Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies nodig ivm aankoop & actie plan van eerste echte kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Advies nodig ivm aankoop & actie plan van eerste echte kweek

    Korting op 420shop
    Dag Growers,

    Na enkele volledig amateuristische grows(kamerlamp & wat aluminium folie) heb ik besloten om toch wat te investeren.
    2 maand werk voor 20 gram is leuk maar doet vooral smaken naar meer

    Wat ik van plan ben :
    Een scrog kweek van 1 grote white widow/critical/skunk XL(hangt van jullie advies af) plant in een groeitent van 90x90x170 met een 400watt HPS lamp in een 40 liter pot gevuld met aarde.
    Ik hou het graag op 1 plant om te "voldoen" aan de belgische wetgeving.

    Het traject zou er als volgt uit zien :
    • Starten in een kleine pot om het zaadje te laten ontkiemen & groeien.
    • Overplanten als de wortels goed gevormd zijn naar een 40 liter smart pot.
    • Na overplanten beginnen met Plagron Terra grow voeding en hiermee doordoen tot de een week in de bloei periode. Daarna overschakelen op bloei voeding.
    • Na het mixen van de voeding met het water de pH waarde meten & wss verzuren met ph-.
    • De plant 2 keer toppen om 4 takken te hebben.
    • Zodra de takken 20/30 cm(ik vermoed dat dit af hangt van de gekozen soort) hoog zijn een scrog net plaatsen & de takken hiertussen beginnen weven.
    • Als het scrog net voor 70% vol is(not sure of ik zo vol ga geraken met slechts 1 plant) overschakelen naar 12-12 licht.
    • Na enkele weken bloei de plant dieven door alle bladeren onder het net weg te knippen.
    • Als de trichomen beginnen verkleuren stoppen met bloei voeding en gewoon water geven.
    • Oogsten \o/

    Ik zou hiervoor de volgende zaken aanschaffen:
    • Heb ik ergens een fout gemaakt? Ik corrigeer het liever nu, nu ik nog niks besteld heb, dan 2 weken in de bloei fase
    • Welke soort denken jullie dat het beste zou zijn voor mijn setup? Of maakt het compleet niets uit zolang het maar geen auto flower is?
    • Op welke hoogte zou het scrog net best moeten hangen?
    • Ik zou de VSA van de lamp achter een tijdschakelaar zetten maar wel rechtstreeks in het stopcontact, ik heb ergens gelezen dat dit gevaarlijk kan zijn & er een EVSA moet gebruikt worden of relay voor de stroompiek, is dat ook zo voor 1 lamp van 400 watt?
    • Zou het beter zijn om een 600Watt lamp te gebruiken(stroomverbruik maakt me niet echt uit maar ik heb schrik dat ik niet genoeg hoogte heb ik mijn tent om 30CM afstand te houden).
    • Is het ok om deze lamp zowel in de groei als bloei fase te gebruiken?
    • Ga ik toekomen met deze voeding combinatie of moeten er nog korrels of iets dergelijk bij? Als grond zou ik universele potgrond gebruiken.

    Veel info & veel vragen, alvast bedankt aan iedereen die me wil adviseren !

    #2
    Stel jezelf ook nog even voor, vinden we leuk/fijn Dat kan je hier doen:
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...r-introduction
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


      #3
      Niet meteen na overpotten starten met groeivoeding maar minstens een week of 3 later.
      Na 2 keer toppen heb je veel meer dan 4 takken. Bekijk eens wat foto's van wietplanten hier op het forum.

      Het gaat al lastig genoeg worden om de temperatuur goed te houden met 400W in die ruimte.
      600W gaat niet lukken.

      De capaciteit van de afzuiger lijkt me erg krap voor 400W hps in een kleine tent.

      Verkoopt plagron geen pH- ? (omdat je de andere producten ook van Plagron hebt)
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Welkom Mitham

        een paar tips

        hogere tent - vb:
        www.greensell.nl/a-54377721/phantom-regular/phantom-ph120-regular/#description
        Led ( wit licht ) bv: atreumlighting.com/collections/led-components/products/ara-20-led-light-bar
        of zoals wietefras zegt

        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...49#post1452849e

        beste is de luchtafvoer naar buiten te leiden !
        Last edited by Jura; 12 November 2019, 07:55.

        Comment


          #5
          Hey! Leuk dat je begint met kweken.

          Onze Grow & Bloom is in principe voldoende, met Green Sensation haal je er echter wel een stuk meer uit naar alle waarschijnlijkheid. Zowel qua smaak als opbrengst. Wij hebben ook een pH- die we afgestemd hebben op onze Grow en Bloom.

          Comment


            #6

            Bedankt voor je reactie kroket.
            De slangenklammen ga ik inderdaad nodig hebben om de ventilatie buis vast te maken(goed gespot).
            Bloei stimulator zal ik er ook bij nemen, had hem initieel niet genomen. Hoeveel te minder parameters om mee te spelen hoeveel te minder ik mis kan doen denk ik dan

            Om diezelfde reden was ik niet van plan een EC meter te nemen, ik besef dat ik dan geen perfecte kweek ga hebben maar het leek me dat de ph waarde veel belangrijker was als de EC & dat ik eventueel EC kan skippen?(met uiteraard wat oogst verlies).

            Ik probeer het budget ook relatief crap te nemen en een evsa & relais duwen de prijs nogal naar boven.
            Ik heb echter de forums nog wat bekeken & blijkbaar is zonder relais werken beetje mee doen aan de lotto dus ik denk dat ik er zeker een Davin V12 tussen wil steken.

            Het is ook voor het budget dat ik geen hogere tent of cooltube armatuur zou nemen. Als ik het goed aanvoel lijkt het me ook budget vriendelijker om op 400W te gaan kweken.

            Ik heb gekozen voor hsp omdat :
            • led duurder is
            • led geen warmte afgeeft & ik dan nog een verwarm element zou moeten bij kopen(tent zou op zolder staan & daar kan het vrij koud worden in de winter)
            • led me iets minder beginner friendly leek

            Als ik dan op mijn order de Davin relais toevoeg & kijk voor een ventilator met meer debiet dan kom ik precies uit op een voorgeassembleerd packet :
            https://www.greensell.nl/a-27695294/...g/#description
            Het lijkt mij dat ik dan beter dit kan kopen ipv men eigen creatie samen te stellen.

            Last edited by QnQ; 13 November 2019, 10:06. Reden: citaat opgerookt

            Comment


              #7
              Last edited by QnQ; 13 November 2019, 10:06. Reden: overbodig citaat opgerookt

              Comment


                #8
                Hey Jura, ook jij bedankt voor je mening.
                Wat bedoel je juist met de lucht naar buiten leiden? Effectief in de open lucht?
                De tent staat in een vrij grote zolder ruimte dus ik ging er vanuit dat het niet erg was om de lucht naar buiten uit te blazen, zit ik daar mis?
                Ik hoopte overigens dat de geur de zolder niet zou verlaten door de koolstof filter, is dat de reden waarom je de lucht volledig naar buiten zou blazen?
                Last edited by QnQ; 13 November 2019, 10:06. Reden: overbodig citaat weggeveegd

                Comment


                • Jura
                  Jura commented
                  Editing a comment
                  met de koolstof filter zal je geen geur hebben maar de vochtige lucht van de de tent zal terug opgezogen worden in je tent als je de uitlaat niet naar buiten leid en ook waarschijnlijk vochtproblemen krijgen zoals schimmels op de zolder !
                  dus het beste is afvoer lucht rechtstreeks naar buiten , en zo min mogelijks bochten maken en geluidsdemper monteren na de motor ook belangrijk
                  is daarmee beter dat je uw tent zelf samen stelt zal wel iets duurder zijn maar kwalitatief beter !

                  dit is ook interessant als het voor op de zolder is http://www.greensell.nl/a-54413575/p...e/#description

                  nog iets in verband met tent : als je met led gaat werken een heldere witte binnenkant nemen is beter .
                  Last edited by Jura; 13 November 2019, 05:37.

                #9
                Wanneer je moet beginnen met voeden hangt sterk af van het substraat dat je gebruikt en hoeveel weken dit voorbemest is. (en op welke wijze, organisch of mineraal?)
                Als je mij kan vertellen welk substraat je wilt gebruiken kan ik je wat meer uitleg geven!

                Comment


                  #10
                  Hey Plagron,

                  Ik zou kweken in aarde aangezien dit mijn beginner foutjes meer gaat opvangen.
                  Ik was van plan om gewone potgrond vanuit de winkel te gebruiken, ik vermoed dat die standaard bemest is?

                  Comment


                  • happygreenstart
                    happygreenstart commented
                    Editing a comment
                    Hier ook op batmix gezet voor 1e kweek en gespeeld met verhouding gemengd met zaailingaarde.

                    Alles is in princiepe wel goed gegaan maar eerlijk gezegd zou ik het volgende keer niet meer doen om meer de kweek in de vingers te krijgen. Want hebben hier wel gemerkt dat planten opeens even ‘in shock’ waren toen de plant groter werd en aan de batmix (mengeling met zaailingaarde) kon.

                    Heeft de kweek toch wel even wat vertraging gegeven en hebben langer moeten laten groeien alvorens op bloei te gaan.

                    Sommige mensen zweren inderdaad bij batmix en ik denk dat het heel handig kan zijn als je de knowhow hebt maar hier gaan we volgende keer toch een ronde op gewone aarde kweken om dit te voorkomen.

                    Het bijvoeden is dan ook wat moeilijker want je moet echt goed naar de planten kijken en ze kennen om te zien hoe ze reageren aangezien er veel voeding in de batmix zit.

                    Zoals ik zei, sommige zweren bij batmix, en ik kan hier zeker inkomen want het is echt wel handig met het bio leven en de voeding die erin zit, ook lekker luchtige aarde waar de plantjes van houden.

                    En deze info staat net niet op het juiste bericht in comment :p maar had het al gepost dus vandaar dat het hier staat en niet lager

                    Succes met je kweek!!

                  #11
                  Gewone potgrond uit de winkel is enkele weken voorbemest, het is afhankelijk van welke soort natuurlijk. Ik denk dat je de eerste 2/3 weken sowieso niet hoeft te voeden. Heb je een merk en productnaam voor me? dan kan ik je verder helpen

                  Comment


                  • Mitham
                    Mitham commented
                    Editing a comment
                    Bijna aan het bestellen en ik merkte dat mijn leverkosten toch zodanig hoog waren dat een zak grond meer of minder niet meer uit maakt. Ik ga dus afstappen van gewone grond en ben van plan plagron batmix te kopen(tenzij je me een ander merk aanraad )

                  • exmember47012
                    exmember47012 commented
                    Editing a comment
                    Mij zal je geen ander merk zien gebruiken hahaha.. Ik raad de batmix niet aan om in te ontkiemen... en het beste is om de batmix even te spoelen.

                  • Ipie
                    Ipie commented
                    Editing a comment
                    Zou erbij zeggen, batmix is een ramp voor afjes..........

                  #12
                  Mitham vaak betaal je per zak extra verzendkosten vanwege het gewicht!!

                  Comment


                    #13
                    Ik had al zodanig veel besteld dat een zak grond meer of minder er niet meer op aan kwam
                    ik heb ondertussen mijn tent setup gedaan en ben in blijde verwachting van mijn zaadjes(ik wist dat ik spijt ging krijgen van geen prio shipment te nemen ...)

                    Ik heb nog een beetje oude potgrond, ik zal mijn zaadje daarin ontkiemen en daarna overpotten in batmix gemengd met 30% perliet. exmember47012 : is spoelen dan nog nodig? En zoja hoe doe je dat?

                    Zodra de zaadjes in de grond zitten zal ik een kweekverslag topic starten, hopelijk gaat alles goed gaan !

                    Comment


                    #14
                    Hopelijk is het een beetje duidelijk, als het niet zo is kan je me gewoon aanspreken.. Je kan inderdaad overpotten in de batmix wanneer de plantjes al wat groter zijn. Batmix met perliet is ook een heerlijke combinatie!

                    Comment


                    • Mitham
                      Mitham commented
                      Editing a comment
                      Ik heb wat zaken gelezen over batmix en het grootste probleem lijkt me de overvoeding bij een te jonge plant. Wat bedoel je juist met als ze wat groter zijn? Ben nog aan het twijfelen of ik men plant 1 of 2 keer over ga potten. Liefst zou ik na 3 weken direct naar de eindpot gaan om te kunnen beginnen scroggen. Maar is 3 weken oud genoeg om de batmix aan te kunnen?

                    • exmember47012
                      exmember47012 commented
                      Editing a comment
                      Hey Mitham,

                      Als je de batmix eerst uitspoelt moet dat zeker kunnen!
                  Bezig...
                  X