Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies voor set up eerste kweek.

Collapse
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Advies voor set up eerste kweek.

    Korting op 420shop
    Hallo mede hobbyisten 😃
    Ik heb mezelf al even voorgesteld in het daarvoor bedoelde topic,en lees hier veel nuttige info.Hartelijk dank daarvoor en veel respect!Ik ben zoals eerder gezegd nog in het prille begin stadium van dit hele proces,maar heb wel een idee van wat ik ongeveer wil.Om een en ander te toetsen zou ik graag jullie advies vragen voor de juiste samenstelling voor mijn doel. Mijn doel is 2 a 3 (met mogelijkheid tot 5) planten te kweken voor eigen genot . Voor zoverre mogelijk wil ik dit in een kleine kast doen van 0,35m2. Omdat ik ongeveer net zo handig ben als dat Stevie wonder opticien zou kunnen worden,kies ik voor een oplossing van gtools. Het liefst het tafelmodel,maar de klima uitvoering van 176 hoog kan eventueel ook nog.Hier en daar heb ik wel gelezen dat de meegeleverde buis ventilator maar 1stand heeft en ook redelijk hoorbaar is. Ik zou deze graag wijzigen in de GT 125 fan met controller + PK Eco filter. Mijn setup zou dan kunnen zijn :

    -Bonanza Klima (0,35m2) https://www.g-tools.nl/product/kweek...ige-kweekkast/

    -GT 125 fan met controller + PK Eco filter https://www.g-tools.nl/product/venti...us-pk-eco-fan/

    -Hortione 368. https://www.g-tools.nl/product/kweek.../hortione-368/

    -Hortione dimmer. https://www.g-tools.nl/product/kweek...rtione-dimmer/

    Mijn allereerste vraag: Kan ik het geluid van de afzuiger reduceren door de keus van deze fan tov de voor geïnstalleerde en inbegrepen mini fan? Ik kan me zo voorstellen dat een dergelijke afzuiger op een lagere stand minder geluid maakt dan een exemplaar die altijd op 1 stand draait. En is overcapaciteit überhaupt een probleem als je zelf de snelheid kan regelen?Over de lamp is nog weinig te vinden,maar misschien is een spider farm sf1000 ook nog een optie in deze setup.Graag hoor ik van jullie advies over deze gekozen configuratie,en of het in beide gevallen compatibel is voor zowel de klima als het tafelmodel.Alvast een fijne zondag met een lekker rokertje!



  • Answer selected by Maswa at 13 January 2022, 21:38.

    Hartelijk dank😃
    Her is absoluut overkill,maar heb deze gekozen voor het stille geluid.

    Comment


      #2
      Als je echt een lekkere stilte afzuiger wil kan je kijken naar de PK 125 EC-TC..

      Toen ik deze bestelde, kreeg ik eerst dezelfde afzuiger geleverd die jij linkt.. En in vergelijking met de PK 125 EC-TC maakt die GT125 aanzienlijk meer geluid..

      Een filter met minder vermogen als de afzuiger maakt niet uit. Mits je de afzuiger niet harder laat afzuigen als de maximale luchtstroom van het filter.


      Zelf zou ik niet voor het tafelmodel gaan.. Wietplanten kunnen nogal hard groeien en ook in een kast van 176 hoog kan het nog een uitdaging zijn. Je verliest namelijk ook hoogte door het filter, de lamp en de afstand tussen lamp en plant..
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

      Comment


        #3
        Op zich best een mooie set up! Vind die kasten altijd heel mooi. Je kan prima 4x 11L potten kwijt. En als je die laag houdt met LST bijvoorbeeld dan kan het prima. Heb zelf de SF1000 waar ik tevreden mee ben, maar twijfel nog over extra bloeilicht

        Comment


        • Maswa
          Maswa commented
          Editing a comment
          Kan ik daaruit concluderen dat het bloeilicht niet voldoende is?

        • Fuego
          Fuego commented
          Editing a comment
          Nee het licht is zeker voldoende om 100+ gram te behalen. Ik wil zelf alleen een wat hogere opbrengst, vandaar mijn twijfel over extra licht

        #4
        Hartelijk dank voor de tip kroket!
        Ik heb graag wat over voor een stillere oplossing 😃
        Misschien als ik bij gtools zelf alles aanschaf, dat ik kan regelen dat ik deze ventilator neem ipv de mini fan.
        Is een demper dan überhaupt nog nodig vraag ik me af🤔 Tafelmodel laat ik maar varen inderdaad,deze kast is zo te zien nog redelijk discreet en kan doorgaan voor een kledingkast

        Comment


          #5
          Die grotere afzuiger maakt evenveel geruis. Een zachte continue zoem. De Gtools kastjes werken ook een beetje als klankkast en versterken het geluid een beetje. Heb de standaard minifan nu zonder geluidsdemper buiten de kast staan en dat is zachter als er in.

          Inderdaad is het tafelmodel wat te laag. Sowieso de hogere. Die heb ik zelf ook. Klapdeurtjes nemen. Niet de schuifdeuren. Die zijn soms iets te smal, makkelijk er uit te wippen, maar toch een beetje gedoe soms.

          De lamp is nieuw en lijkt erg goed. Ook de Gbars zelf zijn voortreffelijk en kunnen tot op 5 cm van je toppen staan. Maar je hebt veel goeie lampen.
          en nog veel meer slechte.

          Comment


          • Maswa
            Maswa commented
            Editing a comment
            Hallo Kelderkastje,

            Bedankt voor je reactie allereerst!
            Ik heb helemaal geen weet op welke schaal het gezoem storend is.
            De kast komt op zolder en daar slaapt niemand,alleen is er wel een buurman die op zolder slaapt op hetzelfde hoogte niveau.
            Het is niet de bedoeling dat hij dat gezoem gaat horen natuurlijk. Een andere oplossing zou een softbox kunnen zijn heb ik begrepen,maar ik heb het idee dat het dan niet meer echt plug&,play gaat worden in mijn geval met 2 linkerhanden.

          #6
          Je zou ook zoiets kunnen bestellen, deze zijn ook goed stil schijnt.
          Alleen niet echt regelbaar, 2 standen. Maja.

          https://www.filterfabriek.nl/ventila...EaAnyrEALw_wcB
          Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
          Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

          Comment


          • Maswa
            Maswa commented
            Editing a comment
            Die wil ik inderdaad gaan bestellen, bedankt voor de tip! Weet jij welke koolstoffilter daarbij passend is?

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Een filter met 125mm en een vermogen van zo'n 300m3/h https://www.greensell.nl/a-26209812/...l/#description zoiets?
            Vergeet niet ook slangen en kabel klemmen te kopen

          #7
          De kweekkast ga ik morgen bestellen.
          ik ga eerst kijken of de standaard meegeleverde mini fan inderdaad storend is in mijn ogen voordat ik ga kijken naar een andere afzuiger 😉
          Ik heb geen haast want februari gaan ze hier de badkamer verbouwen,dus vanaf maart wil ik pas losgaan. Ik twijfel alleen nog welke lamp ik erbij zal nemen. Ik wil kiezen tussen de Hortione 368,Mars Hydro TS1000,Spider Farmer SF1000 ,en de gbars 170 watt. Laatst genoemde is een stuk duurder natuurlijk.
          Ach ja zoals eerder gezegd,ik heb nog wel even tijd om daarover na te denken.

          Comment


            #8
            Als ik je een eerlijk advies mag geven op basis van mijn ervaring... koop geen bonanza kast. Ik begrijp dat het lekker makkelijk is om op te zetten maar ze zijn relatief duur voor wat je krijgt. Ik ga je gezien je introductie ook niet aanraden om zelf wat in elkaar te knutselen maar ik denk dat een goede kwaliteit kweektent je meer plezier gaat geven om de volgende redenen.
            • De Bonanza is luidruchtig indien je de ventilator in de kast monteert dus zal je deze wellicht buiten de kast plaatsen wat direct het hele idee om zeep helpt van een onopvallende kweekkast.
            • Wil je iets extra's bevestigen dan wordt dat boren/schroeven/plakken. Allemaal zaken waar het materiaal eigenlijk niet voor gemaakt is.
            • Ze schrijven zeer hard af (kijk maar eens wat ze op marktplaats doen)
            • Uitbreidingen zijn kostbaar en niet altijd mogelijk...
            • Er zitten neen aantal zaken bij die in de praktijk niet ideaal zijn. Wifi startbox klinkt leuk maar indien je op de zolder geen goede wifi hebt heb je er niets aan.
            • De kast is minder stevig dan je zou verwachten voor het geld.
            Zou je gewoon een tent van 60x60x180 kopen heb je dezelfde ruimte, kan je deze na gebruik makkelijk opbergen en je bent voor een paar tientjes klaar. Dat geld wat je dan uitspaart kan je dan gebruiken voor een goede kweeklamp. 200W Led zou meer dan genoeg moeten zijn. Mocht je na een paar rondes dit toch allemaal erg leuk vinden kan je de bonanza eventueel alsnog aanschaffen maar dan heb je niet alvast 800 in het kanaal gegooid.

            Nogmaals dit is slechts mijn mening.... De kast is zeker niet slecht, Remco haalt met de grotere versie prima resultaten. Maar de verhouding tussen prijs/kwaliteit is een beetje ver te zoeken.
            Lopend Verslag

            Comment


            • Maswa
              Maswa commented
              Editing a comment
              Ik ben alleen maar bij met dit soort reacties en adviezen😉omdat ik me nog niet verdiept in tenten weet ik nog niet welke merken goed zijn in deze categorie. Waar moet ik bijvoorbeeld op letten bij de aanschaf van een tent bijvoorbeeld?

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Kwaliteit van het gebruikte materiaal is wel belangrijk. Je kan een tentje kopen met een eenvoudige witte binnenzijde of een tent met (diamond) mylar binnenzijde. Daarnaast is er nog keuze in het gebruikte materiaal voor de buitenzijde (bijvoorbeeld 1680D Oxford doek). Hoe meer kwaliteit je wenst, hoe meer je zult moeten betalen. Ik begon zelf met een Secret Jardin DR60. Uit het hoofd iets van €60,00 en voldeed prima. Ik gebruik deze tent nog steeds als droogtent maar moet er bij zeggen dat het doek inmiddels wel wat stug begint te worden.

            • Kunichika
              Kunichika commented
              Editing a comment
              Die 200watt ga je zeker nodig hebben, ben het niet vaak eens met voorheteerst. Maar en die kast belachelijk duur. Ik heb een mars ts1000 150wat. Die geeft en niet ge oeg warmte en de opbrengst is net aan 0,8gr de watt. Ik wilde ook voor dubbeltje op de eerste rij zitten maar dat is geen goed idee. Beter meer geld aan meer watt uitgeven dan een kast van 800

            #9
            Ik neig eigenlijk toch meer naar een tent bij nader inzien. Ik houd wel van kwaliteit,en voor zoverre nog steeds zo discreet mogelijk. Vooral het geluid van de afzuiging is voor mij belangrijk.
            Daarom ben ik tot de volgende set up gekomen.
            - Gorilla Kweektent 60x75x150 met verhoging tot 173cm GGT22 Shorty
            -HortiONE 368 130W LED lamp V2 -HortiOne dimmer
            -G-Tools Buisventilator PK125 EC-TC met Filter K1604

            Wat vinden jullie hiervan?
            Bijkomend voordeel is dat ik veel goedkoper uit ben dan de aanschaf van een bonanza icm overige benodigdheden.


            Comment


            • Nederhigh
              Nederhigh commented
              Editing a comment
              Ah, toch nog voor de p125 ec-tc gegaan dus. Das wel een goeie afzuiger! Wel duur, maar dan heb je ook wat Gebruik die zelf ook.

              Ziet er verder leuk uit, de lamp ken ik niet. Maar ziet er wel redelijk uit. 200 euries voor een efficiente 130watter, mja kan zeker slechter

              Je moet nog wel dingen als.. Potten, voeding, scrognet, lv meter/temp meter, tijdschakelaar etc.. Maar dat komt nog wel.

              Als je kan zou ik wel een hogere tent nemen. 150cm heb je zo vol. Je filter moet erboven, en dan moet je nog zo 20/40 cm afstand van je lamp bewaren.
              Dat is al bijna een meter.
              Het kan prima hoor, maar dan moet je de dames wel goed trainen en op tijd omschakelen..
              Niet alle beginnende kwekers lukt dat.

            #10
            Hartelijk dank Nederhigh voor het goede advies!
            Dan wordt het deze: https://www.greensell.nl/a-44702206/...2/#description

            Ik ga bij greensell alles bestellen volgende week!

            Comment


              #11
              Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor mezelf besloten heb,nog even te wachten met aanschaffen van de benodigdheden. Ik lees zoveel interessante dingen hier op het forum,en kom daardoor op steeds verhelderende nieuwe inzichten.
              Misschien moet ik eerder denken aan microgrow in mijn geval,ik rook 20 gram per maand voor alle duidelijkheid. Dat is meer dan genoeg wat mij betreft,. 😉 Dus dat is mijn uitgangspunt.
              Als ik 240 gram per jaar zelf kan creëren,is dat alleen maar winst en geeft dat voor mij voldoende genoegen.
              Wat dat betreft komt het tafelmodel weer in beeld.
              Mocht het inderdaad te klein zijn,dan kan ik altijd nog uitbreiden dmv een uitbreidingsset,die ik overigens dan direct mee wil bestellen. De voorkeur voor een gtools kast is puur de discretie ,een tent op zolder zie ik niet zitten ivm kinderen en inkijk vanaf de overkant,dat valt gewoon op jammer genoeg.

              Comment


                #12
                Tent in kast is wellicht ook nog een idee.
                IK heb een kweekverslag gelezen op het micro forum,en dat zag er aardig stealth uit😃

                Comment


                  #13
                  Tent in kast is een slecht idee, je moet het ene of het andere kiezen en zorgen dat de luchtcirculatie goed is.
                  Horks Fototopic 2.0

                  Comment


                  • Maswa
                    Maswa commented
                    Editing a comment
                    Dan gaat het dus een kast worden 😉

                  #14
                  Het blijft nog even puzzelen wat ik ga doen🤪
                  ik wil graag binnen het budget blijven van 1000 euro,dit is voor alle duidelijkheid voor de kweekkast, afzuiger,lamp, koolstoffilter etc.
                  Als ik kijk naar mijn behoefte moet 60x60 genoeg zijn.
                  ik blijf nog lekker even goed inlezen,ik kan mijn geld natuurlijk maar 1 keer uitgeven.

                  Comment


                  • Kunichika
                    Kunichika commented
                    Editing a comment
                    Als het de bedoeling is dat je echt in huis stealth wilt kweken niet je voor de kast gaan. Als niemand het wat intereseert zou ik voor een tentje gaan die kost 10% van zo'n kast. Dan heb je een shitload money in over voor de ve de te led te kiezen.

                  #15
                  Het probleem is 2 jonge kinderen die naar alle waarschijnlijkheid in die tent gaan loeren bij mijn afwezigheid. Een andere mogelijkheid is een klein formaat tent in de bergruimte plaatsen,dan heb ik weer een hoogte probleem/ ruimte probleem.
                  De CV ketel zit daar ook,dus ventilatie en geluid van de mechanische ventilatie zijn dan weer wel een voordeel 😃 ik ben in ieder geval blij dat ik nog niets besteld heb, zoals eerder gezegd je kan je geld maar 1 keer uitgeven.

                  Comment


                  • Wesley pipes
                    Wesley pipes commented
                    Editing a comment
                    Tent zonder kijkgaten , kan je wel een molslotje opdoen soms aan de rits mss?
                Bezig...
                X