Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DNA Chocolope onder 400W led

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    Re: DNA Chocolope onder 400W led

    Had nog even de USB microscoop gepakt. Niet echt denderende beeldkwaliteit (combinatie zonlicht met led licht geeft paarse gloed), maar de dingen waar ik mogelijk eitjes of beestjes in meende te zien zijn blijkbaar meer vergroeiingen in het blad:
    150715-195422.jpg
    Weet niet of een calciumtekort ook schade aan de onderkant van het blad kan veroorzaken? Heb wel vaker calciumtekorten gehad, maar heb eigenlijk nooit aan de onderkant van het blad gekeken

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #62
      Re: DNA Chocolope onder 400W led

      Apart, zoveel kleine vlekjes tegelijk ? (levert wel weer mooie plaatjes op )
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #63
        Re: DNA Chocolope onder 400W led

        Dat ene blaadje is wel heel extreem inderdaad. De andere getroffen bladeren hebben veel minder roest plekjes.

        Foto's van een bloeiende plant hebben dan toch mijn voorkeur

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #64
          Re: DNA Chocolope onder 400W led

          Het zal wel aan mij liggen maar ze hebben het over Leds van 200l/w maar als je gaat rekenen is het eigenlijk maar 100l/w waar is dan die andere 100/w ?? Warmte of zo??

          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

          10w x 200l = 2000 lm!! Zij hebben het over 300-1000 lm !!
          Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

          Comment


            #65
            Re: DNA Chocolope onder 400W led

            De rest is dan inderdaad warmte. De Gavita 1000W DE is de meest efficiente HPS en die haalt een efficiency van 41,5%.

            De truc met die leds is dat ze efficienter zijn hoe minder stroom je ze geeft. Je zou de complete specs er even bij moeten pakken, want dit staatje zegt inderdaad niet zoveel.

            Je mist hierin drie zaken:
            1) Je stuurt de leds aan op een vast amperage en dan hoe lager het vermogen hoe efficienter de led
            2) Er zijn verschillende "bins" met efficiency waardes
            3) De temperatuur speelt ook een rol in de efficiency


            Ad 1)
            Op het maximale vermogen van 1,0A verbruikt de led 9.8W. De CXB1304 led van een gemiddelde efficiency geeft dan 990 lumen. Dus inderdaad 100lm/W.

            Als je diezelfde led belast met 0,2A dan verbruikt die led 1,7W. De led levert dan 265 lumen. Dat is dus 156lm/W.

            Die maximale lm/W waardes haal je dus alleen als je ze weinig stroom geeft. Alleen heb je dan in dit voorbeeld dus wel 3 a 4 keer zoveel leds nodig om aan dezelfde hoeveelheid licht te komen. Het armatuur is dan wel zuiniger.

            Het voltage verandert overigens ook wel mee met het amperage. De 9V variant krijgt dan tussen 8,5V en 9,8V bij resp 0,2A en 1,0A.

            Ad 2)

            De leds worden gesorteerd op efficiency waardes. Ze worden binnen bepaalde ranges in "bins" gestopt en gemarkeerd. Bovenstaand voorbeeld gaat bijvoorbeeld uit van de C2 bin. Die geeft 440 lumen op 0,4A. De meest efficiente bin is de D4 die 550 lumen geeft bij hetzelfde wattage. Dat scheelt dus ook nog eens 25%.

            Ze hebben ook nog een A2 bin en die geeft maar 330 lumen op 0,4A.

            Niet al die bins zijn makkelijk te kopen overigens. Digikey heeft bijvoorbeeld alleen de A4 (355lm), B2 (380lm) en C2 (440lm) bins op voorraad. De andere bins moet je dan 100 stuks van bestellen en weken wachten tot de fabriek ze levert.

            Ad 3)

            De C2 bin led geeft dus 440 lumen op 0,4A, maar dat is bij een temperatuur van 85C. Als je de led flink koelt naar 25C dan geeft diezelfde led 486 lumen bij zelfde belasting. Dat scheelt dus ook weer 10%

            Dus samenvattend:
            - een CXB1304 D4 bin led op 0,2A geeft bij een temperatuur van 25C 330 lumen (op 1,7W is dat 195lm/W)
            - een gemiddelde CXB1304 op 1,0A geeft 990 lumen (op 9,8W is dat 100lm/W)

            Zo kom je dan wel aan die 300-1000 lumen range en een maximale efficiency van 200lm/W.

            Wat ze bij RollItUp doen is de leds nog minder belasten dan het minimum wat Cree adviseert. Dan gaat de efficiency nog verder omhoog. Persoonlijk zie ik het nut niet. Je verdient die extra kosten van de aanschaf van extra leds nooit terug door de vermindering in stroomverbruik.

            Voor mij dus geen kolder met milliampere belastingen. Ik prop er gewoon 1,4A in en leef dan wel met een gemiddelde efficiency die trouwens nog steeds ietsje hoger is dan van de meest efficiente HPS.
            Last edited by Wietefras; 16 July 2015, 18:05.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #66
              Re: DNA Chocolope onder 400W led

              Tijd voor een update. De dames staan inmiddels 5,5 weken op 12/12 en er is 3,5 week echte bloei. Heb helaas wel het idee dat de ontwikkeling enorm achterblijft.


              Overzicht van het hele veldje:
              20150720_CHOC_Overzicht_DSC7004.jpg

              De topjes krijgen her en der al wat oranje haartjes:
              20150720_CHOC_Top_DSC7011.jpg

              20150720_CHOC_Top_DSC7012.jpg

              20150720_CHOC_Top_DSC7013.jpg


              Heb nog twee van de Chocolope stekken over gehouden. Plus laatst een Buckeye Purple stekje erbij gekregen.
              20150720_CHOC+BP_Stekken_DSC7018.jpg

              Paar dagen terug was het voedingswater vervangen met bloeivoeding op een EC van 1,7. Inmiddels is de EC in de bak alweer opgelopen naar de 2,4. Vermoed dat die Pond Saver daarvoor verantwoordelijk is. Het reservoir zit wel nog gewoon op 1,7.


              Probleempje met de leds en de geringe warmteafstraling op tophoogte is dat ik de afzuiger vrij ver moet dimmen (naar 30%) om de temperatuur nog een beetje op peil te houden. Alleen schiet dan de luchtvochtigheid wel enorm omhoog:
              20150719_ClimateChart.png

              De gele lijn van de temperatuur op tophoogte zit zo rond de 27 graden en de LV zit dan zo tussen de 60 en 70%.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #67
                Re: DNA Chocolope onder 400W led

                Waar staat die VPD voor?
                Handen in de lucht en groeten aan je tante...

                Comment


                  #68
                  Re: DNA Chocolope onder 400W led

                  Dat staat voor "vapour pressure deficit" :
                  https://en.wikipedia.org/wiki/Vapour_Pressure_Deficit

                  Dat geeft aan hoe makkelijk de plant kan verdampen.

                  Het is een berekening op basis van temperatuur en luchtvochtigheid in de ruimte samen met de bladtemperatuur van de plant.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #69
                    Re: DNA Chocolope onder 400W led

                    Damn wietefras
                    Zou dit aan de leds liggen,de groei achterstand
                    Het valt idd wel op,als ik het eens nader bekijk,mss krijgen ze nog een groeispurt,wss is de evolutie vd groei bij leds,heel anders dan bij hps denk ik ik weet nl nog niet veel af van leds,interessant om te volgen

                    Comment


                      #70
                      Re: DNA Chocolope onder 400W led

                      Ik klaag wel vaker dat ik vind dat ze te langzaam gaan en dan pakken ze het later ineens toch op

                      Dit is de eerste keer dat ik scrog. Ik had wel al aangenomen dat het daarbij ook wel gewoon is dat je wat kleinere toppen krijgt, maar toch.

                      Al heb ik ook het idee dat dat opbinden niet goed gegaan is. Moet nog een keer wat scrog verslagen gaan doorneuzen. Denk dat ik te lang heb voorgegroeid en te lang heb opgebonden (nadat de bloei er al in zat). Het netje zit denk ik te vol en sommige toppen zitten nu in het net gevlochten waar ze geen licht meer vangen. Een paar grote hoofdtoppen zitten bijvoorbeeld door het net gevlochten terwijl de kleine topjes er dan bovenuit gegroeid zijn. Heb her en der weer wat toppen uit het net gehaald en los gedaan. Daar knapten ze wel weer wat van op.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #71
                        Re: DNA Chocolope onder 400W led

                        Probleempje met de leds en de geringe warmteafstraling op tophoogte is ook minder verdampen en daardoor een verminderde Ca opname. Ca wordt namelijk passief door de plantenwortels via de transpiratiestroom opgenomen. Een hoge lv en weinig ir instraling geeft weinig verdamping en heeft een verminderde kalkopname tot gevolg.

                        Ben eens benieuwd wanneer de eerste ledstrains gaan komen. Planten selecteren op goed presteren bij een verlaagde kalkopname, gehehe.

                        Comment


                          #72
                          Re: DNA Chocolope onder 400W led

                          Ja, dat zou ook nog kunnen meespelen.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #73
                            Re: DNA Chocolope onder 400W led

                            Je zou kunnen overwegen om er een paar IR leds bij te plaatsen om dat probleem op te lossen.
                            Verslag: 2e n00b binnen kweek, cookie kush
                            Verslag:
                            1e n00b binnen kweek...
                            Verslag: Ex- balkon, nu guerilla kweek vermoord door slakken

                            Comment


                              #74
                              Re: DNA Chocolope onder 400W led

                              Watvoor dingetje gebruik je voor die geile klimaat grafieken?

                              Zag ze volgens mij ook al een keer bij QnQ voorbij komen.


                              Verder zeer interessant topic. Hoop dat ze nog weer bijtrekken.




                              Ben ook bang dat ik soortgelijk probleem als jou ga krijgen.

                              Denk te laat op 12/12... Sativa... blijven maar groeien....



                              Tot hoelang, na het op 12/12 zetten, ben jij blijven binden?

                              Kan zo niet in je topic vinden, wanneer je laatste keer gebonden hebt.

                              Comment


                                #75
                                Re: DNA Chocolope onder 400W led

                                Watvoor dingetje gebruik je voor die geile klimaat grafieken?

                                Supa Geil (met duits accent uitsprekend)
                                Verslag: 2e n00b binnen kweek, cookie kush
                                Verslag:
                                1e n00b binnen kweek...
                                Verslag: Ex- balkon, nu guerilla kweek vermoord door slakken

                                Comment

                                Bezig...
                                X