Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

    Ja.... Met de aarde kan ik onbedoeld schimmels of parasieten hebben binnengehaald is denk ik wat jullie bedoelen....
    Ik kan niet zomaar die zaadjes er nu uit gaan halen en ergens anders inzetten....dan heb ik de boel sowieso kapot....tenminste, dat denk ik.
    De ene keus is dan om preventief alles te ruimen en dat wil ik liever niet, de andere is om de rit gewoon uit te zitten en dus hopen op wat geluk te hebben.
    Heb ik geen geluk dan zal ik alsnog de boel moeten ruimen.....

    Comment


      #17
      Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

      De kans dat je beestjes heb binnengehaald die in je tent geen natuurlijke vijanden hebben is groot. Dus misschien moet je starten met iets preventiefs wat geschikt is voor kiemplantjes zodra je plantjes daar groot genoeg voor zijn.
      Berucht zijn spint en de varenrouwmug.
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #18
        Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

        thanks! ik ga daar over lezen en werk van maken..... hopelijk valt het mee maar inderdaad beter als er nog kans is op een tegen offensief!

        Comment


          #19
          Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

          Laten we maar hopen dat het meevalt!
          Stemma doet het forum, stout 2017

          Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

          Comment


            #20
            Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

            Ik zou mijn potten afdekken met (gespoeld) rivierzand of scherp grind.

            Comment


              #21
              Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

              Hoi Tjirp, Bedankt voor de tip, had er al wat over gelezen dat afdekken ervoor zorgt dat je meer van de aanwezige aarde gebruikt maar waarom specifiek grind of rivierzand?

              Comment


                #22
                Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                Bepaalde larven scheuren zich kapot als ze door scherp substraat bewegen. Je moet natuurlijk iets hebben die niet te veel of geen ongewenste stoffen heeft.
                Dus beter rivierzand ipv een of ander zandmengeling met zeezand erbij. Rijnzand is ook rivierzand maar dan fijner.

                Comment


                  #23
                  Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                  Welke larven ?
                  Larven waar wij last van hebben ?
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #24
                    Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                    Eventuele larven van de Varenrouwmug die TS wellicht naar binnen heeft gehaald door aarde uit de tuin te halen.

                    De potten aanvullen met zand werkt 2 kanten uit ; de varenrouwmug kan zijn eitjes niet meer in de aarde leggen en eventueel aanwezige larven kunnen niet meer uit de aarde kruipen en zullen dus uitsterven.
                    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                    Comment


                      #25
                      Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                      Hoe gaat het nu jojo?
                      Ad usum proprium!

                      Comment


                        #26
                        Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                        Hallo,

                        Nogmaals bedankt voor de tips (en jullie geduld met onwetende en onbezonnen figuren ).

                        De tent heeft tijdens het proefdraaien in het begin temperaturen van 36/37 graden behaald bij max. 7 uren licht.
                        Na het open zetten van de luchtinlaten en extra inblazen van lucht is dat vannacht (met dus 18 uren licht!) gedaald naar 32 max.

                        Tentje heeft sinds gisteravond voor het eerst in 18 uur licht gestaan, zaadjes zijn nog niet boven gekomen...... geduld hebben......
                        Dat gaf wel de gelegenheid om e.e.a. nog te kunnen veranderen.

                        Vandaag is de nieuwe ventilator binnen gekomen, da's wel even wat anders dan dat prutsdingetje dat ik had zeg!
                        En een geklooi om dat ding op te hangen!!!

                        Deze kon niet in de lengte want dan zou ik een strakke 180 graden bocht moeten maken om bij de uitgang van de tent te komen dus de motor moest ergens ander
                        .....de flens op het filter pastte vervolgens weer niet op de slang en zonder flens was dat al helemaal niet mogelijk..... dus daar is een stukje gaffaniseer techniek bij gebruikt....
                        Uiteindelijk de motor maar boven op de tent geplaatst....

                        Nu komt er veel en veel meer lucht uit de uitlaat!! Met een rook-test zie je nu ook keurig de wolk in het filter verdwijnen als je dat de tent in blaast.
                        Ik heb er een extra stuk slang aan gemaakt zodat hij niet zo tegen de balk boven de tent aan loopt te blazen dat maakt echt een pokke-herrie
                        (maar ja ik ben ook niet de grootste, 1.78m zeg maar en zie dan maar eens zo'n stuk slang achterop, bovenop zo'n tentje aan een onwillige motor te bevestigen.....grrr)

                        In ieder geval: goede hoop dat we nu wel voldoende afzuigen om de temperatuur onder controle te houden!!

                        De variac maakt de fan regelbaar wat wel fijn is, mocht er opeens iemand aan de deur staan ofzo.....

                        De 'oude' fan is nu aangesloten op de luchtinlaat en is via de schakelkast aan de fancontroller bevestigd; gaat dus alleen aan (op 100%) als de temp boven 30 graden komt en als de lamp aan staat.

                        Verder heb ik zojuist een luchtbevochtiger besteld want in de nacht is de minimum LV 32% geweest..... (max. overdag 50%) dus daar is ook nog werk aan de winkel.

                        Vanavond na 18:00 de vuurdoop voor de nieuwe fan!! Fingers crossed!!


                        groeten,

                        JojojaIMG_20161109_142505[1].jpg

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        Zojuist grind gehaald volgens het advies van Tjirp.

                        Dat was ook nog een heel avontuur; kom ik daar bij dat tuincentrum 'Heeft u ook rivierzand??' --> 'WAT voor zand??'.......
                        Ze hadden er in ieder geval nog nooit van gehoord dus uitgelegd dat ik mijn tomatenstekjes in aarde uit de tuin heb gezet.....

                        Toen ging er een lichtje branden, ze hadden wel 'basalt'-zand.
                        Maar dat bleek op te zijn.....

                        Uiteindelijk heb ik fijn scherp grind meegekregen.

                        Dit zal ik als bovenlaag in de potten doen, zodra de plantjes zich laten zien.

                        Zodra de plantjes zover zijn dat ze in grote potten kunnen zal ik daar in elke pot een teentje knoflook bij planten, dat schijnt ook erg effectief te zijn tegen ongedierte.

                        Maar goed, nu eerst afwachten hoe de temperatuur zich houdt vannacht en wanneer de plantjes boven de grond komen!!

                        Groeten,

                        JojojaIMG_20161109_153602[1].jpg
                        Last edited by jojoja; 9 November 2016, 14:12. Reden: foto geplaatst en tekst dubbel

                        Comment


                          #27
                          Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                          @jojoja, De motor van die buisventilator koelt zichzelf met lucht. Daarom moet deze een minimum snelheid aanhouden om zichzelf te koelen.
                          Bij de mijne is dat 1/3, dus minimum 80 Volt op de variac. (Ik vind hem het stilst op 100 Volt)
                          Best laat je die ook continu afzuigen ; dat is veiliger voor je planten en je koolstoffilter. Zo zal je ook condenswater in die slang over je tent vermijden.

                          In betrekking tot ongewenste of overvloedige bodembeesten ; Inderdaad. Volgens mij zal scherp substraat in ieder geval alles wat wassig, slijmerig of te zacht is hinderen of uitschakelen.
                          Is die toplaag ook nog eens fijn en dik genoeg zal die ook de geur/smaak van de grond wat camoufleren voor eventuele reeds aanwezige airborne hufters. Dit heb ik zowel zelf ondervonden en gelezen.
                          Zand is in iedergeval safe en recycleerbaar, perliet is ook scherp maar ..

                          Comment


                            #28
                            Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                            @tjirp: Ja, de ventilator blijft continu aan, ik ben zeker overtuigd van het nut en belang van goede afzuiging.

                            Vannacht was de vuurdoop met de nieuwe afzuiging, voor de zekerheid heb ik deze de hele nacht op 100% laten draaien.
                            Vanochtend tijdens het nakijken was de temperatuur 26,5, ergens in de nacht is deze maximaal 27,6 geweest (minimum 23,9!!)
                            Kortom met de nieuwe fan lijkt het afzuigcapaciteit probleem opgelost!

                            Vandaag en morgen ga ik testen of de afzuiging ook op 50% voldoende is.
                            (dan is het beneden compleet onhoorbaar en zeer draaglijk voor mij aangezien ik op ca. 2m van de tent ook moet leven )
                            Dat zal ook schelen voor de LV die nu echt te laag blijft, schommelt tussen 30 en 40%.....Vanmiddag komt de bevochtiger binnen dus dat zal ook helpen!

                            Tot mijn grote blijdschap zag ik vanochtend in 2 van de 4 potjes een piepklein stengeltje uit de grond steken. De blaadjes nog niet ontvouwen maar......... It has begun!

                            groeten,

                            Jojoja

                            Comment


                              #29
                              Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                              Mooi dat het nu de goede kant op gaat qua temperatuur. En die grond uit de tuin... ach, een zak van het tuincentrum kan ook vol zitten met varenrouwmug. In ieder geval succes met de dames!!

                              Comment


                                #30
                                Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

                                Mis de foto's
                                Succes!
                                2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
                                2016 - Greyvol's buitenkweek
                                2017 - Santa Maria van Space Cees

                                Comment

                                Bezig...
                                X