Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekverslag van een newby 1.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Omdat inmiddels duidelijk is dat ik het bouwen en ontwerpen van een kweekkast bijna net zo leuk vind als het kweken ben ik inmiddels bezig met een droogkastje.
    Door mijn eigen onzorgvuldigheid en laksheid is er bij mijn vorige oogst e.e.a. verloren gegaan aan schimmel, dus dat moet deze keer beter.

    Ik wilde hier mee wachten, maar toen ik gisteren tegen een aantal gratis planken (MDF met melanine laag) aan liep moest het er meteen maar van komen.

    Rekening houdend met het feit dat het drogen meurt als een grote en de volgende 2 feitjes:

    1. De luchtvochtigheid in de kamer waar mijn kweekkast staat is rond de 50%
    2. De temperatuur schommelt daar tussen de 15 en 18 graden

    kwam ik tot het volgende ontwerp:

    IMG_20200310_153948.jpg IMG_20200310_154009.jpg
    Bovenaan zit een 100 mm aansluiting voor een slang die ik aansluit op de luchtinlaat van mijn kweekkast. Door gebruik te maken van verstelbare ventilatieroosters hoop ik die manier de luchtstroom een beetje te kunnen regelen. Als dat niet werkt sluit ik de boel rechtstreeks aan op een regelbare buisventilator en vervolgens door het raam naar buiten)

    Zoals je kunt zien heb ik wat touwtjes voor de hangende delen en een lade met horrengaas voor de losse toppen. Omdat ik niet wil dat alleen het middelste gedeelte onder de "uitlaat" schimmelvrij blijft heb ik een er een kleine verdieping ingebouwd met gaatjes die naar buiten toe in diameter uitlopen. Zo hoop ik een evenwichtige luchtverdeling te bereiken.
    Tochtstrip rondom voor een luchtdichte afsluiting en vervolgens nog wat scharniertjes en een deurtje. Alleen die laatste 2 moet ik kopen, dus dit wordt een mooi goedkoop droogkastje.

    Als het werkt...

    Zo niet dan heb ik weer lekker een paar uurtjes geklooid in de garage.
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      Ziet er netjes uit, mooi de gaatjes in een patroon geboord.

    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Tnx

    #17
    Hallo Gijsch!



    Perfecte omstandigheden om te drogen.

    Ietsiepietsie meer moeite en je hebt ook een voorgroeikastje! Doen!

    Folie erin of wit kalken en zo'n goedkoop afzuigsetje kopen, of als je de aansluiting aan de tent laat zitten deze lichtdicht maken met een S buis of lichtval.
    Goedkopere lamp erin, scheelt in stroomkosten.
    4 tot 5 weken van elke ronde besparen

    De laatste 4 weken van je ronde zet je nieuwe dames in je voorgroeikastje
    oogsten
    nieuwe dames in tent en geoogste wiet in kastje

    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    Comment


      #18
      Daar had ik mijn oude aquarium al voor omgebouwd, maar ik heb inderdaad al met het idee zitten spelen om er een speciale kast voor te bouwen.
      Het glas van mijn aquarium is nou niet echt isolerend (En ventilatiegaten boren gaat ook wat moeilijk )

      IMG_20200120_223344.jpg
      Eerste binnenkweek 2020
      Buitenkweek 2020

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Inventief, goede luchtcirculatie?

      • Gijsch
        Gijsch commented
        Editing a comment
        Regelbare computerfan rechts op de deksel, stelbaar gat links....niet veel soeps, maar genoeg voor ontkiemen en de eerste week.
        4 weken voorbloeien in dit ding is geen haalbare kaart denk ik. Dus ik denk dat ik binnenkort weer naar de bouwmarkt mag!

        Heb trouwens net je gehele kweekverslag gelezen! Mooi man, weer wat van geleerd!

      #19
      Deze ook tegengekomen?

      image_338717.jpg
      recht (oude) filter met afzuiger. Je kunt zonder filter doen, net als de ventilator. Beide zijn niet echt nodig de eerste maand. De doos waar de filter op staat is een doehetzelf lichtval. Die gebruik ik als ik het kastje op de tent aansluit. Kastje heeft 18 uur licht, tent 12 dus die heb je nodig

      image_338718.jpg

      In plaats van folie zou ik nu gewoon texen. Iets goedkoper en als het smerig is oversausen.

      "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
      "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
      "Ajeto" - Buurman en Buurman

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Is in totaal 55 watt. Meer dan genoeg voor de jongedames. Lampset kostte zelf 75 euro meen ik, en reservelampen 7,50 ongeveer

      • Waldpiek
        Waldpiek commented
        Editing a comment
        Heb je die lamp er zo hoog boven hangen? Of alleen voor de foto wat verhoogt?

      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        10 -15 cm. Wat verhoogd voor de foto inderdaad

      #20
      Wauw!!!

      Gijsch en Takketoelli Damn hier krijg ik een stijve van man, excuus voor me taalgebruik maar kan het niet anders beschrijven.

      Of ik zou kunnen zeggen krijg jeuk aan me handen van jullie, ik wil ook zulke meubels..

      Deze zomer ga ik beginnen te klussen en dan ga ik beroep op jullie doen!!

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment

      • Gijsch
        Gijsch commented
        Editing a comment
        Bedankt, u roept maar als ik nodig ben!

      • Upheavel
        Upheavel commented
        Editing a comment

      #21
      Zojuist een handvol grote dekbladeren verwijderd zodat de bloei topjes daaronder ook kunnen zonnebaden.
      Eerst even een groepsfoto:
      IMG_20200311_204711.jpg

      Omdat ik nog nooit een plant had getopt heb ik voorzichtig gedaan en er slechts 2 te grazen genomen. Volgende keer gaan ze allemaal voor de bijl!
      Beide plantjes hebben zich prachtig gesplitst!

      IMG_20200311_205434.jpg IMG_20200311_205446.jpg IMG_20200311_205454.jpg

      Onder de grote dekbladeren kwamen er heel wat kleine topjes in wording naar voren.
      Net Engelsmannen op hun 1e dag in Tenerife!
      IMG_20200311_205526.jpg
      Foto's zijn wat roze maar als het goed is beter van kwaliteit, ik heb het High resolution knopje gevonden!



      Attached Files
      Eerste binnenkweek 2020
      Buitenkweek 2020

      Comment


      • kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Ik zie een vage spiegeling van je.

        En mooie plantjes.

      #22
      Verdomd, dat was bijna een selfie! Goed gespot! Ik laat hem staan want onherkenbaar genoeg. Jammer dat het zo moet, maar ja
      Hopelijk trekken de plantjes bij van deze snoeibeurt, want het was de laatste. Wel hoognodig, wat een enorme dekbladeren produceert deze plant.
      Ik las dat je tot in de 3e week van de bloei nog mag snoeien, maar alleen als je weet wat je doet.
      Ik heb geen idee wat ik doe, hopelijk komen mijn plantjes daar niet achter!
      Eerste binnenkweek 2020
      Buitenkweek 2020

      Comment


        #23
        Update:

        De plantjes zijn er niet achtergekomen dat ik niet weet wat ik doe...
        Ze staan er weer blij bij met de blaadjes omhoog! Ze groeien nu elke dag 2 a 3 cm.

        IMG_20200312_213605.jpg
        Eerste binnenkweek 2020
        Buitenkweek 2020

        Comment


        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Misschien moet je wel gewoon onwetend blijven
          Gaat goed nu, mooi moment van de kweek. Ze groeien als kool nu!

        #24
        Heel apart, de verschillen zijn ook mooi te zien!
        De 2 planten die ik heb getopt blijven duidelijk achter op de 2 planten die ik heb gedieft.
        Blijkbaar toch een grotere aanslag op hun gezondheid en daardoor een paar dagen vertraging.
        Maar gaat mooi zo...hopelijk blijven de problemen weg en is het vanaf hier een streep naar de finish!
        Eerste binnenkweek 2020
        Buitenkweek 2020

        Comment


        • Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Je staat er niet alleen voor!
          Tja, ik denk dat jij er ook beter bij staat als ik je handjes eraf hak in plaats van je hoofd...

        #25
        unnamed.png
        Eerste binnenkweek 2020
        Buitenkweek 2020

        Comment


          #26
          Update dag 52 sinds de zaadjes de grond in gingen;

          Bloei!

          IMG_20200316_153242.jpg IMG_20200316_153258.jpg IMG_20200316_153306.jpg
          Eerste binnenkweek 2020
          Buitenkweek 2020

          Comment


          • Gijsch
            Gijsch commented
            Editing a comment
            kroket
            Last edited by Gijsch; 16 March 2020, 22:39.

          • kroket
            kroket commented
            Editing a comment
            Een veelgemaakte fout, niks ergs aan!
            Van mij mag je de zaadbanken de schuld geven Ze vermelden alleen de bloeitijd en laten de rest achterwege, waardoor je al snel op het verkeerde been wordt gezet. En dan mag je ook nog wel een week bovenop de aangegeven bloeitijd rekenen, of zelfs twee

          • Gijsch
            Gijsch commented
            Editing a comment
            Ik vond 8 tot 10 weken al wel lang zat eigenlijk.....ach ja, de microscoop zal het moeten uitwijzen, of het nu 7 of 11 weken wordt, als ze klaar zijn gaan ze om!

          #27
          Subbed! Mooi zelfbouw kastje hoor en je dames staan er mooi bij zo. Succes
          Ad usum proprium!

          Comment


            #28
            ganjagast Dank u! Wees welkom.

            Zoals beschreven in dit draadje ben ik op zoek naar een betere manier van afzuigen.
            Gisteren en vandaag (Viva la Carona !!) fijn aan het klooien geweest. De grote kweekkast heeft nu in nieuwe 2e 100 mm inlaat om mijn droogkast op aan te sluiten (Momenteel netjes afgedopt)
            Ook mijn droogkast heeft wat upgrades gehad naar versie 2.0.

            100 mm afzuigbuis met regelbare computerfan er onder om de afzuiging wat op gang te helpen.

            IMG_20200319_140941.jpg

            Dubbele bodem met stelbaar ventilatierooster om de onderdruk enigszins te kunnen regelen.

            IMG_20200319_141009.jpg

            Het is nu wachten op mijn koolstoffilter, mijn slakkenhuisventilator en een hele zooi 125mm flenzen om ook mijn kweekkast een upgrade te geven naar versie 2.0.
            Tijd voor softbox 1.0. Can't wait!




            Eerste binnenkweek 2020
            Buitenkweek 2020

            Comment


              #29
              Auto Gorilla Glue (huiszaadjes van Dutch Headshop)

              1607_auto-gorilla-glue-_dutch-headshop-huismerk__1-1.jpg

              Deze had ik als back-up voor mijn huidige dames, maar deze waren gelukkig niet nodig. Zonde om te laten liggen
              .
              Tegen de tijd dat deze stekjes geworteld zijn en naar buiten kunnen is de babykamer weer klaar om te ontkiemen.
              Mocht nou geen van de stekjes aanslaan dan gaan de Gorilla Glue's alsnog naar buiten en heb ik nog alle tijd om leuke zaadjes uit te zoeken voor een nieuwe binnenronde.
              Last edited by Gijsch; 20 March 2020, 10:11.
              Eerste binnenkweek 2020
              Buitenkweek 2020

              Comment


              • ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                Zou je dan niet beter de auto's voor buiten gebruiken en de stekken (mochten ze aanslaan) voor binnen. Of zou je gaan verduisteren ?

              • Gijsch
                Gijsch commented
                Editing a comment

              • ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                Natte voeten laten ze wel redelijk stil staan Maar doe maar niet grote kans op schimmels en toprot.
                Nee maar je zou eventueel de stekjes lager kunnen houden door een node te toppen? Doe je wat langer aan groeien voordat ze naar buiten gaan.
                Afwachten nog, hoop dat ze goed willen wortelen die stekjes.

              #30
              Even nog wat technische updates:

              De droogkast staat inmiddels naast de kweekkast:

              IMG_20200320_143721.jpg

              De stekjes staan in de babykamer:

              IMG_20200320_143739.jpg

              En het klimaatje daarbinnen is naar mijn idee prima!

              IMG_20200320_143802.jpg

              Ze zullen niet snel uitdrogen op deze manier

              De babykamer heeft alleen geen actieve ventilatie meer, want die heb ik eruit gesloopt voor mijn droogkastje.
              Maar even zien of dat goed gaat komen.
              Eerste binnenkweek 2020
              Buitenkweek 2020

              Comment


              • Gijsch
                Gijsch commented
                Editing a comment
                High tech van Ali...Temp/Hygro sensor met relais voor nog geen €5

              • kelderkastje
                kelderkastje commented
                Editing a comment
                Toch netjes.

              • ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment
                High..
                High Tech. Get it?

                Maar Ali of niet, het doet wat het moet doen toch? En ik vind het er super uitzien
            Bezig...
            X