Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grond en voeding voor nieuwe kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Grond en voeding voor nieuwe kweek

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Een aantal jaar terug heb ik al eens een poging gedaan om een kweekje te doen, echter is het toen mislukt door te grote schommelingen in temperatuur (kast stond in een tuinhuisje)
    Nu heb ik een betere ruimte en wil ik het nog een keer proberen.

    Ik heb een 1m2 kast staan van G-tools (600 watt) en ik wil beginnen met een stuk of 6-10 stekjes om de kneepjes van het vak te leren.

    Ik zat te denken aan aarde (om de een of andere reden lijkt mij dit het eenvoudigst)
    Maar omdat er verschillende soorten grond zijn, waarvan de ene wel bemest is en de andere niet etc, zie ik door de planten heel even de toppen niet meer

    De voeding van hesi reguleert bijvoorbeeld de ph zelf (misschien wel praktisch, zodat ik minder fouten kan maken), maar om die te gebruiken moet je dus onbemeste aarde hebben?
    En aan de andere kant schijnt de voeding van plagron ook de ph te reguleren, maar dan gebruik je dus weer geen/beperkte voeding.

    Wat is verstandig?

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Last edited by NielsF; 9 June 2015, 12:59.

    #2
    Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

    Oorspronkelijk geplaatst door NielsF View Post
    Hallo allemaal,

    Een aantal jaar terug heb ik al eens een poging gedaan om een kweekje te doen, echter is het toen mislukt door te grote schommelingen in temperatuur (kast stond in een tuinhuisje)
    Nu heb ik een betere ruimte en wil ik het nog een keer proberen.

    Ik heb een 1m2 kast staan van G-tools (600 watt) en ik wil beginnen met een stuk of 6-10 stekjes om de kneepjes van het vak te leren.

    Ik zat te denken aan aarde (om de een of andere reden lijkt mij dit het eenvoudigst)
    Maar omdat er verschillende soorten grond zijn, waarvan de ene wel bemest is en de andere niet etc, zie ik door de planten heel even de toppen niet meer

    De voeding van hesi reguleert bijvoorbeeld de ph zelf (misschien wel praktisch, zodat ik minder fouten kan maken), maar om die te gebruiken moet je dus onbemeste aarde hebben?
    En aan de andere kant schijnt de voeding van plagron ook de ph te reguleren, maar dan gebruik je dus weer geen/beperkte voeding.

    Wat is verstandig?

    Alvast bedankt voor de hulp!
    ik ben zelf maar een beginde kweker maar ik denk dat Batmix van plagron een aanrader is.
    Last edited by purplehazeboy; 10 June 2015, 12:21. Reden: typfout
    "Weed is not a Drug,it's a plant,
    So i'm not a drugdealer,
    i'm a Florist"

    Comment


      #3
      Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

      Thanks voor je reactie.
      Dan hou je dus het schema aan dat plagron op deze pagina heeft: http://www.plagron.com/nl-nl/kweekst...0-natural.aspx ?

      Kan je hier dan meteen je stekjes inzetten?

      Comment


        #4
        Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

        Je kunt een onderscheid maken tussen bemeste aarde zoals batmix dat betekent dan je ongeveer 6 weken(indicatie) geen voeding hoeft te geven
        een aarde die je zelf moet voeden dit lightmix bij deze soort doe je zelf de voeding toedienen vanaf het begin.

        Ik zelf vindt lighmix fijner zodat je zelf kunt bepalen hoeveel voeding je geeft.
        En zelf heb ik ook met batmix gewerkt werkt prima het nadeel vindt ik dat het in het begin te veel voeding heeft naar mijn inziens.

        En als je een kweekverslag maakt zijn er genoeg mensen die je willen helpen.

        Ik hoop dat je hier wat aan hebt

        Comment


          #5
          Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

          Ja ik dacht idd ook dat het voor de kwaliteit van je kweek wellicht beter zal zijn om onbemeste grond te gebruiken, maar aangezien ik een beginner ben is bemeste grond wellicht wat meer vergevingsgezind.

          Ik zal zeker een kweekverslag maken als ik begin, maar mijn vorige kweek is compleet mislukt.
          Hierdoor ben ik een klein beetje huiverig, en wil ik zeker zijn dat ik het dit keer goed aanpak!

          Ik snap ook dat dit een vraag is die tot in den treure gesteld wordt, maar ik heb het hele forum doorgelezen en daar kom je zo ontzettend veel verschillende dingen en mogelijkheden tegen..

          Comment


            #6
            Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

            Er zijn meer manier om te kweken en alles heeft zo zijn voordelen als nadelen.
            Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken en gaan beginnen, en met veel lees werk en vragen moet het wel goed komen.


            Ik ben wel benieuwd naar je kweekverslag en keuze van aarde, en aan de kast gaat het niet liggen dat zeer mooi spul.

            Comment


              #7
              Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

              Als je je geen zorgen wilt maken over wel of niet af te zuren zou de plagron natural lijn best wel fijn zijn.
              Ik heb nu mijn eerste rondes daarop geprobeerd en was me prima bevallen ik heb de batmix geprobeerd maar daar kun je nog geen kleine plantjes inzetten( zelf ondervonden ).
              Ik ben toen gaan ontkiemen in zaai en stekaarde en toen ze te groot waren voor de potjes toen naar de batmix gegaan dat beviel ze een stuk beter.
              Ook heb ik daarna de plagron pro mix gebruikt dat is zeg maar biologische light mix dan heb je alles zelf in de hand als je dan gewoon rustig aan begint met voeden als de blaadjes wat lichter beginnen te worden moet het ook goedkomen.
              Dit is alleen maar mijn ervaring maar hoop dat je er wat aan hebt haha ik ben ook nog niet zo ervaren en voor mij werkt het wel om het einde te halen

              Grtz haze

              Comment


                #8
                Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

                Oorspronkelijk geplaatst door haze010 View Post
                Als je je geen zorgen wilt maken over wel of niet af te zuren zou de plagron natural lijn best wel fijn zijn.
                Ik heb nu mijn eerste rondes daarop geprobeerd en was me prima bevallen ik heb de batmix geprobeerd maar daar kun je nog geen kleine plantjes inzetten( zelf ondervonden ).
                Ik ben toen gaan ontkiemen in zaai en stekaarde en toen ze te groot waren voor de potjes toen naar de batmix gegaan dat beviel ze een stuk beter.
                Ook heb ik daarna de plagron pro mix gebruikt dat is zeg maar biologische light mix dan heb je alles zelf in de hand als je dan gewoon rustig aan begint met voeden als de blaadjes wat lichter beginnen te worden moet het ook goedkomen.
                Dit is alleen maar mijn ervaring maar hoop dat je er wat aan hebt haha ik ben ook nog niet zo ervaren en voor mij werkt het wel om het einde te halen

                Grtz haze
                Hoe bedoel je "geen kleine plantjes" wanneer zet je ze dan in batmix? rond 4 weken ?
                "Weed is not a Drug,it's a plant,
                So i'm not a drugdealer,
                i'm a Florist"

                Comment


                  #9
                  Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

                  Waar ik aan zat te denken was het gebruiken van turfpotjes met stekaarde, en wanneer deze vol zit met wortels overpotten in bijvoorbeeld batmix.
                  Is dat wat je bedoelt haze010?

                  Comment


                    #10
                    Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

                    Klinkt logisch
                    "Weed is not a Drug,it's a plant,
                    So i'm not a drugdealer,
                    i'm a Florist"

                    Comment


                      #11
                      Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

                      @purplehazeboy zo bedoel ik het idd ik laat ze zelf gemiddeld 3 weken a max 4 weken voorgroeien in een klein tentje in een literpotje daar heb ik toch iets minder verbrande blaadjes aan over gehouden.
                      @nielsf dat zou je idd ook zo kunnen doen hoor ook kan je in je uiteindelijke pot een kuiltje graven en daar nog wat extra stekaarde ingooien zodat als je hem uit je turfpotje gaat overzetten de wortels niet gelijk verbranden maar tijd hebben om aan de grotere schoenen te wennen.
                      Ik ben zelf wat voorzichtiger geworden met de batmix haha heb ook niet super veel ervaring maar nadat ik me eerste ronde ook bijna weg kon gooien lijkt het me toch dat die aarde niet voor niks bestaat je moet alleen ff weten wat te verwachten.
                      Mijn eerste ronde hadden ze wel gewoon overleefd alleen een geringe opbrengst als gevolg.

                      Comment


                        #12
                        Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

                        Ik zou geen turfpotjes gebruiken. De wortels kunnen hier doorheen groeien. kost je plant wel veel moeite om er doorheen te groeien, die energie kan hij beter voor wat anders gebruiken.
                        In het tuincentrum staat naast die turf potjes plastic zaaipotjes.

                        Je kan ook kijken in het tuincentrum bij de oude potten inname.
                        Daar liggen die kleine potjes ook en die kosten niks

                        Comment


                          #13
                          Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

                          Oorspronkelijk geplaatst door ronal View Post
                          Ik zou geen turfpotjes gebruiken. De wortels kunnen hier doorheen groeien. kost je plant wel veel moeite om er doorheen te groeien, die energie kan hij beter voor wat anders gebruiken.
                          In het tuincentrum staat naast die turf potjes plastic zaaipotjes.

                          Je kan ook kijken in het tuincentrum bij de oude potten inname.
                          Daar liggen die kleine potjes ook en die kosten niks
                          Jij zegt dus in gewone potten planten, en overpotten met de kluit wanneer ze daar klaar voor zijn?

                          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                          Oorspronkelijk geplaatst door haze010 View Post
                          @purplehazeboy zo bedoel ik het idd ik laat ze zelf gemiddeld 3 weken a max 4 weken voorgroeien in een klein tentje in een literpotje daar heb ik toch iets minder verbrande blaadjes aan over gehouden.
                          @nielsf dat zou je idd ook zo kunnen doen hoor ook kan je in je uiteindelijke pot een kuiltje graven en daar nog wat extra stekaarde ingooien zodat als je hem uit je turfpotje gaat overzetten de wortels niet gelijk verbranden maar tijd hebben om aan de grotere schoenen te wennen.
                          Ik ben zelf wat voorzichtiger geworden met de batmix haha heb ook niet super veel ervaring maar nadat ik me eerste ronde ook bijna weg kon gooien lijkt het me toch dat die aarde niet voor niks bestaat je moet alleen ff weten wat te verwachten.
                          Mijn eerste ronde hadden ze wel gewoon overleefd alleen een geringe opbrengst als gevolg.
                          Heb je alleen slechte ervaring met de batmix? Of met de complete voorbemeste lijn van plagron?

                          Comment


                            #14
                            Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

                            Ik zou geen stekjes nemen, daar krijg je altijd een hoop ellende bij.
                            Bijvoorbeeld spint, en daar kom je bijna niet meer vanaf, dat gaat in de hele kweekruimte zitten.

                            Turfpotjes werken ook niet goed met cannabisplantjes.
                            Cannabis moet wat aan de droge kant staan, en dan blijven de turfpotjes zo hard als karton, daar komen de wortels maar heel moeilijk doorheen.

                            Een beginner raad ik aan om op Lightmix te starten, met zaadjes.
                            Gewoon kleine potjes, ligthmix erin, zaadje erin op 1cm diep, nat sproeien, stukje folie erover en onder de lamp.
                            Dan heb je geen gedoe met te zware grond of extra stekgrond enzo.
                            Flesje voeding erbij voor als ze 8 of meer blaadjes heeft en klaar is klara.
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: Grond en voeding voor nieuwe kweek

                              Plagron, Batmix.... moeten het perse de (duurdere) merk soorten zijn...zelf kweek ik al jaren op gewoon potgrond van de bouwmarkt...kan mischien optimaler maar haal er voor mijzelf voldoende resultaat uit, deze heeft bemesting tot je plant de bloei in gaat en hoef je tot die tijd dus enkel water te geven, vanaf bloei beetje mest of bloeivoeding halen en heel rustig opbouwen ,liever te weinig als overvoeden.
                              Vrij simpel en heb wat voeding betreft eigenlijk nooit problemen...zit nu ook op hydro te expirimenteren maar hoe meer je bij moet voeden en mengsels samen gaat stellen hoe meer kans op fouten.
                              Kortom zeker in het begin houdt t de eerste ronde simpel..

                              Comment

                              Bezig...
                              X