Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mycorrhiza

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mycorrhiza

    Korting op 420shop
    Hoe de natuur zelf zorgt voor een duurzame groei van planten



    Wat is mycorrhiza?


    (Grieks: myco = schimmel, rhiza = wortel)
    Mycorrhiza betekent schimmelwortel en is de naam voor het samenlevingsverband van planten met bepaalde bodemschimmels.
    De succesvolle invasie van het land door de groene planten 400 miljoen jaar geleden, is naar alle waarschijnlijkheid te danken aan de intieme relatie die ze met schimmels ontwikkelden tot wederzijds voordeel. De eerste landplanten kenden weliswaar fotosynthese, maar hadden nog geen geavanceerd wortelsysteem ontwikkeld om zich van water en minerale voedingsstoffen te voorzien. De schimmels waren perfect aangepast aan het exploreren van de boden om water en mineralen te vinden, maar waren voor hun koolstofbron volledig van de hogere planten afhankelijk.

    Afbeelding: J. Albrechtova, Symbiom Ltd., CZ



    Hoe werkt mycorrhiza?




    Mycorrhiza
    Mycorrhiza verhoogt de tolerantie voor droogte, vorst, zout, toxische metalen en extreme pH- en temperatuurschommelingen.

    Mycorrhiza bevordert de stikstofbinding door Rhizobium.

    Mycorrhiza kan door de productie van groeihormonen de beworteling, de bloei en de vruchtvorming stimuleren.

    Mycorrhiza
    Mycorrhiza is een belangrijk onderdeel van het ondergrondse voedselweb en bevordert een rijk bodemleven. In de zogenoemde mycorrhizosfeer van de schimmeldraden worden niet alleen andere maar ook 5 keer zoveel micro-organismen gevonden dan in een wortelsysteem zonder mycorrhiza. Zo kan b.v. de ziektedruk door pathogenen door een verhoogde aanwezigheid van antagonisten afnemen.

    Mycorrhiza




    Welke soorten mycorrhiza bij welke planten?


    Naar schatting heeft 90 % van alle planten een of andere vorm van mycorrhiza. Naar de aard van het contact tussen de weefsels van de schimmel en de waardplant worden twee hoofdtypen mycorrhiza onderscheiden, de ectomycorrhiza en de endo
    Ectomycorrhiza (ECM)

    Arbusculaire mycorrhiza (AM)is evolutionair gezien het oudste type van mycorrhiza en komt voor bij de meeste plantensoorten (ca. 80%): Varens en Levermossen, Coniferen (Taxaceae en Cupressaceae) en Loofbomen (iep, paardekastanje, plataan, esdoorns, es), Fruitbomen, Rozen, Vlinderbloemen, Grassen, Bol- en Knolgewassen en vele andere.
    De arbusculaire mycorhizas worden gevormd door schimmels uit de orde Glomales (klasse Zygomycetes). Wereldwijd zijn er ca. 150 soorten beschreven, waarvan grofweg de helft in het geslacht GlomusGigaspora en Scutellospora vormen AM-schimmels ook blaasvormige (vesiculaire) structuren aan hyfen in en tussen de wortelcellen. Zij dienen vermoedelijk als opslag- en overlevingsorgaantjes. Vanuit de gekoloniseerde wortels groeien schimmeldraden (hyfen) in de grond, in feite als verlengstuk van het wortelstelsel. Op deze externe hyfen worden de grote dikwandige rustsporen (chlamydosporen) gevormd, hetzij enkelvoudig of gegroepeerd binnen een kluwen van hyfen (sporocarpen). Bij veel Glomus-soorten kunnen de sporen ook in de wortels gevormd worden (b.v. Glomus intraradices). In tegenstelling tot de fijne, door de wind verspeide ECM-sporen, worden de AM-sporen door dieren verspreid. AM-schimmels zijn obligaat biotroof en kunnen zich niet vermeerderen buiten een levende waardplantwortel. Ze hebben over het algemeen een geringe mate van waardplantspecifiteit.

    rustsporen

    .......gekiemde spore met hyphen die naar de wortel toe groeien

    arbusculaire en vesiculaire schiimmelstructuren in blauw
    Hymenoscyphus (=Pezizella) ericae en Oidiodendron griseum.
    De ORM-schimmels behoren tot de klasse der Basidiomyceten en veelal tot geschlachten van houtrot-schimmels (b.v. Coriolus, Fomes en Marasmius) of parasitaire schimmels (b.v. Rhizoctonia en Armillaria).
    Van sommige planten is zowel AM als ECM bekend: b.v. wilg, populier, els, ... afhankelijk van leeftijd en groeiplaats.
    Er zijn ook plantenfamilies en geslachten waar zelden of nooit mycorrhizabron: http://www.coriza.nl


    Last edited by Smoking Fifi; 10 November 2009, 10:30.
    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

    A. The cop!

    #2
    Re: Mycorrhiza

    Mooi neergezet, duidelijk verhaal.

    Grtz

    Comment


      #3
      Re: Mycorrhiza

      Idd, goede info en heb ff doorgeklikt op de site naar de produkten. Lijkt goed!

      Oh ja, ff doorgraven:
      Cannabis is familie van de Urticaceae, de brandnetels dus:

      Er zijn ook plantenfamilies en geslachten waar zelden of nooit mycorrhiza

      Heeft de cannabis hier profijt van?
      Aangezien in de natuur deze wss ook niet voorhanden is op onze plantjes.....


      Comment


        #4
        Re: Mycorrhiza

        Hey thnx voor de bijkomende info Vale.

        Ik gebruik altijd schimmels van BAC bij het verpotten van men plantjes voor een goed bodemleven..
        Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

        A. The cop!

        Comment


          #5
          Re: Mycorrhiza

          Lange tijd wist men niet tot welke familie men hennep moest rekenen. Eerst werd de plant ingedeeld bij de brandnetelfamilie of Urticaceae, later bij de moerbeifamilie of Moraceae en nu wordt gesproken van een aparte familie, de hennepfamilie of Cannabinaceae. Die telt slechts twee geslachten, Cannabis (hennep) en Humulus (hop).

          Comment


            #6
            characteristics (in Cannabis (plant genus))
            plant genus belonging to the family Cannabaceae of the nettle order (Urticales). The genus comprises one species, hemp (q.v.; C. sativa), a stout, aromatic, erect annual herb that originated in Central Asia and is now cultivated widely in the North Temperate Zone


            Urticales - Urticales Urticales Scientific classification Kingdom: Plantae Division: Magnoliophyta Class: Magnoliopsida Order: Urticales Families Barbeyaceae Cannabaceae - hemp family Cecropiaceae Moraceae - mulberry family Ulmaceae - elm family Urticaceae - nettle family Urticales is an order of dicotyledonous plants. It includes such members as figs, cannabis, nettles, mulberry, hops, elms and banyan trees. They range from small and herbaceous plants to large trees. Urticales has been believed to be closely related to other orders of dicots such as Hamamelidales, Juglandales, Leitneriales, Fagales, Casuarinales, Myricales and Daphniphyllales. It has been said to be in the same subclass as Dillenniales and Violales, and at times even Malvales or Euphorbiales because of the presence of catkins. Members of the order Urticales bloom from late spring to early fall..
            Last edited by ceBep; 10 November 2009, 12:53.

            Comment


              #7
              Re: Mycorrhiza

              Ghihi van waar ken ik die tekst toch heel mooi die mycorrhiza , echt heel intressant
              Zeker de moeite is waard om te proberen .

              Mvg Izzzz

              Comment


                #8
                Re: Mycorrhiza

                Die schimmel blijft me maar door mijn hoofd spoken, dus heb ik ff een paar puntjes (er zijn vast wel meer btw) betreffende mycorrhiza en het gebruik daarvan bij elkaar gezet:

                *Indien er voldoende fosfor en stikstof aanwezig is, heeft de mycorrhiza minder nut.
                *De schimmeldraden zorgen voor een groter opnamebereik van de wortels.
                *De voedingstoffen worden beter benut bij de aanwezigheid van mycorrhiza, dus minder bemesting nodig.

                Okay, nu je eigen kweek van dichtbij bekijken:

                *Je kweekt op een voedingsrijk medium.
                *Op een klein oppervlak, je voegt geregeld voedingsstoffen toe volgens een schema.
                *Bij constatering van bepaalde tekorten voeg je deze tussendoor extra toe.
                *Wortelstels vergroten, je hebt zeker het wortelstelsel van je plantje wel gezien na de oogst?

                Dus vraag ik me af of het wel zinvol is om daar de mycorrhiza bij te doen?
                Dit produkt lijkt me meer voor een tuinbedrijf die niet te veel wil/kan/mag bemesten of op een arme voedingsbodem teelt.

                Het enige voordeel dat ik kan bedenken ligt bij de producent/verkoper.
                Maar ik kan het mis hebben, dit is mijn persoonlijke mening.
                Gaarne Uw visie hierop!

                vale.

                Comment


                  #9
                  Re: Mycorrhiza

                  Mooie toevoeging fifi.

                  Grtz
                  420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
                  Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                  Comment


                    #10
                    Re: Mycorrhiza

                    @ vale..

                    zit hier superstoned een niet zo duidelijk verhaal neer te kwakken wat nergens op lijkt...

                    probeer het later nog wel een keer want werkt voor geen meter..

                    maar waar het op neer komt:

                    denk dat iedereen een 5 gangen menu veel fijner en lekkerder kan opeten met een compleet 5 gangen menu bestek dan met een rietje.

                    misschien een overdreven voorbeeld, maar daar komt het wel op neer.

                    het word gewoon een veel geavanceerdere verbinding tussen wortel en medium kwa voeding opnemen, ziektes bestrijden, stoffen uitwisselen enz enz.

                    mycorrhiza is iets natuurlijks van planten zelf, waarom zouden wij ze dat niet mee geven? alleen omdat we gecontroleerde voeding geven en we kunnen aanpassen op zijn behoeftens?

                    bedenk dan hoe blij je plant is als hij wel mycorrhiza heeft en een ultra geavanceerd wortelsysteem bezit en dan daar nog eens specifiek op gevoerd word door de kweker.

                    daarnaast ga ik er ook vanuit dat zo een wortelsysteem helpt aan het voorkomen van het ophopen van zouten op plekken waar de worteltjes net niet kunnen komen of simpelweg niet gekomen zijn. mocht er bv. tussen 2 wortels een plek van 4 mm zitten met voeding en dat dan door de hele pot lijkt het mij dat zo een extra wortelsysteem deze zouten dus wel opneemt en hiermee voorkomt voor ophopingen die misschien later wel vrij komen door welke omstandigheden dan ook.

                    anway, ik doe het ook nog met een rietje, en ga zometeen de ene kant op hydro doen en de andere kant eens flink laten schimmelen

                    Comment


                      #11
                      Re: Mycorrhiza

                      Zo pandemon, mij een beetje beschuldigen van drugsgebruik
                      Kijk naar jezelf.

                      Dat het bij jou nergens op slaat, mag je zelf weten. Maar houd het wel fatsoenlijk he.
                      Ik heb hier een mening neergezet waar je normaal op kunt reageren, als je het er niet mee eens bent zeg je het gewoon.
                      Neerkwakken wat nergens op lijkt......tsss

                      vale.

                      P.S

                      Zo ga ik hier ff met de kont bloot...
                      Wss was ik wel stoned, want ik heb de context van het verhaal verkeerd ingeschat.
                      Mijn fout, JIJ was stoned met een neerkwak-verhaal en niet ik btw.

                      Ik kan antuurlijk mijn bericht verwijderen en doen of mijn neus bloedt, is niet mijn aard.
                      Jouw mening is niet de mijne, maar neerschrijven zonder mijn dom commentaar is okay!!
                      Dus sorry voor het verkeerd lezen van jouw bericht, "en kruipt ff door het stof".

                      vale.
                      Last edited by ceBep; 11 November 2009, 22:43. Reden: dom antwoord corrigeren

                      Comment


                        #12
                        Re: Mycorrhiza

                        Ff bumpen, zie vorige bericht.

                        vale.

                        Comment


                          #13
                          Re: Mycorrhiza

                          lol rofl...

                          mooie afsluiter voor ik ga slapen vale

                          no hard feelings haha

                          Comment


                            #14
                            Re: Mycorrhiza

                            Sally Smith van de universiteit van Adelaide schreef het volgende artikel:


                            Mycorrhiza, de nuttige schimmels die planten voeden

                            Comment

                            Bezig...
                            X