Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stekjes van buitenplant wel of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Stekjes van buitenplant wel of niet?

    Korting op 420shop
    Nu vroeg ik mij iets af
    vorig jaar heb ik stekjes van de plant gehaald die in mijn kas stond
    Mooi en een goed wietje binnen van gekweekt
    nu zei een oude kweker tegen mij
    Dat een buitenplant anders word, dan als de zelfde plant binnen gehouden word
    en dat dat aan de stekken en de wiet die er afkomt te zien is
    Maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen
    afgezien van de kans.op besmetting van ongedierte
    Word je eind product anders , als je je stek van een buitenplant af haalt?

    #2
    Interessant vraagstuk.
    Een buitenplant wordt blootgesteld aan andere zaken dan een binnenplant; meer UV licht, meer straling, ander weertype.
    Maar onthoudt een plant dat? Tot op zekere hoogte wel. Maar aan de andere kant zijn planten gemaksdieren die ook snel weer vergeten waar ze vandaan komen.

    Een natte lente zorgt niet voor andere planten dan een droge lente.
    Als je een stek direct in bloei zet na het wortelen, dan zal die zich waarschijnlijk nog een aantal weken blijven gedragen als een buitenplant.
    Als je een stek langer dan een maand binnen laat groeien, dan zal die waarschijnlijk eindigen als een volwaardige binnenplant.

    Zowieso veranderen stekken over tijd, en een wietplant is maximaal een jaar of 5 in leven te houden op die manier. Daarna is de boel zo opgebrand op genetisch vlak, dat er hele rare dingen gebeuren.
    Het kan natuurlijk zo zijn dat een plant zo fel zonlicht gehad heeft, dat er interne schade heeft opgetreden, zoals mensen soms huidkanker ontwikkelen, dan is er wel degelijk iets anders.. Maar dat is in de buitenplant ook al zo, en dat heeft niet te maken met het verschil tussen binnen en buiten. Andersom kan dat ook gebeuren.

    Veel oude kwekers leven op oude fabels en mythes, die lang achterhaald zijn. Maar als ze blijven geloven in die oude waarheden, dan blijft zoiets nog decennia lang ronddwalen.

    Wordt een plant anders over de tijd? Ja. Kan dat terugveranderen? Ja. Kan dat erger worden? Ja. Is er een manier om dat om te keren? Soms.
    Is het dus vastgelegd dat een buitenplant in een binnensetting buitenwiet produceert? Nee, het kan, maar dat hangt van veel dingen af.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
      Interessant vraagstuk.
      Zowieso veranderen stekken over tijd, en een wietplant is maximaal een jaar of 5 in leven te houden op die manier. Daarna is de boel zo opgebrand op genetisch vlak, dat er hele rare dingen gebeuren.
      Interessant! Hele rare dingen vind ik wat vaag, hoe uit zich dat concreet?
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Bobledsgrow
        Bobledsgrow commented
        Editing a comment
        Zo heb ik ooit planten gehad pp die had beneden aan dikke Bollen en hoe hoger je kwam hoe kleiner de top werd, wel een mooie oogst gehad, maar dit had ik niet eerder mee gemaakt,

      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        In concrete zin begint er dan aftakeling, bijvoorbeeld dat bloei niet meer beinvloed wordt door lichturen maar dat een plant in constante reveg blijft. De vaten gaan dan heel anders gedragen; ze worden houterig en rotten snel. De weerstand zakt naar een nulpunt en het genezen van wonden gaat niet meer lekker. Het blad wordt kleiner en de internodes korter, in principe verliezen ze groeikracht in bladeren en wortels en ze krijgen flinke herma trekken - ook al zijn ze zuiver in genetische zin.
        Als je het nog concreter wilt, dan kun je het zelf gewoon eens proberen! Stekje nemen, af en toe wortels snoeien en de aarde verversen. Lamp er dicht op en goed voor blijven zorgen. De geur valt reuze mee als je er een soort mini-bonsai van maakt. Voor je 't weet ben je 5 jaar verder en zakt 'ie in als een pudding. Maar die aftakeling kun je gaandeweg mooi volgen.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ik werk al bijna 5 jaar met dezelfde stekken en vooralsnog is van aftakeling geen sprake. Maar dan zal ik als ik jou goed begrijp binnen afzienbare tijd de genetica achteruit moeten zien gaan. Zodra ik daar wat van merk zal ik de resultaten desgewenst posten.

      #4
      Oorspronkelijk geplaatst door Bobledsgrow View Post
      Nu vroeg ik mij iets af
      vorig jaar heb ik stekjes van de plant gehaald die in mijn kas stond
      Mooi en een goed wietje binnen van gekweekt
      nu zei een oude kweker tegen mij
      Dat een buitenplant anders word, dan als de zelfde plant binnen gehouden word
      en dat dat aan de stekken en de wiet die er afkomt te zien is
      Maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen
      afgezien van de kans.op besmetting van ongedierte
      Word je eind product anders , als je je stek van een buitenplant af haalt?
      Nee het blijft dezelfde wiet, er komen binnen alleen dikkere toppen aan.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • PH donner
        PH donner commented
        Editing a comment
        Dezelfde wiet maar met een andere BuZz Hork

      #5
      Hier zijn de OG Kush van sensiseeds
      die van binnen naar de kas zijn gegaan
      In de kas later stekken van gemaakt
      En weer naar binnen zijn gegaan
      Binnen bleken de stekken in de bloei te staan
      De stekken weer in de groei gezet
      Getopt naar 5a6 vertakkingen
      Die weer getopt naar 2 dus 10a12 vertakkingen
      En nog weken voor gegroeid
      nu staan ze 2 volle weken in de bloei
      ik had van 5 planten stekken gesneden
      ​​​​4 roken licht naar mandarijn
      1 sterker naar citroen die kreeg ook eerder thcvorming
      7 stekken van de citroen gehouden
      En 1 de beste van de andere
      Nog 7 weken tot het resultaat
      Vandaag beginnen we alles te lollypoppen
      Deze 8 staan op 150x140x177 LxBxH
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 3 photos.

      Comment


      • PH donner
        PH donner commented
        Editing a comment
        Na de reveg geeft ze vele vertakkingen en zorgt
        vaak voor overkill. Dan heb je maar 30cm diepte in het gewas wat goed belicht wordt. Soms is het dan beter om wat grof wat takken te snoeien om meer diepte te creëren wat je meer grammen oplevert

      #6
      Ik heb in al mijn kweek jaren alle binnen planten óók buiten gezet.
      Dus ik praat niet alleen als een oude kweker die in mythe geloof maar heb gewoon alles zelf ervaren en geconcludeerd!

      Dezelfde genetica die buiten gekweekt is is sterker en heeft een ander BuZz dan de binnen gekweekte variant.
      Een leeftijd genoot die in de beginjaren buitenlandse soortjes gerookt heeft vaak met een berg zaad er in weet waar ik het over heb.
      Ook heeft de buiten plant meer blad als de binnen gekweekte planten .
      Soms is het uiterlijk idd totaal anders. Bv de old school Purple Power werd buiten idd diep paars in de laatste weken. Binnen heb ik er nooit paars gehad ook niet na langer te laten staan.

      Een stek van een zaailing gaat altijd (!) twee weken later bloeien dan de moeder. Ook als je een stek neemt van een buiten plant die je als stek buiten hebt gezet gaat altijd (!) twee weken later bloeien in dat jaar als de moeder!

      Terug veranderen naar de vroegere jeugd kan ook heb ik geleerd op spannabis maar dan moet je het lab in.

      Deze is van space Cees en daar kan ik me ook in vinden. Een goede buiten plant is óók een goede binnen plant. Andersom niet…..altijd

      note: heb de binnen planten buiten met verduisteren af gebloeid. Dus een goed beeld kunnen vormen
      Last edited by PH donner; 17 December 2023, 12:52.

      Comment


      • Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        En wat is de reden dat stekjes altijd later in bloei zullen gaan?
        Ik ben een leek, dus als je het in Jip&Janneke taal kan uitleggen graag. 😁

      • PH donner
        PH donner commented
        Editing a comment
        Zit er gewoon weg in.
        Het is zoals het is.
        Dit gegeven is al oud
    Bezig...
    X