Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

tripsen op speed

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    tripsen op speed

    Korting op 420shop
    Yo stoners,
    Hier enkele fotootjes want heb nog geen uitsluitsel, maar een edit is in de maak.

    EDIT: eentje van Ronny en de Ronny's
    kan ik preventieve maatregelen nemen tegen een tripseninvasie? Huismiddeltjes, chemische bestrijding, roofmijt, planten die ze niet kunnen verdragen...alles is welkom... Een site waarop ik ze kan identificeren na ze onder de microscoop te hebben gelegd of gewoon iemand die een boer of siertuinman in de familie heeft en eens wat meer uitleg zou willen vragen, alles is welkom. Ik heb reeds alle planten behandeld met BioShark SoilAttack (zie bijlage) en stuur alien nog een pm over hoe de tripsen op deze reageren. Volgens mij, was toen echt nog heel groen want 1e kweek, heb ik die kloten al eens een wintertje in mijn kast gehad. Klinkt aannemelijk want ik veronderstel dat die beesten niet zomaar opeen tevoorschijn komen maar sluimeren en wachten op een goede zomer. Volledig weg heb ik ze nooit gekregen maar die BioShark, daar hielden ze absoluut niet van!!!
    Zelf maak ik graag een wandeling en tref vaak mensen aan die aan het klussen zijn in hun siertuin of het veld aan het bewerken zijn. Deze spreek ik in de komende week zonder twijfel aan samen met de mannen van de groendienst. Je gaat me toch niet wijsmaken dat die mannen da nog niet opgemerkt hebben zeker!!! Nu ja, veel verwacht ik niet van hen want nu zijn ze jobzeker he... a ja
    Hoop dat er een oplossing bestaat, want met de warme zomer en meestal als gevolg een strenge winter (alhoewel we vorig jaar redelijk wa sneeuw gehad hebben) zullen die critters een onderdak gaan zoeken. Ik voorspel dat we deze winter heel wat (tripsen)plagen zullen tegenkomen op JD...

    Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by Jointjedraaien; 28 May 2010, 12:04.
    sigpic

    #2
    Re: tripsen op speed...

    fok man, damned

    Comment


      #3
      Re: tripsen op speed...

      ai ai ai dat zijn er veel

      Comment


        #4
        sigpic

        Comment


          #5
          Last edited by SirSmokeAllot; 22 August 2009, 18:50.
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: tripsen op speed...

            Volwassen tripsen zijn kleine, langwerpige insecten met typische franjevleugels. Ze zijn ongeveer 1 mm groot, en grijsachtig of geel tot bruin van kleur. De twee meest voorkomende schadelijke soorten trips zijn de tabakstrips (Thrips tabaci) en de Californische trips (Frankliniella occidentalis).

            http://www.biobest.be/v1/nl/plagen/trips.htm

            Tripsen (Thysanoptera) zijn kleine, dunne insecten met gerafelde vleugels (vandaar de wetenschappelijke naam Thysanoptera: een combinatie van het Griekse thysanos (rafel) en pteron (vleugel)). Andere vaak gebruikte namen voor tripsen zijn Onweersvliegjes, Onweersbeestjes of Dondervliegjes. Tripsen voeden zich met sappen uit cellen van verscheidene soorten planten en dieren door gaatjes in de cel te prikken en de inhoud op te zuigen. Veel soorten tripsen worden hierdoor bij boeren gezien als ongedierte omdat ze de gewassen aantasten. Andere soorten tripsen voeden zich met sappen uit andere insecten of mijten en worden nuttig bevonden, terwijl de rest van de soorten zich voedt met sappen uit schimmels. Er zijn tot nu toe zo'n 5000 soorten bekend.
            Tripsen zijn zeer klein (<1 mm in de breedte) en kunnen niet zo goed vliegen, hoewel ze door thermiek en de wind ook op grote hoogtes kunnen voorkomen. Onder optimale omstandigheden kunnen tripsen zich erg gemakkelijk en snel vermenigvuldigen waardoor mensen ze als storend ervaren en als plaag worden gezien.

            http://nl.wikipedia.org/wiki/Tripsen

            Via Google kun je alles vinden over deze misbaksels, maar of de jouwe hier tussen zit?
            Ik zie op jouw foto's veel witte stipen, maar kan er geen brood van maken, zeg maar.
            Misschien een close-up van jouw soortje??

            vale.

            Comment


              #7
              Re: tripsen op speed...

              closer kan ik niet vale...jammer genoeg
              Wiki had ik reeds geraadpleegd en gegoogled ook, maar bestrijding of iets waar ik ze kan gaan opzoeken vind ik niet echt. Kun jij me mayb verder helpen?
              Ze zitten overal op de planten: bovenkant en onder- van het blad, de schors, ze koloniseren echt alles. Vooral lage struiken, middelgrote en hogere + kleine bomen blijken er last van te hebben. Grote kanjers van bomen vind ik op ooghoogte en eronder niets terug.

              Grtz $iR
              Last edited by SirSmokeAllot; 22 August 2009, 18:28.
              sigpic

              Comment


                #8
                Re: tripsen op speed...

                Hoeveel had je gerookt, lol

                Comment


                  #9
                  Re: tripsen op speed...

                  ass, SAD
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    http://www.insectenweb.nl/NL/

                    vale.




                    Comment


                      #11
                      Re: tripsen op speed...

                      Yo Vale,

                      Nu weet ik waarom VDB zo moest lachen, lol. typfoutje, tis dus wel degelijk mm. Ikzelf woon in BE dus denk dat het overbodig zal zijn, maar toch ferm bedankt.
                      Ga het direct eens bekijken!

                      Grtz $iR
                      sigpic

                      Comment


                        #12
                        Re: tripsen op speed...

                        Type-foutje is gauw gemaakt, geen probleem.
                        Komt de trips echter wel weer in beeld als mogelijke verdachte.....


                        Herkenning aan de hand van schade aan de planten:

                        Tripsen beschadigen het gewas door plantencellen leeg te zuigen. De leeggezogen cellen vullen zich met lucht en geven zo een zilverachtige schijn, waarop zwarte puntjes (de uitwerpselen) te zien zijn. Daarnaast zijn er uiteenlopende schadebeelden afhankleijk van de waardplant.
                        Bij sierteeltgewassen treedt vaak bloem- en bladbeschadiging op door verkleuring of vervorming. Enkele tripsexemplaren kunnen hiervoor al volstaan. Bovendien zijn tripsen belangrijke overbrengers van allerlei virusziekten (b.v. tomatenbronsvlekkenvirus of TSWV en impatiensvlekkenvirus).

                        Nog een linkje betreffende bestrijding:
                        http://www.ecoline.nl/pda_nl/milvri_knoflook.html

                        vale.

                        Comment


                          #13
                          Re: tripsen op speed...

                          Thnx man vale,
                          Merci dat je zo inzit met me en blijft doorgaan. Kan geen rep meer uitdelen maar morgen is dat het eerste wat ik doe!!!
                          Na wat zoeken kom ik tot de conclusie dat de californische trips eerder bruin is, deze is het al zeker niet tenzij hetgeen de gemeente heeft gespoten ze het kleur ontrekt maar dat betwijfel ik. De kopje zijn eerder goud van kleur.
                          En schade, mja, er schiet niet veel meer over he van de straatbeplanting. Het is ook een struik met hele dikke taaie bladeren en je ziet er wel iets op hoor, maar ga dat dan nog eens heel heel goed moeten bekijken.
                          Enig idee waar ik dat knoflookspul kan vinden?

                          Thnx!!!!!!!!! $iR
                          Last edited by SirSmokeAllot; 22 August 2009, 19:25.
                          sigpic

                          Comment


                            #14
                            Re: tripsen op speed...

                            Geen probleem $ir.

                            Ik vind het uitermate vervelend en bedreigend voor je plantjes, krijg je als mede-kweker...

                            En ik maak graag gebruik van het net op zoek naar info.

                            Nog een beetje;

                            Tripsen zijn er in vele varianten, meer dan 300 soorten plus een geimporteerde:
                            http://nlbif.eti.uva.nl/bis/insecten...=soorten&id=48

                            Ik kijk uit naar je bevindingen op een later tijdstip.

                            vale.

                            Comment


                              #15
                              Re: tripsen op speed...

                              Whoa!
                              Overkill, invasion of the trips!
                              -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

                              Comment

                              Bezig...
                              X