Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De verlichting in je kweekruimte

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: De verlichting in je kweekruimte

    http://www.aquaclopedie.nl/informatie/licht.html

    hier nog een linkje met duidelijke informatie over TL licht, de kleurweergaves en de effecten ervan op planten/dieren
    het is gericht op aquaria, maar het principe is hetzelfde

    greetz KushMasta
    it's his line so only God knows
    Grtz Kush

    Comment


      Re: De verlichting in je kweekruimte

      Ik heb 3 plantjes (amper 5dagen oud) vanaf deze nacht onder een reptiel lamp staan,
      Dit omdat ik zo hoop dat men amnesia plantjes toch sneller zullen groeien, In de dag zet ik ze gewoon in daglicht binnen, en als het goed weer is buiten (buitenkweek)

      nu vraag ik mij af of deze lamp wel meer goed doet dan slecht aan men plantjes,
      hier is de link met de nodige info http://www.terramania.nl/webwinkel/s...6312b253c.html

      De manier hoe ik ze bijlicht zie je op men kweekverslagje http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...nkweek-2010%29
      Grtz, en hopelijk kunnen jullie me helpen!
      thx!

      Comment


        Re: De verlichting in je kweekruimte

        Er word voor dieren aangeraden em niet te dicht erop te hangen omdat ze daar niet tegen kunnen, dan verbranden ze door de straling had ik vernomen. Dus enige afstand is wel aan te raden, heb het even opgezocht in de handleiding, als je em niet dichterbij dan 23cm hangt op de planten moet dat geen probleem zijn.
        Deze lampen zijn ook gemaakt voor een terrarium en zal tot zo'n 50cm afstand effectief moeten zijn voor een plant.
        Helaas kan ik snel niets vinden over de kleuren maar ik ga ervan uit dat je een hoog blauw spectrum zult hebben met een matig geel-rood spectrum tot 640nm en aangezien je bloei van dat rode licht houd is het wel raadzaam het niet voor de bloei continue te blijven gebruiken. Het leek mij het beste Zo'n dergelijke lamp tijdens de bloeiperiode gedurende 6-8 uur aan te zetten en ander licht te gebruiken voor dat belangrijke rode licht voor de bloei (dit moet ik nog testen..schaam schaam, maar ik ben heel erg hard aan het leren). Daarnaast is blootstelling aan te hoge UV straling schadelijk voor gewassen!
        Daarnaast heb ik berichten gelezen her en der van kwekers die ze maar enkele uren aanzetten aan het begin van de dag om zo de middag na te bootsen wanneer de zon het sterkst is.

        hoop dat het helpt, moet nog mijn naam waar maken, vandaar dat ik er een volledige studie van heb gemaakt
        groet KushMasta

        PS Do NOT look into the light, seriously, not this light! is heel erg slecht voor je oogjes, net zo slecht als kijken in de zon
        Last edited by KushMasta TMHM; 20 May 2010, 13:25.
        it's his line so only God knows
        Grtz Kush

        Comment


          Re: De verlichting in je kweekruimte

          mooie uitleg kush, men lamp hangt nu zo een 25 cm bove de plantjes, eerst was dit maar 20 dus afwachten maar, ik zet deze plantjes trouwens enkel de eerste 2-3 weken onder deze lamp s'nachts en overdag buiten, zo hopende ze sneller te laten groeien

          Comment


            Re: De verlichting in je kweekruimte

            oh was even vergeten dat hier op t forum heel veel erover staat
            http://jointjedraaien.nl/wietforum/t...-UVB-spectrums
            ben zelf even hard mijn verlichting aan het uitzoeken, de rest is onderweg dus hoop snel een leuk verslagje ook neer te zetten, eens zien of de tijd in mijn educatie zijn vruchten af zal werpen zonder mijn plantjes te vergiftigen deze x...hihi

            greetz KushMasta
            it's his line so only God knows
            Grtz Kush

            Comment


              Re: De verlichting in je kweekruimte

              waarom zit er in mijn 600watt ook een rode buis in

              Comment


                Re: De verlichting in je kweekruimte

                Dag allen,
                Ik ben nieuw hier en redelijk kort bezig in de thuis teelt.

                Verlichting is een belangrijk punt natuurlijk, nu ben ik deze lamp tegengekomen: http://www.fotocube.nl/46-daglichtlamp-25w.html

                Ik weet alleen het aantal lumen niet, maar zijn wel lekker zuinig...
                Ik hoor graag jullie reacties hierop.

                Gr
                Pieter

                Comment


                  Re: De verlichting in je kweekruimte

                  @Pieter

                  beetje laat, druk geweest....
                  ik kon geen spectrumplaatje vinden.maar hij zal hoe dan ook geschikt zijn om te groeien, maar je plantjes zullen tijdens de bloei meer genieten van een groter aandeel rood licht.
                  Het zal wel werken, maar je opbrengst is ervan afhankelijk. Het rode licht is wat de plant (het snelst) kan gebruiken voor zijn bloei en daardoor zorgt dit voor een betere bloei.
                  correct me if I'm wrong, al veel te lang wakker met genoeg pijnstillers, dan werkt het koppie niet 100% meer

                  grtz KushMasta
                  it's his line so only God knows
                  Grtz Kush

                  Comment


                    Re: De verlichting in je kweekruimte

                    Oorspronkelijk geplaatst door PieterWe View Post
                    Dag allen,
                    Ik ben nieuw hier en redelijk kort bezig in de thuis teelt.

                    Verlichting is een belangrijk punt natuurlijk, nu ben ik deze lamp tegengekomen: http://www.fotocube.nl/46-daglichtlamp-25w.html

                    Ik weet alleen het aantal lumen niet, maar zijn wel lekker zuinig...
                    Ik hoor graag jullie reacties hierop.

                    Gr
                    Pieter
                    Een gloeilamp levert zo'n 14 lumen per watt. Dus de lamp levert 240 * 14 = 3360 lumen. Met een zo'n lamp kom je niet ver. Als je er 4 hangt boven een oppervlakte van 50 cm bij 50 cm, dus 1/4 m2 kom je aardig in de richting qua lumen. Hoeveel van deze lumen PAR-licht is kun je meten met een kwantummeter.
                    Last edited by Xtreme; 25 July 2010, 20:23.

                    Comment


                      Re: De verlichting in je kweekruimte

                      Vraagje, kun je een 400W HPS lamp met een 600W VSA gebruiken?? iemand ervaring hiermee???

                      Comment


                        Re: De verlichting in je kweekruimte

                        Thnx nuttige info ik wist niet hoeveel lumen een 600w afgaf ook de afstand is nuttig om te weten

                        @ itey,als je je afvraagd ofdat je een 600w ballast mag gebruiken voor een 400w lamp dan is het ja,de ballast mag gewoon niet zwakker zijn dat de lamp...

                        Grtz

                        Comment


                          Re: De verlichting in je kweekruimte

                          Oke maar er zijn ook mensen die beweren dat de lamp uitelkaar spettert en kans op brandgevaar.. Wat klopt er nou wel en niet??

                          Comment


                            Re: De verlichting in je kweekruimte

                            Met een dimbare ballast van 600 watt kan je een 400 watt lamp aansluiten, met een gewone 600 watt ballast kan je geen 400 watt
                            lamp gebruiken. Brandgevaar is er niet maar je lamp gaat stuk...

                            Comment


                              Re: De verlichting in je kweekruimte

                              Oke bedankt ga ik gewoon een VSA voor 400 W halen.

                              Comment


                                Re: De verlichting in je kweekruimte

                                In hoeverre maakt koeling onder de lamp uit?

                                in mijn situatie wil ik een pc fan onder mn 250 watt hps plaatsen. hoe dicht kan deze lamp dan op de planten hangen?

                                Comment

                                Bezig...
                                X