Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekverslag van een newby 1.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    ​​​​​​Klein vraagje tussendoor!

    Klopt het dat plantjes in de bloei wat minder water gebruiken?

    Ik houd me nog steeds aan mijn reguliere waterschema maar de blaadjes zijn nog steeds te dik.

    Verder geen probleem, vroeg me alleen of dit hoort bij deze fase van de bloei.

    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      ganjagast : Tnx mate!

    • ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Graag gedaan man

      Nog even voor de duidelijkheid. Met droge periode bedoel ik dus niet de grond in zijn geheel laten uitdrogen! Alleen de toplaag zal droog kunnen aan voelen. Ik wacht altijd totdat de bladen tot ongeveer aan het midden vd plant wat slap gaan hangen. Pot tillen is een extra indicatie meer niet. De top bladen staan altijd flier naar boven en door zo te blijven wateren houd je ze ook flier omhoog. Zo doe ik het tenminste.

    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Precies, dat is de bedoeling.

    #62
    Okay, foto's met uileg:

    Dit vind ik een blije plant, blaadjes mooi de lucht in. 250 ml per dag.
    De blaadjes zijn mooi groen en niet dik, beetje papier-achtig zoals ik het graag heb.

    IMG_20200417_105049_4.jpgIMG_20200417_105036_2.jpg

    Deze hangt er een beetje tussen in (die gele blaadjes is licht, niet echt geel)

    IMG_20200417_105154_2.jpg



    Zoals ik al zei, niets wereldschokkends....het lijkt er gewoon op dat ze geen dorst heeft. Nu weet ik dat dit heel veel oorzaken (wortels, stikstof etc) kan hebben, vandaar mijn vraag of het regulier is dat plantjes in de 5/6e bloeiweek minder gaan drinken. Dan kan ik dat iig uitsluiten.
    Als het stikstof is krijgt mevrouw de komende tijd gewoon kraanwater, als het wortels is dan heb ik pech en valt er weinig aan te doen.
    Last edited by Gijsch; 17 April 2020, 11:21.
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Lijkt me wel, alleen 1 ijkpunt is natuurlijk wat magertjes. Maakt verder ook niet uit, als ik straks mijn water maar ergens tussen de 6.0 en 6.5 heb vind ik het best.
      Ze hebben nu de hele kweek 8.0 gekregen met Plagron Terra en ik heb dikke toppen, dus ik vind het wel best. Kan er alleen maar beter op worden denk ik dan! (Is niet zo, weet ik wel, maar laat mij maar in die waan)

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Als je voeding erbij doet blijft het geen 8.0 meer he
      pH meet je op het laatst, als alles erbij zit.

    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Dat weet ik, Q. Ik zeg ook niet dat ik ze water PH 8 geef incl. Plagron Terra.
      Ik geef ze PH 8 en voeg daarna Plagron Terra toe...daarmee kom ik ergens in de 6 uit...

    #63
    Hoe lang nog?? Wat een K#T foto's....
    sigpicDoe wat je wilt....kletsen doen ze toch!!!

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Nog veel te lang,en bedankt.

    #64
    Aaron1.jpg
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Chrystal Meth edibles...keer wat anders als space brownies

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Shake & Bake!

    • ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Yeah, b1tch! Donuts!

    #65
    Dag 86 (6e week van de echte bloei)

    So far so good. De 4 dames die dorst hebben krijgen nog steeds om de dag een halve liter voedingswater en de topjes zwellen prachtig.
    Ik heb in al de jaren buitenkweek nog nooit zulke resultaten gezien, echt tof (en mede dankzij de tips en tricks van dit forum)
    Nummer 5 heeft weinig dorst maar heeft wel een plens afgezuurd water gekregen. De kluit was mooi droog, dus even afkicken van de stikstof en geen voeding meer totdat de kluit weer droog is en de blaadjes omhoog staan.

    Duidelijk was inmiddels wel dat mijn droogkastje te klein is voor wat er groeit in de kweekkast. Mijn kweekkast zal dus moeten gaan fungeren als droogkast, en de droogkast wordt omgebouwd tot voorgroeihok,
    Ik was toch al niet tevreden over mijn oude, omgebouwde aquarium, dus vanmiddag heb ik de zaag er in gezet.

    Nu op zijn kant, en 2 deurtjes ipv 1.
    Het principe blijft hetzelfde ; Frisse lucht wordt links passief aangezogen door een stelbaar rooster en rechts afgezogen door een slang naar de kweekkast zelf. Er zit een 12x12 computerventilator tussen om wat afzuigkracht bij te leveren. Ome Ali heeft mij nog een soortgelijk fannetje gestuurd om aan aanzuiging eventueel ook actief te kunnen maken. Kan mooi op de zelfde PWM (rechtsonderin zit het podmetertje)

    IMG_20200419_005400.jpg

    Van binnen mijn nieuwe Tneon 2x 55 watt groeilampje (uiteraard in hoogte verstelbaar) en een verwarmingsmatje op thermostaat.
    Geen moeilijk gedoe met lichtvallen dit keer want het geheel staat in een donkere kamer en als deze kast in werking is gebruik ik de kweekkast om te drogen en dus zonder lamp (Als alles goed blijft gaan)
    Ik heb alle kieren dus gewoon laten zitten. Alle draden verdwijnen rechtsboven door zo'n bureaublad kabeldoorvoer richting stekkerdoos.
    Het geheel zou zo'n 150 watt gaan verbruiken als alles aan staat.

    IMG_20200419_005414.jpg

    Het geheel staat op mijn aquariumkastje, die deed voorheen prima dienst en nu weer:

    IMG_20200419_005448.jpg

    Ondertussen al een aardige collectie aan voeding, meetspul en aanverwante benodigdheden.

    Morgen alles aan elkaar knopen en koppelen aan mijn Sonoff Vochtigheidssensor en mijn Sonoff Thermostaat zodat ik vanuit de cloud het klimaat kan bekijken en kan monitoren via automatische logjes.
    Ook de verlichting wordt geschakeld via een Sonoff slimme stekker, dus alles is bedienbaar met 1 app.
    Alleen de afzuiging kan ik (helaas) nog niet bedienen vanaf de bank.

    Als back-up blijf ik wel mijn oude kastjes en sensoren gebruiken want:
    a. Ik heb ze toch
    b. In de kweekruimte ga ik niet op mijn telefoon kijken maar wil ik gewoon op het display kunnen kijken naar LV en temperatuur,

    Ik reken op 3 tot 4 weken in de babykamer, dus in week 9 kunnen de nieuwe zaden in de incubator (is nu de planning)

    Afsluitend:

    Weersvooruitzichten lange termijn
    zaterdag 25 april tot en met zaterdag 02 mei

    Het droge weer blijft waarschijnlijk overheersen, de dagelijkse neerslagkans neemt langzaam toe naar ca. 30%. De kans is vrij groot (60-70%) dat de temperatuur daarbij iets onder normaal komt te liggen en dat het weerbeeld minder zonnig wordt.


    Grote kans dat morgen de AF'jes de grond in gaan en ik kan beginnen aan mijn Buitenkweekverslag 2020 #zinin
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Klopt, misschien moet ik nog ff wachten. Aan de andere kant, ik gebruik bouwemmers van 20 liter. Zit mooi zo'n hengsel aan dus zou ze zo binnen kunnen zetten.
      Nog maar ff bekijken, maar bedankt voor het meedenken.

    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      De weermodellen geven de volgende 14 dagen geen vorst meer.

    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      En dan is het al bijna 15 mei toch
      Na 15 mei is het verboden voor nachtvorst, en als moeder natuur dan toch besluit nachtvorst te produceren dan koop ik een dikke amerikaan met een 5.7 liter V8 en ga ik de hele dag rondjes rijden als straf. En om Greta te pesten, dat ook

      https://www.youtube.com/watch?v=xf25OwYuE3o

    #66
    Bouwupdate:

    Voorgroeikastje is (eerst) klaar en uitgerust met Chinese gadgets

    IMG_20200419_155338.jpg
    Rechtsboven hangen 2 Sonoff TH16 kastjes. De een met een waterdichte sensor voor in de grond, de ander met een LV / temperatuursensor die in het midden van de kast hangt.
    De grondsensor stuurt het verwarmingsmatje aan via een relais, de ander stuurt de Tubeheater aan (ook via een relais).
    De oplettende kijker ziet 2 sensoren hangen, ik heb mijn oude kastje namelijk ook aangesloten zodat ik ook rechtstreeks de LV en de temperatuur kan bekijken zonder mijn telefoon.

    Op de app ziet het geheel er zo uit:

    Screenshot_20200419-174503.png

    Als je klikt op een van de 3 apparaten kun je de waardes aflezen. Helaas geen log zoals ik had verwacht, alleen een log van de schakelmomenten.
    Hopelijk komt dit in een van de volgende updates (eWeLink)

    Via "Automation" kun je de schakelpunten instellen ( 22 graden aan, 23 graden uit). De lamp zit op een Sonoff slimme stekker, dus die staat ook in het rijtje. Hiervoor kun je de timerfunctie gebruiken, deze staat uiteraard op 18/6.

    De 2 x 55 watt TNeon zorgt nu nog voor te veel hitte in de kast, wellicht wordt dit anders als ik hem aansluit op de afzuiging van de kweekkast.
    1 x 55 houdt de temperatuur met de afzuiging op 100% nu op 23 graden.....prima dus.
    Lijkt me eerst voldoende voor de propagator. Zo niet dan komen er extra (sterkere) ventilatoren bij voor aan- en afzuiging.


    Attached Files
    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Tnx!

    • ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      handige Harry!
      gvd vette sjit ouwe

    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Het lijkt heel wat, maar die Sonoff troep is echt simpel te bedienen en te installeren hoor.
      Appje downloaden, knopje indrukken, aanmelden, klaar. En van ome Ali, dus geen pijn in de knip!

    #67
    Cool zeg!
    2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
    2016 - Greyvol's buitenkweek
    2017 - Santa Maria van Space Cees

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Tnx....nu nog zien of blijft werken

    #68
    Dag 88 (5.57 echte bloeiweken)

    Geen bouwperikelen, gewoon foto's. Nu ik eindelijk een PH meter heb maak ik mijn voedingswater per liter aan. Kan ik mooi even oefenen, want ik heb 2,5 liter nodig.
    4 plantjes krijgen nog steeds volgens het Plagron kweekschema , 1 tje krijgt helemaal niets want die is donkergroen en stikt van de stikstof. Ook geen water, helemaal niets. Pas als alles gaat hangen kan ze weer een beetje afgezuurd water krijgen.

    Allereerst de 2 plantjes die ik had getopt.

    IMG_20200421_170220_0.jpg IMG_20200421_170210_9.jpg

    Dan de 2 plantjes achterin die ik nooit goed op de foto krijg:

    IMG_20200421_170405_9.jpg IMG_20200421_170420_8.jpg

    En als laatste mijn stikstofbom (zelfs met een goede camera weer niet scherp)
    Hieruit blijkt maar weer hoezeer plantjes van dezelfde soort van elkaar verschillen. Zelfde strain, zelfde substraat, zelfde pot, zelfde voeding.
    Wel met een dikke hoofdtop

    IMG_20200421_170226_9.jpg

    Als toevoeging nog even een paar budshots:

    IMG_20200421_170440_6.jpg IMG_20200421_170455_7.jpg IMG_20200421_170508_7.jpg IMG_20200421_170530_5.jpg

    Die laatste met de lamp aan, want dit is de hoofdtop van een van de plantjes achterin. Die moest namelijk wel op de foto want het lijkt de grootste top van het stelletje te worden.

    Al met al zeer tevreden voor een eerste binnenkweek poging (tot nu toe). Zo tevreden zelfs dat ik het aangedurfd om alvast een droognet te bestellen bij een van de sponsoren.

    Droognet.png




    Eerste binnenkweek 2020
    Buitenkweek 2020

    Comment


    • ganjagast
      ganjagast commented
      Editing a comment
      Het stikt er van de stikstof zegt ie ghehe
      Mooie foto's hoor daar word ik altijd happy van!

    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Greyvol : Ik snap nu denk ik pas wat je bedoelde! Super klein pakketje...ik trek die rits open...BAM! Recht voor de bakkes, door de keuken
      Zo'n klaptent systeem, alleen dan 4x in 1 verpakking.

    • Greyvol
      Greyvol commented
      Editing a comment

    #69
    Laat die stikstofbunker niet al teveel opdrogen eh...als de grond droger wordt loopt ook de EC op
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Misschien een domme vraag; Ik geef die stikstof bom alleen nog maar afgezuurd water. Ik zie nog geen "verandering" (Edit: Moet verbetering zijn, die volgende post). Ik meen te hebben gelezen dat je binnen een paar dagen resultaat zou moeten kunnen zien. Ik zit te denken om een noodflush te doen. Of niet. Heb ff advies nodig. In principe houdt het plantje het prima vol tot het einde, maar ik wil ze graag mooi en gezond proberen te houden.
      Last edited by Gijsch; 27 April 2020, 01:09.

    • QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Heb je een nieuwe foto ?
      ((( bij voorkeur van dezelfde positie als de vorige foto, als ik niet te vervelend ben

    • Gijsch
      Gijsch commented
      Editing a comment
      Staat hieronder Bedankt voor de moeite

    #70
    Leuk verslag ik volg ook mee

    Comment


      #71
      Beter dan dit kon ik het krijgen. de lamp was al uit.
      Kleur van het blad komt mooi overeen met wat ik zie als het probleem.
      De grotere bladeren verkleuren richting rood.
      Klauwtjes duidelijk zichtbaar.

      Op zich wel een mooi kleurtje, maar ik het liever gewoon groen

      Edit: trichoompjes lichten wel mooi op door zo'n flits in het donker!

      Edit 2: Ik zei: ik zie geen verandering....dit moest zijn : verbetering...ik zie namelijk wel verandering. Rooie om precies te zijn..of paars.

      Edit 3: Ik kom zelf uit op te weinig fosfor? Of dus een fosforblokkade.
      Ook zie ik op het interwebs meer paarsige Pinapple Chuncks langskomen, dus het kan ook een stukje genetica zijn.
      Koude nacht is uit te sluiten.

      IMG_20200426_233258_8.jpg
      Attached Files
      Last edited by Gijsch; 27 April 2020, 00:05.
      Eerste binnenkweek 2020
      Buitenkweek 2020

      Comment


      • ganjagast
        ganjagast commented
        Editing a comment
        De pineapple chunk !!

      #72
      Dat ziet er wel lekker uit!
      2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
      2016 - Greyvol's buitenkweek
      2017 - Santa Maria van Space Cees

      Comment


        #73
        Ok, maar een fosfor probleem zijn meestal een soort vlekken, hier kleurt het egaal.
        Het was wel het eerste waar ik aan dacht, ook omdat ze al flink in bloei staat.
        Maar door de egale kleur ben ik daar niet zeker van.

        Te koud 's nachts wil niet zeggen onder de 15 graden, maar een groot dag-nacht verschil.
        Als het bijv. met lamp aan 30 graden is, en met lamp uit 19, dan is dat niet te koud, maar wel een te groot verschil, waardoor ze toch paars kunnen verkleuren.
        En als het dan mogelijk in de genetica zit, dan zijn ze daar nog wat gevoeliger voor.

        Voor mij zou dit een moment zijn om de EC van de grond eens te checken, want ik kan er niet precies achter komen wat het is.

        Zonder EC meter, dan zou ik ze toch weer 2-3 dagen wat bloeivoeding meegeven, niet meteen de volle laag, maar alleen om te zien of het verschil maakt.
        Verschil in; wordt het erger, minder erg of komen er andere problemen bij etc..
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #74
          Naamloos.jpg

          Net na een flinke inspectie de kweekkast uit :

          Ik zie bij 3 planten beginnende kleuren paars op komen. Bij alle 3 begint het in de oudere dekbladen en beperkt het zich tot tussen de nerfjes.
          Ik zag toevallig het zelfde verschijnsel langskomen in een post van Mars Hydro Emmie :

          image_358283.jpg

          Ik heb zelf even wat meer foto's gemaakt (inclusief hand-held bureaulamp voor fatsoenlijk licht, had ik veel eerder moeten doen)

          Dit is een van de oude dekbladeren van een andere plant. Die trekt ook zo paars weg.

          IMG_20200427_120052.jpg

          Later ging ik beter kijken en toen vond ik het ook bovenin :

          IMG_20200427_120109.jpg

          Door naar een andere plant:
          Dit zijn relatief "nieuwe blaadjes" die ook tussen de nerfjes naar paars beginnen te kleuren.

          IMG_20200427_120020.jpg



          En dan hebben we natuurlijk de plant nog bij wie dit proces al een tijdje bezig is en waar ik het "probleem" als eerste constateerde:

          IMG_20200427_120038.jpg

          Dat is het probleem van kweken met "Blurple" licht, je ziet geen paarse verkleuringen totdat ze echt op beginnen te vallen.
          Mijn Cool white bureaulampje gaf mij hier toch een veel beter inzicht in.

          Voor de volgende kweek komen er dan ook zeker een paar werklampjes in mijn kweekkast. Allereerst voor betere foto's , maar ook voor betere inspectie.

          QnQ : Bedankt voor je reactie, hierdoor durf ik het fosfor probleem idd wel uit te sluiten en ben ik eens beter over de hele situatie gaan nadenken:

          Er zijn naar mijn mening 3 mogelijke oorzaken:

          1. Door de warme dagen staat de afzuiging harder waardoor de dagtemperatuur schommelt tussen de 22 en 23 graden ipv tussen de 25 en 27.
          Daar zit dus 5 graden verschil tussen hetgeen best veel is.
          's Nachts staat er een kachel op thermostaat die de boel boven de 19 moet houden, maar door de extra afzuiging kan het natuurlijk zijn dat deze het niet bij kan benen.
          Je slaat de spijker op dit vlak dus wellicht op de kop.

          2. Ik ben pas sinds 2 weken mijn water aan het afzuren. Daarvoor kregen ze gewoon kraantjes water met Plagron Terra. Niet afgezuurd varieert dit mengsel tussen de 6.8 en 7.4.
          De afgelopen weken ontvingen de dames hun voedingswater in een keer tussen de 6.2 en 6,4. Misschien hebben ze wat stress door die overgang.

          3. Genetica. Hoe meer ik zoek hoe meer verslagen ik tegenkom (vooral in de VS) van mensen met paars in hun Pineapple Chuck.
          Deze foto is van Seedfinder. Later in de bloei, tegen het einde van de bloeiperiode zijn dit blijkbaar de herfstkleuren.

          24011225134627841_big.jpg

          Conclusie:

          Geen stress. Ik zet de ventilator weer wat lager, ga gewoon door met het afzuren en laat de dames deze dans gewoon uit dansen in hun paarse baljurk.
          Ik heb zo'n combimeter dus zou theoretisch gezien de kluit kunnen bemeten, ware het niet dat ik geen EC kalibratievloeistof heb waardoor die meetresultaten in mijn ogen waardeloos zouden zijn.

          Het inmiddels bijna bloeiweek 7 dus ik ga gewoon door met voeden.
          Nog een paar weekjes en dan gaan ze sowieso allemaal op dieet.

          De topvorming lijkt er niet onder te lijden, dus we gaan gewoon door! De doelstelling was om ze groen te houden tot de oogst, en niet geel.
          Over paars had ik niet nagedacht



          Attached Files
          Eerste binnenkweek 2020
          Buitenkweek 2020

          Comment


          #75
          overcome.jpg
          another-young-life-ruined-by-the-devil-amp-039-s-lettuce_o_7183454.jpg
          Last edited by Gijsch; 27 April 2020, 15:38.
          Eerste binnenkweek 2020
          Buitenkweek 2020

          Comment


          • ganjagast
            ganjagast commented
            Editing a comment
            plot twist!

            @Rreppellsteeltjam
            links; Bear grylls
            rechts; onbekende acteur?

            Cucumber patch.. zou vast wel helpen tegen die opgezwollen ogen

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Ja, in dat geval is het een hele goede acteur met een hele goede grimeur!!
            Last edited by Rreppellsteeltjam; 27 April 2020, 22:30.

          • ganjagast
            ganjagast commented
            Editing a comment
            Merlin the Magnificent.
            Zijn primeur!

        Bezig...
        X