Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mycorrhiza

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Mycorrhiza

Korting op 420shop
    Hoe de natuur zelf zorgt voor een duurzame groei van planten

Wat is mycorrhiza?

(Grieks: myco = schimmel, rhiza = wortel)
    Mycorrhiza betekent schimmelwortel en is de naam voor het samenlevingsverband van planten met bepaalde bodemschimmels.
    De succesvolle invasie van het land door de groene planten 400 miljoen jaar geleden, is naar alle waarschijnlijkheid te danken aan de intieme relatie die ze met schimmels ontwikkelden tot wederzijds voordeel. De eerste landplanten kenden weliswaar fotosynthese, maar hadden nog geen geavanceerd wortelsysteem ontwikkeld om zich van water en minerale voedingsstoffen te voorzien. De schimmels waren perfect aangepast aan het exploreren van de boden om water en mineralen te vinden, maar waren voor hun koolstofbron volledig van de hogere planten afhankelijk.

Afbeelding: J. Albrechtova, Symbiom Ltd., CZ

Hoe werkt mycorrhiza?

Mycorrhiza-schimmels vormen als het ware een link tussen bodem en plant. Een deel van het schimmelweefsel groeit in en om de wortel en zorgt zo voor een groot contactoppervlak met de plant. Een ander deel strekt zich vanuit de wortel uit in de grond in vorm van een dicht netwerk van ragfijne schimmeldraden. Het absorberend oppervlak van het wortelstelsel wordt hierdoor tot honderden malen groter en de exploitatie van schaarse, weinig mobile elementen, zoals fosfor en spoorelementen, wordt veel effectiever. De schimmels bereiken bodemporiën, waar wortels nooit kunnen komen en kunnen met enzymen en organische zuren gebonden nutriënten weer voor de plant beschikbaar maken. Ze verkorten de weg die elementen gaan en verhogen de retentie van nutriënten in het plant-mycorrhiza-systeem.
    Door en naast de verbeterde opname van nutriënten en water heeft mycorrhiza nog meer positieve effecten:
    Mycorrhiza biedt de plant een zekere bescherming tegen bodemziektes. De algemene tolerantie wordt verhoogd door de betere nutriëntenvoorziening, met name ook wat betreft de spoorelementen. Door stimulering van de fytoalexineproductie ondersteunen de schimmels het planteigen afweersysteem. Maar de mycorrhiza-schimmels kunnen b.v. door het afscheiden van antibiotica of door competitie om infectieplaatsen en suikers ook direct remmend werken op de ontwikkeling van ziekteverwekkers.

Mycorrhiza verhoogt de tolerantie voor droogte, vorst, zout, toxische metalen en extreme pH- en temperatuurschommelingen.

Mycorrhiza bevordert de stikstofbinding door Rhizobium.

Mycorrhiza kan door de productie van groeihormonen de beworteling, de bloei en de vruchtvorming stimuleren.

Mycorrhiza levert door de afscheiding van klevende polysacchariden en de schimmeldraden zelf een substantiële bijdrage aan de vorming van bodemaggregaten en daarmee en betere bodemstructuur.

Mycorrhiza is een belangrijk onderdeel van het ondergrondse voedselweb en bevordert een rijk bodemleven. In de zogenoemde mycorrhizosfeer van de schimmeldraden worden niet alleen andere maar ook 5 keer zoveel micro-organismen gevonden dan in een wortelsysteem zonder mycorrhiza. Zo kan b.v. de ziektedruk door pathogenen door een verhoogde aanwezigheid van antagonisten afnemen.

Mycorrhiza draagt ook bij aan de bovengrondse diversiteit van ecosystemen door verbindingen tussen planten b.v. op zon- en schaduwplekken of tussen planten met verschillende nutriëntenopnamecapaciteit.

Mycorrhiza is voor veel planten een bestaansvoorwaarde, vooral voor bomen. Plantensoorten met een grof, weinig vertakt wortelstelsel en weinig en korte wortelharen vertonen in het algemeen een grote groeirespons op mycorrhiza evenals C4-planten. Vooral op arme bodems groeien planten mét mycorrhiza veel beter.

Welke soorten mycorrhiza bij welke planten?

Naar schatting heeft 90 % van alle planten een of andere vorm van mycorrhiza. Naar de aard van het contact tussen de weefsels van de schimmel en de waardplant worden twee hoofdtypen mycorrhiza onderscheiden, de ectomycorrhiza en de endomycorrhiza met als ondertypes de arbusculaire, de ericoide en de orchidee‘n mycorrhiza. Bij ectomycorrhiza induceren de schimmels extra vertakking van de wortels en vormen buiten rond de worteltopjes dichte mantels van schimmeldraden. Veel boombegeleidende paddestoelen zijn vruchtlichamen van ectomycorrhiza. Bij endomycorrhiza groeien de schimmeldraden in de cellen van de wortelschors en niet alleen ertussen zoals bij ectomycorrhiza. De wortelmorfologie wordt nauwelijks veranderd en er worden geen bovengrondse vruchtlichamen gevormd.
    Ectomycorrhiza (ECM) komt vrijwel alleen bij houtgewassen voor: naaldbomen uit de familie Pinaceae (fijnspar, zilverspar, douglasspar, hemlockspar, sitkaspar, den, lork, ceder) en loofbomen uit de Fagaceae (beuk, eik, tamme kastanje), Tiliaceae (zomer- en winterlinde), Betulaceae (berk, els, hopbeuk), Corylaceae (haagbeuk, hazelaar), Salicaceae (wilg, populier) en andere. Bosecosystemen van de koude en gematigde klimaatzones zijn afhankelijk van ectomycorrhiza voor de exploratie van organisch gebonden nutriënten. Tussen en binnen de ca. 6000 soorten ECM-schimmels (Basidiomyceten en Ascomyceten) bestaat een enorme variatie. De waardplantenreeks kan bestaan uit één tot honderden soorten. De waardplantspecifiteit tezamen met de groeiplaatsomstandigheden leidt tot een kenmerkende ECM-flora.

Arbusculaire mycorrhiza (AM)is evolutionair gezien het oudste type van mycorrhiza en komt voor bij de meeste plantensoorten (ca. 80%): Varens en Levermossen, Coniferen (Taxaceae en Cupressaceae) en Loofbomen (iep, paardekastanje, plataan, esdoorns, es), Fruitbomen, Rozen, Vlinderbloemen, Grassen, Bol- en Knolgewassen en vele andere.
    De arbusculaire mycorhizas worden gevormd door schimmels uit de orde Glomales (klasse Zygomycetes). Wereldwijd zijn er ca. 150 soorten beschreven, waarvan grofweg de helft in het geslacht Glomus. Deze schimmels dringen door tot in de cellen van de wortelschors, waar zij karakteristieke boomvormige (arbusculaire) overdrachtsorgaantjes vormen voor de uitwisseling van zuikers en nutriënten. Met uitsondering van de geschlachten Gigaspora en Scutellospora vormen AM-schimmels ook blaasvormige (vesiculaire) structuren aan hyfen in en tussen de wortelcellen. Zij dienen vermoedelijk als opslag- en overlevingsorgaantjes. Vanuit de gekoloniseerde wortels groeien schimmeldraden (hyfen) in de grond, in feite als verlengstuk van het wortelstelsel. Op deze externe hyfen worden de grote dikwandige rustsporen (chlamydosporen) gevormd, hetzij enkelvoudig of gegroepeerd binnen een kluwen van hyfen (sporocarpen). Bij veel Glomus-soorten kunnen de sporen ook in de wortels gevormd worden (b.v. Glomus intraradices). In tegenstelling tot de fijne, door de wind verspeide ECM-sporen, worden de AM-sporen door dieren verspreid. AM-schimmels zijn obligaat biotroof en kunnen zich niet vermeerderen buiten een levende waardplantwortel. Ze hebben over het algemeen een geringe mate van waardplantspecifiteit.

rustsporen

.......gekiemde spore met hyphen die naar de wortel toe groeien

arbusculaire en vesiculaire schiimmelstructuren in blauw
    Ericoïde mycorrhiza (ERM) is een type endomycorrhiza die beperkt is op Ericales (heideachtigen) zoals Erica (dopheide), Calluna (struikheide), Vaccinium en Rododendron. De ERM-schimmels vormen in de wortelschorscellen geen arbusculea maar hyfenkluwens ter vergroting van het contactoppervlak tussen schimmel en plant. In de zure, voedselarme heidebodems maken zij het organisch gebonden stikstof en fosfaat voor de plant beschikbaar. Veel van deze schimmels zijn tot op heden niet geïdentificeerd, omdat ze geen vruchtlichamen of sporen vormen. Enkele bij naam bekende ericoïde schimmels zijn Hymenoscyphus (=Pezizella) ericae en Oidiodendron griseum.
    Orchideeën mycorrhiza (ORM): Orchideeën hebben minuscuul zaad, vrijwel zonder enige reserve aan energiedragers en nutriënten, en zijn daarom in het begin van hun leven geheel afhankelijk van mycorrhiza-schimmels. De orchidee left parasitair op de schimmel, die zich voedt op dood organisch materiaal of op een andere plant. Pas in een later stadium, en alleen wanneer de waardplant chlorofyl vormt, kan de schimmel enigszins profiteren van de fotosynthese van de orchidee. De ORM-schimmels behoren tot de klasse der Basidiomyceten en veelal tot geschlachten van houtrot-schimmels (b.v. Coriolus, Fomes en Marasmius) of parasitaire schimmels (b.v. Rhizoctonia en Armillaria). ORM-symbiosen zijn meestal zeer gevoelig voor veranderende omstangigheden. Door toenamen van het stikstofaanbod in de bodem b.v. kan de schimmel veranderen van een symbiont in een pathogeen. De waarde van orchideeën als indicatoren voor milieuveranderingen hangt waarschijnlijk samen met het feit dat de symbiose gevoeliger is dan de afzonderlijke componenten.
    Van sommige planten is zowel AM als ECM bekend: b.v. wilg, populier, els, ... afhankelijk van leeftijd en groeiplaats.
    Er zijn ook plantenfamilies en geslachten waar zelden of nooit mycorrhiza voorkomt, b.v. pioniers op voedselrijke, humusarme grond zoals Kruisbloemigen (Cruciferen), Ganzevoet (Chenopodiaceeën)- en Amarantenfamilie en Paardestaarten of moerasplanten zoals Russen (Juncaceeën) en Cypergrassen (Cyperaceeën), maar ook de Anjers (Caryophyllaceeën) en Brandnetels (Urticaceën), Oenanthe en Astragalus.

bron: http://www.coriza.nl

Last edited by Smoking Fifi; 10 November 2009, 11:30.
    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Re: Mycorrhiza

Mooi neergezet, duidelijk verhaal.

Grtz

Comment

Idd, goede info en heb ff doorgeklikt op de site naar de produkten. Lijkt goed!

Oh ja, ff doorgraven:
      Cannabis is familie van de Urticaceae, de brandnetels dus:

Er zijn ook plantenfamilies en geslachten waar zelden of nooit mycorrhiza voorkomt, b.v. Brandnetels (Urticaceën)

Heeft de cannabis hier profijt van?
      Aangezien in de natuur deze wss ook niet voorhanden is op onze plantjes.....

Comment

Hey thnx voor de bijkomende info Vale.

Ik gebruik altijd schimmels van BAC bij het verpotten van men plantjes voor een goed bodemleven..
        Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

Lange tijd wist men niet tot welke familie men hennep moest rekenen. Eerst werd de plant ingedeeld bij de brandnetelfamilie of Urticaceae, later bij de moerbeifamilie of Moraceae en nu wordt gesproken van een aparte familie, de hennepfamilie of Cannabinaceae. Die telt slechts twee geslachten, Cannabis (hennep) en Humulus (hop).

Comment

De cannabis hoort volgens www nog steeds bij de brandnetels.

Ik heb ff gesnuffeld betreffende deze schimmels.
            Eén opmerking was dat de schimmels niet klaar waren voor hun werk, en het was alweer oogst-tijd.
            De periode om de symbiose te volmaken is te kort, maar dit was een opmerking, geen vastgesteld feit door mij btw.
            Misschien nog ff verder spitten voor een duidelijk antwoord...

vale.

characteristics (in Cannabis (plant genus))
            plant genus belonging to the family Cannabaceae of the nettle order (Urticales). The genus comprises one species, hemp (q.v.; C. sativa), a stout, aromatic, erect annual herb that originated in Central Asia and is now cultivated widely in the North Temperate Zone

Urticales - Urticales Urticales Scientific classification Kingdom: Plantae Division: Magnoliophyta Class: Magnoliopsida Order: Urticales Families Barbeyaceae Cannabaceae - hemp family Cecropiaceae Moraceae - mulberry family Ulmaceae - elm family Urticaceae - nettle family Urticales is an order of dicotyledonous plants. It includes such members as figs, cannabis, nettles, mulberry, hops, elms and banyan trees. They range from small and herbaceous plants to large trees. Urticales has been believed to be closely related to other orders of dicots such as Hamamelidales, Juglandales, Leitneriales, Fagales, Casuarinales, Myricales and Daphniphyllales. It has been said to be in the same subclass as Dillenniales and Violales, and at times even Malvales or Euphorbiales because of the presence of catkins. Members of the order Urticales bloom from late spring to early fall..
            Last edited by ceBep; 10 November 2009, 13:53.

Comment

Ghihi van waar ken ik die tekst toch heel mooi die mycorrhiza , echt heel intressant
              Zeker de moeite is waard om te proberen .

Mvg Izzzz

Comment

Die schimmel blijft me maar door mijn hoofd spoken, dus heb ik ff een paar puntjes (er zijn vast wel meer btw) betreffende mycorrhiza en het gebruik daarvan bij elkaar gezet:

*Indien er voldoende fosfor en stikstof aanwezig is, heeft de mycorrhiza minder nut.
                *De schimmeldraden zorgen voor een groter opnamebereik van de wortels.
                *De voedingstoffen worden beter benut bij de aanwezigheid van mycorrhiza, dus minder bemesting nodig.

Okay, nu je eigen kweek van dichtbij bekijken:

*Je kweekt op een voedingsrijk medium.
                *Op een klein oppervlak, je voegt geregeld voedingsstoffen toe volgens een schema.
                *Bij constatering van bepaalde tekorten voeg je deze tussendoor extra toe.
                *Wortelstels vergroten, je hebt zeker het wortelstelsel van je plantje wel gezien na de oogst?

Dus vraag ik me af of het wel zinvol is om daar de mycorrhiza bij te doen?
                Dit produkt lijkt me meer voor een tuinbedrijf die niet te veel wil/kan/mag bemesten of op een arme voedingsbodem teelt.

Het enige voordeel dat ik kan bedenken ligt bij de producent/verkoper.
                Maar ik kan het mis hebben, dit is mijn persoonlijke mening.
                Gaarne Uw visie hierop!

vale.

Comment

Mooie toevoeging fifi.

Grtz
                  420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle

Comment

@ vale..

zit hier superstoned een niet zo duidelijk verhaal neer te kwakken wat nergens op lijkt...

probeer het later nog wel een keer want werkt voor geen meter..

maar waar het op neer komt:

denk dat iedereen een 5 gangen menu veel fijner en lekkerder kan opeten met een compleet 5 gangen menu bestek dan met een rietje.

misschien een overdreven voorbeeld, maar daar komt het wel op neer.

het word gewoon een veel geavanceerdere verbinding tussen wortel en medium kwa voeding opnemen, ziektes bestrijden, stoffen uitwisselen enz enz.

mycorrhiza is iets natuurlijks van planten zelf, waarom zouden wij ze dat niet mee geven? alleen omdat we gecontroleerde voeding geven en we kunnen aanpassen op zijn behoeftens?

bedenk dan hoe blij je plant is als hij wel mycorrhiza heeft en een ultra geavanceerd wortelsysteem bezit en dan daar nog eens specifiek op gevoerd word door de kweker.

daarnaast ga ik er ook vanuit dat zo een wortelsysteem helpt aan het voorkomen van het ophopen van zouten op plekken waar de worteltjes net niet kunnen komen of simpelweg niet gekomen zijn. mocht er bv. tussen 2 wortels een plek van 4 mm zitten met voeding en dat dan door de hele pot lijkt het mij dat zo een extra wortelsysteem deze zouten dus wel opneemt en hiermee voorkomt voor ophopingen die misschien later wel vrij komen door welke omstandigheden dan ook.

anway, ik doe het ook nog met een rietje, en ga zometeen de ene kant op hydro doen en de andere kant eens flink laten schimmelen

Comment

Zo pandemon, mij een beetje beschuldigen van drugsgebruik
                      Kijk naar jezelf.

Dat het bij jou nergens op slaat, mag je zelf weten. Maar houd het wel fatsoenlijk he.
                      Ik heb hier een mening neergezet waar je normaal op kunt reageren, als je het er niet mee eens bent zeg je het gewoon.
                      Neerkwakken wat nergens op lijkt......tsss

vale.

P.S

Zo ga ik hier ff met de kont bloot...
                      Wss was ik wel stoned, want ik heb de context van het verhaal verkeerd ingeschat.
                      Mijn fout, JIJ was stoned met een neerkwak-verhaal en niet ik btw.

Ik kan antuurlijk mijn bericht verwijderen en doen of mijn neus bloedt, is niet mijn aard.
                      Jouw mening is niet de mijne, maar neerschrijven zonder mijn dom commentaar is okay!!
                      Dus sorry voor het verkeerd lezen van jouw bericht, "en kruipt ff door het stof".

vale.
                      Last edited by ceBep; 11 November 2009, 23:43. Reden: dom antwoord corrigeren

Comment

Ff bumpen, zie vorige bericht.

vale.

Comment

lol rofl...

mooie afsluiter voor ik ga slapen vale

no hard feelings haha

Comment

Sally Smith van de universiteit van Adelaide schreef het volgende artikel:

Mycorrhiza, de nuttige schimmels die planten voeden

De meeste planten hebben niet alleen wortels, zij hebben ook mycorrhiza. Mycorrhiza zijn schimmels die in een harmonische verhouding met plantenwortels leven. Dit is een symbiose waarin de schimmels de plant van extra voedingsmiddelen uit de grond voorziet, vooral fosfor en zink, in ruil voor suikers die door de plant worden verstrekt.

Ongeveer 80% van alle planten, inclusief de meeste gewassen geteeld door de mens en vele bomen, herberg de schimmels als integrale en normale component van hun wortelsystemen.

Er zijn ongeveer 150 soorten van de schimmels, welke een kleine voorkeur voor verschillende grondtypes en milieus kunnen hebben. Maar in het algemeen kunnen zij allemaal de wortels van alle vatbare planten koloniseren.

Sommige planten, vooral bomen (zoals Eucalyptussen), orchideeën en sommige heidestruiken, heb een verschillend type van symbiotische schimmel die op soortgelijke wijze werken als mycorrhiza.
                            Kan ik mycorrhiza in grond of wortels zien?

Micorrhiza kunnen niet worden gezien tenzij de wortel wordt bewerkt en onder een microscoop bekeken wordt. De schimmels veroorzaken geen ziekte, geen verkleuring of wortelvervorming. Dit maakt het moeilijk om te bepalen of zij in de wortels of de grond aanwezig zijn. De kans is groot dat ze aanwezig zijn, druk bezig het gewas te en de stabiliteit van de grond te verbeteren. Een gebrek aan Micorrhiza zal de plantengroei verminderen.
                            Hoe werkt de schimmel-plant relatie?

Micorrhiza breidt het systeem van de plantenwortels uit en dit gehele systeem (schimmel plus plant) kan de grondvoedingsmiddelen effectiever exploiteren dan de plant alleen.

Sommige voedingsmiddelen, zoals fosfor (p) en zink (Zn), bewegen zeer langzaam in de grondoplossing. Wanneer een plant deze voedingsmiddelen uit de grond bij de wortel op neemt, kan het een poosje duren alvorens zij worden vervangen aan de worteloppervlakte. Rond de wortel kan hierdoor een voedingsgebrek ontstaan wat opname van voedingsstoffen door de plant zal vertragen.

De schimmels groeien de grond in, soms verscheidene centimeters van de wortel en nemen daar voedingsmiddelen op waar zij nog ruim beschikbaar zijn. De schimmelbundels (hyphae) vervoeren de voedingsmiddelen dan snel terug naar de plant. Een soort snel transportsysteem welke de langzame beweging in de grond vervangt. De plant kan hierdoor periodes van droogte nog beter opvangen aangezien het snelle transportsysteem de langzame beweging van voedingsmiddelen in droge grond vervangt. Er is geen goed bewijsmateriaal dat de schimmels ook werkelijk water vervoeren.

Hyphae zijn zeer smalle (slechts ongeveer 10 miljoenste deel van een meter in doorsnee, of minder). Dit betekent dat zij een reusachtige oppervlakte voor absorptie van voedingsmiddelen hebben en in grondporiën kunnen kruipen die niet toegankelijk zijn voor wortels, die 10 keer dikker dan een schimmelhypha zijn.

De voordelen hebben hun prijs, omdat de schimmel suikers vergt die door de plant worden verstrekt. In de meeste omstandigheden produceert de plant suikerreserves, welke op een heel goede manier geïnvesteerd kunnen worden in de steun die de schimmels verschaffen. Dit resulteert in een verbeterde voedselopname en een efficiënter gebruik van meststoffen.
                            Werken alle planten samen met schimmel?

Ongeveer 80% van alle plantensoorten, met inbegrip van vele belangrijke gewassen, vormen een symbiose met mycorrhiza. Sommige plantensoorten welke geen symbiose vormen met mycorrhiza zijn leden van de koolfamilie, lupinen en bieten.

Andere families van landbouwgewassen ontvangen de schimmels, maar de mate van samenwerking is veranderlijk en heeft vaak op de snelheid van de wortelgroei en ontwikkeling van wortelharen door de plant en op grondvoorwaarden betrekking, en in het bijzonder op voedingsconcentraties.

het uitblijven van een samenwerking betekent niet dat de voordelige schimmels afwezig zijn. Micorrhiza zal zich in alle gastheergewassen, ongeacht de ontvankelijkheid van het gewas, blijven vermenigvuldigen.
                            Hoe wordt Mycorrhiza beïnvloed door de kwaliteit van de grond?

Om te groeien en zich voort te planten hebben Micorrhiza gastheren nodig. Zij kunnen echter overleven in een slapende vorm in de meeste grondtypes en uiteenlopende klimatologische omstandigheden wereldwijd, met inbegrip van heet en droog, natte en bevroren gronden.

Zij zijn aanwezig in gronden van alle texturen, van zandgronden tot kleigronden en van elke zuurgraad. Een variëteit aan soorten is gewoonlijk aanwezig, aangepast aan de lokale omstandigheden.

De sporen en wortelfragmenten welke de schimmels bevatten kunnen zeer goed in hete omstandigheden overleven zolang de grond droog is. De sporen zullen actief worden in vochtige omstandigheden, maar als de gastheerplanten afwezig zijn, zullen zij sterven.

Verstoring van de grond heeft een negatieve invloed op de functie van mycorrhiza. Het verbreekt schimmeldraden in de grond en vernietigt hun verbinding met de plant waardoor hun functie, het verhogen van de voedselopname, verloren gaat.

Het samenpersen van grond vermindert niet alleen de wortelgroei, maar het functioneren van de mycorrhiza. Er wordt nog onderzocht hoe de schimmeldraden door samengeperste grond groeien en of sommige schimmels dit beter kunnen doen dan anderen.

Hoge dosis meststoffen, en dan met name fosfor, verminder de afhankelijkheid van de plant aan de functie van de schimmels en kan de schimmelbevolking ook verminderen. Het effect varieert met de ontvankelijkheid van het gewas.
                            Werken Mycorrhiza samen met andere grondorganismen?

Mycorrhiza concurreert met andere organismen voor voedingsstoffen en vergroten daardoor de capaciteit van hun gastheerplanten om te concurreren om deze voedingsmiddelen. Mycorrhiza kunnen de weerstand van planten tegen sommige ziekten verhogen en kan wortelschade door ongedierte compenseren en kan waarschijnlijk een directe negatief effect op ziekte veroorzakende organismen hebben.
                            Mycorrhiza nader bekeken

Een schimmels die een symbiotische relatie aangaat tussen de plant en de wortels. In de laatste 20 jaar zijn wetenschappers gaan onderzoeken of het mogelijk is om de schimmels te cultiveren en als extra boost te kunnen gebruiken bij produceren van het gewas. Echter maar de laatse 10 jaar is ontdekt dat er zich een belangerijke rol afspeelt tussen de plant en de schimmels. Nu zijn ze er de laaste jaren in geslaagd om deze ook voor de hobbyist beschikbaar te stellen. 95% van alle planten vormen micorrhizae, tenzij ze ze verdringen. In de natuur is het dus eerder een regel dan een uitzondering.Echter door het gebruik van chemische voeding worden deze essentiele schimmels verdreven.

De gastheer zorgt ervoor dat de schimmels de nodige koolstof componenten ter beschikking hebben in de vorm van suikers en aminozuren. De schimmel zorgt ervoor dat zijn drager dan een verhoogde opname heeft van stikstof, fosfor, sporenelementen en water. De schimmels blijft zeer waardevol te zijn voor de efficiente opname van fosfor. De plant gebruikt deze elementen om de photosynthese te verhogen wat op zijn beurt weer extra suikers oplevert voor de schimmels.

De schimmels hebben ook een nuttige functie voor bacterieen die aanwezig zijn in de aarde. Sommige koolstof deeltjes worden door de plant in de aarde afgezet, waar die nu gevoed wordt aan de bacterieen. Extra koolstof wordt gebuikt om de schimmels te voeden. De bacterieen zetten op hun beurt organische stof om tot op een punt waar het beschikbaar is voor de schimmels, of onmiddelijk opgenomen door de plant via de schimmels.

De schimmels groeien in de cellen van de wortels van de plant, waar het zich een nieuw compartiment gaat vormen De schimmels breken niet door het celmembraan. Deze wand zorgt ervoor dat de schimmels niet in direct contact staan met de gastheer. De schimmel produceert vanuit haar compartimentje een arbuscule, een kleine boom zeg maar met veel hyphae die zo het oppervlak aanzienlijk verhoogt voor de opname van voedingsstoffen voor de plant.

De arbuscules overleven zo een 15-tal dagen. Wanneer de schimmel afsterft vormt er zich een dun laagje tussen de cellen. Wetenschappers denken dat die dan dienst doen als opslagruimte, althans voor sommige soorten planten. De ruimtes worden nu ook gebruikt voor de aanmaak van micronutienten.

Natuurlijk blijven de wortels van de plant groeien en zorgen ze voor nieuwe kolonisatie.

Ondertussen zorgen de vertakkingen van de schimmels voor enkele millimeters meer aan oppervlakte op de wortels. Ze leggen zelf vooraden aan van de moeilijk opneembare compenten zoals fosfor, zinc en koper. Andere voedingsstoffen die de schimmels opnemen en naar de plant sturen zijn : stikstof, zwavel, magnesium, ijzer en kalium.

Mycorrhizae zorgt ervoor dat de fosfor die nog niet opneembaar is voor de plant onmiddellijk wordt omgezet. Zo voorkomen ze ook dat de fosfor geen verbindingen maakt met andere elementen zodat hij niet opneembaar wordt.

Sommigen denken dat de schimmels samen met de grondbactrieen de voedingstoffen in een geheel andere vorm aan de plant aanbieden. In de vorm van humuszuur. Dat zuur is het belangerijkste component van compost en ander vergaand materiaal. Humuszuur bestaat uit lange ketens moleculen. de moleculen kunnen echter niet door de celwand maar de schimmels kunnen dat wel. De bacterieen kunnen deze ketens via de hyphae van de schimmels rechtstreeks de plant in sturen. Zonder deze tussenkomst zou de plant zelf zijn ketens moeten aanmaken.

Comment

Bezig...
                            X