Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY lampsysteem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    DIY lampsysteem

    Korting op 420shop
    ik heb een tijdje geleden op een forum een topic gezien over een zelfgebouwde kweeklamp gemaakt met 6 spaarlampen, ik was wel gedesinteresseerd in dat idee en heb nu besloten om het zelf ook te proberen, ik was van plan hier 6 daglichtwitte spaarlampen van 70 watt voor gebruiken, heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me vertellen of dat voldoende is of uberbaubt wel kan voor een klein kweekkastje van ongeveer een vierkante meter of iets kleiner.

    Bedankt alvast!

    #2
    Re: DIY lampsysteem

    70W spaarlampen ? Die ken ik niet. Of bedoel je die halogeen spaarlampen ? Die zijn niet zo geschikt om onder te kweken.
    Maar ik denk haast dat je 16W spaarlampen bedoeld?
    Daar kun je best een plantje onder zetten.

    Nou...ik ben benieuwd naar je bouwproject, ondanks dat je er "gedesinteresseerd" in bent.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: DIY lampsysteem

      70 watters bestaan ook wel hoor, zijn in de regel alleen wat moeilijker te krijgen.
      Hoe hoog gaat je kastje worden?

      Als je namelijk met 6*70 = 420W werkt, kan je in mijn ogen beter overgaan op een 400W hps.
      Dit zal hetzelfde stroomverbruik hebben maar een bult meer wiet geven
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


        #4
        Re: DIY lampsysteem

        Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
        70 watters bestaan ook wel hoor, zijn in de regel alleen wat moeilijker te krijgen.
        Hoe hoog gaat je kastje worden?

        Als je namelijk met 6*70 = 420W werkt, kan je in mijn ogen beter overgaan op een 400W hps.
        Dit zal hetzelfde stroomverbruik hebben maar een bult meer wiet geven

        Comment


          #5
          Re: DIY lampsysteem

          Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
          70W spaarlampen ? Die ken ik niet. Of bedoel je die halogeen spaarlampen ? Die zijn niet zo geschikt om onder te kweken.
          Maar ik denk haast dat je 16W spaarlampen bedoeld?
          Daar kun je best een plantje onder zetten.

          Nou...ik ben benieuwd naar je bouwproject, ondanks dat je er "gedesinteresseerd" in bent.
          ik bedoelde inderdaad 16W (of nu in dit geval 11W) spaarlampen, en ik bedoelde dat die dan volgens de specs. op de verpakking vergelijkbaar zouden zijn aan een 70W gloeilamp, ik heb van het hele verhaal een beetje een zootje gemaakt en ook het gedesinteresseerd was een typfoutje haha.

          Comment


            #6
            Re: DIY lampsysteem

            Je ziet het inderdaad helemaal verkeerd: watts zijn niet meer of minder dan het opgenomen vermogen die je terug vindt op je elektriciteitsnota. Verdiep je eens in de elementaire beginselen van verlichting. Vind je nu zelf ook niet dat je onzin verkondigt? Een spaarlamp van 11 watt kan toch geen 60 watt verbruiken en een vermogen opleveren van 360 watt.

            Comment


              #7
              Re: DIY lampsysteem

              Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
              Je ziet het inderdaad helemaal verkeerd: watts zijn niet meer of minder dan het opgenomen vermogen die je terug vindt op je elektriciteitsnota. Verdiep je eens in de elementaire beginselen van verlichting. Vind je nu zelf ook niet dat je onzin verkondigt? Een spaarlamp van 11 watt kan toch geen 60 watt verbruiken en een vermogen opleveren van 360 watt.
              ik verkondig geen onzin, ik stel een vraag volgens mij is een van de doelen van een forum het vergaren en verstrekken van informatie en dat probeer ik hier te doen hoe onzinnig het dan ook voor jou kan klinken.

              wat ik zei was dat er bij deze spaarlamp :http://www.bespaarbazaar.nl/philips-...wit-p-901.html

              staat dat hij 11W verbruikt MAAR dat hij vergelijkbaar is aan een 60W gloeilamp

              daarna was mijn vraag of het dan in een aaneenschakeling van 6 van deze lampen een vermogen zou hebben dat vergelijkbaar zou met een 360W lamp, terwijl het verbruik 66Wh is.

              Comment


                #8
                Re: DIY lampsysteem

                Ik weet niet hoe jij dit vindt klinken: een spaarlamp van 11 watt die 66 watt verbruikt en een vermogen oplevert van 360 watt, dat zijn echt je eigen woorden. Klinkt dit zinnig of onnozel? Zelfs een 14 jarige vmbo-scholier weet dat Volt * Ampere het aantal Watts weergeeft.
                Last edited by Xtreme; 6 December 2010, 15:10.

                Comment


                  #9
                  Re: DIY lampsysteem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                  Ik weet niet hoe jij dit vindt klinken: een spaarlamp van 11 watt die 66 watt verbruikt en een vermogen oplevert van 360 watt, dat zijn echt je eigen woorden. Klinkt dit zinnig of onnozel? Zelfs een 14 jarige vmbo-scholier weet dat Volt * Ampere het aantal Watts weergeeft.
                  volgens mij staat er een aaneenschakeling van 6 spaarlampen.
                  en hoe onnozel je mn vraag ook vindt klinken ik ben hier niet voor kritiek maar voor wat hulp met iets waar ik dus blijkbaar niet al te veel verstand van heb,
                  dus als je verder nog iets wilt melden meld dan alsjeblieft iets waar ik enigszins iets aan heb want aan verdere kritiek heb ik vrij weinig behoefte, alvast bedankt.

                  Comment


                    #10
                    Re: DIY lampsysteem

                    Het rendement van een lamp wordt weergegeven in lumen. Dat is het algemene licht, zoals het menselijk oog dit waarneemt. Bij planten gaat het om het PAR-licht/fotonen. Overigens is de kleurtemperatuur van de meeste spaarlampen 2700 Kelvin, wat goed bloeilicht is. Ik hoop dat je hier "enigszins" iets aan hebt.
                    Last edited by Xtreme; 6 December 2010, 17:49.

                    Comment


                      #11
                      Re: DIY lampsysteem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                      Het rendement van een lamp wordt weergegeven in lumen. Dat is het algemene licht, zoals het menselijk oog dit waarneemt. Bij planten gaat het om het PAR-licht/fotonen. Overigens is de kleurtemperatuur van de meeste spaarlampen 2700 Kelvin, wat goed bloeilicht is. Ik hoop dat je hier "enigszins" iets aan hebt.
                      daar heb ik al een stuk meer aan ja, het zijn inderdaad lampen met een lichttemperatuur van 2700K
                      en ze hebben een lichtstroom van 600 lumen,
                      ik vraag me alleen nog steeds af of die 6 lampen genoeg licht zouden afgeven voor een plantje of 4

                      Comment


                        #12
                        Re: DIY lampsysteem

                        Een spaarlamp geeft ongeveer 50 lumen per watt. Dus met 66 watt zit je op ongeveer 3300 lumen. Een HPS lamp van 600 watt geeft zo'n 75.000 lumen en dat is voldoende voor ruim 1 m2. Een paar spaarlampen extra kan zeker geen kwaad. Ligt er ook aan welke planten je kweekt: kleine lowriders of grote sativa soorten. Bij een lage lichtdruk kan ook een scrog van pas komen. Succes!

                        Comment


                          #13
                          Re: DIY lampsysteem

                          Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                          Een spaarlamp geeft ongeveer 50 lumen per watt. Dus met 66 watt zit je op ongeveer 3300 lumen. Een HPS lamp van 600 watt geeft zo'n 75.000 lumen en dat is voldoende voor ruim 1 m2. Een paar spaarlampen extra kan zeker geen kwaad. Ligt er ook aan welke planten je kweekt: kleine lowriders of grote sativa soorten. Bij een lage lichtdruk kan ook een scrog van pas komen. Succes!
                          ik heb nog een aantal Super Lemon Haze zaden en wat Great White Shark liggen, en ik heb een aantal autoflower zaadjes besteld die volgens de specs. maximaal 40 centimeter worden, welke van de 3 zou je me aanraden voor dit projectje?
                          En ondanks het lichtelijk stroeve begin bedankt voor de hulp haha

                          Comment


                            #14
                            Re: DIY lampsysteem

                            Neem deze: http://www.exoticgarden.eu/nl/home/ecolight.html

                            Reken op 400 watt/m2 De 250 watter is dus voor ruim 1/2 m2

                            Grtz, HJM
                            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                            Comment


                              #15
                              Re: DIY lampsysteem

                              Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken, maar als je het er voor over hebt zou ik een 250 watt spaarlamp met de kleurtemperatuur 2100 K er bij hangen (te koop bij EU-garden). Met hamerslagkap erbij ben je dan zo'n 60 euro extra kwijt. Voordeel (in mijn ogen): je pakt veel bloeilicht van 2100 K, daarnaast heb je met je overige lampen van 2700 K voldoende licht in het blauwspectrum om te veel strekkingsgroei te voorkomen. Zelf zou ik in ieder geval beginnen met 1 soort, omdat je dan geen hoge en lage planten bij elkaar zet. Immers, je lampen moeten maar een paar centimeter van de toppen verwijderd zijn en dat is lastig met toppen op verschillende hoogte. Bij TL en SL is de scrog naar mijn oordeel de beste manier om te kweken. Sorry voor het stroeve begin, maar je vragen kwamen niet duidelijk over (zelf een kweeklamp maken en gedesinteresserd zijn klinkt niet erg coherent)
                              Last edited by Xtreme; 7 December 2010, 09:01.

                              Comment

                              Bezig...
                              X