Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldskool.. maar toch niet helemaal... biologisch/organisch

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Oldskool.. maar toch niet helemaal... biologisch/organisch

Korting op 420shop
    Nou we hebben het een en ander aan ellende achter de rug waar ik jullie niet mee lastig zal vallen maar de belangrijkste les was in ieder geval.. houd je verslagen bij.. dat wordt meegenomen als bewijslast.

Dat gezegd hebbende.. Ik moet nu wel weer even een rondje starten want ik ben aardig wat kwijt.. Ik heb ook besloten het wat rustiger aan te doen aangezien ik voorlopig nog wel even thuis zit en dus meer vrije tijd dan gebruikelijk. Het idee... kwaliteit voor kwantiteit... Ja dat zou altijd het streven moeten zijn maar toch praten we hier vooral over gram per watt en droge opbrengst...

Wat gaan we doen... Ik ga de komende ronde 4 zaden ontkiemen (vanmorgen in de potten gestopt) waarvan 2 Chocolate Haze (RQS) 1x Sweet Afghani Delicious F1 Fast en 1x Tropicanna Poison F1 Fast.
    2x 50 liter stoffen zak (laag en breed voor de indica's) en 2x 50l superroot airpot (relatief smal en hoog) voor de sativa dames..

Mijn streven is om 3 weken te ontkiemen/voor te groeien onder 18 uur maar dat kunnen er 4 of 5 worden omdat ik nu nog geen idee heb of deze theorie gaat werken (ja het gaat werken maar de vraag is hoe).
    Ik heb 2 x 720W LM301H EVO lampen erboven maar die gaan niet op 100% draaien.. Ik heb de afgelopen weken mijn oude verslagen doorgenomen (MH TSL2000 300W) en het viel me op dat ik toen eigenlijk veel grotere toppen had. Ik ben gaan analyseren waarom dat was en eigenlijk zijn de lampen van nu gewoon te goed, zo is mijn gedachte.. De TSL was voor mijn ruimte destijds bijzonder geschikt want de lampen waren lang en smal.. Dat was mijn ruimte ook. Als ik kijk naar de PPFD output van die lampen is die veel lager dan van mijn huidige lampen (wat logisch is) maar ze hadden een bijzonder goed passend spectrum.

Wat ga ik dan nu anders doen.... Ik ga weer een ronde op potgrond kweken... 100 dagen voorbemest (hopelijk zo'n 20 dagen voor dit doel) van Plagron.. Turfvrij, biologisch organisch, vegan gecertificeerd
    Ik begin op slechts 120 PPFD zolang de zaden ontkiemen, ik heb de potten ingewaterd met 6 liter kraanwater per pot op 22˚C. CO2 generator staat aan maar puur om de temperatuur gelijkmatig te houden (CO2 doet niets tijdens ontkiemen), deze draait dus puur op waakvlam. Koude lucht wordt bovenin actief aangezogen van buiten en warme/vochtige lucht actief bovenin uitgeblazen. 2 6-inch slipfans zorgen voor de circulatie. Luchtvochtigheid mag schommelen tussen 65 en 75%, temperatuur probeer ik rond de 24 dag en 22 nacht te houden.

Mochten jullie de soorten opzoeken dan zie je dat er 4 weken verschil in bloeitijd zit.. dat betekend dus erg strak werken. Ik heb dan ook voor de indica's en sativa's een apart scrognet.
    Waarom zo twee verschillende strains.. simpel.. dan kan ik over een week of 12 in ieder geval vast wat roken en weet ik na de tijd of mijn theorie voor beide (indica en sativa) opgaat.

Plan van aanpak... tijdens ontkiemen 120 PPFD, zaailing fase max 200 PPFD en dan eigenlijk proberen om de temp onder de 29˚C te houden gedurende de hele ronde, CO2 zo laag mogelijk en licht eigenlijk niet boven de 700 PPFD. Doel, langzamere groei, maximaal scroggen, zo'n gelijkmatig mogelijk veld. Het hele schema (richtlijn, we blijven naar de planten kijken)....

Sommige CO2 waarden zijn hoger dan nodig maar een overschot aan CO2 schaadt de planten op geen enkele manier (tot 3500 PPM) maar levert in het geval van een aardgas CO2 generator wel net voldoende warmte. We houden dus rekening met:
    • kouval ’s nachts
    • CO₂‐heater (waakvlam + mainburn)
    • extreem efficiënte LM301H-lampen (weinig warmte bij lage dimstanden)
    • de grote thermische massa van 50L potten
    • winterlucht (lage RV buiten, snelle afkoeling)
    • mijn wens: premium kwaliteit, harde toppen, geen airy troep
    • winter = meer warmte nodig via licht in plaats van verwarming

Basisprincipe:

Overdag iets meer licht voor warmte

's nachts minimale daling (max 4°C verschil (streven))

CO₂ alleen in veg en stretch gebruiken; daarna niet meer dan noodzakelijk om warmte te managen

Dag = 17:00–11:00

Nacht = 11:00–17:00

Bloei = 20.00-08.00 licht aan

WEEK 1 — Ontkieming
    • PPFD: 150–200
    • DLI: 9–12
    • Lichtduur: 18/6
    • Temp dag: 23–24°C
    • Temp nacht: 21–22°C
    • LV dag: 65–75%
    • LV nacht: 70–80%
    • CO₂: 800–1000 ppm (waakvlam is ok)
    WEEK 2 — Zaailing / eerste groei
    • PPFD: 250
    • DLI: 16
    • Temp dag: 24–25°C
    • Temp nacht: 22–23°C
    • LV dag: 60–70%
    • LV nacht: 65–75%
    • CO₂: 1000 ppm (indien warmtevraag, anders 400)
    WEEK 3 — Early Veg
    • PPFD: 350
    • DLI: 22
    • Temp dag: 25°C
    • Temp nacht: 23°C
    • LV dag: 60%
    • LV nacht: 65%
    • CO₂: 1000–1200 ppm (verwarmend)
    WEEK 4 — Late Veg / SCROG vullen
    • PPFD: 550–600
    • DLI: 35–38
    • Temp dag: 26°C
    • Temp nacht: 24°C
    • LV dag: 55–60%
    • LV nacht: 60–65%
    • CO₂: 1200–1400 ppm (max)
    WEEK 5 — BLOEI WEEK 1 (STRETCH)
    • PPFD: 850–900
    • DLI: 36–39
    • Temp nacht: 24°C
    • LV dag: 52–58%
    • LV nacht: 58–60%
    • CO₂: 1200 ppm
    WEEK 6 — BLOEI WEEK 2 (einde stretch)
    • PPFD: 900–1000
    • DLI: 38–43
    • Temp nacht: 23–24°C
    • LV dag: 50–55%
    • LV nacht: 55–60%
    • CO₂: 1000 ppm
    WEEK 7 — BLOEI WEEK 3 — CO₂ UIT, UV AAN
    • PPFD: 800
    • DLI: 34
    • Temp dag: 25°C
    • Temp nacht: 22–23°C
    • LV dag: 48–55%
    • LV nacht: 55–60%
    • CO₂: 400 ppm
    • UV: 5–10% voor 2–3 uur midden lichtperiode
    WEEK 8 — BLOEI WEEK 4
    • PPFD: 750
    • DLI: 32
    • Temp dag: 24–25°C
    • Temp nacht: 21–22°C
    • LV dag: 48–55%
    • LV nacht: 55%
    • UV: 2–3 uur
    WEEK 9 — BLOEI WEEK 5
    • PPFD: 700–750
    • DLI: 30
    • Temp dag: 24°C
    • Temp nacht: 21°C
    • LV dag: 45–50%
    • LV nacht: 50–55%
    • UV: 2–3 uur
    WEEK 10 — BLOEI WEEK 6
    • PPFD: 650–700
    • DLI: 28
    • Temp dag: 23–24°C
    • Temp nacht: 20–21°C
    • LV dag: 45–50%
    • LV nacht: 50%
    • UV: 2 uur
    WEEK 11 — BLOEI WEEK 7 (F1 FAST → OOGST)
    • PPFD: 600–650
    • DLI: 26
    • Temp dag: 23°C
    • Temp nacht: 20°C
    • LV dag: 45%
    • UV: 1–2 uur
    WEEK 12 — BLOEI WEEK 8 (Haze only)
    • PPFD: 600
    • DLI: 26
    • Temp dag: 22–23°C
    • Temp nacht: 19–20°C
    • UV: 1–2 uur
    WEEK 13 — BLOEI WEEK 9
    • PPFD: 550–600
    • DLI: 23
    • Temp dag: 22°C
    • Temp nacht: 19–20°C
    • UV: 1 uur
    WEEK 14 — BLOEI WEEK 10 (terpenenpiek)
    • PPFD: 500
    • DLI: 21
    • Temp dag: 21–22°C
    • Temp nacht: 19°C
    • UV: UIT
    WEEK 15 — BLOEI WEEK 11 (Haze finish / flush)
    • PPFD: 450–500
    • DLI: 19–21
    • Temp dag: 21°C
    • Temp nacht: 18–19°C
    • UV: UIT
    Bij het schema heb ik rekening gehouden met het feit dat de kamer meestal zo'n 18˚C is. De CO2 generator levert iets warmte en verwarmt de tent met zo'n 2˚C als die op waakvlam draait en zo'n 8˚C als die vol gas aan staat. Idee is dan ook om de CO2 meer te laten dansen tussen de waarden, het idee erachter.. wat ze kunnen gebruiken pakken ze wel. Het is ook voor het eerst dat ik met actieve inlaat werk die temperatuur/lv gestuurd is. Maar het einddoel is dus flinke, knetterharde toppen. Mede om het relatief kleine oppervlak gok ik op een opbrengst van on​geveer 800 gram droog. (Ja, dat is veel minder dan de lampen aankunnen maar deze gaan ook max 68% van hun capaciteit draaien maar meestal ver daaronder. De lampen zullen dus vrijwel geen warmte produceren. Op dit moment hangen ze op 60cm afstand, het net op ruim 30 cm. Vermogen 17% bij 128 µmol/m2/s. Gene voelbare warmte. Hopelijk maandag de eerste kopjes zichtbaar. Temperatuur potgrond nu 20,8˚C.
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Het is bijna december joh, DE MAAND VOOR VERHAALTJES, lekker bij het haardvuur.

Maareh..... jij weet dus uit ervaring waarom ik hier nietsnadabijnanoppes aan fotos plaats over "mijn" wietplantjes.

En jij hebt geen uitkering toch?

Comment

• Silas
      Silas commented
      Editing a comment
      Mooie intro, succes met deze ronde. Reppel, graftak

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Ooooooo, daarom ben je hier zo weinig, je hebt een nieuw vriendinnetje.

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      ja klopt.. maar daarover later meer...

Dus de agenten hebben je verslagen zitten lezen hier op JD als bewijslast? Tja dan had ik het wel op prijs gesteld dat je iets meer uit de doeken deed.
    Volg mijn fototopic voortaan hier als JD is gestopt.

Tot dan klik HIER.

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Door de hoeveelheid in beslag genomen wiet dachten ze dat ik grootschalig kweekte.. Ik heb ze om die reden al mijn verslagen laten lezen. Omdat ik normaliter maar 4 of 5 planten heb staan en dat dus ook uit mijn verslagen bleek (incl. de foto's) uit mijn bankgegevens geen opvallende zaken kwamen en uit mijn whatsapp geschiedenis ook niet besloten ze het onderzoek te stoppen. Hun vermoeden bleek ongegrond. En ja, ik weet wel wie ze wel moeten hebben maar dat is niet mijn taak.

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Blij om te lezen man!

De eerste tekenen van leven zijn er.. kleine bultjes dus ik verwacht vanavond de eerste groene blaadjes te zien.. Blijft altijd spannend rechtstreeks in de soil maar als het lukt gaan ze daarna meestal wel als kool..
    Huidige waarden: Temp 23.9, LV 62.8 soil temp 23.5 verzadiging 21% PPFD 194. Aantal uren licht. 18.
    Binnenkweek
    Hydro
    Kokos

Comment

Een paar interessante observaties. De twee 6-inch clipfans draaien allebei op 40 procent. De controller staat volledig actief met alle sensoren ingeschakeld. Het totale verbruik komt uit op 19,3 watt. Zodra de lampen op 18 procent staan (ongeveer 200 PPFD), loopt het totale verbruik op tot 298 watt.
      Voor de bodemverwarming gebruik ik op dit moment nog een 700 watt infraroodpaneel, maar dat staat meestal uit. De CO₂-generator levert op de waakvlam voldoende warmte. Het IR-paneel functioneert dus vooral als back-up. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de zaden al boven zouden zijn, want de omstandigheden zijn vrijwel ideaal. De luchtvochtigheid is aan de lage kant, maar de toplaag van de soil staat met 22 procent mooi vochtig.

Zoals je misschien al is opgevallen, staan er deze ronde twee hazen en twee bijna pure indica’s. Waarom die keuze? Ik wil zien hoe de verschillen zich uiten in dezelfde omstandigheden. Gevoelsmatig zullen de indica’s beter presteren bij een lagere lichtinstelling, maar als je andere kweekverslagen leest, wordt dat lang niet altijd bevestigd. Het blijft dus interessant om dit naast elkaar te zetten en te volgen waar de variatie vandaan komt.

Ik ben benieuwd hoe het verbruik zich later in de ronde gaat ontwikkelen. Het lichtschema is aangepast zodat het in grote lijnen overeenkomt met eerdere kweekrondes op aarde onder een MH TSL2000. Dat systeem gebruikte maar 300 watt (twee lampen), maar draaide wel continu op 100 procent. Met de huidige lampen verwacht ik uiteindelijk rond de 55 procent uit te komen om een vergelijkbare intensiteit te bereiken. Deze ronde stuur ik per week bij; de MH draaide vanaf het begin op 100 procent, behalve tijdens de ontkiemfase.

Na lange tijd ga ik weer voorgroeien. Dat kost extra elektriciteit, maar ik wil zien wat het doet met de hoeveelheid blad. Mijn doel is om planten te kweken met zo min mogelijk blad. Daarom werk ik met weinig CO₂ tijdens de ontkiemfase (wordt toch nog niet benut), maar wel met voldoende warmte en vocht. Tijdens de vegetatieve fase en de vroege bloei gaat de CO₂ omhoog. Tijdens de midden- en eindbloei juist nauwelijks tot geen toevoeging. Dat betekent automatisch ook minder licht in die periode. Licht is belangrijk voor het gewicht, maar dat effect is niet eindeloos op te schalen.

Tijdens de vorige ronde met Chocolate Haze viel het verschil tussen de grote tent en de minigrowbox sterk op. De opbrengst in de minigrowbox was lager, maar de hardheid en smaak van de toppen waren uitzonderlijk goed. De grote tent gaf meer volume, maar door het vele blad was het knippen lastiger en de toppen iets minder compact. De smaak was goed, maar niet vergelijkbaar met de kleinere setup. Dat zette me aan het denken. De belangrijkste verschillen waren lichtintensiteit (100 watt versus 1500 watt), CO₂-niveau (400 versus 1500 ppm) en het medium (aarde versus kokos).

Deze ronde draait daarom vooral om kwaliteit. Een rustige, gecontroleerde kweek waarbij ik moet voorkomen dat ik ga forceren. De voorbereiding is dit keer bijzonder goed verlopen; zelfs de scrognetten hangen al klaar. Hoe lang ik ga voorgroeien? Tot de bladeren licht over de randen van de potten hangen. Dat betekent dat het scrognet nog niet volledig gevuld zal zijn, maar dat past bij het plan. Ik wil voldoende ruimte overhouden voor de toppen om optimaal te profiteren van licht en vooral van luchtstroming.

Als ik ongeveer veertig goede toppen kan produceren, ben ik tevreden. De verwachte opbrengst ligt rond de zeshonderd gram zeer compacte wiet. Dat is niet veel voor bijna 1500 watt licht, maar als deze aanpak de kwaliteit oplevert waar ik op mik, is het zeker de moeite waard om de ronde een tweede keer te herhalen.

Mijn verwachting bij ±900 PPFD, indica versus sativa

Indica’s reageren over het algemeen beter op lagere tot middelhoge lichtintensiteiten. Ze ontwikkelen sneller compacte toppen en lopen minder risico op lichtstress in dit bereik. Sativa-dominante planten, zoals de hazen, kunnen hogere intensiteiten vaak beter benutten, maar dat betekent niet dat een lagere instelling ze direct beperkt. Bij ongeveer 900 PPFD zullen de indica’s naar verwachting efficiënter groeien en eerder volledig verzadigd zijn, terwijl de sativa’s nog wat groeipotentieel overhouden maar mogelijk compacter en rustiger ontwikkelen dan onder hoge intensiteit. Het verschil zal vooral zichtbaar worden in bladvorm, internode-afstand en de snelheid waarmee ze de scrog vullen.
      Binnenkweek
      Hydro
      Kokos

Comment

Update – Zaailingen sinds 29 november
        De zaden gingen op 29 november de potten in en wat er nu in de tent staat, kun je met de beste wil van de wereld nog geen planten noemen. Het zijn eerder een paar piepkleine, net-uit-ei-kruipende wezentjes die nog moeten bekomen van hun eigen geboorte.

Serieus: één van hen loopt nog rond met het helmpje op, alsof ze niet doorheeft dat de bevalling al voorbij is.

Ziet eruit alsof ze met de broek nog op haar enkels staat en totaal geen idee heeft waar ze beland is.
        Ik laat ’m nog even, maar als dat schilletje blijft plakken, help ik haar vanavond een beetje uit dat ding voordat ze denkt dat het mode is.

Klimaat – Perfect voor pre-menselijke levensvormen
        24–25°C, RV 65%… precies zo’n warm klef hol waar pas-geboren sprietjes van houden.
        Ze hebben nauwelijks blad, maar dat maakt niet uit — ze zuigen de omstandigheden op alsof ze net leren ademen.

IR-paneel – Warmteregie bovenop hun kale schedeltjes
        Omdat de temperatuur de eerste nacht de afgrond in wilde donderen, hangt het IR-paneel recht boven ze, alsof ik een warmtelamp heb geplaatst voor een nestje kuikens dat ik clandestien in leven probeer te houden.
        Ze hebben nog geen echte bladeren, maar hun kleine embryo-lijfjes genieten zichtbaar van de warmte.
        Het ziet eruit als een illegale broedmachine voor miniatuurwezentjes.

Bodemtemperatuur & Conditie
        21–24°C.
        Perfect voor dit fase-niveau:
        “we zijn technisch gezien nog geen planten, geef ons tijd.”
        Ze staan er niet brutaal bij, niet volwassen, geen bladtafels, niks.
        Gewoon vier prille sprietjes die nog bezig zijn uit te vogelen hoe zwaartekracht werkt.

Licht – Tijd voor level 2
        Tot nu toe 150–180 PPFD, wat meer dan genoeg is voor dit stadium.
        Ze hebben amper bladoppervlak om iets mee te doen, maar ze verdragen het goed.
        Vanavond zet ik het licht naar 320 PPFD, met 60 minuten sunrise, zodat ze niet meteen knetterhard wakker worden.
        Met dit formaat plantje hoef je niet in één keer de schijnwerpers op ze te knallen — ze weten niet eens waar ze hun gezicht hebben.

Dubbele pot – Potentieel ongewenste tweeling
        In één pot zie ik iets wat verdacht veel lijkt op een tweede sprietje.
        Waarschijnlijk per ongeluk twee zaden ingegooid.
        Vanavond check ik het goed — en als het echt een ongeplande tweeling is, gaat er één uit.

We doen hier geen ménage-à-trois in één pot.

Status – Mini, pril, pas geboren, maar vol potentie IMG_2975.jpg
        Voorlopig:
        • klein
        • teer
        • helmpje nog op
        • nul echte bladeren
        • maar ze staan wel recht
        • en ze zijn gezond

Attached Files
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Helaas weet ik heel goed waarom.. maar die woont hier niet meer

• Alzheimer
          Alzheimer commented
          Editing a comment
          niet mn bedoeling om tegen zere benen aan te schoppen. was gewoon benieuwd. is natuurlijk een bijzonder geval wanneer je kweekverslag juist als verdediging gebruikt wordt. ik geloof dat ik het nu begrijp

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Ook niet zo opgevat hoor.. Was alleen een beetje een kutsituatie..

Kleine update tussendoor.. de dame met helmpje doet het prima, ze lijkt hem er op natuurlijk wijze af te willen gooien dus ik wacht nog een paar uur en als deze rond middernacht er nog op zit peuter ik hem eraf. De andere 3 zijn nu zo'n 4cm hoog dus ik denk dat de verhouding licht, temp en lv redelijk op orde is. Tweede steeltje (de mogelijke tweeling niet meer gezien maar eerlijk gezegd.. gisteren zocht ik naar kopjes en n zag ik 4 steeltjes dus zo heel secuur hoefde ik ook niet te kijken, grote kans dat ik hem over het hoofd heb gezien.. Hopelijk denk ik er straks even aan. Geen goede ervaring met meerdere planten in 1 pot helaas. Wat licht aangaat nog een kleine toevoeging.. De lampen delen een lichtsensor, dat is een nadeel, SF kan mij nog niet bevestigen of een tweede sensor gaat werken (werkt na de nieuwe update al wel voor de soil-sensors maar die ga ik niet extra aanschaffen). Dit hoop ik enigzins op te lossen door te gokken dat de sativa's harder groeien dan de indica's. Lichtsensor op de indica's en daardoor hebben de sativa's sowieso iets meer licht
        Binnenkweek
        Hydro
        Kokos

Comment

Helmpje toch maar met de hand verwijderd.. zat er nog half op.. De tweede steel bleek inderdaad gewoon echt wel een extra zaadje te zijn dus die heb ik verwijderd. Alles nu zo'n 5cm hoog, CO2 kachel weer aangezet op waakvlam en afzuiging ingeschakeld op 24W vermogen en daarmee is mijn stroomverbruik weer richting normaal (8kW per 24 uur is beetje te gek tijdens ontkiemen). Bodem bevat nog ruim voldoende water (heerlijk wat dat aangaat, aarde vs soil) en doordat ik gisteren een dame verwijderd heb weet ik ook dat wortelen heel goed gaat, totale lengte bijna 10cm. Eerste gekartelde blaadjes zijn ook zichtbaar dus vanaf komende week zal het wel hard gaan. Erg benieuwd of ik 3 weken voorgroeien ga redden. Zou wel ideaal zijn want dan kan ik daarna meteen mijn theorie bevestigen of ontkrachten dat de overgang van groei naar bloei bij eerst 18/6 en dan 12/12 sneller gaat dan bij direct 12/12.
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Met welke gedachtengang?.. kan er geen voordeel bij bedenken.

• Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Sommigen beweren dat de planten dan sneller pruikjes hebben.

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Ik ga meestal niet zo maar mee in beweringen.. Als ik een goed onderbouwd verhaal daarover had gelezen zou ik het vast al wel eens geprobeerd hebben maar ik kan eigenlijk alleen maar nadelen bedenken. Temp keldert, dus verwarming springt aan, daardoor drogere lucht dus bevochtiger springt aan, lampen ontvangen 12 of 18 uur minder licht en in de natuur komt het op de meeste delen van de aardbol niet voor dat het 24 uur donker is.. Daar waar het wel voorkomt groeit vrijwel zeker geen wiet.

Goedemorgen,, dames staan er goed bij maar ik heb nog wat temperatuur issues.. daar waar ik de tent eerst niet warm genoeg krijg, wordt het nu toch al wat aan de warme kant.. Even blijven spelen met de instellingen.. Het is een van de redenen dat ik normaal direct op 12/12 start, makkelijker te managen. Maar goed dit wast gisteravond rond 22.00 u en als ik zometeen net voor het licht uit gaat nog iets geks zie zal ik dat nog even toevoegen maar ik ben voorlopig tevreden met een 100% kieming en alles staat er fris en fruitig bij.

IMG_3006.jpg
          Attached Files
          Binnenkweek
          Hydro
          Kokos

Comment

Bezig...
          X