Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Blad Probleem Oplosser

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Blad Probleem Oplosser

    Korting op 420shop
    Bladprobleem oplosser
    Start hier bij de diagnose.

    1) Als het probleem alleen de onderkant of het midden van de plant betreft, ga naar naar # 2.
    Als het alleen de top van de plant en de groeipunten betreft, ga dan naar # 10. gaat je naar # 6.

    2) Steeltjes van grotere bladeren in het onderste gedeelte van de plant worden paars, al snel gevolgd door grotere bladeren in het midden en boven in de plant.
    - De plant als geheel is lichter van kleur.
    - Grotere bladeren in het onderste gedeelte van de plant worden lichtgroen van kleur. Verpaarsing van bladsteeltjes treedt nu ook op bij kleinere bladeren. Bij de meeste cannabis strains verschijnen typische verticale paarse strepen in de stengel.
    - Bladeren in onderste gedeelte van de plant vergelen verder en worden bijna wit van kleur. Tenslotte treedt er verwelking op en vallen de bladeren af.
    - De groei wordt zichtbaar geremd (kortere planten, dunnere stengels, minder bladvorming en kleinere bladeren).
    - Boven en in het midden van de plant treedt verdere vergeling en witkleuring van bladeren op
    - Bladeren op groeipunten blijven langer groen maar zijn wel veel minder groen dan bij normale stikstofvoorziening.
    - Er treedt een geforceerde bloei met veel verlies van bladeren
    - Sterke opbrengst reductie.

    Stikstof (N) tekort
    N te kort fanblad.jpgN tekort ernstig.jpgN tekort verloop.jpg

    b) Zo niet, ga dan naar # 3.



    3) De eerste 3-4 weken zijn er geen symptomen zichtbaar, de plant groeit goed, is donkergroen en ziet er gezond uit.
    - De gebreksymptomen worden bij cannabis eerst rondom de 4-6e week zichtbaar; Er treden dan kleine roestbruine necrotische vlekjes en/of wolkachtige chlorose in de middeloude bladeren op (onder de bloei-top). De kleur van de jonge bladeren en de vruchtontwikkeling zijn normaal.
    - De grootte en de hoeveelheid roestbruine vlekken breiden zich uit op het blad, de chlorose breidt zich uit en tekent zich geler af.
    - De symptomen breiden zich over de plant uit, de plant ziet er gehavend uit.
    - Bij een ernstig tekort worden ook de jongste bladeren chlorotisch en gaat de productie achteruit.

    Magnesium (Mg) tekort.
    Mg tekort 01.jpg

    b) Zo niet, ga dan naar # 4.

    4) In het begin zie je een gezond ogende, donker groene (!) plant met half glanzende bladeren, die later doffer worden.
    - Planten zijn vaak sterker vertakt, stengels blijven ieler.
    - De bladeinden van de jongere bladeren vertonen grijze randen; ze worden nadien roestbruin necrotisch en krullen verdord op.
    - Het blad vergeelt van de rand richting nerf en er verschij-nen necrotische vlekken (roestbruin) in het blad.
    - Het blad gaat vaak in de top radiaal draaien/omkrullen, hele bladdelen worden necrotisch, het blad krult verder en valt af (oudere bladeren).
    - Bij een sterk tekort, krijg je een doffere ongezond uitziende plant, met een sterk geremde bloei!

    Kalium (K) tekort.
    K tekort 01.jpg

    b) Zo neen, blijven lezen.

    5)
    Fosfor (P) te
    kort.
    P tekort.jpg

    b) Zo neen, ga dan naar # 6.

    6) De punten van bladeren worden geel, bruin, of dood. Plant ziet er voor de rest vrij gezond & groen uit. stam kan zacht worden.

    Over-bemesting (vooral N), over-bewaterd, beschadigde wortels, of onvoldoende bodem beluchten (gebruik meer zand of perliet. Af en toe als gevolg van niet voldoende N, P, K of

    b) Zo niet, ga dan naar # 7.

    7)- Sterke paarsverkleuring in en bladstelen (door de productie anthocyaan pigment).

    - Meerdere bladeren verkleuren en de lichtgroene kleur veranderd op plaatsen in diep geel.

    - meerdere diep gele bladeren, met paarse stengels en bladstelen, bovendien is de bloei en groei geremd.


    zwavel tekort
    zwaveltekort.jpg

    b) Zo niet, ga dan naar # 8

    8) scherpomrande geel/bruine vlekken met een bruin randje in het blad. De symptomen komen vaak snel; binnen een tot twee weken zijn de eerste vlekken op de oudere bladeren zichtbaar. De vlekken beginnen meestal als kleine lichtbruine puntjes, die later groter worden. - Na 2 weken komen er steeds meer vlekken op de oudere bladeren, vaak verschijnen de vlekken ook aan de rand van het blad zoals bij een kalium tekort of bij verbrandingsverschijnselen. Toch zijn de verschillen met een kaliumtekort meestal goed te onderscheiden; de vlekken zijn scherp omschreven, en gaan niet alleen maar vanuit de rand uit. Vaak is er binnen een week al een achterstand in groei zichtbaar.

    - In sommige gevallen beginnen de groeikelken te krullen en hebben de kelken magere dunne blaadjes, zonder vlekken.

    - Langzaam sterven oudere bladeren af, rondom de necrotische vlekken kunnen gelige wolkachtige vlekken ontstaan. Hoe ouder het blad hoe erger de verschijnselen.

    - De bloei wordt ook geremd en vertraagd en het aantal pistels blijft ver achter. De toppen groeien niet dicht en blijven klein.

    - PistelsStampertjes worden sneller bruin.
    Calcium tekort
    Ca tekort.jpg

    B) Zoniet ga naar #9



    9) De plant is verwelkt, ook al is de bodem vochtig is.


    b) Zo niet, ga dan naar # 10.

    10) Planten zullen niet bloeien, ook al krijgen ze 12 uur duisternis voor meer dan 2 weken.

    De nachtperiode is niet helemaal donker. Te veel stikstof. Te veel snoeien of klonen.

    b) Zo niet, ga dan naar # 11.

    11) Groen-gele verkleuring, van binnen naar buiten in de jonge bladeren en in de groeischeuten. De nerven blijven meestal groen. - Verdergaande vergeling tot soms bijna wit van de bladeren, ook grote bladeren worden geel. Dit remt de groei.

    - In ernstige gevallen treedt er necrose op in het blad en is de groei en bloei van de plant geremd.


    IJzer (Fe) tekort.
    Fe tekort.jpg

    b) Zo niet, ga dan naar # 12.

    12) bladeren zijn licht groen of geel te beginnen bij de basis, terwijl de bladranden groen blijven. Necrotische plekken kunnen tussen de aderen ontsaan. Bladeren zijn niet gedraaid. - belangrijk voor de stofwisseling en celdeling die in de plant worden gestimuleerd. Een Mn-tekort vertraagt bloem-en topvorming - de rijping vertraagt en kan bij ernstige tekorten tot een misoogst leiden. Mn-tekort komt relatief vaak voor.
    Het belangrijkste (en onderscheidend van een Fe- of Zn-tekort) en kenmerkende symptoom is dat de rand van het blad groen blijft, terwijl de rest van het blad geel of wit is. Dit treedt het eerst op boven in de plant en op de groeischeuten - er ontstaan onder aan het blad chlorose en een witachtige vlekkerigheid. In minder ernstige gevallen is er sprake van een geelachtige kleurzweem binnen de donkergroen rand van het blad.

    Mangaan (Mn) tekort

    b) Zo neen, # 13.

    13) bladeren zijn gedraaid. Anders vrij veel als # 11.

    Zink (Zn) teklort.

    b) Zo neen, # 14.

    14) Bladeren draaien worden bruin of sterven.

    De lamp te dicht bij de plant. Zelden een Calcium (Ca) of Boor (B) tekort.


    Stikstofoverschot bij wietplanten

    Wanneer er iets mis is met wietplanten denken kwekers al snel aan tekorten, maar een overschot aan stikstof komt vaker voor. De symptomen zijn zwakke stammetjes en diepgroene klauwvormige bladeren die snel vergelen, waardoor het stikstofoverschot vaak wordt aangezien voor een te natte bodem.
    Bladeren die naar beneden krullen als een klauw zullen snel vergelen en afsterven wanneer het stikstofoverschot niet verholpen wordt. Het lijkt op een plant die met teveel water of juist een stikstoftekort te kampen heeft waardoor het probleem snel over het hoofd wordt gezien. Wanneer de klauwvormige bladeren echter vergezeld worden door andere diepgroene bladeren, heb je waarschijnlijk met een overschot aan stikstof te maken.[SIZE=5]



    De meeste problemen die kwekers met stikstof hebben worden in feite door een teveel eraan veroorzaakt. Vooral in de bloeifase, wanneer de behoefte aan stikstof daalt doen de problemen zich voor. In de groeifase heeft een wietplant veel behoefte aan stikstof en zolang je het niet te gek maakt zul je in deze fase ook niet snel met een overschot aan stikstof te maken krijgen.

    Maar in de bloeifase hebben wietplanten aanzienlijk minder behoefte aan stikstof. Ze hebben het nog wel nodig, maar lang niet meer zoveel en een overschot eraan zorgt voor een slechte topontwikkeling waardoor je uiteindelijk minder kunt oogsten. Gelukkig is er meer dan genoeg speciale voeding op de markt waar al rekening is gehouden met de verlaagde stikstofbehoefte die je kunt gebruiken in de bloeifase.

    Tekens aan de plant

    Diepgroene bladeren
    Bladpunten krullen naar beneden ondanks dat de plant niet teveel water heeft
    Als het overschot langer aanhoudt zullen de krullende bladeren het eerst vergelen
    De klauwbladeren komen gespreid over de plant voor
    Hitteproblemen maken het probleem groter omdat de plant dan meer water en meer stikstof opneemt
    De oplossing van een stikstofoverschot ligt natuurlijk voor de hand; verminder de hoeveelheid stikstof in de plantvoeding. Wanneer de plant in de bloefase zit, schakel dan over op een bloeivoeding als je dat nog niet deed. Het probleem kan ook opduiken door het gebruik van voobemestte aarde, probeer de aarde in dat geval uit te spoelen met afgezuurd water. De bladeren die al aangetast zijn zullen niet meer gezond worden, maar het probleem stopt tenminste wel.



    Attached Files
    Last edited by Jointjedraaien; 11 July 2015, 17:14. Reden: Opmaak verbeterd

    #2
    Re: Monty's Blad Probleem Oplosser

    hoi

    super topic monty.

    groetjes

    de groene wolk

    Comment


      #3
      Re: Monty's Blad Probleem Oplosser

      handig monty ! jij houdt wel van plakkerige topicjes schijven volgens mij...
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #4
        Re: Monty's Blad Probleem Oplosser

        Bedankt Monty, inderdaad zeer handig!

        Comment


          #5
          Re: Monty's Blad Probleem Oplosser

          Hello Monty goeie info.. ik heb alleen een vraag die ik er niet tussen vind.

          Mijn lantjes staan nu in de 5 eek bloei en moeten nog een week of 2 dit soort heeft veel bloei tijd nodig haaha had niet opgelet bij het aanschaffen. Maar goed de bladeren staan bol en naar beneden gekrult.. het lijkt me dat ik niet te veel water geef.. en ik las wat over de LV verhogen maar dat lijkt me niet ideaal voor de toppen? Hellup?!
          Alvast bedankt..groetjes uit Buenos.

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Re: Monty's Blad Probleem Oplosser

              Hoi Monty thanxs voor je snelle antwoord!

              hier wat fotos, ik dacht eerst dat het misschien te warm is.
              Op het moment is het hier 30 graden buiten en in huis soms meer.
              Ik draai al savonds dan is het iets cooler..
              en hou ik de tent maar open maar oef wat een hitte.

              Misschien dat je met de fotos meer kan.


              Groetjes
              Attached Files

              Comment


                #8
                Re: Monty's Blad Probleem Oplosser

                ik had deze totaal gemist precies heb em gelijk geprint en straks hang ik dit bij men tentje
                Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

                Comment


                  #9
                  Re: Monty's Blad Probleem Oplosser

                  Hi BuenosAires,

                  Met deze extra info denk ik toch sterk aan oververhitting. De plant sluit haar huidmonden (die vooral aan de onderzijde van het blad zitten ) om te veel verdamping te voorkomen maar raakt daardoor oververhit. Door het sluiten van de huidmonden kruld je blad naar beneden en de punten naar onder. Ik zie verder geen bladverkleuring dus ik dank dat een te hoge temp met een te lage lv je probleem is. Probeer je luchtaanvoer uit een koelere ruimte te halen.

                  Grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: Montys Blad Probleem Oplosser

                    ik zit met t probleem dat mn plant zowat alle symptomen heeft?
                    de grootste blanderen in het midden zijn donkergroen, parse stengels, de onderste blaadjes, wat uberhaupt alleen blaadjes zijn en geen takken willen worden, zijn lichtgroen, worden geel en sterven af
                    en de middenste, bovenste blaadjes zijn een fris licht groen

                    de grote donkere blaadjes krijgen ook aan de randen bruine en witte stipjes, terwijl dit op de kleine blaadjes niet is
                    had verondersteld dat het overoveding was door het donkergroene en paars, maar geloofde dit toch niet edht niet aangezien ze nog nooit voeding hebbe gehad, behalve blauwe korrels voor moestuintjes, maar die geven voeding af over een periode van maandan had ik erges gehoord....

                    Comment


                      #11
                      Re: Montys Blad Probleem Oplosser

                      Okay monty, ga je gang

                      Comment


                        #12
                        Re: Montys Blad Probleem Oplosser

                        Mijn bovenste blaadjes krullen op. Wat zou dit kunnen zijn? Ikzelf denk aan te lage luchtvochtigheid.
                        Maar er is geen vergeling ofzo dergelijk.

                        thx
                        ** Green is the limit **

                        Comment


                          #13
                          Re: Montys Blad Probleem Oplosser

                          Denk wel te veel blad respireren vandaar het opkrullen
                          Last edited by monty; 31 July 2011, 21:34.

                          Comment


                            #14
                            Re: Montys Blad Probleem Oplosser

                            Handig zo'n naslagwerk.
                            Top Monty !.
                            grt.

                            Comment


                              #15
                              Re: Montys Blad Probleem Oplosser

                              dank je monty das nu eens deftig uitgelegd

                              keep up the good work

                              Comment

                              Bezig...
                              X