampen nog weinig) dat het dauwpunt de hele dag onder de 10 graden ligt.

                Gaat misschien wat te ver off-topic, maar dit is een grafiekje van mijn kweek tijdens de zomer:
                VPD_Dag-Nacht overgang_Zomer.png

                Je ziet de dauwpunt lijn (de blauwe DP lijn onderaan de grafiek) omhoog schuiven nadat het licht aan gaat.

                In dit geval had ik het omgekeerde van de "bloei versnellen" doordat het temperatuurverschil tussen dag en nacht veel te klein was. Dan gaat de bloei dus juist langzamer. Kon er ook niet veel aan doen, want 's nachts werd het in de zomer niet kouder dan 22 a 23 graden en overdag was het te droog om de temperatuur verder te kunnen verhogen dan 26 graden (om nog binnen een beetje acceptabele VPD range te blijven).

                Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                Comment


                  #23
                  [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
                  mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

                  Comment


                    #24
                    Re: bloei versnellen

                    Geen idee, ik let eigenlijk alleen op de VPD met licht aan om te zorgen dat de planten niet te heet staan. Een VPD net onder de 1 zou ideaal zijn al kan ook niemand me echt bevestigen dat dat voor Cannabis planten ook geldt.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #25
                      Re: bloei versnellen

                      Het dampdrukverschil is een onderwerp -op cannabisgebied- dat nog niet volledig is uitgekristalliseerd.

                      Met de VPD-calculator kun drie meettechnieken gebruiken, die allen tot een verschillende kPa leiden:

                      -de omgevingstemperatuur en de rv;
                      -de omgevingstemperatuur, de planttemperatuur en de rv:
                      -de omgevingstemperatuur, het aantal watts per m2 en de rv.

                      Probeer het maar uit in onderstaande link.


                      http://search.tb.ask.com/search/redirect.jhtml?action=pick&ct=GD&qs=&searchfor=vpd +calculator&cb=BDG&p2=%5EBDG%5Exdm197%5ETTAB01%5En l&n=780c9e6b&qid=8d7e61b553224d498b64da1c2464ef98& ptb=29DB5D4B-B331-4DBC-BBB5-E1F15CE669A5&si=pconverter&pg=GGmain&pn=1&ss=sub&s t=tab&tpr=tabsbsug&redirect=mPWsrdz9heamc8iHEhldEd 9Oxzre7eZp15Elrz%2FIFrvQMcTSjPMiQWPPLpk3lTw7EtfZEg b2BLRCcnEPPsOuiTkd64dS311wM1wdcTplagw%3D&ord=0&



                      Racker heeft overigens op dit forum over VPD ooit een topic geopend.
                      Maar tot een diepgaande discussie is het niet gekomen: low budget growers met cfl's en tl's zullen niet snel hun portemonnee opentrekken om € 200 voor een pt-camera af te tikken.
                      Daar is overigens niks mis mee: voor mij is bijvoorbeeld, omdat ik nooit meer dan twee lampen gebruik, een Opticlimate -hoe ingenieus dat ding ook is- geen optie en daarom verdiep ik me niet in deze materie.
                      Last edited by Kwasimodo; 25 November 2014, 07:41.
                      [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
                      mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

                      Comment


                        #26
                        Re: bloei versnellen

                        Ik heb zelf zo'n planttemperatuur camera gemaakt. Kost een paar tientjes.

                        Je kunt het ook met zo'n handheld ir thermometer meten.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          #27
                          Re: bloei versnellen

                          Zo'n pt-camera weet ik -desnoods met behulp van mijn zoon- nog wel te maken.
                          Alleen het vervolgtraject, zoals het aansluiten op een Arduino bordje, gaat mijn technische kennis te boven.
                          Verder werk je kennelijk ook met een data logger: lees je die uit op je computer?

                          Zou het technisch te verwezenlijken zijn om op de door jou ontworpen pt-camera een display te monteren, zodat je de data rechtstreeks van het display kan aflezen?
                          [COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
                          mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]

                          Comment


                            #28
                            Re: bloei versnellen

                            Er zou ook een display op die PT camera gezet kunnen worden, maar dan kun je veel beter gewoon een kant en klare handheld IR thermometer kopen. Dat is namelijk precies hetzelfde. Dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook en dan hoef je niets in elkaar te prutsen. Al moet ik zeggen dat mijn PT camera wel een stuk stabieler en nauwkeuriger is dan de goedkope IR thermometer die ik gekocht had.

                            Het Arduino bordje zet de data op een webserver. In mijn geval draait die webserver op een Rasberry pi (kant en klaar computertje ter grote van een pak kaarten). Meestal bekijk ik die website op mijn telefoon, maar dat kan ook op een computer inderdaad.

                            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                            Comment

                            Bezig...
                            X