Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schakelkast ontwerp, controle gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Schakelkast ontwerp, controle gevraagd

    Korting op 420shop
    Voor m'n toekomstige kweekruimte heb ik een schakelkast ontworpen met een aantal functies.
    Ik heb de theorie ooit wel op school gehad, maar het interesseerde me weinig. Dan ben ik helaas geneigd het ook snel weer te vergeten Zou iemand het ontwerp willen controleren en eventueel verbeteren?
    55EE9AE4-6EA9-4BB4-9869-F9E4ADADCC80.jpeg

    Natuurlijk nog wat toelichting..
    De aarde heb ik even buiten beschouwing gelaten. Die komt er wel gewoon, maar er staan al genoeg lijntjes op het papier. Om het nog iets overzichtelijker te houden heb ik kleurtjes gebruikt

    Van boven naar beneden beginnen we met een aardlekschakelaar van 16A. Misschien overdreven aangezien die ook in de meterkast zit, maar het kan vast geen kwaad. Ik twijfel er nog over om 10A te pakken zodat ik lager zit als de aardlekschakelaar in de meterkast.

    Daarna een relais met 2 NO contacten en manuele schakelaar. Tezamen met twee thermostaat schakelaars van 60 of 70 graden met NC contact, moet dit relais bij brand de stroom onderbreken.
    Door het relais handmatig te bedienen gaat de stroomkring door de thermostaat schakelaars lopen. En door de stroom na het relais te gebruiken kan het relais zichzelf niet resetten als de ruimte weer afkoelt.

    Vervolgens een tijdschakelklok waarvan de uitgang wordt gebruikt voor het aansturen van een relais met 2 NO contacten (zelfde als hierboven).
    Dit relais wordt gebruikt om een led-lamp van 200W te schakelen, welke nog wordt afgeschermd door een 10A zekering automaat.

    Voor de ventilatie wil ik een thermostaat schakelaar gebruiken met NO contact van 30 graden. Deze schakelaar ga ik bovenin de ruimte monteren. Onderin de ruimte zal het dus wat koeler zijn, maar misschien moet ik een thermostaat schakelaar met andere temperatuur gebruiken. De schakelaar wordt gebruikt om twee relais aan te sturen.

    De eerste van deze relais in de tekening is een relais met 1 NO/NC contact voor het aansturen van de afzuiger. Ik wil een 2 standen afzuiger gaan bestellen en met deze schakeling kan ik van beide standen gebruik maken.

    Het tweede relais zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als de relais voor de brandbeveiliging en lamp. Ditmaal voor het aansturen van de inlaat. De inlaat moet bestaan uit vier computer ventilatoren. Twee daarvan draaien continu, en twee alleen als de temperatuur boven de 30 graden komt.

    Wat denken jullie ervan?
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    #2
    Zo te zien werk of heb je gewerkt
    in de electra

    Comment


      #3
      Als ik dit topic eens tegenkom als ik toevallig niet onder invloed ben zal ik eens proberen of ik het kan volgen.

      Ga je de schakelkast ook actief ventileren ?
      60-70 graden is vrij hoog, zit de sensor in de schakelkast of er buiten ?
      Als het 60 graden wordt is er al iets heel erg mis.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • groot
        groot commented
        Editing a comment
        Auto brandblussers gaan open bij 67gradC dacht ik..

      #4
      Heb de spullen inmiddels al besteld, maar heb het uiteindelijke ontwerp wel flink aangepast. Ik moet een budget ruimte bouwen en dit liep toch wel uit de handen De hele actieve inlaat is van de baan en de afzuiging schakel ik gewoon handmatig.

      Dit is nu het idee, controle erop is nog steeds welkom
      9705CF78-80AE-47C1-AC3B-72E3BEFBC23B.jpeg

      Eerst een aardlekschakelaar van 16A.
      Dan een relais 2x NO met schakelaar, die tezamen met 4 thermostaat schakelaars van 50 graden, dient als brandbeveiliging (stroom uitschakelt).
      Vervolgd door een tijdschakelklok, die met behulp van een relais 2x NO en 10A automaat de 200W ledlamp schakelt.

      QnQ was niet van plan om de "schakelkast" actief te ventileren. Het komt wel in een open ruimte boven de kweekkast (wel zo dat het beschermd is).

      De temperatuur van de thermostaat schakelaars had ik inderdaad gekozen aan de hand van de automatische brandblussers. Zoals groot
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


        #5
        Om te besparen zou je die 10A automaat kunnen weglaten toch ?
        Ik neem aan dat er op de led ook wel een aan/uitschakelaar zit, en die gebruik je eigenlijk ook niet.

        ..De hele actieve inlaat is van de baan en de afzuiging schakel ik gewoon handmatig..
        De afzuiging kan 24/7 aanblijven toch, of bedoel je het anders dan ik het begrijp
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #6
          Was in de veronderstelling dat die automaat / zekering juist belangrijk is Komt er nou gewoon tussen aangezien het al besteld is, was gelukkig ook maar een paar euro.

          Afzuiging betreft een 2 standen ventilator, ik bedoel het schakelen tussen die 2 standen

          Maar het ontwerp is goedgekeurd begrijp ik?
          - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
          - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Als je onderaan een contactdoos hangt kun je daar de afzuiging in steken, dan zit die toch achter de temperatuurbeveiliging.

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Gaat ook gebeuren
            Voor de afzuiging gebruik ik dan een simpele on-off-on schakelaar, om handmatig te schakelen tussen stand 1 (150m3) en stand 2 (190m3).
        Bezig...
        X