Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eigen schakelbord maken met relais

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    eigen schakelbord maken met relais

    Korting op 420shop
    • er komen nog steeds drie draden binnen vanaf je meterkast (bruin, blauw en geel/groen). Deze gaan naar een lasdoos met daarin drie lasklemmen (voor bruin, blauw en geel/groen)
    • vanaf de lasdoos gaan drie draden (bruin, blauw en geel/groen) naar een losse wandcontactdoos voor continu spanning. In het schema is die als viervoudige doos getekend
    • vanaf de lasdoos gaan drie draden (bruin, blauw en geel/groen) naar een losse wandcontactdoos voor je schakelklok. Ik hou daar een aparte wandcontactdoos voor, want de schakelklok is vaak zo groot dat die de andere contacten in een viervoudige doos zou blokkeren
    • vanaf de schakelklok loopt een twee-aderig snoer met een stekker naar de A1/A2 contacten op het relais
    • vanaf de lasdoos loopt een bruine (fase) draad naar L1 op je relais.Vervolgens sluit je een kort stukje bruin draad aan tussen L1 en het NC contact. Op die manier komt er ook spanning binnen op het NC contact. Op deze manier kun je eventueel ook L2 en L3 in gebruik nemen
    • vanaf T1 gaat een bruine draad naar een (viervoudige) wandcontactdoos die “overdag” (tijdens je kweekuren) stroom krijgt. De blauwe en groen/gele draad voor deze wandcontactdoos haal je rechtstreeks uit de lasdoos
    • vanaf het andere NC contact op je relais gaat een bruine draad naar een (viervoudige) wandcontactdoos die “’s nachts” (buiten je kweekuren) stroom krijgt. De blauwe en groen/gele draad voor deze wandcontactdoos haal je rechtstreeks uit je lasdoos.
    Op deze manier kan je kleine ronde lasdoos nogal vol worden.
    Je hebt namelijk vijf blauwe, vijf groen/gele en vier bruine draden om aan te sluiten.
    Misschien is het dan een beter idee om een grotere vierkante of rechthoekige lasdoos te nemen.
    Deze hebben ze ook gewoon bij de bouwmarkt of speciaalzaak.
    Attached Files
    Last edited by mister w; 14 January 2009, 15:12.

    #2
    is wand niet met een D? (ipv wantcontactdoos)

    Comment


      #3
      Als ik dit schema nodig heb dan val ik niet over een letter,ziet er goed uit mister w nice job

      Comment


        #4
        Zou ik deze nodig hebben voor 1 enkele 400watt lamp?

        Groeten

        Comment


          #5
          normaal is een schakelklok van 16 ampere oke voor een enkele lamp.

          Comment


            #6
            Relais is zeker aan te raden!
            zonder heb je kans dat je klok vastbrand. kwestie van tijd.
            Er staat wel 16 A op die klok, maar meestal kunnen ze de warmte toch niet aan.

            ik zelf heb ook 16A schakelklok,en een relais.
            veiligheid boven alles!!

            Comment


              #7
              Duidelijke en makkelijk te begrijpen uitleg - zal zeker van pas komen bij mijn opzet - Thanks!

              Comment


                #8
                Re: eigen schakelbord maken met relais

                Oorspronkelijk geplaatst door mister w View Post
                Relais is zeker aan te raden!
                zonder heb je kans dat je klok vastbrand. kwestie van tijd.
                Er staat wel 16 A op die klok, maar meestal kunnen ze de warmte toch niet aan.

                ik zelf heb ook 16A schakelklok,en een relais.
                veiligheid boven alles!!

                Als ik het goed voorheb is het voldoende om slechts 1 fase te schakelen met u relais ... ?

                Comment


                  #9
                  Re: eigen schakelbord maken met relais

                  ik zou zulk soort dingen alleen zelf in mekaar draaien als ik net als meneer w hier -uit m'n hoofd- zulk soort schemaatjes kan produceren en op goed amateurniveau meedraai met elektriciteitsdingen.

                  zoniet : kopen bij mensen die er verstand van hebben.(edit)en niet bezuinigen
                  Last edited by moreweed; 1 February 2010, 00:43.
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: eigen schakelbord maken met relais

                    hum ben nog maar net wakker maar een klein vraagje zie daar dat je van je schakelklok naar je relais gaat wat inderdaad goed is maar! ik zie dan dat je nog eens van je aftakdoos nog eens naar je schakelklokje gaat(die volgens de tekening precies een is die in het stopcontact gaat)?Het kan aan mij liggen ben nog maar 2 min wakker en ligt mss aan nog eventueel deels slapende hersenhelften
                    edit: na je uitleg gelezen te hebben snap ik het beter is een schakelklok en stopcontact ineen je was een beetje lui he
                    ow en nog iets zie daar dat je in totaal 12 verschillende stopcontacten hebt(eigenlijk 13) weet het niet zeker meer maar dacht dat max 8 verbruikers op 1 kring mogen aangesloten zijn voor de veiligheid als je daar 12 lampen ofzo op aansluit van 400W(is maar een vb.) is de kans groot dat je brand krijgt vroeg of laat(weet nu wel dat er een klokje opzit bij sommige maar toch
                    Last edited by furocious; 1 February 2010, 07:20.
                    Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

                    Comment


                      #11
                      Re: eigen schakelbord maken met relais

                      Hoioi

                      ik schrik er toch een beetje van. Had dacht ik alles nagekeken voor brandveiligheid, maar het is dus nog steeds niet veilig om een lamp in een tijdschelaar te gooien. Heb zelf bijna een 250W lamp. Dat is minder als 1 ampere toch?? En 400W = 400:230= 1.75ampere ongeveer.
                      Of zit ik er nu helemaal naast?
                      Er zijn trouwens toch ook tijdrelais. Om zonder tijdschakelaar te schakellen misschien.

                      Greeeetz

                      Comment


                        #12
                        Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

                        Comment


                          #13
                          Re: eigen schakelbord maken met relais

                          Oorspronkelijk geplaatst door michel1984 View Post
                          Hoioi
                          Heb zelf bijna een 250W lamp
                          een bijna 250 watt lamp ? zit er zo'n knopje op waar je het wattage en de lumen mee kan reguleren ?
                          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                          Comment


                            #14
                            Re: eigen schakelbord maken met relais

                            Hahahahaha grapjas

                            je laat me in deze kutregen toch lachen vanmiddag.
                            Ik heb de lamp Bijna besteld. Mijn plantjes zijn nog aan de groeifase de komende maand.bedankt voor de info trouwens

                            Loll. Laters
                            Last edited by michel1984; 1 February 2010, 18:46.

                            Comment


                              #15
                              Re: eigen schakelbord maken met relais

                              Comment

                              Bezig...
                              X