Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LED Advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED Advies gevraagd

    Korting op 420shop
    Als dit de ver keerde plek Is gelieve dit even op de juiste plek te zetten en mijn excuses


    Beste vrienden (jaja zo zie ik jullie al),
    Er heeft zich bij mij een vraag ontstaan.

    Na veel rondneuzen bij allerlei verslagen en informatie op dit forum, heb ik besloten dat ik mijn 2e kweek met LED wil gaan doen.

    Ik wil voor 120x120x200 gaan deze keer, omdat ik die 60x60x160 zo verrekte klein vind. Ook merk ik dat de opbrengst van zo''n 100 watt lampje maar voor 1 maand Is (rond de 90 gram, groot gebruiker omdat ik de psychoactieve werking nodig heb voor dopamine regulatie in m'n hersens, cannabis vervangt m'n ritalin) en als je er dan 3 maanden over doet... ja dat werkt gewoon niet.

    Dus ik wil groter doen.

    Nou kan ik wel leuk een 1000 watt HPS boven hangen zodat ik 1.2kg heb, maarja da's zo duur met stroomkosten en na een jaar ( 3 a 4 kweekrondes) heb ik weer een nieuwe bulb nodig..

    LED geeft 3 jaar garantie, Is minder wattage en word minder warm.

    Ik snap, afgezien van de belachelijke prijzen van LED, niet waarom niet meer mensen dit proberen.
    Maargoed ieder z'n eigen ding natuurlijk! Ik wil t wel gaan proberen.

    Echter, omdat ik niet 100% zeker ben over hoe geweldig ik led ga vinden, wil ik niet gelijk een model van 500-1000 euro.

    Vandaar dat ik wat uit China wil halen om LED uit te proberen. Als het bevalt, haal ik er een in Nederland van betere kwaliteit en ga ik hydro proberen, maar eerst maar eens led Aarde, niet 2 nieuwe dingen tegelijk gaan proberen.

    In de eerste instantie wilde ik voor Spectrum king gaan, helaas vallen de prijzen van spectrum king me een beetje tegen (voor het uitproberen van LED, voor de daarna serieuze led poging zou ik er sowieso gewoon een in de winkel hier in Nederland halen)

    Toen viel mijn oog op de MARS II HYDRO, echter vind ik zelf een groot nadeel aan de MARS, dat gezien ik 2 lampen wil gaan ophangen, ik hiermee al snel te sterk licht geef, althans ik las veel verslagen waar men de plantjes per ongeluk beschadigde met een Mars led, dus dit heeft me een beetje van deze LED''s afgeschroken.. ook is deze in verhouding best duur. 1600 watt (300-350 watt daadwerkelijk verbruik) kost 325 euro, vind ik net wat te prijzig als ik er 2 wil..

    Toen viel m'n oog op deze schat, 600 watt (200-250 watt daadwerkelijk verbruik)(594 x 1watt lampjes) en maar 126 Euro.
    2x deze is nog geen 260 euro, en rond de 400-500 watt

    Voor mijn gevoel Is 2x deze lamp in 120x120x200 gewoon perfect

    Maar omdat ik dus nog 0 ervaring met LED heb, wil ik graag jullie mening even vragen.

    Omdat ie uit China moet komen, duurt t 30-40 dagen voor k hem heb, terwijl m'n ronde al over 5 a 6 weken klaar is (3/5 al over 4 a 5 weken zelfs). Ik wil dus graag aan het eind van deze week m'n lampen besteld hebben zodat ik op tijd aan m'n 2e ronde kan beginnen. (De seconde dat ik begin met knippen wil ik eerst even wat zaadjes in het water mogen doen)

    Dit is m dan:

    Master Volledige Spectrum 600 W LED Grow Light
    http://s.aliexpress.com/Y73Ejm2q

    Overige dingen die ik erbij wilde doen;
    Tent: http://www.garden-culture.nl/mammoth-classic.html (120x120x200)
    Koolstoffilter: http://www.growcenter-noord.nl/lite-...ns-p-2995.html
    Afzuiger: http://www.growcenter-noord.nl/silen...de1727318ce6b0

    Qua voeding en aarde wil ik weer voor de biologische Canna lijn gaan die ik nu gebruik, hij bevalt me wel.

    Ik wil 4 Jamaican Pearl vrouwtjes en een Shaman Mannetje (deze zal in m'n dan oude hokje van 60x60 gaan onder de huidige 100 watt hps) om na het oogsten toch nog wat zaad te maken van m'n eigen kruising (het zal m'n 2e kruising zijn als t goed is, maar de eerste waarvan ik het zaad daadwerkelijk zal kunnen gebruiken) (later nog doorkruisen op Mexican sativa voor snellere groei, terugkruisen op Shaman om de blauwe bloemen terug te kunnen zien, en nog een keertje doorkruisen op of Boulder bubblegum, of jamaican pearl nog een keer. Maar das pas over 3 jaar klaar dus daar ga ik nu nog niet teveel energie in steken.)


    Uiteindelijke vraag: zou deze opstelling, met deze LED lamp (2x) goed zijn? Of is dit echt verschrikkelijk en heb ik ergens iets helemaal verkeerd gelezen/gedaan of iets vergeten?

    #2
    Re: LED Advies gevraagd

    Lees dit draadje eens.
    LED DIY tutorial voor noobs




    I like it!!!
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

    Comment


      #3
      Re: LED Advies gevraagd

      Deze lampen zullen je +-250 euro kosten. Met een beetje meer maak je een cob systeem. Citizen of bridgelux.
      Heb de laatste prijzen even opgevraagd bij Jerry zodat je kan vergelijken.

      Je zal het je beklagen dat je eerst die ali led zal kopen. Geloof me.

      En trouwens, mijn setup koste maar 350€ hoor (zonder frame). Zeker geen 500-1000!

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      prijzen zijn aangevraagd, maar dit kan een setupje zijn voor jou:

      8 Citizen clu048 1212 3000K, 3500K
      2 hlg-240H-C1050

      Dit geeft je ongeveer een 470W aan de muur. En een +- 150l/W

      Citizen.1812C4.3000K 8 COBS @1.05A ON 1.813 PROFILE HEATSINK
      1.44 SQ.M. CANOPY 94% EFFICIENT DRIVER @0.23 CENTS PER KWH
      Total power watts at the wall: 469.15
      Cobs power watts: 441
      Total voltage forward: 420
      Total lumens: 66150
      Total PAR watts assuming 10% loss: 182
      Total PPF: 884.52
      PPFD based on canopy area: 614.25
      PAR watts per sq.m.: 126.39
      Cob efficiency: 45.84%
      Power watts per sq.m.: 306.25
      Voltage forward per cob: 52.5
      Lumens per watt: 150.0

      Waren die er vorige keer al had ik deze setup genomen voor mezelf. Gaat wel snel die led evolutie zeg.

      Ik zal de prijzen hier zetten zodat je zelf een beetje kan spelen ermee.
      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

      Comment


        #4
        Re: LED Advies gevraagd

        Ik had dat stukje al een beetje doorgenomen maar vond de gedachte van t zelf bouwen niet zo Chill, maar ook daar zag ik dat iedereen zei dat zelfs een kind t kan en nu zelfs hier meteen wordt aangeraden daar naar te kijken, ben ik toch wel veel erg geprikkeld door waar jij het over hebt vaperke! T is me alleen nog niet helemaal 100% duidelijk hoe t nou precies werkt.. iemand die me dat wil uitleggen? Of een linkje naar een uitleg ervan ^^ weet zelf nietwaar ik op moet zoeken

        Comment


          #5
          Re: LED Advies gevraagd

          ik had een lange tekst klaar, maar misshien moet je zeggen waar je precies op vast zit?

          Bij het kiezen? Of het in elkaar steken?
          Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
          Vapers Hydro avontuur (voltooid)

          Comment


            #6
            Re: LED Advies gevraagd

            bij todoledgrow.es verkopen ze led die de meeste hier op het forum zelf bouwen de oude modellen gebruiken 217 watt de nieuwe 200 verder is er geen verschil,ik zou 3 oude modellen bestellen en ze in een tent van 150 bij 150 hangen,dan heb je hezelfde stroomgebruik als een 600 watt hps maar zeker een vette oogst.stuur de eigenaar een mail in het engels dat je arme student ben enz en misschien kan ie je korting geven.heb je niet genoeg centen voor 3 keer 200 koop er dan 2 ,maar wel alvast de grote tent want die zijn reuze handig om in te knippen als je gaat oogsten.
            verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

            Comment


              #7
              Re: LED Advies gevraagd

              Ik denk dat ik eerst ff die filmpjes goed moet gaan kijken ik heb geen beeld bij hoe zelf bouwen gaat, alle specificaties van de lamp zeggen me nog niet zoveel, ik ben technisch aangelegd maar doe niks met techniek (maar zet me achter de pc met een nieuw programma wat ik niet ken en zonder uitleg heb ik na 5 minuten t programma door en kan m gewoon gebruiken zoals iemand die er al een jaar mee werkt op een paar functies na natuurlijk)(en technische dingen begrijp ik vaak snel, nog voordat de uitleg volledig klaar is)..
              Ik ben niet bang dat ik t aansluiten/bouwen ga verpesten, ik heb alleen nu nog geen flauw idee over hoe het moet. Heb geen eens een soldeerbout of lijmpistool.. oops?

              Vandaar dat ik in de eerste instantie dacht ik haal die China LED maar jullie hebben me overtuigd het zelf te willen proberen (ookal ging dat met m'n tent zelf maken niet zo succesvol) alleen weet ik niet goed waar ik moet beginnen

              Die setup van jou met 470 watt 66K lumen klinkt heel erg interresant, die wil ik graag maken, zou je me een beetje op weg kunnen helpen? Evt. Via pm? Ik weet zelf niet waar ik moet beginnen
              Last edited by BackYardPlant; 11 January 2017, 13:29.

              Comment


                #8
                Re: LED Advies gevraagd

                Alternatieve setup met de 1212 ipv de 1218.

                En iets meer lumens/W. Goedkopere driver/cobs, maar 2 extra heatsinks.

                Ik denk een iets betere setup voor jou. Ook een beter spreiding.
                En maar kleine 400W aan de muur werkelijk verbruik.

                10 CLU048 1212
                2 HLG-185C-1050B

                Citizen.1212C4.3000K 10 COBS @1.05A ON 1.813 PROFILE HEATSINK
                1.44 SQ.M. CANOPY 94% EFFICIENT DRIVER @0.23 CENTS PER KWH
                Total power watts at the wall: 391.49
                Cobs power watts: 368
                Total voltage forward: 350
                Total lumens: 57040
                Total PAR watts assuming 10% loss: 156
                Total PPF: 758.16
                PPFD based on canopy area: 526.5
                PAR watts per sq.m.: 108.33
                Cob efficiency: 47.09%
                Power watts per sq.m.: 255.56
                Voltage forward per cob: 35.0
                Lumens per watt: 155.0
                Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                Comment


                  #9
                  Re: LED Advies gevraagd

                  Had je dat topic doorgenomen dan kon je je eigen vragen beantwoorden. Je hebt geen soldeerbout of lijmpistool nodig, de cobs gaan in een metalen cob holder waar je de draden gewoon in plugt. Die holders vijs je op een heatsink. Alle uitleg staat in de filmpjes van growmaus. Je moet ze natuurlijk wel effe bekijken...

                  Comment


                    #10
                    Re: LED Advies gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                    Had je dat topic doorgenomen dan kon je je eigen vragen beantwoorden. Je hebt geen soldeerbout of lijmpistool nodig, de cobs gaan in een metalen cob holder waar je de draden gewoon in plugt. Die holders vijs je op een heatsink. Alle uitleg staat in de filmpjes van growmaus. Je moet ze natuurlijk wel effe bekijken...
                    Dit is de reden dat ik hierboven zeg "Ik denk dat ik eerst ff die filmpjes goed moet gaan kijken ik heb geen beeld bij hoe zelf bouwen gaat"


                    De reden van dit topic is niet vragen hoe zelf bouwen werkt, maar daar Is ie in veranderd, omdat ik overtuigd ben om dat te gaan doen ipv gewoon kopen
                    Alleen omdat ik zoals eerder vermeld dat in de eerste instantie niet zon Chill idee vond, vroeg ik advies over of het wel of geen geschikte led was en vervolgens van oh maar hoe werkt zelfbouw dan (omdat ik t niet zo Chille gedachte vond heb ik t alleen doorgenomen en niet volledig aandachtig gelezen)


                    Ik snap wel dat je zoiets hebt van kerel lees gewoon ff beter, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad, Ivm werken, ik ga morgen alles ff goed lezen, bestuderen en uitvogelen!


                    Heel erg bedankt voor je hulp vaperke!
                    Last edited by BackYardPlant; 12 January 2017, 00:29.

                    Comment


                      #11
                      Re: LED Advies gevraagd

                      Ik heb hem ook zelf gebouwd (hoewel ik de kleinere Cree COB's gebruik) en het stelt niet heel veel voor. Als je een beetje handig bent met een schroevendraaier en een mes, en je kan een klein beetje instructies volgen, is het prima te doen. Uiteraard moet je de instructies wel aan kunnen passen aan je eigen situatie, het is geen Ikea pakket wat je koopt. Ik heb zelf gaten moeten boren in mijn koelblokken en alu profielen, maar dat was meteen ook het lastigste. Maar er zijn ook voorgeboorde koelblokken te vinden waar je ze zo op kan schroeven.

                      Die goedkope Chinese 'burple' LED's zijn misschien leuk voor je kamerplantjes of je basilicum, als de zelfbouw je echt tegenstaat, kijk dan eens naar Joremkrank z'n tip over Todogrowled in Spanje, die leveren dezelfde COB's maar dan als complete lamp. Hoef je weinig zelf meer te doen, maar dat betekend ook dat de prijs een stuk(je) hoger is.

                      Suc6!

                      Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
                      1e kweek - Mohan Ram (Done)
                      3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                      Comment


                        #12
                        Re: LED Advies gevraagd

                        Na me eens een stuk dieper te verdiept hebben in zelfbouw, vind ik ondanks de lastige termen en het wat lijkt op veel gedoe (frame maken, de cobs aansluiten is inderdaad kinderspel das een stickertje, klikken en schroefjes, klaar.) Wil ik inderdaad voor zelfbouw gaan.


                        Nou heb ik nog 2 vraagje's, als je zelf zo''n frame maakt, van welk materiaal kan je dat het beste doen? Zijn er ergens meerdere voorbeelden van frames? Ik vind het even fijn daar een beeld bij te hebben.. Maar gewoon frame intypen op Google hielp niet echt
                        2e vraag, waar bestel ik alle benodigdheden, met zekerheid dat t niet Chinees nep spul Is?

                        En waar ik nog niet helemaal uitkom, je frame is een open ding als ik het zo zie ( https://youtu.be/qEvx01mLgG0 ) dus ik snap nog niet helemaal hoe de heatsinks nut hebben..? De lucht kan toch sowieso weg?

                        Of heb ik ergens iets alsnog even verkeerd begrepen?

                        Alvast bedankt!

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        @mv1977 ik wil dat nu ook gaan doen, je hebt het over koelblokken en een alu profiel, kan je me vertellen wat dit zijn? Heb je deze gebruikt om het frame te maken? Want dat deel (frame maken) is waar ik nu even op vastloopt/geen idee bij heb hoe ik dat moet aanpakken

                        Hmm ja begrijpelijk. Ik ga toch voor de nieuwste COB denk ik, die ene waar vaperke het over had, klinkt als een dingetje waar ik gelijk een paar jaar mee vooruit kan.


                        Overigens, Is het mogelijk dit in 2 frames te verwerken van beide 1 driver met 4 cobs? Dan hou ik 2 lampen in m'n 120x120 ipv 1 grote die een stuk hoger moet hangen (of maakt hoogte/plant afstand niet uit als je alle 8 op 1 frame zet in verhouding tot 2 frames met 4 cobs?)
                        Last edited by BackYardPlant; 12 January 2017, 17:06.

                        Comment


                          #13
                          https://store.marinebeam.com/beam-angle-calculator-1/

                          De meeste maken een kruis of een vierkant en je zorgt dat je cobs alles netjes beschijnen door bovenstaande formule te gebruiken.

                          Frame maak je met wat je wil De ene gebruikt hout, de andere alu L profielen. Sommige maken een volledige bak. Kijk eens op rollitup vb, daar staan massa voorbeelden.

                          Ksnap je vraag over de heatsinks niet. Cobs geven warmte af aan heatsink, heatsink geeft warmte aan aan lucht, lucht wordt afgezogen
                          Zonder heatsink zou de warmte niet snel genoeg weg kunnen.

                          Je kan uiteraard 2 frames maken. Of zelfs per 2, of alles alleen. Alles kan. Zolang je alles maar correct aansluit!
                          Driver heb ik trouwens buiten hangen, die worden toch wel warm en ik heb liever geen warme dingen in mijn hokje.

                          Post wel best even je config voor je besteld.
                          Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                          Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                          Comment


                            #14
                            Re: LED Advies gevraagd

                            Als je voorbeelden van frames zoekt, zou je hier op het forum kunnen rondkijken of zoeken, als je zoekt op termen als COB, Cree, CXB3070 en/of CXB3590 kom je vast een aantal voorbeelden tegen. Of je tikt in Google in DIY Cree COB mau5, kom je genoeg voorbeelden tegen van frames.

                            Bij deze een voorbeeld van mijn lampje tijdens de bouwfase, gewoon met aluminium L-profielen van de bouwmarkt. Heeft me 2 weekenden gekost, inclusief het zagen en boren etc.



                            Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
                            1e kweek - Mohan Ram (Done)
                            3e kweek - Jack47, Killer Kush, Mohan Ram, Indigo Berry Kush (Bezig)

                            Comment


                              #15
                              Re: LED Advies gevraagd

                              Die zoekterm DIY Cree COB mau5 helpt me inderdaad een heel stuk beter!! Dankjewel voor het mooie voorbeeld, en L profielen van de bouwmarkt ga ik morgen eens even bekijken, zodat ik daar een beter beeld bij krijg hoe dat eruit ziet vanaf t begin, dan jouw foto's erbij pakken voor een mooie beeldvorming.

                              Comment

                              Bezig...
                              X