Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dat kan toch niet goed gaan...

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Dat kan toch niet goed gaan...

    Korting op 420shop
    - Hoe kun je nou zoveel water geven aan je plant!?
    - Is dat niet een... eh... ongewone plaats voor een luchtinlaat?
    - Da's toch geen aluminiumfolie, he?
    - Hoeveel watt zei je?
    - Vier planten maar? Had je niet liever 9 of 25 gezet?
    - Neenee, een luchtdroger van 23 centimeter dik past niet in een spleet van 20. Er moet ook nog lucht bijkunnen, snap je?

    Dat zijn vragen die ongetwijfeld gesteld gaan worden. Ik zal ze ook beantwoorden, uitgebreid en stuk voor stuk. (Of ik ook vragen beantwoord die ik niet zelf heb gesteld, dan moet je maar afwachten. )

    Ja, ik wil weer eens een kweekverslag leveren. Ten eerste moet ik mijn voornaamste hobby weer eens delen met wat mensen. Ten tweede loop ik op dit forum van alles te beweren over wietkweken, maar niemand kan controleren of ik uit mijn nek loop te lullen. Ik hoop met dit verslag te bewijzen dat ik wel gek ben, maar niet dom.

    Eerst de feiten. Hier is mijn kastje:

    deurtje dicht:kannie008.jpg deurtje open: kannie009.jpg

    Ik noem mezelf dan een gevaarlijke gek - maar mijn electra heb ik redelijk op orde.
    Licht:
    kannie014.jpg

    Lucht:
    kannie016.jpg

    Water:
    kannie015.jpgkannie013.jpg

    Om oppervlak onderin te sparen heb ik de kachel aan het plafond gehangen - bij de dubbele lamp en dubbele afzuiging. En ja: Dat uitsteeksel rechts is de luchtinlaat.
    kannie012.jpg

    Zoals jullie zien draait deze kweek al even. Al drie-en-een-halve maand, in feite. Over twee weken moet 'ie klaar zijn. Het gaat om 4 plantjes "Critical Mass" van "CBD-crew". Een puur medische kweek dus: Pijnstillers voor mijn hernia. Ze staan er leuk bij:
    kannie010.jpg kannie011.jpg

    Een paar topjes bovenaan zijn verbrand. (Ja, wat wil je, met 1200 watt op een vierkante meter...) maar ik hoop dat dat verlies onderin de plant goed wordt gemaakt.
    kannie018.jpg

    De meeste toppen staan er keurig bij:
    kannie019.jpg

    Onderin de plant begint het er zelfs al smakelijk uit zien:
    kannie020.jpg

    Heel kort samengevat:
    - 4 x CBD Critical Mass, uit eigen stekken (moederplantje een jaar lang levend gehouden onder een spaarlampje. )
    - 1200 watt HPS met Lumatek EVSA's. (Vond 't kleurtje zo mooi...)
    - 1 vierkante meter (Mijn schuur is geen Tardis, helaas.)

    De beschrijving van het zaadje belooft tot 600 gram per vierkante meter. Ik hoop op minstens 800: Genoeg om twee jaar pijnvrij te zijn. (Misschien doe ik daarna nog een rondje THC-wiet voor de leut, en dan is het seizoen weer voorbij...)

    #2
    Re: Dat kan toch niet goed gaan...

    Serieuze toppen blani, lekker!

    Het kan ook anders ja, al zie ik niet waar je luchtinlaat zit?
    Denk je dat je de 1200w optimaal benut? Het lijkt me namelijk ook wel te doen met 2x 400w

    Ofcourse hoef je niets te veranderen, je ziet aan die planten wel dat ze het leuk vinden daar

    Comment


      #3
      Re: Dat kan toch niet goed gaan...

      Over kweken op cocos:

      Wortels hebben zowel zuurstof als water nodig. Als je op aarde kweekt is dat een dilemma: Je heb eigenlijk altijd tekort van de een of van de ander. De meeste kwekers houden hun plantjes dan ook op de rand van uitdroging, met een kleinere opbrengst als gevolg.

      Hydro kweken heeft die problemen niet - maar als je een waterbeurt vergeet dan zijn je plantjes dood.

      Cocos is de gulden middenweg. Je kan het gebruiken als aarde: Het neemt veel water op, dus je mag best eens een dagje water geven overslaan. Je kan het ook gebruiken als hydro: Je kan het helemaal verzuipen en toch genoeg zuurstof houden in je wortelstelsel.

      Ik doe het laatste: Dagelijks verzuip ik mijn planten. Vanuit mijn voedingsvat pomp ik een kwartiertje rond, Dat geeft me een perfecte controle over het medium.
      De planten blijven nat in mijn systeem, maar lijken daar niet onder te leiden.

      Cijfers: Ik heb 4 potten van ieder 20 liter. Iedere pot kan 10 liter water vasthouden. Per dag verliest iedere pot 2.5 liter water via de plant. Er zit dus nog 7.5 liter water in als ik de plant opnieuw verzuip - maar als ik het 3 dagen zou vergeten zou de plant dat prima overleven.

      Overigens gebruik ik cocos uit zakken, van B'Cuzz. Pas op met dat spul: Als je het de eerste keer bewatert (en net laat doorlopen) heeft het een EC van 3.8. Je /moet/ het dus eerst spoelen om de EC naar de helft te krijgen.

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      Oorspronkelijk geplaatst door Cookaap View Post
      Denk je dat je de 1200w optimaal benut? Het lijkt me namelijk ook wel te doen met 2x 400w
      Kijk: Da's zo'n vraag die ik zelf al gesteld heb, en die ik dus graag wil beantwoorden.

      Is 1200 watt op een vierkante meter niet belachelijk veel?

      Heel in het kort
      : Met 2x400 watt mag ik rekenen op maximaal 800 gram. Met 2x600 reken ik op minimaal 800 gram. Laat het een half onsje verschil zijn... ik vind dat de kosten wel waard.

      In het lang:
      Ik kwam een heel interessant onderzoek tegen naar licht/oppervlak versus opbrengst. Het is een onderzoek onder een groot aantal kwekers met heel verschillende opstellingen. Daar kwamen wat heel interessante grafiekjes uit over de "beste" verhouding tussen licht en oppervlak.
      Eerst de tabellen. Het onderzoek vind je op http://www.angelfire.com/cantina/fou...production.htm en de tabellen op http://www.angelfire.com/cantina/fou.../prodtable.htm
      (Ik heb daar uren op zitten studeren. Het loont de moeite - maar voel je niet gedwongen, want ik ga het voor je samenvatten.)
      Stel: Je besluit dat je gaat kweken onder een 400 watt lamp, omdat je niet meer stroom kan/mag/durft te trekken. Wat is dan het ideale oppervlak om daar zo veel mogelijk van af te halen? Dat blijkt zowat 1 m3 te zijn.
      Maar stel nou een andere situatie: Je hebt maximaal een vierkante meter, maar het maakt je niet uit hoeveel electra je erop dondert. Kom je dan nog steeds op 400? Nee, je komt op zeker 1000.
      Zou je een 400 watt lamp ophangen, dan mag je hopen (bidden) op 400 gram wiet: 1 gram per watt.
      Hang je 600, dan mag je rekenen op 550: 0.9 gram per watt.
      Hang je 1000, krijg je 800: 0.8 gram per watt.
      Daarboven geven de grafieken geen gegevens. De oorspronkelijke data gaf die gegevens wel: Het is mogelijk om er nog meer uit te persen, maar er zijn niet veel mensen die het proberen.

      Je moet natuurlijk wel de afzuiging aanpassen aan de hoeveelheid licht. Als er 1200 watt ingaat, dan moet er ook 1200 watt uitgezogen worden.
      Last edited by Blani; 15 December 2013, 19:43.

      Comment


        #4
        Re: Dat kan toch niet goed gaan...

        - Hoe kun je nou zoveel water geven aan je plant!?
        - Is dat niet een... eh... ongewone plaats voor een luchtinlaat?
        - Da's toch geen aluminiumfolie, he?
        - Hoeveel watt zei je?
        - Vier planten maar? Had je niet liever 9 of 25 gezet?

        Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
        Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

        Comment


          #5
          Re: Dat kan toch niet goed gaan...

          Mooie uitleg blani, ik ga het artikel nog wel ff lezen op mn middag vrij.
          Natuurlijk, licht is gewicht, ik ben zeer benieuwd wat je van deze run af haalt
          gelukkig hoef ik daar niet zo lang meer op te wachten.

          Comment


            #6
            Re: Dat kan toch niet goed gaan...

            Over luchtinlaten:

            Iedereen zet zijn inlaat onderin de tent, bij de potten. In de winter wordt daar dus heel koude lucht binnengezogen. Veel kwekers zetten dan ook een kachel bij en leggen verwarmingmatten onder hun potten.

            Die warmte stijgt natuurlijk ook weer op, en moet weer afgezogen worden. Je moet harder afzuigen, en dus moet je kachel ook weer harder stoken. Een vicieuze circel die aardig in de kilowatturen kan lopen.

            Vandaar dat ik mijn lucht hoog inlaat:
            kannie017.jpg
            (Van links naar rechts zie je een afzuigslang, het inlaat-labyrinth, en de booster-fan van mijn luchtontvochtiger.)

            De ventilator in de kast vermengt de koude lucht toch onmiddelijk met warme lucht, dus daar kan het geen kwaad. Vervolgens hou ik mijn potten warm door te circuleren van boven naar beneden.
            Misschien is het zuig-technisch efficienter om laag aan te zuigen, dan kan de koude lucht niet direct weer je afzuiging in verdwijnen. Da's waar: Misschien moet ik wat harder afzuigen - maar om 1000 watt aan kachel uit te sparen wil ik best 20 watt harder zuigen.

            Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

            Oorspronkelijk geplaatst door Escargot View Post
            - Hoe kun je nou zoveel water geven aan je plant!?
            - Is dat niet een... eh... ongewone plaats voor een luchtinlaat?
            - Da's toch geen aluminiumfolie, he?
            - Hoeveel watt zei je?
            - Vier planten maar? Had je niet liever 9 of 25 gezet?
            Jezus, dat zijn een hoop vragen ineens! Je overvalt me, Escargot! Laat ik de alu-folie nemen.

            Nee, dat is geen aluminiumfolie.

            De growshop verkoopt het als "antidetectiefolie" maar als je vraagt naar "reflectiefolie" begrijpen ze je ook.(Ik ben bezig er ee tinfoil-hat van te naaien: Ik heb altijd al een muts willen hebben die beschermt tegen psychotronische straling.)
            Er wordt gezegd dat je beter zwartwitfolie kan gebruiken, of je wanden mat wit schilderen. Ik vond dat al heel onwaarschijnlijk. Mat wit reflecteerd namelijk naar alle kanten, wat betekent dat je wanden voor de helft naar boven reflecteren, naar je plafond. Iets dat spiegelt (zelfs als het slecht spiegelt) reflecteerd naar beneden, naar je planten.
            Ik geloofde het verhaal al niet, maar ik heb het uitgeprobeerd. Ik heb een ronde (onder 400 watt) gedraaid zonder die folie, met helder wit zijdeglans geschildere muren - en een kut-oogst gedraaid. Geef mij maar folie.
            Last edited by Blani; 11 December 2013, 20:49.

            Comment


              #7
              Re: Dat kan toch niet goed gaan...

              Of je de lucht hoog of laag inlaat zal toch niet zoveel uitmaken qua temperatuur van die aangezogen lucht? In mijn situatie in ieder geval niet.

              Ik ben zelf ook nog steeds van plan (al een half jaar ofzo en heb het materiaal ook al zo lang liggen) om mijn inlaat verstelbaar te maken. Hoog in de winter en laag in de zomer. Maar dan meer om de koude inlaat over de lamp te laten vallen in de winter. Dat die warmte van de lamp niet direct naar buiten gezogen wordt. Of juist langs de potten om de wortels koel te houden (in de zomer).

              Hele stoere kast trouwens. Ziet er zeer solide uit en goed doordacht uit. Ben het ook eens met je instelling als je gebonden bent aan je oppervlak en toch een zo hoog mogelijke opbrengst wilt hebben.

              Hoe heb je die planten in zo'n mooie vorm gekregen? Alleen met toppen of ook nog lst oid?

              :edit: Die tabel en artikel zijn trouwens ook heel interessant. Ik zat zelf te denken aan een vertikale groei, maar ik kon met niet voorstellen dat een enkele lamp zovel oppervlak kan beschijnen. Volgens deze tabel kan dat dus gewoon wel. Al zullen de toppen dan ook wel minder dik worden door de verminderde lichtval per plant.
              Last edited by Wietefras; 11 December 2013, 20:59.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                Re: Dat kan toch niet goed gaan...

                Dat met die inlaten bovenin gunstiger is, kan ik beamen.
                Werkt perfect en het is ook nog meer stelth, heb ze in het plafond verwerkt

                Comment


                  #9
                  Re: Dat kan toch niet goed gaan...

                  Leuk om te lezen, en wat een knallers van toppen heb je in je hok

                  Comment


                    #10
                    Re: Dat kan toch niet goed gaan...

                    Nog even over die antidetectiefolie:

                    Je kunt daar dus perfecte tinfoilhats van maken:
                    antidetectiepet.jpg

                    Zet zo'n ding op je kop, en de psychotronische spam van Microsoft, MacDonalds, de USA en de Chinezen verdwijnt opeens uit je hoofd. Access denied! Weg met de propaganda!
                    Het werkt ook de andere kant op: Je gedachtengolven blijven binnen. De NSA kan niet meer meeluisteren. Eindelijk privacy!

                    Die folie is ook eigenlijk de enige reden dat ze growshops willen verbieden. Als iedereen die folie kan kopen, dan kunnen de geheime diensten wel inpakken - dus verbieden met die folie! Dicht met de shops die het durven verkopen!

                    (Mocht je me met deze pet op straat zien, vraag me dan NIET hoe het met mijn kweek gaat. Met deze pet wil ik onzichtbaar zijn, gesnapt?)

                    Die folie is trouwens wel pokkezooi op je naaimachine. Daar had de shop wel even voor mogen waarschuwen. Daar ga ik ze toch even op aanspreken.

                    Comment


                      #11
                      Re: Dat kan toch niet goed gaan...

                      *zucht* de nieuwjaarsgekte is nu al aangeslagen.....

                      Trouwens, ik zag laatst een kerel in een wietbroek...

                      (Ik voel al zo aan m'n water, dat dit geen topic gaat worden, waar ik serieus kan blijven)


                      Mooie toppen idd, krijgen deze ook allemaal zo'n tinfoil hat???
                      Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                      Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

                      Comment


                        #12
                        Re: Dat kan toch niet goed gaan...

                        Over mijn "scrog" methode:

                        Helaas geen foto's... is er niet van gekomen deze ronde.

                        Mijn methode is als volgt. Ik groei voor in potten van 2 liter, onder 60watt TL, om stroom te sparen. Ik top als er 3 internodes zijn. Als er takken zijn die erg hard groeien top ik die nog een keer; de langzame laat ik doorgroeien. Ik wil eindigen met 8 tot 10 stengels van ongeveer 30 centimeter hoogte. De planten zijn dan misschien 20 centimeter wijd.

                        Dan krijgen ze een heel zware dag. Ze worden verpot naar 20 liter. Daarna spreid ik ze uit door de stengels te knakken. Buigen lukt vaak niet, en als het dan toch moet knakken, dan maar waar ik wil. Met deze CBD moet ik de stengels zelfs eerst platdrukken (soms met een tang) voordat ik ze kan mishandelen zonder dat ze compleet afbreken.
                        De stengels liggen dan op apegapen op de rand van de pot. Je zou echt zeggen "Dat komt nooit meer goed". Dan krijgen ze ook nog 600 watt HPS voor hun kiezen en gaan meteen op 12/12.

                        De eerst twee dagen ga je bijna huilen als je ze ziet. Ze liggen nog steeds plat; ze zijn slap; de topjes hangen omlaag... maar bij dag 3 begint het al bij te trekken. De topjes richten zich op; de bladeren richten zich naar het licht. In alle oksels vormen zich sub-topjes: De scrog is begonnen.

                        Na zowat een week hebben de hoofdtakken hun kracht teruggevonden en beginnen zich weer op te richten. Ik laat ze 10 centimeter komen, en bind ze dan met ijzerdraad aan de rand van de pot, zodat ze niet hoger komen.

                        Na een week is het oppervlak van de kast netjes gevuld met bladerdek. Dan is de verdamping op peil; de wortels hebben hun ruimte gevonden; het transport is hersteld - dus gaat de tweede lamp erbij.

                        Na vier weken heb ik de laatste kans op takken naar beneden te binden, want dan kan ik nog net de potten verplaatsen zonder dat de takken afbreken. Deze keer heb ik die beurt overgeslagen, want het stond er allemaal keurig bij. (Toch? )

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        Voor plantjes maak je geen hoedjes, Escargot. Die besproei je in hun geheel met loodspray. Dat wist je toch wel?

                        Comment


                          #13
                          Re: Dat kan toch niet goed gaan...

                          Je hebt ook bewezen dat je zeker niet gek bent
                          Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

                          Comment


                            #14
                            Re: Dat kan toch niet goed gaan...

                            Ah ok.....(toktoktok)

                            Trouwens, wel leuk hier.....

                            Iedere keer als ik iets onzinnigs zeg, krijg ik er een update voor terug....
                            Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                            Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

                            Comment


                              #15
                              Re: Dat kan toch niet goed gaan...

                              Lol, dat klinkt wat geweldadig allemaal, maar het werkt blijkbaar super. Dat zijn toch lekker volle bossen.

                              Was zelf wat te voorzichtig geweest en dan doe je inderdaad meer kwaad dan goed. Dan breken de takken af.

                              Cool man, bedankt weer voor alle tips.

                              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                              Comment

                              Bezig...
                              X