Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Try-out zolder-kweekruimte met 6 stekken, soort onbekend

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Try-out zolder-kweekruimte met 6 stekken, soort onbekend

Korting op 420shop
    Het feest is begonnen

Vanmiddag heb ik 6 stekken opgehaald en 8 uur vanavond onder 1 x 600 watt gezet. Het is de eerste keer dat ik een eigen kweek ga draaien dus het is allemaal nieuw. Ik doe op dit moment maar wat me het beste lijkt dus alle tips en support zijn zéér welkom.

Het licht gaat weer uit om twee uur vannacht, de stekken hebben dan 6 uur onder de HPS-lamp gestaan om te wennen. De lamp hangt 1,2 meter boven de plantjes. Morgenochtend om 8 uur gaat het licht weer aan en dan volg ik de cyclus 18 uur licht / 6 uur donker.

De stekken heb ik in 3,5 liter potjes met light-mix gepot. Er staan drie van deze potjes in één speciekuip waarvan de bodem bedekt is met hydro-korrels. Ik begin de kweek met twee specie-kuipen met ieder 3 plantjes. Over twee weken wil ik met de vier beste plantjes verder en vallen er twee af. De winnaars wil ik dan overpotten in vier 27 liter potten met Bat-mix. Enkele dagen later gaat dan de tweede lamp aan en voer ik het licht op naar 1200 watt.

Ik heb 600 ml kraanwater aangemaakt met 5 ml Rhizotonic en het water daarna afgezuurd met Canna PH-pro tot een PH van 5.6. Ieder plantje heeft hier 100 ml van gekregen rond de stam. In iedere specie-kuip heb ik ± 1 liter kraanwater aan de hydrokorrels toegevoegd. Vier uur later heb ik nog een beetje kraanwater rond de plantjes gegoten.

De temperatuur is 25 graden en de luchtvochtigheid 25% met de lamp aan. Er staat wel een vernevelaar over de stekken te blazen maar de luchtvochtigheid is volgens mij toch veel te laag. Ik ga de planten morgen afdekken met geperforeerde folie om de luchtvochtigheid op te krikken.

Ik ben heel erg benieuwd hoe de plantjes er morgenochtend bijstaan. Ik zal dan ook wat foto's plaatsen van het jonge grut.

Greetzz, PowerFlower

Re: Try-out zolder-kweekruimte met 6 stekken, soort onbekend

Hoy PF,

Persoonlijk denk ik dat je met je mediums, eerst groeimix en dan batmix, volledig op het juist spoor zit.
    Echter vind ik 1200W voor 4 plantjes wel een beetje te veel van het goede. Meer licht is meer opbrengst, dat is zo, maar voor iemand die op een verdubbeling van de opbrengst mikt raadt ik aan de roze bril even af te zetten. Zeker voor een beginner zou dit wel eens een harde muur zijn waar je tegenaan zou kunnen lopen.
    Op grond is de pH van je gietwater best tussen 6 en 6,5. De reden hiervoor is dat stikstof op grond het best wordt opgenomen tussen deze waardes.
    Aan de LV kun je weinig doen zonder degelijke investering en een kwalitatieve luchtbevochtiger, maar 25% is idd wel zeer laag. Zelf in de zomer ligt ze hier nog hoger... Gebruik je een vertrouwbare hygrometer? Hou er ook rekening mee dat als je de 2e lamp gaat aansteken, de LV nog meer zal dalen.
    De folie hiervoor gebruiken vind ik geen zon verstandig idee. ik veronderstel dat je stekken al geworteld zijn en door de folie zullen verzwakken. De lucht is niet meer in beweging rond je plantje (CO2), de folie houdt grotendeels het licht tegen (bewaring van voeding) en zou ervoor kunnen zorgen dat je plantje gaat strekken.
    Verslagjes met foto's zijn verder altijd veel aangenamer om te lezen en maken hulp iets eenvoudiger, ik kan dus al niet wachten voor je hier een foto dropt man!

Veel suc6 en grtz $iR
    sigpic

Comment

Hi $iR, bedankt voor je replay. De kweekruimte en afzuiging zijn afgestemd op 2 cooltubes van 600 watt. Om de opstart-kosten wat te drukken heb ik twee 600 watt Agrolux poot-lampen aangeschaft, waarvan ik de EVSA's later voor de cooltubes wil gebruiken. Als in deze opstelling beide lampen branden krijg ik de temperatuur niet onder de 30 graden. Met één lamp aan komt de temperatuur op 24-25 graden met de afzuiger op 100%.

De luchtvochtigheid in de ruimte is ongeveer 45% als de lamp uit is. Zodra de lamp enige tijd brand daalt de luchtvochtigheid tot onder de 10%, dit ondanks de luchtbevochtiger die ook aan staat. Daarom heb ik van twee specie-kuipen de bodem eruit gezaagd, deze omgekeerd bovenop de kuipen gezet en bespannen met huishoudfolie waarin ik een stuk of 40 gaatjes heb geprikt met een saté-prikker.

De stekken hebben vandaag geen water gehad want de grond is volgens mij nog vochtig genoeg. De temperatuur onder het folie is 25-26 graden en de luchtvochtigheid 50-60%. Af en toe licht ik de bovenste kuipen op door er een blokje hout tussen te schuiven. Dan laat ik de ventilator voor een half uurtje in de spleet tussen de kuipen blazen en haal het houtje er weer tussenuit zodat de luchtvochtigheid weer oploopt. De potten heb ik gedurende de dag een aantal keren gedraaid en niet pal onder de lamp gezet maar iets opzij.

Inmiddels staan de stekken 16 uur onder 600 watt en vertonen geen uitdroging verschijnselen. 2:00 uur gaat het licht uit en schuif ik de houtjes er weer tussen zodat de plantjes gedurende 6 uur in beweging zijn en verse lucht krijgen. In de ruimte heb ik ook twee schalen met natte hydrokorrels staan om de luchtvochtigheid wat op te krikken. De ventilator en luchtbevochtiger laat ik aan.

Morgen zet ik de potten recht onder de lamp en laat deze zakken tot 115 cm boven de plantjes.

Greetzz, PowerFlower
      Attached Files
      Last edited by Power Flower; 11 March 2010, 23:22.

Comment

Ik weet niet of het verstandig is om snel wisselende LV te hebben, maar dit zou je nog eens moeten navragen. Ik denk dan bvb aan stekken die van de prop onder de lamp komen (dit is uiteraard een extreem geval) die kapot gaan door het grote verschil in LV.
        Ik persoonlijk opteer altijd voor een zo constant mogelijke omgeving voor mn schatjes.

Grtz $iR
        sigpic

Comment

Het lijkt mij ook het beste om een constante temperatuur en luchtvochtigheid te creëren. Ik volg maar een beetje mijn gevoel en probeer de schommelingen zo klein mogelijk te houden. Ik ga ervan uit dat de stekken gebaat zijn bij een luchtvochtigheid van 50-60% en het funest zou zijn als de lv tijdens het branden van de lamp onder de 10% daalt, vandaar mijn zelfgemaakte props. Als de stekken goed aanslaan kan de luchtvochtigheid volgens mij wel worden afgebouwd, de planten zullen dan ook zelf steeds meer vocht afgeven aan de ruimte.

Met cool-tubes is het klimaat beter te beheersen maar de poen is op dus ik moet roeien met de riemen die ik heb. De komende dagen gebruik ik de Lucalox lampen die in de tweedehands lamp-units zaten. Ik heb nieuwe Philips Son T-PIA lampen klaar liggen maar wacht met deze te gebruiken tot ik de planten in de bloei zet.

Er moet nog wel het een en ander gebeuren voordat mijn kweekruimte optimaal functioneert. Omdat ik voor de zomer klaar wil zijn met mijn eerste kweek is het nu het juiste moment om te starten. Daarbij waren er nu stekken beschikbaar via een kennis, de soort is onbekend maar het moet een waanzinnig lekkere wiet zijn. De stekken geven nu al een heerlijke lucht af, ik ben benieuwd wat het gaat worden...

Dat wil zeggen ... als alles goed gaat ... Het is best wel spannend zo de eerste dag het licht 18 uur aan. De huizen zijn hier erg gehorig, de afzuiger draait op volle toeren en blaast af in de schoorsteen. Nog drie kwartier dan gaat het licht uit en daalt ook het toerental van de afzuiger. Er staan nog geen juten voor de deur dus 'so far so good'.

Greetzz, PowerFlower
          Last edited by Power Flower; 12 March 2010, 01:33.

Comment

De stekken hebben de eerste 18 uur onder 600 watt HPS overleeft. Ze zien er naar mijn idee vitaal uit, de bijgevoegde foto's zijn genomen vlak na het uitgaan van de HPS. De derde foto laat zien hoe ik de props af en toe een half uurtje oplicht met een houtje ertussen.

Een overzicht van de temperatuur/luchtvochtigheid gedurende de eerste 18 uur licht:

Temp.: min. 22,7 / max. 27,7
            LV.: min. 10% (vóór het maken van de props) / max. 61%

Greetzz, PowerFower
            Attached Files

Comment

Volgens mij slaan ze goed aan , nu is het zaak van alles zo constant mogelijk te houden...dus niet teveel aan prutsen of hokje openmaken...is ni gemakkelijk weet ik...verleiding en bezorgdheid zijn groot bij het eerste kweekje!

Comment

Hi Salmonello,

M'n hokje niet teveel openmaken is de afgelopen dagen niet gelukt. Ik moest nog diverse dingen doen in de kweekruimte waar onder de waterleiding installeren voor het automatische water-geef-systeem. De werkzaamheden hebben nauwelijks invloed gehad op de temperatuur en luchtvochtigheid onder de props.

De stekken lijken inderdaad goed aan te slaan, ze zijn woensdagavond de aarde ingegaan en zondagavond komen de eerste wortels onder de 3,5 liter potjes uit.

Bij één plantje vertonen de topblaadjes wat gele puntjes, twee topblaadjes van dit plantje buigen sterk naar binnen. Het opvallende is het grote blad onder aan dit plantje, dat bijna de grote van mijn hand heeft bereikt. Is het verstandig om (te) grote bladeren af te knippen en zo ja waar?

Greetzz, PowerFlower
                Attached Files
                Last edited by Power Flower; 15 March 2010, 09:14.

Comment

Kan natuurlijk ook het licht aanzetten wanneer je zelf ook wakker bent. zo heb je gwn alle tijd om je plantjes te voeden.
                  Met nachtstroom zou je hem in de groei fase ook nog wel zo kunnen zetten dat je ze niet hoeft te storen (wanneer de lampen uitstaan).
                  zelfs heb ik 12:00 tot 0:00 uur 1 aan staan
                  en heb ik vanaf 21:00 tot 15:00 een lamp aan staan. duz kan ik vanaf 12:00 tot 15:00 beide tenten in, en vanaf 21:00 tot 0:00 beide tenten in.

Comment

Zaatotop, het licht gaat 's morgens om 08.00 uur aan en 's nachts om 02.00 weer uit. In de bloei-fase gaan beide lampen (1200 watt) aan van 09.00 uur tot 21.00 uur. Salmonello rade mij aan de deur zo min mogelijk te openen tijdens de licht periode, dit i.v.m. temperatuur en luchtvochtigheid schommelingen.

Wat doe jij met de grote bladeren onder aan de jonge plantjes? Weghalen of laten zitten?

Greetzz, PowerFlower

Comment

Hey power flower
                      Succes met je kweekje!

Bladeren nooit weghalen. Waarom zou je? Die plant weet heus wel hoe te groeien. Als een blad overbodig is, zuigt de plant dit eerst leeg om er alle voedingstoffen uit te halen. Je ziet dit heel goed het blad wordt dan bruin en verdord. Een bruin / volledig dood blad kan je natuurlijk wel weghalen.

Veel plezier nog!
                      Grtz

Comment

Thanks Deerriz, ik zal de bladeren laten zitten totdat ze vanzelf afsterven. Mijn gedachte was dat deze grote bladeren te veel energie van het plantje zouden vragen maar niet dus...

Comment

het klopt wel een btje die gedachte van je , en het gebeurt meestal als de stekken "gemaakt" worden dan worden de te grote bladeren meestal bijgeknipt
                          dus korter geknipt dit zou je eventueel kunnen doen , maar naar mijn mening hoeft dat bij die van jou niet meer gr batssman

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Power Flower View Post
                            Thanks Deerriz, ik zal de bladeren laten zitten totdat ze vanzelf afsterven. Mijn gedachte was dat deze grote bladeren te veel energie van het plantje zouden vragen maar niet dus...
                            Tja een groot blad verbruikt wel veel water, wat een stekje zonder wortels niet echt kan bevoorraden, dus je hebt wel een punt. Maar dan nog had je dit zoals batssman zegt moeten snoeien vóór het inwortelen. Nu is het stekje zijn situatie al gewoon en opnieuw, moest het blad teveel "zuipen" zou het plantje dit zelf wel verwijderen, denk ik.

Grtz

Comment

Ook daar zit weer een harde waarheid in. maar net zoals ik hierboven heb gelezen...
                              De plant groeit hoe het het zelf uitkomt in die situatie. en past zich ook redelijk goed aan iedere situatie.
                              Maar wanneer je een snel groeiende en snel bloeiende plant wil hebben, moet je hier zo min mogelijk mee doen.
                              Want bij iedere schaar die je in de plant zet, moet de plant weer harder werken om de wond te herstellen. hierdoor loopt de plant vertraging op, en dan moet je bij jezelf nagaan als deze vertraging uit kan, bij wat jij van plan bent met de plant.

Zelf laat ik de planten lekker hun gang gaan en haal alleen de grote gele bladeren eraf. (ongeveer 2 bladeren per plant in 1 dag kan geen kwaad)

P'z Zaatotop

Comment

Bezig...
                              X