Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig inrichten kweektent (60x60x160)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hulp nodig inrichten kweektent (60x60x160)

    Korting op 420shop
    Daar zijn we weer. Veel onduidelijkheden over dingen die ik nog moet aanschaffen voor de kweektent. Globaal weet ik ongeveer wat er in moet komen, maar wil er voor zo'n klein tentje ook geen overkill van maken. Kan er een heel verhaal van maken, maar ik som gewoon even op waar ik mee zit;

    1) wat moet er sowieso in komen? (koolstoffilter icm afzuiger, weet ik veel wat)
    2) moet de afzuiger sowieso via een raam naar buiten of een andere ruimte? Het enige raam dat open kan zit aan een gemeenschappelijke binnenplaats, vandaar.
    3) als ik alleen een filter installeer zonder afvoer naar buiten of ergens anders, krijg ik dan geuroverlast in huis? Wat zijn de nadelen als ik dit op deze manier zou doen?
    4) moet er een apart apparaat in voor luchttoevoer, heb namelijk gelezen dat een kleine klik mini fan voor een klein tentje voldoende is. Al snap ik niet hoe dat zorg voor verse lucht.
    5) voorbeelden mbt aanschaffen, het liefst niet al te duur. Een beetje geluid van een filter trek ik wel, maar moet niet zo zijn dat het klinkt alsof er een Puch in mijn woning staat te draaien. Beetje in de smaken goedkoop/budget/niet al te duur.
    6) kan ik alvast beginnen met kweken zonder dat de apparatuur in de tent zit?
    7) als ik dit koop, https://www.rajatrading.nl/nl/budget...ent-vk125.html , heb ik dan gelijk alles of mist er dan nog iets?
    8) hoeveel planten kan ik op dit oppervlak kwijt met een goede lamp?

    Vergeef mij m'n n00bheid. Komt toch meer bij kijken dan ik dacht, effe door die zure appel heen.
    Last edited by TheBigDudeski; 15 October 2020, 20:11.

    #2
    1) Ventilator voor luchtcirculatie, uitlaat ventilator met carbon filter, inlaat ventilator voor vers lucht, temperatuur en vochtigheidsmeter, ph en ec meter, lamp (led of hps), ontvochtiger, groei voeding, bloeivoeding, grond en potten.

    2) Vuile binnenlucht moet er gewoon uit. Als je de raam open zet gaat het via de raam eruit.

    3) Een filter werkt niet zonder afzuiger. De filter moet je koppelen aan de afzuiger.

    4) Ja dat moet. Kleine klik mini fan is voor lucht circulatie binnen de tent. Je moet wel met een inlaat fan vers lucht naar binnen kunnen krijgen. Als je de ramen open laat in de kamer komt er vers lucht naar binnen d.m.v inlaat fan.

    5) Genoeg keuzes op Amazon of Aliexpress.
    Filter maakt trouwens geen geluid. Het is de inlaat of uitlaat fan dat geluid maakt maar dat valt reuze mee.

    6) Zou ik niet doen en adviseren. Kans is groot dat het niks wordt.

    7) Dit is alleen toevoer gefilterde verse lucht maar kan ook gebruikt worden als afvoer gefilterd lucht.

    8) Dit hangt af van je potten inhoud.

    Owja, ik ben ook nog een noob, er zullen mensen zijn die veel beter kunnen adviseren.
    Last edited by ThePeaceMaker; 15 October 2020, 22:48.
    Smoke weed every day

    Comment


      #3
      Thnx ThePeaceMaker

      Wat een gedoe man. Had beter een complete tent kunnen kopen, geloof ik. Als ik bijvoorbeeld hier kijk voor een complete set;https://www.rajatrading.nl/nl/ds60-k...len-60x60.html , dan ontbreekt er wel eea uit jouw opsomming. Het los aanschaffen leek me eerst beter ipv gelijk een dikke investering doen, spijt heb ik nu wel.

      Bij het koolstoffilter loop er ik er tegenaan dat ik niet genoeg kennis van inhoud en capaciteit van zo'n ding, dus idk wat ik moet aanschaffen.

      Nu heb ik ff wat gegoogled en heb ik de volgende dingen gevonden waarvan ik me afvraag op ze op de HS60 van Jardin passen:
      Buisventilator; https://123tuintechniek.nl/luchtbeha...oolstoffilters - zorgt voor verse lucht, of kan ik beter voor een Can Filter gaan?
      Koolstoffilter; https://123tuintechniek.nl/luchtbeha...350-m3-reffil1 - is deze goed genoeg voor 60x60x160?


      Wat voor een slang er bij moet, goede vraag. Zou het echt niet weten. Wat een flensmaat is weet ik ook niet. Als iemand me daar zou mee kunnen helpen ben ik eeuwig dankbaar.
      Anyway, thanks voor je reactie.

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Die kant en klare kweeksetups zijn mooi. Werkt prima, en als je niet teveel moeite wilt doen erg makkelijk. Persoonlijk zou ik het niet doen omdat de afzuigertjes van die klare tentjes niet mijn voorkeur hebben en de lampen die je erbij krijgt zijn erg vaak wat te duur naar mijn mening. Vooral omdat ze ingehaald zijn door modernere modellen, maar vaak nog rond dezelfde prijs zitten als een paar jaar terug. Dat zie je momenteel heel veel in ledlampen, dus maybe handig om te weten.

      #4
      Ok ok, dus eigenlijk als ik het volgende koop; clip fan, aanzuigventilator, afzuigventilator en een koolstoffilter ben ik in principe ready 2 go toch? Thermometer en vochtigheidsmeter is nog onderweg. Ontvochtiger gaat me voor nu nog wat te ver. Ik wil gewoon eens een kweekje proberen, da's alles. Het hoeft niet allemaal gelijk pro te zijn, dus wil het gewoon op gevoel doen. Als ik het hoognodige om te starten maar wel heb zeg maar. Heb gewoon enorme moeite met het vetgedrukte uit te zoeken. Van techniek en maten etc heb ik bepaald geen kaas gegeten. HELP!
      Last edited by TheBigDudeski; 15 October 2020, 23:29.

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Aanzuigventilator of actieve inlaat, is op 60x60 is overbodig. Met alleen een afzuiger van ongeveer 2/300m3/h moet je al ruim goed zitten. Met de meeste led lampen in ieder geval.
        Filer van 250m3h> is ook mooi.
        Hou bij het kopen van een afzuiger rekening met geluid. vooral de goedkopere afzuigers kunnen best irritant zoemen. Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, maar wel handig om te weten. De flensmaat is het diameter van het koppelstuk van je afzuiger of filter. 125mm is redelijk de standaard. Als je filter 125 mm is, en je slangen 127mm. Dan past dat mooi aan elkaar. Gebruik slang klemmen om alles goed vast te maken.

      • Rickysticky
        Rickysticky commented
        Editing a comment
        Aanzuig hoeft zeker niet. Je hebt een onderdruk in de ruimte waardoor verse lucht via de inlaat binnen komt.

      #5
      Jullie zijn geweldig Nederhigh en Rickysticky !

      Even voor mijn eigen beeldvorming;

      Als ik dit filter koop; https://www.rajatrading.nl/nl/can-li...l?id=152677061
      en deze buisventilator + klemmen; https://www.rajatrading.nl/nl/vk-150...entilator.html

      Zou dit dan goed genoeg zijn? En passen?
      En hoeveel meter slang? Correct me if I'm wrong, maar ik kan toch gewoon een raam openzetten zodat de vervuilde lucht ooit een keer naar buiten kan?

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Nee, dit gaat niet passen. De buisventilator heeft een diameter van 150mm, en het filter kun je een 110 of 125mm flens bij kiezen. Dat matcht dus niet. Ik zou voor een buisventilator kiezen met 125mm. De flensmaat van je filter moet dan ook 125mm zijn, en je slangen 127mm. Let bij het filter ff goed op, of er al een flens op zit. Of je die erbij mag kiezen, of dat je hem los nog ergens moet vinden. Dat verschilt per type filter. De flens is dus het koppelstuk waar de slang overheen schuift.
        Een afzuiger die veel lawaai maakt was geen probleem dus?
        Nogmaals, die kleine inline buisfans maken lawaai. Genoeg om door een gemiddelde deur heen nog goed te kunnen horen. Zou jammer zijn als dat ineens vet tegenvalt. Wat betreft gewoon een raampie open. Geen idee, denk het wel. Dat ben ik zelf ook nog een beetje aan het ontdekken. Wil het raam natuurlijk zo min mogelijk open ivm
        stookkosten. Hier kan ook een raam open naar de woonkamer. Die is bij mij denk ik groot genoeg om als buffet te functioneren. Maar ik blaas af naast het raam naar buiten, niet direct naar buiten. Wel zo gedaan dat ik het nog kan aanpassen wanneer nodig.

      #6
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #7
        Nederhigh bedankt voor je uitgebreide post. Dus als ik het goed begrijp is het de buisventilator die geluid produceert en niet het filter? Als er gewoon wat gebrom van afkomt vind ik het wel prima. Tent komt in een aparte ruimte te staan waar een deur van dicht kan (grenst wel aan woonkamer). Ik zit net in dat hok te kijken en zie gewoon dat er een afzuiger in het plafond zit (gemeenschappelijke ventilatie in dit complex) dus dat is dan ook weer opgelost lijkt me. Weet je toevallig of die Can Fan buisventilatoren aan te raden zijn? Zou mooi zijn, want dan ben ik voor iets tussen de 125-150 Euro klaar. Je uitleg over de buizen en flensmaten erg duidelijk trouwens. Super!

        QnQ die hele sticky heb ik compleet over het hoofd gezien. Ondanks dat mijn afmeting kleiner dan in het topic staat, staat er veel nuttige info in. Maar daar komen ook weer vragen bij . Is een schakelkast bijvoorbeeld aan te raden (op mijn oppervlakte). Ik had hier nog niks over gelezen. Brandblussers/installaties pfff... Pittig. Ik was eigenlijk van plan om een verlengsnoer met 5 sockets te halen met wat tijdschakelaars van de Action en dat dat wel goed genoeg zou zijn. Klein LEDje er in, afzuiging er in en klaar. Je link zet me nogal op het verkeerde been

        Comment


        • Rickysticky
          Rickysticky commented
          Editing a comment
          Een voorschakel apparaat is niet nodig voor kleine led lampjes. Brandblusser is ook niet verplicht ik heb er ook geen, wel 2 brandmelders om het hok heen.

          Tijdschakelaar van de action/gamma kan prima werken tot uit mijn Hoofd meestal 1340watt daar kom je lange na niet aan.

        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Jup, hou alleen rekening met piekspanningen bij het aanzetten van de lamp. Die zijn soms 2/3x zo hoog als het normale gebruik. Dus capaciteit klok altijd ruim nemen. Maar met wat lampjes moet het geen probleem zijn.

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ook ik heb geen brandblusser en zelfs geen brandmelder.

        #8
        Nope, filter maakt geen gelud. Dat is als het ware gewoon een bak met koolstof waar de lucht doorheen gezogen word. Dat hoor je zo goed als niet.
        Met die can-fan buisventialtoren heb ik geen ervaring. Maar ze zullen een stuk stiller/beter zijn dan die kleine kleine inline fans.
        Volgens mij gebruikt @reppelsteeltjam zo'n ding? (Aargh.. tags werken weer eens niet.)

        Wat doe je met verlichting? dat is een belangrijke vraag of dat stuk van Q. Als je gewoon wat losse ledlampen wilt kopen zit je met een gewone schakelkok wel goed. Volgens mij kun je die dingen sowieso veilig gebruiken tot een watt of 3/400. Afhankelijk van de kwwaliteit van de klok. Als je een stekkerblok aansluit op de schakelklok, dan kun je het hele blok aan/uit schakelen. Dan heb je dus niet 5 timers nodig ofzo.
        check deze ff voor ervaringen over de juiste klok. https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...er-gebruik-jij
        Zelf gebruik ik deze: https://www.greensell.nl/a-39964931/...s/#description Dat is sowieso een goeie.
        En dit filmpje is misschien wel leuk om ff te kijken als je zelf zo'n lampje wilt maken.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


          #9
          Rickysticky Ik ben gewoon een klein simpel 90w lampje, dus totaal niks bijzonders. Wel fijn dat ik voor nu geen voorschakelunit nodig ben! Scheelt toch weer €.

          Nederhighhttps://www.rajatrading.nl/nl/can-fan-rk-160-l.htmlhttps://www.rajatrading.nl/nl/klimaa...-lite-filters/ ?

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Nee. Dat is heel wat anders. De afzuiger die je hier linkt is echt veel te krachtig voor zo'n kleine tent.
            250m3/h is al ruimz at. Zeker met een gemiddelde ledlamp. Niet te moeilijk doen met rekenen
            Die m3/h staat voor aantal kubeke metes lucht die de afzuiger per uur kan verplaatsen. dat zou in jouw geval dus betekenen dat deze afzuiger jou tent per uur iets van 1400 keer van verse lucht kan voorzien Mocht je trouwens afzien van een lampje zelf bouwen, dan is dit een mooi instapmodel voor zo'n 70 euro.
            https://www.mars-hydro.com/led-grow-...led-grow-light (Website ff op euro zetten, met paypal betalen.)

          #10
          Nederhigh haha tja, wiskunde was niet mijn favoriete vak. Dat is vast geen verrassing Maar ok, duidelijk.

          Dus deze afzuiger https://www.rajatrading.nl/nl/can-fan-rk-100.htmlhttps://www.rajatrading.nl/nl/can-li...ter-300pl.html

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Die passen indd prima op elkaar, en is voldoende voor jou tentje.

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            https://www.rajatrading.nl/nl/gt-125...toffilter.html Dit is trouwens ook een mooi setje. Kun je op 2 verschillende standen zetten. En de 125 mm slangen zijn wat beter qua weerstand.

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Ook heb je nog een fancontroller nodig om het toerental van de afzuiger te regelen. Deze aparaten zoemen eigenlijk allemaal als de neten behalve de spanningsregelaars van variac die ik van harte kan aanbevelen.

          #11
          Naar mijn mening kan je best met een basis starten en deze in de loop der tijd uitbreiden. Minimaal vereist is een filter + afzuiger, uiteraard goede verlichting en een slipfan is wel aan te raden. Actieve inlaat is op dat formaat absoluut niet nodig, ph en ec meters kan je aanschaffen maar als je bio gaat kweken ook niet noodzakelijk. Wat filter en afzuiging betreft, doe jezelf een plezier en koop een Prima Klima 125mm EC-TC 680M3 P/U. Dit is licht overdreven qua capaciteit maar daarmee wel toekomstbestendig mocht je toch nog eens naar een iets grotere tent gaan en ze regelt de temperatuur aardig goed. Qua lamp zijn er diverse opties afhankelijk van je budget. Ik groei momenteel voor onder een Mars Hydro TS1000 in een 60x60 tent en ben daar zeer tevreden over en nauwelijks duurder dan een HPS setje. Bijkomend voordeel is dat temperatuurmeter/luchtvochtigheidsmeter en tijdschakelaar meegeleverd worden.
          Brandblussers en dergelijke... Ja ik heb er wel een automatische brandblusser instaan maar dat is meer omdat ik als de dood ben dat ik ontdekt wordt door brand.
          Wat betreft het starten met kweken voordat de apparatuur binnen is... Afzuiging heb je niet direct vanaf het begin nodig maar de luchtvochtigheid in de tent kan dan wel aardig oplopen. Dat hoeft tijdens de vegetatieve fase niet per se problemen op te leveren maar is wel iets om rekening mee te houden.
          Houd er rekening mee dat je naast een tent ook nog zaden, potten, potgrond/kokos en niet te vergeten groei-/bloeivoeding nodig hebt. Dit zijn allen kleine posten die bij elkaar toch nog wel aardig oplopen.

          In principe moet je voor je eerste ronde toch wel rekenen op zo'n €600,00 aan onkosten op dat formaat (incl. de elektra).
          Onderstaand schema heb ik zojuist voor een maatje van me opgesteld en is op basis van een tentje van 2.40x2.40
          Kosten zijn dus niet vergelijkbaar maar er staat zover ik kan zien wel alles op wat je nodig hebt (muv filter/afzuiger, deze had mijn maatje al).

          Schermafbeelding 2020-10-16 om 18.12.49.png
          Lopend Verslag

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            De reden dat ik deze voorstel is omdat ik begon met een goedkopere afzuiger en filter en al snel tot de conclusie kwam dat die veel meer stroom verbruikt dan bovenstaande. Daarnaast is het feit dat je geen aparte fan controller nodig hebt ook wel prettig. Dus eigenlijk zou je als je ze qua prijs echt wil vergelijken €60 bij de prijs van je afzuiger op moeten tellen i.v.m. de dan controller die hier ingebouwd zit

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Helder en duidelijk!

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Ddat is waar. Het is op zichzelf inderdaad een hele mooie deal voor een afzuiger waar je echt alles mee kan. Prijs is ook zeker niet gek. Ben er zelf ook erg blij mee indd.
            Maar als budget een ding is.. Lastig.

          #12
          Bedankt voor de input! Kunnen jullie bevestigen dat mijn optie vwb afzuiger en filter uit mijn vorige bericht op elkaar past en goed functioneerd? Want ik denk dat ik daar voor ga, maar ben als de dood dat ik iets koop wat niet past of overkill is.

          Lees nu net weer dat de sokken van de HS60 150mm zijn, dus kan weer van voor af aan beginnen. Of kan ik dat ook gewoon fixen met ductape?

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Die sokken zit zo'n touwtje in waarmee je 'm om de slang heen kunt trekken. Dat is al redelijk lichtdicht, maar afmaken met een beetje tape kan nooit waad.
            Met 125mm zit je dan sowieso goed, denk met 100 ook.
            Hou wel rekening mee dat er geen licht door de inlaat mag komen, maar wel lucht natuurlijk

          #13
          Duidelijk Nederhigh
          Opzich ook wel logisch, dom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht dat het zo werkt. Wel redelijk makkelijk op te lossen dus.

          Ik heb Raja maar even gemaild en om advies gevraagd wat ik zou kunnen kopen. Benieuwd waar ze mee gaan komen. Moet gewoon wat hebben

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Ach, je kunt alle kanten op. Is niet zo dat er maar 1 afzuiger is die werkt ofzo. De een zegt dit, de ander dat. . Wat je nu hebt bedacht kan, dat setje dat in link kan. Growshop komt vast ook met iets dat kan.

          #14
          Nederhigh nu al een mail teruggekregen. Super netjes. Ze adviseren wat ik had uitgezocht, dus dat gaat het worden. Waar moet ik nog meer aan denken mbt bevestigingsmateriaal of zijn spanbanden en tape genoeg?

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Nja whatever. touw, ketting, magnetisch krachtveld, verzin iets.

          #15
          Nederhigh Ik zie net pas je comment van die combideal. Dat lijkt me inderdaad ook wel wat!
          Dan moet ik er wel (een) slangklem(men) bij kopen en dat snap ik niet helemaal. Ik kan dan kiezen uit 60/270, 60/325 of 60/525. Welke moet ik dan hebben? Snap er niks van... Waar de 60 voor staat is voor mij al een breinbreker van heb ik jou daar.

          Enig advies over lengte luchtslang is ook wel prettig. metertje of max 2 is in mijn gedachten wel realistisch of zie ik het nu te rooskleurig in?

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Dat zijn min/max diameters. Dus in het geval van bovenstaande allen minimaal 60 mm diameter
        Bezig...
        X