Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lamptechniek: LEC lampen - wie kent em al?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verlichting: nieuwe lamptechniek: LEC lampen - wie kent em al?

    Korting op 420shop
    bedoelt hij niet LED lampen? of bedoelt hij gewoon LEP lampen?


    nope, LEC lampen. oftewel Light emitting Ceramic lampen.



    voor ik verder ga, even dit: ik ben nog een stekkie wat betreft het kweken. ik probeer zoveel mogelijk te lezen, leren en te begrijpen maar soms....soms voel ik me net Bassie: ik snap t wel maar ik begrijp t niet....mircomol..ppfd...enz... t hoort er allemaal bij als je wilt weten waarom de ene lamp beter is dan een ander. hetgeen wat ik over de lamp heb gevonden vond ik iig interessant genoeg om met jullie te delen en hopelijk ontstaat er een gezonde discussie erover... en nou weer verder:



    ik kwam ze tegen op t web tijdens mn zoektocht naar goede lampen.

    de lampen zijn door Philips ontwikkelt en nog niet zo heel lang op de (amerikaanse) markt. op de forums(of is t fora-geen idee hoe ik erbij kom) lees ik alleen positieve geluiden.

    het maakte me nieuwsgierig genoeg om er meer over te zoeken. er valt alleen niet zoveel te vinden erover.

    ik kan me 2 redenen bedenken.

    1)het is vrij nieuw
    2)ze zijn niet uitgekomen op de europese markt <== deze info na een telefoongesprek met Philips. verwachting is, hetzij klein, om ze in juli 2016 op de europese markt te brengen. (misschien leuk om te vertellen, de eerste 2 medewerkers die ik sprak van Phillips, afdeling professional light, hadden nog noooooit gehoord van LEC lampen. pas na de verwijzing naar https://www.sunlightsupply.com schakelde hij zijn leidinggevende in die er meer over kon vertellen)



    er zijn 2 versies van de lamp: een 3100K en een 4200K van beide 315Watt

    en dan heb je de 315Watt systeem of de 630Watt (een kap met 2 lampen)
    naar wat ik lees is het niet verstandig om deze lamp te draaien met de ballast van de HPS maar heeft zijn eigen soort ballast.


    wat wordt beweert is dat de LEC system van 315watt net zo fijn/goed werkt als een 600watt HPS.

    vind ik al interessant klinken,... met minder watt iets vergelijkbaars te bereiken als een 600 watt HPS.
    is het precies het zelfde? nee, is kwantiteit de voorkeur...HPS.... is kwaliteit de voorkeur..LEC

    er zijn wat testen gedaan door Monster Gardens DOT com waar ze wat verder op het technische gedeelte gaan.

    hier heb ik een link waar ze de meeste lampen bespreken:

    https://www.youtube.com/watch?v=pyz5RFnhRuE

    hier nog een link waarin ze LEP naast LEC vergelijken:

    https://www.youtube.com/watch?v=w4n6VZTMf04

    deze link neergezet omdat ze iets dieper op de LEC ingaan dan de vorige link...metingen enzo.<== ik denk dat dit de echte kenners het interessantst vinden.


    ze zijn nu bezig met een test op grotere schaal(waarin ook HPS vs LEC) dus mocht je het interessant vinden, hou ze in de gaten.



    niet geheel onbelangrijk, hoeveel kost dit?

    het enige merk wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen is Sun systems. op hun website: https://www.sunlightsupply.com staan ze voor een 600 dollar te koop.

    ik meen me te herinneren dat ik ze op amazon.com heb gezien voor 500 dollar.


    voor dat geld heb je het hele systeem inclusief lamp. losse lamp is ongeveer 90 dollar.

    ik wil je graag nu vertellen hoelang de lamp meegaat maar ik weet het niet meer zeker.

    10.000uur of 20.000uur, wat wel is blijven hangen is dat het langer mee zou moeten gaan dan een HPS lamp. goed, ruimte voor nog meer onderzoek want 10 of 20 is teveel verschil.



    is t er allemaal uit jonguh...denk t wel... zal vast nog wat vergeten maar ik heb iig een begin gemaakt.

    zoals ik al in het begin zei, ik hoop dat het een positieve discussie zal opleveren.
    Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dan men karakter heeft...

    #2
    Re: nieuwe lamptechniek: LEC lampen - wie kent em al?

    Echt gaaf dat je dan ook even een telefoontje pleegt!

    De prijs is me te hoog, maar gezien mijn goede ervaringen met keramische messen ben ik ook wel warm te maken voor keramische lampen.
    Vooralsnog wacht ik dus vooral de ervaringen af. Op papier gaat een spaarlamp ook duizenden uren mee, maar in de praktijk verlies je al bijna 20% van het licht na een maand of twee.

    LED was ook een hele belofte, maar ook dat valt nog steeds tegen. Hopelijk is het dit keer sneller doorontwikkeld tot een duchtige concurrent.

    Thanks voor het delen!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Heeft er ondertussen iemand al ervaring met deze LEC lampen?

      In de growshops hier in Spanje is het allemaal LEC die de klok slaat.
      Ook een paar vrienden van me hier hebben ze, de ene heeft al wat betere resultaten dan de andere: Dit zal waarschijnlijk liggen aan de kweker zelf.

      Ik ben wel benieuwd naar wat jullie denken.

      Comment

      Bezig...
      X