Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

Korting op 420shop
    Aangezien ik meer wiet nodig heb dan ik kan/wil halen van de koffieshop heb ik besloten om dan eindelijk zelf maar eens wat te gaan groeien.
    Niet gehinderd door enige kennis in ieder geval.....een 'noob'-kweekje dus...
    Het leek me wel leuk om voor jullie vermaak er een verslagje van bij te houden

Ik heb maar een 1 kamer-appartementje dus de keuze is snel gemaakt; de kweektent komt in de woonkamer.
    Het ruikt hier geregeld behoorlijk naar wiet en daar heb ik met de verhuurder nog nooit een probleem mee gehad, wat dat betreft verwacht ik dus geen ellende....
    maar het blijft spannend.

Via internet gezocht naar de spullen die ik nodig had en daarbij kwam ik natuurlijk terecht bij de 'complete sets'

Tent: mammoth pro 60x60x160cm
    lamp: GIB 250W HPS + VSA
    relais/tijdklok: Davin
    afzuiging+filter: garden highpro 185m3 buisventilator + canlite 150m3 filter
    hygro/temp meter
    fancontroller+thermostaat

Al gauw kwam ik erachter dat die buisventilator echt k%t is, een boel herrie en dimmen gaat niet vanwege dat hij dan gaat brommen.
    Om nu alsnog weer 150-200 uit te geven aan zo'n G-tools met ingebouwde dimmer is ook zo wat, dus heb ik er een variac op gezet, helaas geen automatisch harder/zachter meer maar wel volledige controle over het geluid! en da's ook wat waard....

Het tentje heeft nu 2 dagen proef staan draaien, eerste dag veel te heet (heb overigens de temperatuur meter boven in hangen zodat de lamp er niet op schijnt) tot aan 36-37 graden....inlaat is dus wel degelijk nodig in ieder geval als de lamp aanstaat.
    Zo kwam ik er dus ook achter dat je flexibele buis moet gebruiken om het licht tegen te houden!! Ik weet zeker dat het nu binnenin de tent écht donker is want ik heb mezelf er al 5 minuten in opgesloten en geen licht te zien!!

De temperatuur wisselt nu tussen 22 en 32 graden dus ik ben er bijna....ik zou daarom de passieve luchtinlaat van de tent ook nog willen gebruiken zodat ik die open kan zetten tijdens de lichtperiode maar daarvoor moet ik nog een oplossing vinden heb al wat gelezen over 'hoedenplankstof'....

Vochtigheid is nog wat aan de lage kant, tussen 32 en 40%, maar als de zaadjes ontkiemd zijn zet ik ze toch eerst in een pot met vershoudfolie erover (broeikasje)

Ja! de zaadjes liggen al te ontkiemen.....maar ik heb geen idee wat het is !! (ook zo handig als je nog nooit gekweekt hebt, goed begin is het halve werk...)
    Paar weken geleden een aantal zaadjes gekregen waarvan 3 'grapefruit' zijn en de anderen kunnen of Power plant, GG2(?) of grapefruit zijn.....

Ik heb de zaadjes in een glas water gedaan, gisteravond zag ik de worteltjes uit een aantal komen (wit puntje) en die heb ik tussen vochtig toiletpapier gedaan.
    zojuist gekeken en de worteltjes lijken ietsje groter maar nog niet overtuigend. Geen idee hoe snel dat hoort te gaan dus ik laat ze nog maar mooi liggen.

Zodra de worteltjes 1 á 2cm zijn gaan ze in kleine potjes met biobizz potgrond, folie erover en onder 18 uur per dag licht. (250watt eerst op 80 cm erboven en elke dag 10cm lager tot ca. 25 cm. boven de plantjes. Na ca. 2-3 weken gaan de plantjes dan in de grote potten. (maar goed, zover is het nog lang niet!)

Onder de potten heb ik schotels staan, zodra de planten degelijke wortels hebben is mijn plan om via die schotels water te geven (zodat de plant dit zelf op moet zuigen, net als in de natuur) is dat een goede methode of beter niet doen??

In ieder geval via dit topic zal ik jullie op de hoogte houden hoe het hier met de plantjes gaat.....

In ieder geval alvast een foto van het (nu nog) lege tentje....
    IMG_20161107_120338[1].jpg

gr. Jojoja

Re: 1x 'noob' - kweekje, als dat maar goedkomt!

Ik weet zeker dat het nu binnenin de tent écht donker is want ik heb mezelf er al 5 minuten in opgesloten en geen licht te zien!!
    Ik zie je al zitten, stoeltje er bij...

Ik hoop dat je afzuiging sterk genoeg is om alle warmte af te voeren, maar zal wel krap worden denk ik.
    Via schotel water geven wordt afgeraden door de ervaren growers. Er zijn wel andere methodes waarbij je een geperforeerde buis/slang in je pot stopt zodat het water in het onderste deel van je grondje belandt.
    Als je je zaadjes in flink bemeste grond stopt loop je het risico dat ze dat niet leuk gaan vinden. Beter is om een armer medium te gebruiken zoals zaai en stekgrond totdat ze wat groter zijn.
    Al met al, succes met je kweekje!

Comment

Schuif hier ook aan. Succes met je eerste ronde!
      Ad usum proprium!

Comment

Ik volg jou ook jojoja. Succes😀

Comment

Hartstikke mooi! nog niets gedaan en nu al 3 volgers

Ik heb de thermostaat nu eens onderin de tent gelegd, met de gedachte dat alle warmte opstijgt is bovenin helemaal niet zo'n goede plek.......

@Meglow: je kon wel eens gelijk hebben..... De tent staat nog steeds proef te draaien en met de lamp aan werd het al gauw weer 31,7 graden (dus na een dikke 6 uur nog wel wat warmer!). 1e proef was om 1 van de passieve luchtinlaten gewoon open te zetten, geeft natuurlijk wel een bak licht maar voor de test geen probleem..... Dit hielp even; de temperatuur zakte naar 28,9 graden.

Om vervolgens anderhalf uur later gewoon rustig weer op 31,7 te staan!

Die passieve inlaat heeft dus te weinig nut om helemaal een labyrinth voor te gaan construeren.

Logische stap was om vervolgens eens te proberen koele lucht toe te voeren, dit heb ik gedaan door 1 van de flexibele buizen die in de luchtgaten zitten aan een kolom-ventilator (zo'n staand geval) te plakken met tape...... En ja hoor!!
          Na ong. 30 minuten zit de temperatuur al op 28,4 graden en die lijkt nog steeds te zakken..... (Yes! zelfs tijdens het schrijven van dit stukje al naar 27,6!)

Alleen.....

Nu staat m'n tent bol.....

Het plan is nu als volgt: Tóch maar investeren in een zwaardere ventilator, dat kan gerust 4-500m3 zijn --> deze sluit ik aan op de variac zodat ik 'm toch kan dimmen (heb geen geld voor een ventilator van 200 euro....)

De huidige afvoerventilator verplaats ik naar de luchtslang en word een temperatuurgeregelde inlaat!!! (kan ik toch die overgebleven thermostaat gebruiken, jeu!!)

Is dit m'n oplossing of toch anders?

groeten,

Jojoja (hahaha, -edit- niet je eigen naam hier noteren )

Hier de test-setup:

IMG_20161107_204419[1].jpg

Comment

Leuk, een beginners kweekverslag.
            Ik pak een stoel en kom erbij zitten.
            (maar wel buiten je tent )

Comment

Ik heb ook ooit zo lopen klooien met een actieve inlaat, geen feest en nog meer herrie... ik denk dat je met een grotere capaciteit afzuiger sowieso een heel eind gaat komen, goed plan...

Comment

Zo, vandaag een nieuwe fan besteld om het temperatuur probleem op te lossen.

Het is een een S-vent van 355m3.
                Deze heeft een 79W motor waar zelfs de G-tools van een andere site die schijnbaar 800m3 zou moeten kunnen 'slechts' 65W heeft.
                Zwaardere motor zou nog eens minder geluid moeten maken ook....nou ja, we gaan het zien/horen......

De afzuiging zit op een variac dus ik kan spelen met de snelheid en zo het optimum vinden tussen lawaai en temperatuur in m'n tentje.

Dit is de laatste officïele dag dat ik kan klooien.....zojuist heb ik de zaadjes in hun kleine potjes gezet.
                Niet in de Biobizz aarde maar aarde die ik uit de tuin heb gehaald (waar allemaal brandnetels groeiden) zodat ze niet teveel voedingsstoffen meteen krijgen.

De lamp gaat straks om 18:00 aan en zal dan voor het eerst 18 uur achtereenvolgens branden.

Ondertussen ook meteen wat aan 'guerilla-growing' gedaan want de zaadjes die ik over had heb ik naast de schuur geplant.
                (tja, weinig kans dat het wat gaat doen nu het winter word maar vond dit beter dan ze in de vuilnisbak smijten!)

Hier een fotootje.....en nu maar afwachten of er wat boven de grond komt!!

IMG_20161108_133059[1].jpgIMG_20161108_150804[1].jpg

Comment

zonde die zaadjes... die kun je gewoon bewaren hoor...

beetje wijsheid achteraf, heb niet goed opgelet bij het geven van mijn reactie dat je een 150m3 filter hebt hangen... de luchtweerstand van het filter zal als ik me niet vergis kwadratisch toenemen met de luchtsnelheid, je filter zal nu dus de bottleneck vormen voor hoeveel m3 lucht je per uur kunt afzuigen. Bij het opvoeren van de afzuiger zul je merken dat dit tot steeds minder extra luchtverplaatsing zal leiden. Misschien ga je het redden, maar hou er rekening mee dat je wellicht je filter capaciteit ook nog moet opvoeren en eventueel een maat groter moet gaan zitten met je flexibele slang.... fingers crossed

Comment

De zaadjes hadden ook in het water gelegen maar waren nog niet uitgekomen anders had ik ze wel weg moeten gooien.....

Apart dat deze combinatie wel aangeraden wordt bij een dergelijk tentje van deze afmetingen (60x60x160).....
                    Dan zou toch bijna elke beginner met te hoge temperatuur moeten zitten??
                    Wel heftig ook dat zo'n klein tentje misschien al grotere slangen enzo nodig zal moeten hebben......

Ik gok eerst maar op de ventilator, zal het er toch mee moeten doen want zomaar weer een paar honderd euro extra uitgeven word ook lastig.....

Comment

Ik moet zeggen dat ik wel meer draadjes tegenkom waar men dit euvel heeft. Erg vervelend als je wilt beginnen, waarom ze het zo verkopen weet ik niet. Een aardige regel is bij HPS om het aantal m3/uur minimaal gelijk aan het aantal watts te nemen.
                      Mogelijk is het een kwestie van de prijs van een tentset zo laag mogelijk zien te krijgen om concurrerend te kunnen zijn ?

Comment

Niet in de Biobizz aarde maar aarde die ik uit de tuin heb gehaald

Tja, als je zelf weinig opzoekt blijf je fout op fout maken.
                        Ik zou je als tip willen geven eerst alles op te zoeken wat je wil gaan doen, en ondertussen wat kweekverslagen lezen.
                        Ook dit was niet zo'n slimme stap.
                        Howto: meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~BuitenQweeksels ~

Comment

Met de aarde van buiten kan je jezelf een flinke plaag bezorgen!

Succes en als je kamer nog niet vol is zet ik ook mijn stoeltje neer ☺
                          Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
                          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Er word de laatste weken hier behoorlijk wat gelezen maar A. 't is een heleboel informatie B. er is veel conflicterende/verschillende informatie.
                            Ik dacht er juist goed aan gedaan te hebben aarde van buiten te halen aangezien ik gelezen heb dat grond waarop veel brandnetels groeien 'ideale' grond is voor wietplantjes....

Nu ja, maar hopen op wat geluk..... ondertussen ben ik te vinden in de sectie 'kweekverslagen'

Comment

Snap je wel waar Q en ik je voor waarschuwen?
                              Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
                              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                              Bezig...
                              X