Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bio op kokos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bio op kokos

    Korting op 420shop
    CIMG0282.jpg de black jack - nog geen maandje oud , en al bladeren met 11 vingers!
    Dit mengsel was nog over na een vorige kweek, maar volledig uitgeput.
    De bodem (bij Bio ziet men de bodem als levend organisme)krijgt momenteel compostthee als voeding (druppelsysteem met een infuus als druppelregelaar).Naast voeding zorgt deze thee ook voor de nodige micro-organismen.
    Bemesting meet ik met een fertometer (for the record, de planten hebben niet helemaal optimaal mest gehad volgens de fertometer,maar visueel was er op de plant,buiten enkele lichte vergelingen, niet echt veel aan te merken)
    Ik laat ook geregeld wat brandnetels gisten in water , dit wordt dan gebruikt als bladvoeding (ongegist: laagbestrijding door het mierenzuur dat er in zit).

    Bestrijding van plagen gebeurt met Neem-olie, pyrethrine en natuurlijke vijanden.Ook huis,tuin-en keukenmiddeltjes zoals knoflook en tabaksthee komen wel eens te pas.
    Een oplossing voor meeldauw (ben ik niet 100% zeker , dit moet ik zelf nog met eigen ogen zien!) is klimop laten groeien boven de waardplant , blijkbaar heeft de meeldauw een voorkeur naar klimop.

    Een nuttig instrument voor bio(in volle grond dan wel , ik weet niet in welke mate dit nauwkeurig is bij potten), is de Chroma:
    (bron is grotendeels de firma Soiltech Solutions)
    Er wordt een beetje bodem in het midden van een filterpapiertje geplaatst , waarna er een oplosmiddel en fixeermiddel over worden gegoten. Hierdoor vormt zicht een vrij psychedelische tekening,waar vanalles uit af te leiden valt!

    Een chroma geeft beeld over de kwaliteit van de bodem ,of zelfs compost, en het bodemleven.
    Een chroma bestaat uit verschillende zones, met elke zone kan een factor in de bodem bepaald worden.

    Deze factoren zijn: -Humustoestand
    -Bodemleven
    -Doorluchting en waterhoudend vermogen
    -Algemene bodemvruchbaarheid

    Humustoestand : In een chroma wordt een goede vorm van humus, dus humus die niet verbrand of te vers is, weergegeven in de buitenste zone van de chroma, onder de vorm van een lichtbruine buitenste zone die wolkjes bevat. Als deze zone donker bruin is , dan is er een slechte vorm van humus aanwezig.


    Bodemleven: De tweede zone van buitenaf geeft de ontwikkeling van het microleven weer. De zone getuigt van een goede ontwikkeling als deze rand stekelig is en voldoende breed.

    Doorluchting en waterbergend vermogen: Vruchtbaarheid: Dit is de centrale zone , deze moet wit zijn van kleur als de bodemgesteldheid goed is. Naast de kleur is ook de omvang belangrijk, ze moet een goede verhouding hebben met de rest van de chroma.


    Schermafbeelding 2014-01-21 om 09.03.32.png


    Zo , momenteel heb ik al mijn bevindingen neergeschreven , als me nog iets te binnen schiet komt het hier wel terecht!
    Last edited by weibei; 21 January 2014, 08:05. Reden: Chroma

    #2
    Re: Bio op kokos

    Begrijp ik nou goed dat je uit je compost het water-met-voeding haalt, waarmee je vervolgens je plant op cocos water geeft? Zoja: Cool!

    Comment


      #3
      Re: Bio op kokos

      Ik ga je graag je kweek volgen en zet mijn krukje erbij. Ben erg benieuwd en dit proces is nog vrij nieuw voor mij.Het moet ook een goede bodem zijn om biologisch medische cannabis e kweken. Water recycling en toch voldoende voedingsstoffen voor de plant Veel succes met deze run.Ook je natuurlijke bestrijdingsmiddelen lijkt mij fantastisch. Heb je al ervaring opgedaan en waar ik erg benieuwd naar ben hoe zal het smaken. Een buitenkweek is veel anders dan een binnen kweek.

      Comment


        #4
        http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...le-met-foto-s!

        Comment


          #5
          Re: Bio op kokos

          Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
          Begrijp ik nou goed dat je uit je compost het water-met-voeding haalt, waarmee je vervolgens je plant op cocos water geeft? Zoja: Cool!
          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

          pH zit inderdaad ietwat aan de hoge kant (6,5-7 volgens dat goedkope groene metertje) , maar de plant groeit goed en vertoont geen ph-gerelateerde tekorten, dus voor mij geen probleem infeite.
          De waarde blijft vrij stabiel, dat zal wel aan de bufferende werking van de aarde liggen.

          Comment


            #6
            Re: Bio op kokos

            Is dat een Belgen mop, containerteelt is geen bio?
            Ik heb juist nog een pot peterselie gekocht van bio teelt.
            Maar die is in Holland geteeld, misschien maakt dat uit.

            Kan je ook roepen dat ik nu geen peterselie mag kopen omdat het daar niet de "tijd" voor is
            Groenlinks geneuzel.
            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

            Comment


              #7
              Re: Bio op kokos

              Een bio-koe kan ook niet meer vrij rondlopen eenmaal ze in stukjes verpakt ligt in de winkel toch? Terwijl dit vereist is voor vleeskoeien in biokweek!
              Die peterselieplantjes worden na het rooien in pot geduwd, met kluit. Het plantje zelf is volgens bio-principes opgekweekt ,maar eenmaal in de winkel gelden deze regels amper nog(helaas).
              In de supermarkt staan bio en niet-bioproducten naast elkaar, terwijl tijdens het productieproces bio/niet bioproducten niet samen mogen verwerkt worden (aparte opslagruimtes etc).
              Het draait erom dat er geen planten gekweekt mogen worden in pot, omdat het leven in de potten veel minder complex is dan dat bij dezelfde planten in volle grond. We streven naar biodiversiteit!
              Last edited by weibei; 20 January 2014, 22:33.

              Comment


                #8
                Re: Bio op kokos

                Groenlinks gelul.
                Ze zaaien machinaal direct in potten en die gaan massaal de kas in.
                De grond, het zaad, de voeding is bio.
                De verwarming van de kas is natuurlijk niks bio.

                En minder complex in een pot? Hoezo? Minder massaal misschien.
                En biodiversiteit in een pot peterselie? Of een veld rabarber of of of..................
                Gelul. De enige biodiversiteit die ik op een "bio" kwekerij zie is massa's onkruid en strontluie langharige mafketels.
                Tot de reguliere tuinbouw zag dat er voordeel zat in geen of minder bestrijdingsmiddelen en minerale meststoffen te gebruiken, die gaven echt vol gas.
                Niet zoals die luie geitewollen sokken idioten zonder enige vakkennis.

                Nu is er in Nederland zo'n overmaat aan bio groenten dat een flink deel gewoon in het schap van de supermarkt komt.....
                http://www.groentennieuws.nl/artikel...iden-in-de-pot
                Last edited by HJM; 20 January 2014, 22:57.
                http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                Comment


                  #9
                  Last edited by weibei; 20 January 2014, 23:15.

                  Comment


                    #10
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                    Comment


                      #11
                      Last edited by weibei; 21 January 2014, 08:19.

                      Comment


                        #12
                        http://gb.eurohydro.com/biofiltre.html
                        Last edited by Bombadil; 21 January 2014, 10:21.
                        "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

                        Comment


                          #13

                          Comment


                            #14
                            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                            Comment


                              #15
                              Re: Bio op kokos

                              CIMG0308.jpgCIMG0305.jpgSchermafbeelding 2014-01-24 om 21.36.15.jpg
                              Effe wat sfeerbeelden
                              Ik geef nu enkel water via de druppelaar , voeding wordt zelf bijgegeven

                              Comment

                              Bezig...
                              X