Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Instellen Dimlux apparatuur

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Helaas 100 cm diameter gaat niet passen in 11 cm .

Comment

Nonsense De volgende maat is 125 cm.
      Maar dan zit er rondom de dakleiding aardig wat ruimte tot aan de badkamerventilator .
      Volstaat het als ik dit dicht maak met duck tape?

Comment

• Nonsense
        Nonsense commented
        Editing a comment
        Ik liep je beetje te dolllen je had een typefout gemaakt

Die eerste optie zou gewoon moeten passen 10 cm past in 10.5

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Haha ja zie het, ff aangepast.

• QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Met 125cm zal er zeker wat ruimte zijn.
        Niks wat een paar bussen pur niet kunnen oplossen.

Als 100 mm strakker aansluit is dit een betere optie? Deze wil ik dan wek duck tape afdekken.

Comment

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Dat pijpje is inderdaad de enige plek waar de lucht naartoe kan. Het is goed geïsoleerd, dus verwacht geen of nauwelijks kieren.
        Ik zal straks nog eens voelen of de dakleiding zelf lucht afzuigt.
        Daarnaast ruik je de cannabis geur volgens mij niet, als de filters hun werk goed doen. Maar goed, dit is mijn eerste kweek.
        Als dit het geval is lijkt mij een extra afzuiger bij de dakleiding inderdaad overbodig.

• Nonsense
        Nonsense commented
        Editing a comment
        Het gaat niet echt om de natuurlijke trek door de overdruk op zolder waar je uitblaast zal het vanzelf een weg gaan zoeken en gat het dus ook door dat pijpje

Jammer dat je geen dakraam heb wat nog op een kier kan

Je tent staan in een kamer onder de zolder ? waarom zet je in die kamer geen ram open en blaas je gewoon uit in de kamer waar je tent staat ?

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Er zit nu een badkamerventilator.
        Hij zuigt niet heel sterk aan, maar het trekt meer aan met dan zonder, de afvoer lucht weg.
        Op de zolder staat de softbox, en afvoer van de droog- en kweektent, en als de softbox maximaal draait hoor je er niets van. Dus dat ophangen is absoluut zinvol. En die van mij heeft 1200m3.
        Ik heb een ventilatierooster in de deur geplaatst, en er zit er 1 in het raam.
        Ik merk dat het wel lekker doorwaait.
        Volgende week complete systeem uittesten en alles goed nalopen.
        Ik zie wel of ik nog wat tegenkom.

Mijn planttemperatuur camera die knippert.
      Iemand enig idee wat er mis is?

Comment

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Het blinkt in het groen.
        Volgens mij behoort die gewoon groen te branden, of uit te gaan, anders kunnen de planten niet slapen.
        Lijkt mij vreemd als die blijft blinken, aangezien dat effect heeft op de planten.

• QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Nope. Als je wat googelt vind je daar topics over.
        Zon ledje is veel te zwak om effect te hebben.
        Tis ook niet voor niks groen.

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Dat wist ik niet.
        Maar ik ben er nog niet achter waarom die knippert.
        Volgens mij behoort die constant te branden.

Over die lampjes kan ik je niet echt wat zeggen net wat qnq zegt welke kleur en waar knipperend het!?
      Is het niet gewoon de camera zelf die werkt?

Miss kun je hier nog wat mee grt

-Planttemperatuurcamera
      Met de planttemperatuurcamera wordt de temperatuur van de plant gemeten (PT). Het temperatuurverschil tussen de ruimtetemperatuur (AT) en de planttemperatuur (PT) geeft een indicatie over de verdamping van het gewas. De planttemperatuurcamera is nodig om de VPD te berekenen en wordt tevens gebruikt om het licht te dimmen als het gewas te warm wordt. Als het gewas te warm wordt t.o.v. de ruimtetemperatuur, duidt dit op een geremde verdamping. Door de lampen tijdig te dimmen op dit temperatuurverschil zal er continu fotosynthese plaatsvinden en de huidmondjes zullen niet volledig sluiten. Verwelking of verbranding van de plant wordt hierdoor ook voorkomen. Als door een externe oorzaak het gewas te weinig of geen water krijgt, zal het verschil tussen planttemperatuur en ruimtetemperatuur ook kleiner worden. De planttemperatuur zal zelfs hoger worden dan de ruimtetemperatuur. Dit komt vooral voor bij buffer loze mediums zoals NFT, airoponics en kleikorrels. De planttemperatuurcamera dient te worden aangesloten op ingang “INFRARED” op de controller. Plaats de camera onder een hoek van 45Gr, gericht op gewas onder een lamp. Bij een afstand van 40cm zal de camera een oppervlakte meten met een diameter van 40cm, bij 80cm afstand met een diameter van 80cm enz.

Het sensorscherm.
      Dit scherm geeft alle data van de klimaatsensoren weer nl; Relatieve luchtvochtigheid (RH%) Ruimtetemperatuur (AT) en planttemperatuur (PT)
      Het sensorscherm
      Ook kan in dit scherm de VPD (vapor pressure dificit) afgelezen worden. Dit is de verdampingsdruk en geeft aan wat de potentiele verdamping is. (deze waarde kan de controller alleen berekenen als zowel de ruimtetemperatuur sensor als de Planttemperatuur camera en de relatieve luchtvochtigheidssensor aangesloten zijn)
      Delta-T
      Met de pijltjestoets kan in dit scherm een keuze gemaakt worden tussen de actuele planttemperatuur (PT) of het verschil tussen de ruimtetemperatuur (AT) en de planttemperatuur. Dit wordt aangeven met delta-T (DT).
      Achter dit scherm zit ook weer een instellingen menu. Door 1x op de set toets te drukken kan er door middel van de + en (-) toets weer door het menu gelopen worden. Door weer op de set toets te drukken kunnen er waardes veranderd worden.

In het eerste item staat: PT>AT start dimming. Door in het sensorscherm de planttemperatuur en de luchttemperatuur te monitoren kan er bepaald worden wat het temperatuur verschil tussen deze 2 waarden is gedurende de dag periode. Dit verschil zou gedurende de dag ongeveer gelijk moeten zijn of geleidelijk iets kunnen oplopen. Als door een klimaatfout (te hoge co2 concentratie of te weinig water) het verschil te groot wordt, kan de Dimlux gaan dimmen en de co2 dosering stoppen.
      Om te weten te komen welke waarde er moet worden ingesteld om de lampen op basis van planttemperatuur te dimmen moet de dT van een volgroeid gewas (begin bloemvorming) de eerste uren van de dag in de gaten worden gehouden.
      Als de dT de eerste uren ongeveer -3°C is kan er een marge van 2°C worden aangehouden en moet er dan -1°C in bij de START DIMMING worden ingevoerd. Deze marge is een gemiddelde, bij een lagere marge wordt eerder ingegrepen maar wordt het systeem ook gevoeliger voor onnodig dimmen.
      Let er op dat als er iets wordt veranderd dat de planttemperatuur kan doen wijzigen de dT opnieuw wordt gecontroleerd de eerste uren van de dag en de START DIMMING instelling opnieuw wordt aangepast.
      De planttemperatuur neemt toe bij een verhoging van de CO2 waarde, verhoging van de luchtvochtigheid, verlaging van de lamphoogte, slechte ventilatie en een hogere luchttemperatuur. Een hogere luchttemperatuur maakt voor de dT alleen niet uit omdat de dT geleidelijk toeneemt met de luchttemperatuur. De instelling kan veranderd worden van off>- 5,-4,-3,-2,-1,0, tot +5gr.
      Shutdown
      PT > AT SHUT DOWN
      Als de planttemperatuur ondanks het dimmen toch verder blijft stijgen kan de uitschakeltemperatuur worden ingesteld. Deze waarde zou minimaal 2°C boven de START DIMMING waarde moeten liggen om een rustige regeling te waarborgen. Er kan ook een grotere waarde gekozen worden. Dus als er voor START DIMMING -1 is gekozen moet er voor de SHUTDOWN minimaal +1 gekozen worden. Als de uitschakeltemperatuur wordt overschreden zal de controller de lampen uitschakelen en zullen de lampen uit blijven tot de volgende dag. Dit is omdat als de planttemperatuur blijft oplopen t.o.v. de
      luchttemperatuur er iets mis moet zijn met de verdamping van de plant. Het heeft dan geen nut om op dezelfde dag nog eens de lampen aan te schakelen terwijl het probleem niet is verholpen, waarschijnlijk staat de plant veel te droog.

Kalibratie PT camera
      Het volgende item in dit menu is de offset van de camera. Hier kan de planttemperatuur gekalibreerd worden. Het is belangrijk dat als de PT camera bij 28gr op de ruimtetemperatuur sensor gericht wordt, dat deze beide hetzelfde aangeven. Druk op set en pas de afwijking aan met de + en (-) toets totdat er niet meer dan 0,5gr afwijking is tussen de AT en de PT. (zie ook hoofdstuk 7 van het hoofdschermmenu)

Comment

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Thanks newhobby ik zal dit vanavond eens rustig doorlezen
    Bezig...
    X