Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

    Oorspronkelijk geplaatst door ergonaut View Post
    Ik heb een gelijkaardige buisventilator als inlaat. Die maken op hun max. best wat lawaai. Ik hoor als m es aangaat deze draaien in de kamer ernaast. Gelukkig heb ik m nagenoeg nooit nodig. Het is mss beter een iets duurdere met groter debiet te nemen, zodat die op een lagere stand kan draaien en dus stiller.
    Vergeet geen houten balkjes als frame voor u platen, 6mm mdf (als dit voor u kastbouw zelf is) is relatief dun. Zal niet veel geluid enzo dempen, zorg dat ge beide kanten verft zodat ze niet kromtrekken. En neem groene mdf die is wat vochtbestendiger en sterker dan de bruine.
    Good luck!
    Nogmaals bedankt voor de reactie!
    Er staat daarentegen op de website dat hij zeer stil is, dus misschien eerst even uitproberen. Volgens mij mag je van de wet ook het artikel terug sturen, mocht het niet aan de wensen voldoen.
    Idd. houten balken.
    Misschien dat we ipv 6mm, dan over gaan naar 12mm, dat is 10,- de vierkante meter.

    Maar wij willen het gebruiken als afzuiging, en geen gebruik maken van een ventilator intern, of een inlaat. Is alleen de afzuiging voldoende? En hebben we eigenlijk nog een fan controller nodig?
    Groetjes!

    En nogmaals bedankt!

    Comment


      #17
      Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

      Zonder controller gaat ie constant op zn max draaien en kan je ook niet echt u temperatuur goed regelen in de kast he.

      Even rechtuit, er zijn hier mensen met dure "stille" afzuigers en ze bouwen ze toch nog in softboxen voor het lawaai, trillingen,...
      Wat verwacht ge van die "goedkope" fan dan? Proberen en terugsturen ok. Maar hou rekening dat ge mogelijk telkens verzendingen betaald die ev. Bijna hoger zijn dan de fanprijs. Simpeler is een mailtje sturen of ze ergens een technisch info fiche hebben ivm de decibels voor ge aankoopt.

      Tip sommigen gebruiken 1 of meer pc fans in stiekeme kastjes. omdat deze stiller zijn dan buisfans. (Vermoed ik) vind ge wel wat over hier of op google.

      Kast kan je ook zo een cheap wit ikea ding kopen en wat gaten boren en aanpassen. Mss es het bekijken waard. Voor u mdf, balkjes, verf, ...Kostprijs vind ge vast ook iets die past.
      verslag 1, verslag 2

      Comment


        #18
        Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

        Ik ga hier even verder onderzoek over doen! Bedankt voor de tip, mochten we nog vragen hebben laten wij het weten!

        Comment


          #19
          Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

          6 mm mdf gaat sowieso krom trekken. Als je een 250 hps wil ophangen dan is die wingflex niet krachtig genoeg. Op zich mss wel, maar die lucht nog is door een filter trekken zal niet lukken. Ik gok ook dat die het geen volledige ronde uithoudt en ze maken vrij veel lawaai. Eerder 10 servers bij elkaar. Beter idd gaan voor overcapaciteit en dimmen. Kom je op een 200 euro voor een set. Een gewone vsa zou ik niet meer kopen, altijd voor evsa gaan. Het zijn eenmalige investeringen, maar je moet ze tegoei doen.
          Ik maak hokjes uit panlatten met zwart/wit folie rond. Voor 25 euro heb je dan je hok.

          Enfin, als het voor 1 plant is kan je veel beter voor een t-neon setje gaan. Dat moet zo niet afgekoeld worden. Dan volstaat die wingflex mss met een kleine filter. http://www.greensell.nl/a-42988072/c...0/#description

          Als je voor de hps gaat, reken zeker het dubbele. Combinatie filter/variac dimmer/buisafzuiger kost je al een 200 euro.

          Comment


            #20
            Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

            Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
            6 mm mdf gaat sowieso krom trekken. Als je een 250 hps wil ophangen dan is die wingflex niet krachtig genoeg. Op zich mss wel, maar die lucht nog is door een filter trekken zal niet lukken. Ik gok ook dat die het geen volledige ronde uithoudt en ze maken vrij veel lawaai. Eerder 10 servers bij elkaar. Beter idd gaan voor overcapaciteit en dimmen. Kom je op een 200 euro voor een set. Een gewone vsa zou ik niet meer kopen, altijd voor evsa gaan. Het zijn eenmalige investeringen, maar je moet ze tegoei doen.
            Ik maak hokjes uit panlatten met zwart/wit folie rond. Voor 25 euro heb je dan je hok.

            Enfin, als het voor 1 plant is kan je veel beter voor een t-neon setje gaan. Dat moet zo niet afgekoeld worden. Dan volstaat die wingflex mss met een kleine filter. http://www.greensell.nl/a-42988072/c...0/#description

            Als je voor de hps gaat, reken zeker het dubbele. Combinatie filter/variac dimmer/buisafzuiger kost je al een 200 euro.

            "Op zich mss wel, maar die lucht nog is door een filter trekken zal niet lukken. Ik gok ook dat die het geen volledige ronde uithoudt en ze maken vrij veel lawaai. "
            Dat klinkt vrij eng, maar dat snap ik dan niet helemaal. Volgens een gepinde topic:
            https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/31837-Nieuw-in-de-kweekwereld-Dit-heb-je-nodig-voor-je-kweekruimte
            Zou het toch prima moeten zijn met die richtlijnen.

            We gaan zeker over naar 9 of zelfs 12mm MDF dan. Of misschien gaan we wel voor folie + panlatten.
            Ik ben bang dat als we over gaan naar t-neon wij ook iets als een verwarmer nodig hebben ter plaatse, omdat het anders missschien te koel wordt, waarbij je niet de optimale groei behaalt.

            Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar het bedrijf, en gevraagd hoe het klinkt bij volle toeren.

            Bedankt voor de reactie, daar kunnen we zeker wat mee!

            Comment


              #21
              Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

              En geen zwarte folie gebruiken, witte moet je hebben of aluminium. Zwarte folie neemt licht op, witte folie weerkaatst het licht op je plant.
              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

              Comment


                #22
                Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                Ik gebruikte zo'n badkamer afzuiger voor voor te groeien onder 250 watt metalhalide. Dan was een filter nog niet nodig. De "tent" stond ook half open in een donkere ruimte. Dat ging. Maar in een afgesloten ruimte met filter en 24/24 aan, nope. Geen goeie keuze.

                Als je ruimte ni warm genoeg is dan ga je in de 12 uur donkere periode het ook te koud hebben. Dan is het contrast met de warme hps nog groter en krijg je een veel te hoge LV.

                Bij HPS hoort een deftige buisafzuiger. Daar hoort ook een dimmer bij tenzij je in een alleenstaand huis woont, of je buren horen de brom die dat ding maakt. Softbox heeft dat probleem niet, maar die heeft alleen aan of uit stand.

                Voorbeeldje van 250 watt waar de winflex het dus ni gekoeld krijgt:

                https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...en-Bonanza-250

                Comment


                  #23
                  Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                  Ondertussen reactie gekregen van de leverancier:

                  ----------
                  wij hebben bij de specificaties van de leverancier geen decibel tabel gekregen.
                  Maar uit ervaring weten wij dat deze buisventilatoren zeer geluidsarm zijn.



                  Met vriendelijke groet/kind regards
                  The Green Villa
                  ------------

                  Maar als beowulf zegt dat de fan niet eens lucht door de filter kan trekken... Weet ik niet eens of het verstandig is, maar wij willen natuurlijk ook niet te veel uitgeven aan dure fans + filters.
                  Als we niet meer nodig hebben, dan doen wij dat ook liever niet. We doen het voor de lol, maar willen wel gewoon prima wiet. Zodanig professioneel vinden wij iets te ver gaan.

                  Hoeveelheid lucht dat in de kweekruimte zit is 0,8 * 0,8 * 1,20m = +- 0.75 m3 (edit domme fout). Verder kan ik de wietplant dus lekker groot laten groeien.

                  edit: beowulf, ik zie dat je een nieuw berichtje hebt geplaatst, ik zal de topic doornemen.
                  Last edited by BlazeCake; 14 October 2016, 19:31.

                  Comment


                    #24
                    Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                    Ruimte = kubiek geen vierkante meters.

                    Als u ruimte waar kast staat onder de 20 zakt. Heb je sowieso verwarming nodig voor u donkerperiode, als ge rekent op hps als warmtebron... Die brand niet eh dan...
                    Staat ie in een kamer van constant 20 of meer, niet..
                    maar dan heb je weer wat koeling nodig, want als alles in die ruimte gezogen en geblazen word, gaat die ruimte tijdens licht aan langzaam opwarmen door u uitblaaslucht.en dus na ff te warme lucht aanzuigen. Dus denk na waar je u lucht aanzuigt/uitblaast...

                    Die afzuiger is wat waardeloos voor u doel...
                    Als inlaat ok, als afzuig zonder filter in voorgroei ook ok indien geluid niet uitmaakt...

                    Wil je niet meer spenderen, koop m... Dan zie je het zelf...
                    Binnen enige tijd, gooi je hem eruit, breekt ie, of word ie u inlaat en koopt ge iets beter. Ben je meer geld kwijt ipv minder.
                    Kspreek uit ervaring...
                    Mn volgende vervanging is vsa naar evsa.

                    Van een onopvallende kast naar ev. Planken met folie, is groot verschil. Iedereen ziet dat dat een vreemd verdacht kastje is dan... niemand bouwt dat voor een server he... Mijn thuisserver is een oude aangepaste pc...
                    Of staat dat ding uit het zicht in een kamertje ofzo?
                    Dan Kan ge zowel een compleet tentsetje overwegen, ben je vast goedkoper en alles zou moeten vlot samenwerken.
                    Stoffen tentachtige kleerkasten bestaan nu eenmaal ook.
                    Er zijn tevens sites die een tentset verkopen zonder tent als ge die ff mailt. Trekken ze de prijs van de tent eraf en sturen u de lamp, afzuig,... Op.

                    Alles staat of valt met u klimaat he, de rest kan je leren. Maar dit zijn basics man, wat gezegd word lees en vind ge overal in diy topics,...
                    Last edited by ergonaut; 14 October 2016, 19:19.
                    verslag 1, verslag 2

                    Comment


                      #25
                      Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                      @ergonaut

                      Gelukkig hebben wij wel altijd een temperatuur van minimaal 20 graden thuis. Daarnaast is het in een flat, dus is er constant warmte om ons heen. Daarnaast plaatsen we de kast in het midden van het appartement. Ik zal binnenkort even een voorlopige bouwtekening plaatsen in de topic en zou het fijn vinden als er ook commentaar op gegeven zal worden.

                      edit:

                      @beowulf

                      Dit nieuws is niet fijn wat betreft de afzuiging... Als de temperatuur daadwerkelijk zo hoog wordt binnen de kast, dan moet ik toch echt naar alternatieve manieren kijken. Helaas gaat de prijs ook zeer hard omhoog dan.
                      Helpt het niet om dan een fan bij de inlet extra te zetten? Zelfde type, om toch te proberen een koele luchtstroom binnen te werken?
                      Welke dimmer raden jullie btw aan?
                      Last edited by BlazeCake; 14 October 2016, 19:15.

                      Comment


                        #26
                        Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                        Dan hoef je ook geen rekening te houden met ev. Extra verwarming indien ge tneon neemt. Las ergens dat dit een reden was waarom ge ev. Hps ging nemen. Constant 20gr is perfect! Als je tneon neemt spaar je uit op vsa/evsa enzo. Kan ge dat weer in u afzuig investeren...

                        Ik heb deze https://www.desjop.nl/nl/a/regelaars...0#.WAEi6XNcJnE
                        Inpluggen, ophangen, max temp op 25/26 graden. Dan gaat mn tent nooit boven de 28. Ben er tot nu tevreden over en bromt niet.

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        Tevens, een frequentie regelaar is veiliger dan ene die de spanning zakt om fan trager te doen draaien ofzo...
                        Meen ik ergens es gelezen te hebben.
                        Maar daar weet k verder niks over dus dit kan fout zijn.
                        Last edited by ergonaut; 14 October 2016, 19:37.
                        verslag 1, verslag 2

                        Comment


                          #27
                          Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                          Ik heb al wat posts gelezen dat er inderdaad veel gebrom is met een spanningsregelaar.
                          Maar om eerlijk te zijn vind ik de prijs wel een beetje aan de hoge kant.

                          Nu hoeven wij niet per se een thermostaat te hebben, en willen wij best een aantal keer per dag kijken of de temperatuur te hoog/laag is, zodat we de snelheid van de fan handmatig kunnen verhogen/verlagen.
                          Zijn er dergelijke fan controllers die goedkoper zijn?

                          Comment


                            #28
                            Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                            Dan kun je een variac nemen.

                            Comment


                              #29
                              Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                              Ik heb ne fancontroller, maar gebruik die niet. Gewoon altijd dezelfde snelheid. Temperatuur is toch stabiel.

                              http://www.greensell.nl/a-44282883/b...r/#description

                              Is de enige buisventilator die volledig stil is. Softbox met variac gaat ook, maar kom je mss nog duurder uit. Als de prijs te hoog is zal je het bij t-neon moeten houden. Daar komt het een beetje op neer. Maar in een appartement kan je geen risico's nemen ivm geur en lawaai.

                              Comment


                                #30
                                Re: Enkele vraagjes over het maken van een kweekruimte

                                Heb ondertussen een voorlopige bouwplan gemaakt

                                @ beowulf, ik ga hier nog even goed onderzoek over doen en kijken naar T-neon.

                                Commentaar op het bouwplan?

                                Effectieve ruimte is 800x800x1100 waarin de lamp komt met hamerslagkap.
                                Tussen de afzuiging en het gat in de 2e plaat, komt een buis.
                                De gaatjes van aanvoer hebben p.s. een diameter van 3 cm.

                                722b7ef3a64fbb17783d895f6848d4f72.jpg
                                Last edited by BlazeCake; 14 October 2016, 21:14.

                                Comment

                                Bezig...
                                X