Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belgische cannabiswetgeving

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Belgische cannabiswetgeving

    Korting op 420shop
    WAT MAG, de dag van vandaag?
    softdrugsbeleid voor meerderjarigen, namelijk:

    - Voor het bezit van een gebruikershoeveelheid,namelijk maximum 3 gram softdrugs
    OF 1 (vrouwlijke) cannabisplant word je niet "gestraft", de feiten worden enkel vastgesteld.
    - U gebruikershoeveelheid softdrugs (max. 3 gram) mag bij politiecontrole niet in beslag genomen worden, behalve als je deze vrijwillig afstaat.

    er zijn natuurlijke enkele voorwaarden:
    - u moet meerderjarig zijn
    - de softdrugs mag alleen voor persoonlijk gebruik bestemd zijn.
    - er mag geen verstoring van de openbare orde zijn (vb. cannabisbezit in de buurt van een school.)
    - er mogen geen verzwarende omstandigheden zijn (vb. in de nabijheid van minderjarigen.)


    Wat houdt "niet gestraft" worden in:
    Cannabisbezit (binnen de voorwaarden van hierboven) wordt gedoogd, maar het blijft nog altijd een misdrijf. Als je bij politiecontrole betrapt word met cannabis (maar je voldoet aan bovenstaande voorwaarden) wordt er alleen een elektronisch vereenvoudigd proces verbaal (=EVPV) opgestelt. Deze EVPV's worden elektronisch door politie van u streek bijgehouden en maandelijks onder de vorm van lijsten naar het parket gestuurt. Daar worden deze NIET ingevoerd in het centrale computersysteem van het parket deze worden namelijk niet als parketzaken beschouwt. Ze mogen dus geen deel uitmaken van de instroom, stock of uitstroom van het parket.
    En hebben dus helemaal geen invloed op wat dan ook.


    Huidig minister van justitie Jo Vandeurzen noemt dit gedoogbeleid liever geen gedoogbeleid, maar eerder een "beleid dat cannabis afkeurd".
    Hij is het ook niet echt eens met dit beleid, maar verandert er niks aan, en wil zich eerst bezighouden met een preventiebeleid en het aanpakken van drugshandel en cannabisplantages.


    In de rest van dit topic kan je nalezen hoe onze "zoektocht naar de waarheid" verliep.
    Let op !

    Stel dat gij denkt dat het toch anders zit,dat we toch nog iets over het hoofd heb gezien, als ge enkele bronnen wilt hebben, of gewoon opmerkingen hebt, reageer gerust!

    __________________________________________________ __________________________________________________ _________________________________________________

    edit: OPGELET: IK HEB EEN FOUT GEMAAKT IN DEZE OPENINGSPOST, DE RECHTZETTING VAN DIE FOUT STAAT VERDER IN DIT TOPIC (namelijk reply nummer 20)

    DE BELGISCHE CANNABISWETGEVING volgens Noto.

    Voila, ik heb mij eens beziggehouden vanmiddag met de Belgische cannabiswetgeving uit te pluizen, in de hoop te zorgen voor toch enige duidelijkheid



    Het bezitten van cannabis (meer en of minder dan 3 gram) en/of planten (1 of meerdere) is ZOWIEZO een misdrijf


    MAAR hoor ik jullie al zeggen, er was toch een omzendbrief. jazeker, deze was er, in 2005 en die hield een GEDOOGBELEID voor.
    Tcheck : http://www.staatsbladclip.be/wetten/200 ... 09061.html

    het gedoogbeleid volgens de fameuze omzendbrief verduidelijkt:

    Nu dat is een hoop tekst, en jullie hebben vast geen zin die helemaal te lezen + te interpreteren, dus ik heb dat gedaan voor jullie:
    enkele quotes:
    1. De vaststelling van het bezit, door een meerderjarige, van een hoeveelheid cannabis die 3 gram niet overschrijdt of van 1 cannabisplant, bestemd voor persoonlijk gebruik, zonder verzwarende omstandigheid noch verstoring van de openbare orde, zal enkel aanleiding geven tot het opstellen van een vereenvoudigd proces-verbaal (VPV). In alle andere gevallen wordt een gewoon proces-verbaal opgesteld.
    5. De vereenvoudigde processen-verbaal zullen niet in het REA/TPI-systeem worden ingevoerd. Vermits het geen parketzaken zijn, behoren ze niet tot de instroom, stock of uitstroom van de parketten. Zij worden dus niet in de parketstatistieken geteld.
    Dus met andere woorden, het bezitten van max 3 gram of 1 plant is een misdrijf, maar je krijgt enkel een vereenvoudigd proces-verbaal (dus eigenlijk de vaststelling) maar je krijgt geen "straf".

    De vraag is dan, moeten ze het in beslag nemen?
    tcheck de quote:
    6. De inbreuken die, in het kader van onderhavige richtlijn, geregistreerd worden in een VPV, geven geen aanleiding tot een inbeslagname van de aangetroffen verdovende middelen. Deze mogen derhalve in het bezit blijven van de betrokkene. Indien deze laatste er vrijwillig afstand van doet, worden deze stoffen onverwijld vernietigd door de hiertoe aangeduide verantwoordelijke van het betreffende politiekorps.
    Hieruit besluiten we dat het NIET in beslag mag genomen worden. BEHALVE als gij zegt dat ge ze vrijwillig afstaat.


    MAAAAAAAAAAAR: Aangezien Vandeurezen zegt deze omzendbrief geschrapt te hebben, is er dus momenteel een NUL-tolerantie op het bezit en gebruik van softdrugs.



    ]TWEEDE MAAAAAAAAAAAAAAAAR: De vraag is nu.. die omzendbrief is nu wel geschrapt.. maar hoe zit dat nu allemaal eigenlijk? iIS DIE OMZENDBRIEF EIGENLIJK WEL ECHT WETTELIJK GESCHRAPT? wat zijn de wetten nu? de ONDUIDELJKHEID omtrent de belgische cannabiswetgeving is VERGROOT! [/size]

    Wat houdt dat nu allemaal in voor ons
    , stel ik word tegengehouden op straat met 2gram cannabis op zak, wat zijn de gevolgen?[/size]


    er zijn 2 mogelijke scenario's.


    Scenario 1
    : De agent die u tegenhoudt houdt zich aan de exacte letter van de wet (volgens Vandeurzen, waarbij de omzendbrief dus geschrapt is) dus een NULTOLERANTIE. Dit houdt in, dat de cannabis in beslag genomen word, er word een proces verbaal opgesteld die doorstroomd naar het parket en u word "gestraft".

    Scenario 2: De agent die u tegenhoudt volgt het gedoogbeleid (volgens de ministriele omzendbrief ) : de cannabis wordt niet in beslag genomen (tenzij u er zelf vrijwillig afstand van doet) en er word enkel een vereenvoudigd proces-verbaal opgestelt dat NIET doorstroomt naar het parket. Verder word er geen gevolg meer aan gegeven. en u wordt niet gestraft.[


    http://www.staatsbladclip.be/wetten/200 ... 09061.html

    Last edited by Jointjedraaien; 11 November 2009, 04:51.
    *SmokingggGG* !

    I wanna get high... so high!

    #2
    Re: Belgische cannabiswetgeving

    Zeer mooi Noto
    Dikke duim voor u.
    Ik vraag me eigenlijk af waar je nu terecht kan met de vraag: is de omzendbrief geschrapt?

    Greetzn
    zion

    Comment


      #3
      Re: Belgische cannabiswetgeving

      Ge hebt er u werk van gemaakt man
      Als je bronnen kloppen , vind ik het eigenlijk nogal raar. Het hangt dus eigenlijk van de politieagent af die je tegenhoud :s
      Man dat ze is vlug duidelijke afspraken maken !!


      Grtz
      Skanna

      Comment


        #4
        Re: Belgische cannabiswetgeving

        Oorspronkelijk geplaatst door Noto

        Het bezitten van cannabis (meer en of minder dan 3 gram) en/of planten (1 of meerdere) is ZOWIEZO een misdrijf

        Dus je mag geen plant meer voor je eigen gebruik hebben? (het gaat dus om 1 plant)
        Nu snap ik het helemaal niet meer... Hoe moeten we dan in godsnaam legaal aan wiet geraken? Je mag niet naar Nederland rijden, niet op de straat (ver)kopen,...
        Duidelijkheid graag!

        EDIT: Heel puik werk van je met deze thread! ! ! ! Misschien kan je eens aan die politici gaan uitleggen hoe het woord 'duidelijkheid' in z'n werk gaat?

        Comment


          #5
          Re: Belgische cannabiswetgeving

          @ Skannabis: @ Zion:
          @ Jona:
          Verder heb ik nog een interessant document gevonden op de site van de belgische senaat, het is een Annale van de namiddagvergadering van de Senaat op woensdag 26 maart 2003, het is een discussie over de drugwet. (let op, het is een tweetalig document)
          Het is best interesant om het eens door te lezen, zo kan je eens duidelijk lezen welke politicus(&Partij) welk standpunt inneemt, en voor jezelf de standpunten van toen vergelijken met die van nu, 5 jaar later.

          bronnen:
          het desbetreffende document:http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...621632&LANG=nl
          de site van de senaat: http://www.senaat.be


          Verder wil ik nog even kwijt, dat ik ook de "beleidsverklaring van de minister van justitie: jo vandeurzen van april 2008" heb raadgepleegd, maar daar heb ik niet veel bijgeleerd, voor wie hem ook wil raadplegen, check: http://www.jovandeurzen.be/sites/vandeu ... _04_08.pdf
          Last edited by Jointjedraaien; 15 October 2008, 23:39.
          *SmokingggGG* !

          I wanna get high... so high!

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Re: Belgische cannabiswetgeving

              @ Jona: 1 gram wiet.. werd gedoogd volgens de omzendbrief van 2005 aangezien het minder IS dan 3 gram. Waar je die vandaan moest halen.. Tjah van die ene plant die werd gedoogd waarschijnlijk. Maar let op, volgens het gedoogbeleid mag je maximaal 3 gram hebben OF 1 plant, dus op het moment dat je oogst (let op, een maximum oogst van 3 gram ! moet je je plant in de vuilbak kieperen.)

              Maar aangezien Vandeurzen zegt dat die omzendbrief geschrapt is en het gedoogbeleid ook, is ook 1 gram cannabis terug illegaal.


              Ik wil echt ergens vinden of die brief nu geschrapt is of niet.

              En om uitleg te gaan vragen.. het is echt vet dat ge dat wilt gaan doen, maar ik heb geen flauw idee of er zo'n dienst bestaat of niet, of een infobureau of wat dan ook. Waarschijnlijk als je ergens om uitleg kan gaan vragen gaan ze je toch naar ergens anders sturen om het te vragen enzoverder enzovoort.

              Het makkelijkste zou zijn moest 1 van ons in de zevende dag of dergelijke kon komen om het gewoon letterlijk te vragen aan Vandeurzen.

              Ondertussen zet ik mijn zoektocht verder..
              van de site van de "federale overheidsdienst" justitie word ik alleszins niet veel wijzer ( http://www.just.fgov.be/index_nl.htm )
              *SmokingggGG* !

              I wanna get high... so high!

              Comment


                #8
                Re: Belgische cannabiswetgeving

                Ik ben op zoek op de ENIGE officiele site van De Belgische Staat waar we toe behoren.
                http://www.staatsblad.be Ik gebruik de zoekfunctie om het een en ander op te zoeken maar ik weet niet precies wat in te voeren. Ik denk dat indien je de juiste woorden invoert, je al snel resultaat kan hebben. Ik wil gerust de boel even doorlezen als je het niet ziet zitten om nogmaals zo'n nodeloos lange tekst/wet/decreet/... te lezen. Of stuur mij effe door wat ik moet zoeke

                Dat een dergelijke vraag niet binnen de 10 minuten kan beantwoord worden bewijst nogmaals eens hoeveel die politici (waaronder een aanzienlijk aantal 3000-7000eu NETTO per maand opstrijkt trouwens) nog te leren hebben. Begin ik spontaan van te blozen als (belastingbetalende) BELG in hart en nieren. Ik bied je bij deze, mijn hulp aan . Ook al ben ik nieuw hier, dit soort zaken interesseren mij ten zeerste moet ik zeggen.

                Comment


                  #9
                  Re: Belgische cannabiswetgeving

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jona
                  Ik ben op zoek op de ENIGE officiele site van De Belgische Staat waar we toe behoren.
                  http://www.staatsblad.be Ik gebruik de zoekfunctie om het een en ander op te zoeken maar ik weet niet precies wat in te voeren. Ik denk dat indien je de juiste woorden invoert, je al snel resultaat kan hebben. Ik wil gerust de boel even doorlezen als je het niet ziet zitten om nogmaals zo'n nodeloos lange tekst/wet/decreet/... te lezen. Of stuur mij effe door wat ik moet zoeke

                  Dat een dergelijke vraag niet binnen de 10 minuten kan beantwoord worden bewijst nogmaals eens hoeveel die politici (waaronder een aanzienlijk aantal 3000-7000eu NETTO per maand opstrijkt trouwens) nog te leren hebben. Begin ik spontaan van te blozen als (belastingbetalende) BELG in hart en nieren. Ik bied je bij deze, mijn hulp aan . Ook al ben ik nieuw hier, dit soort zaken interesseren mij ten zeerste moet ik zeggen.
                  das dezelfde site als die waar ik ook op heb zitten zoeken (namelijk http://www.just.fgov.be/index_nl.htm )

                  Mja.. die zoekfunctie is niet al te gemakkelijk.. het enigste interessante dat ik op die site vond was de beleidsverklaring van de minister van justitie Jo van deurzen (waar ik het enkele posts terug al over had)

                  Ik ben nu van plan de instructie op die site te volgen, namelijk:
                  Indien u op de site niet de informatie vindt die u zoekt, aarzel dan niet de informatieambtenaar en haar medewerkers om raad te vragen.
                  Zij zullen u graag wegwijs maken binnen onze FOD en indien nodig doorverwijzen naar een andere bevoegde overheidsdienst.
                  en dus bijgevolg ga ik een email schrijven naar hen.
                  Ik zal hem nu eens effen opstellen, ik zal hem jullie straks laten lezen.
                  *SmokingggGG* !

                  I wanna get high... so high!

                  Comment


                    #10
                    Re: Belgische cannabiswetgeving

                    Oorspronkelijk geplaatst door Noto
                    Mja.. die zoekfunctie is niet al te gemakkelijk.. het enigste interessante dat ik op die site vond was de beleidsverklaring van de minister van justitie Jo van deurzen (waar ik het enkele posts terug al over had)

                    en dus bijgevolg ga ik een email schrijven naar hen.
                    Ik zal hem nu eens effen opstellen, ik zal hem jullie straks laten lezen.
                    Heb zonet een mail gezonden aan de Heer J. Vandeurzen zelve.
                    Ziet er als volgt uit:



                    Ik ben wel niet de eerste de beste op vlak van correcte woordenschat om dergelijke mensen aan te spreken maar ik hoop dat dit deze vlag de lading wel dekt. Nu nog hopen dat ze antwoorden Bij deze stel ik ook vast dat ik de link vergeten ben . Niet dat hij/collega van hem de tijd zou nemen om deze te bezoeken maar toch...
                    Thx

                    Comment


                      #11
                      Re: Belgische cannabiswetgeving

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jona

                      Heb zonet een mail gezonden aan de Heer J. Vandeurzen zelve.
                      Ziet er als volgt uit:



                      Ik ben wel niet de eerste de beste op vlak van correcte woordenschat om dergelijke mensen aan te spreken maar ik hoop dat dit deze vlag de lading wel dekt. Nu nog hopen dat ze antwoorden Bij deze stel ik ook vast dat ik de link vergeten ben . Niet dat hij/collega van hem de tijd zou nemen om deze te bezoeken maar toch...
                      Thx
                      Nice.. Ik vind het een goede mail,
                      ik zie alleen 1 klein foutje, namelijk het is niet zijn omzendbrief ( ge zegt "uw omzendbrief") maar een omzendbrief van in de hoofdzaak van zijn voorgangster Lorette Onkelinx.
                      Eigenlijk van:
                      De Vice-eerste Minister en Minister van Justitie,
                      Mevr. L. ONKELINX
                      De procureur-generaal bij het hof van beroep te Brussel, voorzitter van het College van procureurs-generaal,
                      A. VAN OUDENHOVE
                      De procureur-generaal bij het hof van beroep te Antwerpen,
                      Mevr. Ch. DEKKERS
                      De procureur-generaal bij het hof van beroep te Bergen,
                      G. LADRIERE
                      De procureur-generaal bij het hof van beroep te Gent,
                      F. SCHINS
                      De procureur-generaal bij het hof van beroep te Luik,
                      C. VISART de BOCARME.
                      *SmokingggGG* !

                      I wanna get high... so high!

                      Comment


                        #12
                        Re: Belgische cannabiswetgeving

                        Oorspronkelijk geplaatst door Noto
                        Nice.. Ik vind het een goede mail,
                        ik zie alleen 1 klein foutje, namelijk het is niet zijn omzendbrief ( ge zegt "uw omzendbrief") maar een omzendbrief van in de hoofdzaak van zijn voorgangster Lorette Onkelinx.
                        Eigenlijk van:
                        De Vice-eerste Minister en Minister van Justitie,
                        Mevr. L. ONKELINX
                        De procureur-generaal bij het hof van beroep te Brussel, voorzitter van het College van procureurs-generaal,
                        A. VAN OUDENHOVE
                        De procureur-generaal bij het hof van beroep te Antwerpen,
                        Mevr. Ch. DEKKERS
                        De procureur-generaal bij het hof van beroep te Bergen,
                        G. LADRIERE
                        De procureur-generaal bij het hof van beroep te Gent,
                        F. SCHINS
                        De procureur-generaal bij het hof van beroep te Luik,
                        C. VISART de BOCARME.
                        Ik bedoelde eigenlijk zijn departement van Justitie. Maar dit verandert niets aan de kern van de zaak want deze is bij mijn inzien toch relatief duidelijk . Dat ze nu maar snel antwoorden (niet dat ik dit verwacht voor deze avond maar toch zeker morgen zou gepast zijn).

                        Vanaf nu onthoud ik me even van deze topic aangezien ik hem wat geterroriseerd heb .

                        Keep it up!

                        Comment


                          #13
                          Re: Belgische cannabiswetgeving

                          Zoals ik al zei heb ik een mail gestuurd naar de cel "informatieambtenaar" van justitie denk ik.

                          Ik heb het volgende gemaild:

                          http://www.staatsbladclip.be/wetten/200 ... 09061.html

                          Ook ik ben niet zo goed in het schrijven van emails naar zo'n instanties en correcte woordenschat en spelling..
                          maar ach ik doe mijn best maar..
                          En vraag maar aan Jona, eenmaal ge begint te typen is da niet meer zo gemakkelijk als het lijkt hoor


                          @ Jona,
                          *SmokingggGG* !

                          I wanna get high... so high!

                          Comment


                            #14
                            Re: Belgische cannabiswetgeving

                            Wat een topic! knap
                            Ik hoop dat meneer Vandeurzen zo vriendelijk is om snel en duidelijk te antwoorden.
                            Jullie hebben alletwee erg goed werk geleverd. Mooi zo

                            Greetz,
                            zion

                            Comment


                              #15
                              Re: Belgische cannabiswetgeving

                              Respect. Ik zie dat jullie er echt werk van maken. Echt heel mooi gedaan tot nu toe. Het is te hopen dat we snel antwoord krijgen

                              Grtz
                              Skanna

                              Comment

                              Bezig...
                              X