Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

6 soortjes voorgroei TL 72 watt + HPS 600 watt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    HPS: 6 soortjes voorgroei TL 72 watt + HPS 600 watt

    Korting op 420shop
    Beste medekwekers,

    Na de deceptie van een kleine week geleden waarbij mijn planten door rookontwikkeling zijn gestorven gaan we niet bij de pakken neerzitten en start ik direct weer een volgende ronde.

    Ik zal nog even uitleggen wat er is gebeurd.
    Tijdens het opruimen van mijn schuur lag mijn bladblazer in de weg dus die had ik tijdelijk even op de tent gelegd.
    Vervolgens ben ik deze vergeten eraf te halen en is de tent door het luchtdrukverschil natuurlijk naar binnen gaan staan.
    in combinatie met het gewicht van de afzuiger, het koolstoffilter en de bladblazer zijn de buizen van de tent aan de openingszijde naar binnen geknakt waardoor de tent de vrije kant op is gevallen. De andere kanten staan praktisch tegen de muur dus de tent kon maar 1 kant opvallen en dat was natuurlijk precies de kant waar al het gewicht op leunde.

    Toen ik nog 1 keer wilde gaan kijken voordat ik naar bed ging trof ik direct achter de schuurdeur mijn omgevallen tent aan.
    Gauw kijken wat de schade is...ik open een extra luchtgat en moest binnen 3 seconden de schuur verlaten wegens de giftige rook welke uit het luchtgat kwam zetten.
    Toch moest ik weten of er brand was uitgebroken in de tent dus ik had de tuinslang al bij de hand en kon vervolgens via het luchtgat constateren dat er een ventilator aan het smeulen was. Doordat de tent vanaf de schuurdeur gezien naar rechts was gevallen bleek al snel dat de HPS lamp op de aandrijving van de ventilator was gevallen. Ik had inmiddels alle stroom er al afgehaald en heb de tent open kunnen krijgen en kunnen luchten.

    Schade: 1 ventilator versmeuld, 5 plantjes dood, omruimwerkzaamheden en de lamp zelf was bijna doorgeknapt waardoor een paar minuten na constatering alsnog de lamp was uitgegaan, maar het had behoorlijk nare gevolgen kunnen hebben als ik niet meer was gaan kijken.
    Het hoofdstuk sluit ik hiermee af maar je schrikt er natuurlijk wel van.
    Een enorme fout door die bladblazer vergeten van de tent af te halen in combinatie met een luchtgat te weinig open zetten.

    De plantjes 2 dagen na bovenstaande.
    Nog steeds heb ik ze niet weggegooid en lijken er zelfs her en der nieuwe scheuten te ontstaan, maar dit kan niks meer worden dus vernietig ze spoedig.
    20200917_104949.jpg


    De HPS klapt er op de jonge zaailingen flink op waardoor ik nu eens wil proberen om met TL voor te groeien.

    De Setup in de schuur:
    Tent: 150x150x200 cm
    Lamp: Voorgroeien onder 2x36 Watt TL Cool White
    Lamp: 1x 600 Watt HPS na enkele weken voorgroei.
    Afzuiging: GT 125 Controller 420m3
    Filter: PK-K2601-flat 480m3
    Stroomaansluiting: Timerbox van G-Tools
    Aanvoer lucht: Via een buis welke door een gat in de muur van buiten lucht aanzuigt.
    Afvoer lucht: In de schuur waarvan de deur meestal wel iets open staat.

    Medium/voeding/meten:
    Grond: Pokon potgrond Welkoop
    Voeding groei: Plagron terra grow
    Voeding bloei: Plagron alga bloom
    Plagron PH min
    Meten: PH meter van Konjac
    Meten: TDS & EC meter van Konjac

    Potten:
    Voorgroei: 0.25 liter
    Groei: 3 liter
    Eindpot: 15 liter eventueel 25 liter

    Zaden van Royal Queens Seeds:
    1x Sherbet Queen
    1x Green Crack Punch
    1x O.G. Kush
    1x Amnesia Haze
    1x Critical gratis zaadje
    1x North Thunderfuck

    Extra ter beschikking indien nodig:
    Airco: 12000 BTU eventueel voor luchtontvochtigen in de bloei.
    1x Ventilator

    20200919_164906.jpg

    #2
    knallen met die handel,en pas over een maand of 3 de brand erin
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #3
      Koppie erbij houden he! Ik zou als ik jou was ook wat automatische blussers aanschaffen.

      Hoop ook dat je buren niks hebben gezien of geroken.

      Succes.

      Comment


        #4
        Update:

        Inmiddels zijn 4 zaden tot zaailing uitgegroeid. 2 stuks Sherbet Queen en OG Kush hebben zich nog niet boven de grond laten zien terwijl de overige 4 al vanaf maandag boven de grond zijn.

        Dit is mijn 1e keer voorgroeien onder TL.
        Uiteraard had ik wel verwacht dat de groei trager gaat dan onder HPS, maar de strek valt mij wel tegen. Lamp hangt er 2 cm boven en nog vind ik ze teveel naar licht zoeken.

        Iemand nog tips? (Sorry foto is niet van topkwaliteit)

        Enige tip die ik zelf kan bedenken is HPS 600 watter er al boven hangen, maar van te voren had ik zelf bedacht voorgroei in deze 0.25 liter potjes en als ik ze in 3 liter zet de HPS lamp er pas op.
        Wat vinden jullie?

        20200925_173732.jpg

        Comment


        • Kunichika
          Kunichika commented
          Editing a comment
          De strek zit er goed in ja, ik zou die lamp er meteen opzetten. Of het juist is geen idee, maar op deze manier kun je ze beter weggooien en overnieuw beginnen.

        • RickTerboeg
          RickTerboeg commented
          Editing a comment
          Kunichika

        #5
        Meer tl of wat spaarlampen, kijk even wat je aan lampen in je huis hebt.

        Comment


          #6
          Als ze blijven strekken zou ik kijken voor andere verlichting, ik groei zelf voor met tneon 2x 55 W.

          Ik zie echter niet veel strek bij je plantjes, niks wat je niet kan rechttrekken met verpotten dadelijk.
          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

          Comment


          • RickTerboeg
            RickTerboeg commented
            Editing a comment
            Inderdaad Flip kan ze nog dieper verpotten maar eerst even aansterken onder de HPS. Zuchtje wind erbij voor wat stamversteviging.

          #7
          Inmiddels is het wel tijd voor een Update:

          Wat hebben we geleerd:
          Kweekverslagen moet je nog niet maken voordat alles boven de grond is, want dan klopt je titel eventueel niet meer.

          Momenteel heb ik maar 4 planten staan welke wel goed gaan.
          Te weten: Amnesia Haze, Critical, North Thunderfuck en Green Crack Punch.

          O.G. Kush is niet uitgekomen en Sherbet Queen is niet aangeslagen, nadat het zaadje was gekiemd. Wel zit er nog enig leven in de Sherbet Queen dus ik zie wel wat daarmee gebeurt.

          Vandaag 10-10-2020 heb ik de plantjes in hun 15 liter eindpot gezet.
          Tot nu toe ervaar ik alleen "kano" blad ik kan niet plaatsen waarom ik hier last van heb.

          temperatuur met lamp 25c maximaal
          temperatuur lamp uit 16c
          Geen ventilator aan om verder bladuitdroging en kanoblad te voorkomen.

          Hier zijn ze net voor het verpotten:
          20201010_145255.jpg

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Water teveel of te weinig in combinatie met te warm/te dicht bij de lamp.
            Nachttemp moet wel wat hoger.

          • RickTerboeg
            RickTerboeg commented
            Editing a comment
            Lamp dacht ik zelf eerst ook maar 75 cm hoogte heeft ook nog geen effect. Te nat kan ik mij niet voorstellen. Ik geef nu vanaf onder water en dit is binnen 10 minuten aangezogen. Temperatuur weet ik niet beter dan dat deze niet onder de 15 graden mag komen. Al staat er ook nog een plant buiten bij veel lagere temperaturen. We kijken het even aan hoe op het verpotten wordt gereageerd.

          #8
          Update:

          18 september in een koffiefilter laten kiemen.
          20 september gepot in 0.25 liter potjes.
          Vervolgens zijn ze nog in een 3 liter gepot, waarna ze op 10 oktober in hun 15 liter eindpot terecht zijn gekomen.
          17 oktober heb ik de plantjes getopt.

          4 stuks gaan nu best aardig.
          Critical, North Thunderfuck, Amnesia Haze & Green Crack Punch.

          De Sherbet Queen kwam pas 3 weken later boven kijken en zal dus fors kleiner blijven dan de rest.
          Dit plantje staat nog in een 0.25 liter potje.

          Setup:
          HPS 600 watt
          800m3 afzuiging.
          verse lucht via buiten.
          2 ventilatoren staan aan.
          watergift: Kraanwater met Plagron groeivoeding.
          PH: omstreeks 6.8
          Temperatuur lamp aan: 23,0c
          Temperaruur lamp uit: 16.0c
          RV: varieert tussen 40 en 60%

          Problemen tot nu toe:
          De plantjes vind ik vrij lichtgroen, helemaal onderin zaten zelfs al de 1e gelige bladeren.
          Wel is het mooi om te zien dat de plantjes andere structuren hebben wegens de verschillende soortjes.

          Water geven vind ik nog steeds lastig...ik geef naar mijn idee aanzienlijk minder dat de vorige ronde uit vrees dat daar de vergeling vandaar kwam.
          Toch vind ik de potten best zwaar en lijken de bladeren symptomen van te nat te laten zien.
          Let op ik geef water van onderaf, maar gaf bijvoorbeeld 5 dagen niets en toen slechts 0.5 liter per plant wat binnen 10 minuten was opgezogen.

          Wat zou ik doen? Ik geef al de maximale voeding per watergift, desondanks zijn ze niet donkergroen.
          PH nog wat verlagen? Is nu 6.8.

          Verder zijn ze vandaag een maand oud. Het mogen best grote planten worden dus 12/12 wacht ik nog even mee. De vorige ronde ging ik bij 33 dagen naar 12/12. Hoeveel dagen zou ik nu doen om de tent toch redelijk te vullen?

          Fijne zondag!

          20201018_092755.jpg

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Cal/mag toevoegen, pH naar 6.2 voor stikstofopname.

          • Bas Haze
            Bas Haze commented
            Editing a comment
            Met scrog is het met half net dan naar 12/12 kan je dat niet gewoon aan houden halve tent vol dan op 12/12

          #9
          Update:

          Sinds ik mijn 1e kweek geoogst heb volgen de tegenslagen zich vrij snel op.

          Dit is de 1e keer dat ik eens 24 uur niet ben wezen kijken, maar hoe ik de planten zojuist aantrof is toch wel even schrikken.

          Ineens uit het niets allerlei bladproblemen.
          Het ene blad verweekt, het andere blad krijgt allemaal vlekken en ze lijken ook ineens tot stilstand te zijn gekomen.

          Laatste handelingen waren 2 dagen geleden.
          Ik heb ze toen 0.3 liter water gegeven van onderaf inclusief Plagron grow voeding. Verschil deze keer was dat de PH op 6.8 stond dus met PH min heb ik deze teruggebracht naar 6.0

          Dit was de 1e keer deze ronde dat ik met PH min heb gewerkt. Zal het kunnen dat de PH min niet goes gemengd was en de PH in werkelijkheid veel lager was?
          Een paar druppels is al genoeg om de PH drastisch te doen zakken.

          Ook viel het op dat de tent niet echt vacuum trekt op dit moment.

          Voor de rest doe ik niks anders dan anders dus ben ik wel benieuwd naar jullie mening en wat ik het beste kan doen?

          Zelf neig ik eventueel naar een keer goed kraanwater geven van bovenaf.
          Ik geef weinig water deze ronde en de grond bovenin de pot verzakt wat en is gortdroog. Ik heb ze tijdens verpotten niet aangedrukt de grond zit er losser in dan normaal gesproken.
          Temepratuur heeft de laatste 24 uur tussen de 18 en 26 graden gezeten.

          20201022_111540.jpg

          Comment


          #10
          Misschien ook nog wel het vermelden waard.
          Het lijkt net of de ene kant van de pot zwaarder is dan de andere.
          Voor de goede orde geef ik dus van onder water waardoor het lijkt alsof het water maar aan 1 kant van de pot wordt aangezogen.

          Theoretisch gezien zou je dus kunnen denken dat de ene kant te nat staat en de andere kant van de pot aan de droge kant. Verder is de potgrond wel 2 tot 3 cm ingeklonken.

          Ik neig erna om vanaf nu weer van bovenaf water te geven en de potten aan te vullen. Hoopte met van onder wat geven mijzelf meer gemak te geven en sneller water te kunnen geven, maar tot nu toe ben ik niet echt blij met deze manier van bewateren.

          Eerst maar eens dit euvel oplossen alvorens de lamp op 12 12 gaat.

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Effe in bak met water, 10 minuten, zodat ze zich volzuigen.

          #11
          Toch maar eens de potten allemaal gewogen, omdat de problemen zich blijven voordoen.

          Vandaag heb ik achterblijver Sherbet Queen ook in de 15 liter eindpot gezet.
          Op die manier kon ik een pot met alleen potgrond wegen.

          Een pot gevuld met alleen potgrond weegt 6.5 kilo. Uiteraard zit er in de potgrond uit de zak ook vocht. Desondanks vielen de gewichten van de overige 4 planten lager uit.

          North Thunderfuck 6.1 kilo
          Amnesia Haze 6.1 kilo
          Critical 5.5 kilo
          Green Crack Punch 5.8 kilo
          Sherbet Queen 6.5 kilo.

          Eigen conclusie is dan dat ze te droog stonden.
          Ik heb ze allemaal bewatert tot ze alle 5 op een gewicht van 7.4 kilo uitkwamen.

          Komende dagen afwachten hoe ze op dit extra vocht reageren.

          Foto had even geen zin weinig verandering en de lamp stond nog aan.

          Comment


            #12
            Nog altijd geen verbetering.
            4 grotere planten zijn lichtgroen met geel blad.
            De Sherbet Queen welke nu ook in de eindpot staat is misschien juist wel te donkergroen.
            Iemand aan de hand van de foto een idee wat er fout gaat?

            Ik heb geen water meer gegeven sinds mijn vorige bericht.

            1x HPS 600 watt.
            potgrond van de welkoop.
            Lamp aan: 24 graden.
            Lamp uit: 16 graden.

            20201027_173903.jpg

            Comment


            • Penny123
              Penny123 commented
              Editing a comment
              ik kreeg hier zelf als tip een grondvochtmeter halen bij de intratuin ofzo, heeft mij erg geholpen met hoe nat ze nu staan! Ik zou als ik jou was een aantal liter water met voeding aan ze geven, kijken hoe ze reageren

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Kan zijn dat je de ph te drastisch naar beneden hebt gedaan.
              Kan zijn dat je ph nog steeds niet goed is.
              En op potgrond duurt het een paar dagen voor je effect ziet.
              De bladeren hangen, dus waarschijnlijk water genoeg.
              En je had een paar dagen terug, al gele punten van overvoeding toch!?

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              @Rreppellsteeltjam water genoeg? Sinds z'n vorige bericht geeft RickTerboeg al niks meer en toen was de grond reeds gortdroog. Het is duidelijk dat deze planten sterven van de dorst en ook kunnen ze de voeding niet opnemen wat vermoedelijk komt doordat de pH skyhigh is. Spoelen met correcte waarden tot het er uitzeikt aan de onderkant is het enige dat soelaas zal bieden.

            #13
            Lastig om te beoordelen wat het nu is.
            De planten stonden bovenin de potten sowieso flink droog. Ik weet dat het veel is maar heb ze deze keer 2 liter per stuk gegeven en pas toen kwam het water langzaam uit de drainage gaten lopen.

            Verder een onwijs stomme blunder...kennelijk ben ik al vanaf de 1e dag de planten 15 uur licht en 9 uur donker aan het gegeven, omdat ik blijkbaar niet meer zo goed kan rekenen als vroeger.

            Klok direct op 18/6 gezet gisteravond.

            Zou bijna denken dat er toch nog giftige stoffen van het versmeulen van de ventilator in de tent aanwezig zijn waardoor deze ronde zo beroerd gaat.

            Wellicht hoeven ze nu een aantal dagen geen water, maar wat is nu handig qua PH waarde? Ik weet nu niet of de PH van de aarde te laag of te hoog is. Ik heb eens gelezen voedingswater en dan beetje aarde erbij in goed roeren en na tijdje de PH meten.

            Dit gaat in ieder geval geen topoogst worden, maar ik wil wel de ronde gaan afmaken desnoods met 20 gram per plant.

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Handje aarde in het water, adviseer ik bij auto's buiten, die hebben weinig voeding nodig, geen pH meten.

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Ph test voor aarde doe je met demiwater.

            #14
            Heb hier een stukje gekopieerd van QnQ , over ph meten van je grond:


            Als je zeker wil weten of het in de grond zit kun je een aarde-monster nemen en daar de EC en pH van meten.
            Neem 4-5 monsters, met een theelepeltje op verschillende plaatsen en verschillende dieptes in de pot.
            Voeg dezelfde hoeveelheid (of iets meer) demi-water bij, laat 24 uur staan, gooi het dan eventueel door een koffiefilter en meet de pH en EC van het water dat overblijft

            Comment


              #15
              Dank voor jullie feedback ik ga even in overweging nemen wat ik met de feedback ga doen.

              Ik ben eventueel van plan om morgenmiddag de slechtste plant. (Critical) uit de pot te halen en eventueel in een 25 liter te zetten. (Nu 15) Wellicht zie ik dan in 1 oogopslag wel hoe de wortels eruit zien en zit daar een probleem of is het juist uit te sluiten.

              Symptomen:
              - stagnering groei
              - vrijwel hele plant geel / lichtgroen
              - nieuwe scheuten lichtgroen
              - verkreukeld blad met bruine vlekken

              Comment

              Bezig...
              X