EVSA wel of niet? - schakelkast

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • JerD
    Expert Stoner
    Member
    • Mar 2014
    • 81

    #1

    EVSA wel of niet? - schakelkast

    Korting op 420shop
    Goeie morgen,

    Ik zit met enkel vragen / dilemmas en had graag jullie mening hierover gekregen.

    Ik heb volgende op de kop kunnen tikken:
    - 2 x spiegelkap
    - 2 x ballast BLTELKO
    - 1 x Grow Spectre licht 400 Watt
    - 1 x GIB FS-HPS licht 400 Watt

    Mijn bedoeling is om een groeihok + drooghok (0,6mx1mx2m) en een bloeihok (1mx1mx2m) te maken.
    Beiden geplaatst achter een dubbele wand voor het 'stealth' effect.
    Totale grootte : (3mx1mx2m)

    Na veel lezen op het forum kan ik eruit besluiten dat het handig is de lampen te voorzien van een EVSA om zo de gewenste wattage in te stellen.
    Ook veel gelezen dat deze EVSA minder warm worden = veiliger
    De vraag is welke en of dit echt wel nodig is?
    Ik had gedacht aan ofwel
    - Lumatek Dimmable
    - Quantum Digitale Ballast

    De lampen wil ik allebei aansluiten op een schakelkast waarbij ik had gedacht aan 2 x Davin schakelkast DV 12 voor 2 lampen.
    Ik heb al gezocht naar schakelkasten waar meerder lampen kunnen opgezet worden telkens met een eigen timer, maar nergens terug te vinden.

    Binnen hier en een beetje start ik met het bouwproject.
    Daarvoor zal ik een nieuw topic starten voor de geïnteresseerden.

    Groensels
    JerD
    Verslag bouw kweekruimte
  • Cookaap
    Elite Grower
    • Dec 2011
    • 2730

    #2
    Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

    Een evsa is wel wat handiger ja. Het is wat voordeliger omdat die minder warm wordt gaat er dus minder energie verloren aan warmte, en meer in licht.
    De dim functie is ook erg handig.

    Veiligheid durf ik niet met zekerheid te zeggen, want in de kasbouw gebruiken ze ook 100den vsa's. Als dat niet veilig was zou het niet gedaan worden.

    Met een evsa hoef je niet perse een schakelkast, je kan ook een normale relais nemen met 2 ingangen voor 2 lampen.

    Comment

    • Smowkie
      Elite Grower
      MemberLucky Member
      • Sep 2011
      • 2684

      #3
      EVSA wel of niet? - schakelkast

      Schakelkast kan wel handig zijn omdat in die davin ook de timer ingebouwd.

      Evsa is zeer handig maar je moet oppassen met de lampen die je gebruikt... De draden buigen wel eens door!

      Comment

      • JerD
        Expert Stoner
        Member
        • Mar 2014
        • 81

        #4
        Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

        Merci voor de reacties!

        Die schakelkasten ben ik sowieso van plan om te doen.

        Smowkie, is het dan beter om meteen ook te kijken voor andere lampen?
        Of kan ik het proberen en zien waar we komen? Wat heeft dit als effect dat de draden doorbuigen?
        Verslag bouw kweekruimte

        Comment

        • QnQ
          Godlike Grower
          Lucky Member
          • Sep 2010
          • 26093

          #5
          Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

          Enhanced lampjes voor evsa's.

          Anders heb je kans op dit soort taferelen :
          QNQ2012024.JPG
          Bij enhanced zijn die draden dikker :
          QNQ2012035.jpg
          Zodat ze beter tegen de hogere frequentie kunnen.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment

          • Smowkie
            Elite Grower
            MemberLucky Member
            • Sep 2011
            • 2684

            #6
            Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

            Als ik in jouw plaats was kocht ik hps lampen van Gavita deze hebben een dikkere draad zoals QnQ aanhaald...
            Philips heeft ook een 600watt variant die voldoet maar die kost het dubbele...

            Comment

            • JerD
              Expert Stoner
              Member
              • Mar 2014
              • 81

              #7
              Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

              Ik ben aan het rondkijken voor dergelijke lampen en deze vind ik nergens terug op de site van Gavita zelf.
              Daar wordt er enkel gesproken over
              - Philips Greenpower
              - General Electric Luxalox
              - Osram Plantastar

              Maar op growshops vind ik wel lampen terug met gavita logo?
              Kweek de beste wiet met kweekaccessoires voor optimale opbrengst en kwaliteit. Onmisbaar vanaf planten tot de oogst, geschikt voor iedereen kweker.


              Is het dan aangeraden om de EVSA van het zelfde merk te kopen?
              Verslag bouw kweekruimte

              Comment

              • QnQ
                Godlike Grower
                Lucky Member
                • Sep 2010
                • 26093

                #8
                Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment

                • JerD
                  Expert Stoner
                  Member
                  • Mar 2014
                  • 81

                  #9
                  Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

                  Merci QnQ
                  Wat is jou mening om de EVSA van het zelfde merk te kopen?
                  Verslag bouw kweekruimte

                  Comment

                  • QnQ
                    Godlike Grower
                    Lucky Member
                    • Sep 2010
                    • 26093

                    #10
                    Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

                    Ja dat kan.
                    Ik ben destijds gegaan voor de nieuwste die ik kon vinden, omdat daar de laatste techniek in werd gebruikt.
                    Dat was de Gavita. En ik heb er geen problemen mee nu er een enhanced lampje in zit.
                    (ik heb voor de zekerheid wel meteen een hele doos van die lampen gekocht)


                    Maar er zijn ook goeie ervaringen met BAL, of Lumatek, of andere merken net zoals er van elk merk ook wel slechte ervaringen zijn te vinden.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment

                    • rezpiet
                      Wicked Stoner
                      MemberLucky Member
                      • Jan 2014
                      • 275

                      #11
                      Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

                      Ik ga ook meteen voor evsa kost ff meer maar zit je sowieso goed. Succes met de bouw


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
                      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...er-25L-600watt

                      Comment

                      • JerD
                        Expert Stoner
                        Member
                        • Mar 2014
                        • 81

                        #12
                        Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

                        Rezpiet merci!
                        Welke evsa heb jij aangekicht - incl. lampen?
                        Verslag bouw kweekruimte

                        Comment

                        • rezpiet
                          Wicked Stoner
                          MemberLucky Member
                          • Jan 2014
                          • 275

                          #13
                          Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

                          Ik heb vandaag geshopt! Mij is aangeraden :
                          Dim bal-600
                          Davin dv-12
                          Philips 600w master greenpower Pia el E40.

                          En heb dit dan ook aangeschaft.
                          Het is mijn eerste koop. Spannend dus ik ga komende weken mijn hok maken.
                          Kan iemand mij vertellen of het spul wat ik gehaald heb ok is?


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
                          http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...er-25L-600watt

                          Comment

                          • QnQ
                            Godlike Grower
                            Lucky Member
                            • Sep 2010
                            • 26093

                            #14
                            Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

                            Yep, prima start !
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment

                            • rezpiet
                              Wicked Stoner
                              MemberLucky Member
                              • Jan 2014
                              • 275

                              #15
                              Re: EVSA wel of niet? - schakelkast

                              Oke mooi zo!


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
                              http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...er-25L-600watt

                              Comment

                              Bezig...