Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag over aarde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vraag over aarde

    Korting op 420shop
    Ik ben op sommige vlakken nogal lui dus vandaar dat ik op zoek ben naar aarde welke grotendeels gebruiksklaar is. Ik bedoel hiermee dat eventueel perliet er al doorheen zit etc.. Nu heb ik mijn huidige kweek op pokon kokos rhp en dat bevalt me op zich goed maar wil ook wel eens wat anders proberen. Welke aarde is dus geschikt om vanaf zaadje in te kweken? Mijn plan is om in 4 flinke potten (30l) vier plantjes te zetten op 1m2. Voor de bewatering ga ik sowieso gebruik maken van blumat, voeding ben ik nog aan het uitzoeken daar ik begrepen heb dat ik niet zonder meer mijn huidige voeding kan blijven gebruiken. Ik heb wel bij voorkeur een biologische voeding (hoeft niet per se organisch) maar als er goede argumenten zijn om daarvan af te wijken hoor ik dat natuurlijk ook graag. Kan ik fotoperiode planten sowieso wel rechtstreeks in de 30 liter pot zetten of moet ik deze eerst in een klein potje voorgroeien en zo ja, waarom?
    Lopend Verslag

    #2
    Ik denk dat je keuze voor aarde vooral beperkt is door wat er in je buurt verkrijgbaar is. Bezoekje aan alle tuincentra in je buurt
    Zo is bijv in 99% van mijn provincie geen Plagron te vinden en de dichtstbijzijnde growshop is anderhalf uur rijden hier vandaan.
    Online aarde bestellen is mega duur, die vergissing maak je ook maar 1 keer, de verzendkosten zijn hoger dan een zak grond kost.
    Met 4x 30L potten heb je zeker 140L grond nodig.

    Voeding kun je beter niet via Blumats doen.
    Vroeg of laat slippen de slangetjes dicht, dat is met elk slangetjes-systeem icm voeding.
    Organisch biologisch gaat sowieso niet, dat is maar 24 uur houdbaar dus kun je niet in een vat doen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Als je lui wilt zijn dan is flessenvoeding niet uw ding. Eventueel kijken naar tabs? Paar tabletten de grond in duwen en klaar, daar hebben de blumats dan ook geen last van.
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

      Comment


        #4
        colori Hier heb ik toevallig naar zitten kijken. Ik vroeg me alleen af wat je dan doet bij een voedingsoverschot. Of kan dat niet bij tabs? QnQ Ik heb voor nu de planning om inderdaad maar eens een growshop te bezoeken omdat de tuincentra hier in de buurt ook geen plagron verkopen. Ik heb wel een adres in Zwolle gevonden die veel verkoopt van hetgeen ik nodig heb.
        Lopend Verslag

        Comment


          #5
          waarom 30 L ?
          heb je met de coco's ook blumat gebruikt ?

          bekijk dit filmpje eens , je kan een ander merk ook gebruiken is gewoon om je een idee te geven

          blumat enkel gebruiken met aarde / met coco's werkt niet !

          https://www.youtube.com/watch?v=IcVnd0rBgx4
          Last edited by Jura; 28 November 2019, 13:01.

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            30L omdat er geen grotere potten in gaan passen (80x120cm oppervlak). Blumats heb ik nog nooit gebruikt maar aangezien ik steeds zit te klooien met de hoeveelheid water lijkt me dat gewoon gemakkelijk.

          • Jura
            Jura commented
            Editing a comment
            18 liter is meer dan voldoende ( grote potten is meer water dus...... )

            deze manier vind ik persoonlijk beter is wel duurder

            https://www.autopot.nl/shop/1pot-xl-...-xl-4-smartpot


            is voor heeeel luie kweker ( ik dus )

            met airpots gaat het natuurlijk niet lukken dat is zeker

            als je met blumat werkt zeker alleen met water , met voeding in je water verstopt het keer op keer heb ik ondervonden !!!

            geld trouwens voor ieder auto bewatersysteem
            Last edited by Jura; 28 November 2019, 13:34.

          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Die heb ik ook bekeken maar lijkt een onnodig kostbare oplossing voor een simpel probleem. Ik zie ook niet direct hoe ik daar de airpots mee gebruik. En juist die lijken om een hoop redenen makkelijk in gebruik

          #6
          Al met airpots gewerkt ?

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Nee, nog niet. Lijken me ideaal omdat ik ze uit elkaar kan halen (makkelijk tijdens opslaan maar ook aan het einde van de kweek). Tevens lijkt te veel water me vrijwel onmogelijk met deze potten. En water geven kost me nu steeds een goed kwartier op vier plantjes (ja ik heb een hele langzame vernevelaar). Maar zoals je de vraag stelt denk ik dat jij niet zo'n positieve ervaring hebt met airpots. Wil je die delen?

          #7
          Naar aanleiding van antwoorden op vragen ontstaat er eigenlijk een geheel nieuwe vraag. Is het aan te raden om kleinere potten te kiezen i.c.m. een autopot systeem? En als ik dan goed naar de autopotsystemen kijk zie ik dat deze water van onderaf geven. Moet ik dan in het begin nog steeds van boven water toe blijven voegen? Lijkt me niet dat het water wat onderin zit allemaal naar boven wordt getrokken en een zaailing heeft toch ook wel wat water nodig. Of moet ik dan sowieso eerst in een kleinere pot beginnen om ze vervolgens over te potten naar bijvoorbeeld 18 liter? Zal ongetwijfeld wat in water schelen maar dat is nou ook weer niet echt kostbaar. Ik zat namelijk te denken dat als ik een biotabs starterspakket aanschaf met een autopotsysteem (4 potsXL) ik voor nog geen €200,00 klaar ben. Neem aan dat ik dan ook wel een wat eenvoudiger potgrond kan nemen omdat feitelijk alle voedingsstoffen geleverd worden door de biotabs. Of zie ik nu iets over het hoofd?
          Lopend Verslag

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            En wanneer zet je deze dan in de grote potten? Als ze een centimeter of tien zijn of nog later? Ik ben van plan de volgende ronde 3 weken voor te groeien en dan 11 weken 12/12

          • Jura
            Jura commented
            Editing a comment
            vermoed dat je het youtube filmpje bekeken hebt is inderdaad zoals je schrijft , zal eens voorbeeld geven hoe het eventueel zou kunnen doen

            1) zaadje planten in Jiffy plug
            2) als het zaadje ontkiemd is overplanten ( zoals in filmpje ) bv 1 liter potje
            3) na ongeveer 2 a 3 weken of van de moment dat je worteltjes ziet onderaan potje overplanten naar 18 l autopot zoals in filmpje


            na 7 dagen kan je uw water tank water gebruiken

            natuurlijk kan je biotabs gebruiken met druppel systeem alleen moet zelf bepalen hoeveel keer per dag het nodig is , met de autopots gebeurd dit automatisch als de plant droog komt te staan , indien je met blumat wil werken enkel aarde gebruiken ! werkt niet goed met coco's !

            dit is het filmje van de biotabs

            https://www.youtube.com/watch?v=IcVnd0rBgx4
            Last edited by Jura; 29 November 2019, 14:26.

          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Helaas weet ik niet welk YouTube filmpje je bedoelt, met 3 kinderen is geschiedenis terugkijken ook niet echt een optie . Maar ik begrijp dat zaad rechtstreeks in de grond planten dus niet echt een optie is met dit systeem. Dan vraag ik me af, wat is het voordeel van dit systeem t.o.v. bijvoorbeeld blumat? Dit lijkt me namelijk een stuk voordeliger en beiden werken op zwaartekracht met als belangrijkste verschil dat ze van bovenaf druppelen. Kwestie van biotabs en niets maar aan doen lijkt mij?

          #8
          Een zaailing zit op de 4e dag al op 3/4 van een 11L pot dus van onder wateren is geen probleem.
          Eerst van boven en daarna van onder is juist niet zo goed.

          Als ze in dezelfde ruimte komen zou je ze net zo goed meteen in de grote pot kunnen zetten.

          Zoveel manieren. En zoveel goeie manieren.
          Doe wat je het beste uitkomt.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Die 11L die ik noemde was een voorbeeld om te laten zien hoe snel de penwortel groeit. Ik weet niet hoe hoog jouw potten zijn dus stel dat je het echt wil weten kan je opzoeken hoe hoog een 11L pot is en jij had het over vanonder water geven.

            Ik heb nog geen reden gelezen waarom je ze eerst in kleine potjes zou moeten voorgroeien.

          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            de huidige 18 liter potten zijn zo'n 40cm hoog. Ik gok dat de 25 literpotten van het autopot-systeem daar niet heel veel van afwijken (iets grotere diameter, vierkant i.p.v. rond).

          • kelderkastje
            kelderkastje commented
            Editing a comment
            Waarom niet langs onder water geven?

          #9

          Comment


            #10
            dit zijn de smartpotten

            coco's is zeker niet hetzelfde als aarde , is totaal andere manier van water geven

            coco's kan je niet overbewateren
            geen ongedierte
            met de voeding A+B is altijd de nodige voeding aanwezig zowel voor groei en bloei
            de coco's moet altijd vochtig blijven , dus een druppel systeem is perfekt of met de hand ( min 2 x water als de lichten aan zijn )

            Last edited by Jura; 28 November 2019, 18:41.

            Comment


            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Hij heeft het over cocosaarde.
              Dat is een mix, wordt bij veel tuincentra verkocht. Het is geen cocos en ook geen aarde eigenlijk.

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Gaat inderdaad over cocosaarde. Ik koos dit omdat dit wat luchtiger zou zijn en het water langer vast zou houden

            #11
            sorry
            verkeerd begrepen

            Comment


            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Ghehe ja ik heb het ook weleens geprobeerd buiten, ik dacht het ei van Columbus gevonden te hebben, maar mijn ervaring was niet zo goed daarmee.
              Cocos heeft niks in zich daarom is er cocosvoeding maar cocsaarde heeft ook die aarde erdoor waardoor de keuze van geschikte voeding een stuk moeilijker is.

            • Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Pokon Kokos Potgrond bestaat uit gecomposteerde kokosvezel, afkomstig van de zachte kokosbast. Deze grond is 100% natuurlijk en bevat bovendien voeding voor 3 maanden! Deze grond is een pure en eerlijke basis voor potplanten. Doordat de kokosvezels werken als een spons volstaat minder water geven en hebben ze een zeer hoog waterhoudend vermogen. Dit is wat pokon erover meld.

            • QnQ
              QnQ commented
              Editing a comment
              Yep.
              Cannabis houdt niet van natte voetjes in aarde.
              Mgoed, ik deel alleen mijn ervaring.
              Als je makkelijk wil rij je naar een growshop en gooi je je kofferbak vol met zakken allmix ofzo.

            #12
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...40#post1459340

            Comment


              #13
              Toch blij dat ik de comments over cocos + potgrond hier nog even lees. Had namelijk ook het plan om die twee te mengen (1/5 cocos/potgrond) om de grond wat luchtiger te maken. Maar vooral zodat ik minder snel te veel water zou geven.

              Dat wil niet zeggen dat ik het niet ga doen, daar moet ik nog even over denken. Maar het is goed om te weten dat die mix juist meer water vasthoudt!

              Misschien had ik toch moeten kiezen voor perliet
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


                #14
                Wiet is onkruid, ik snap werkelijk niet waarom mensen
                tientallen soorten voeding, aarde enz. aanschaffen om
                onkruid groot te brengen.....

                Meer opbrengst?
                gewoon voeding uit de natuur, dat is wat
                ik heb geleerd.............

                Comment


                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  Ik barst inderdaad nog steeds van nieuwsgierigheid, je weet de spanning wel op te bouwen

                • Ipie
                  Ipie commented
                  Editing a comment
                  Kroketje, ik wacht even mijn eigen kweek af, dan hoor je
                  zeker van me, belooft is belooft......

                • kroket
                  kroket commented
                  Editing a comment
                  We wachten ongeduldig af

                #15
                voeding uit de natuur ?

                Comment


                • Ipie
                  Ipie commented
                  Editing a comment
                  Natuurlijk!

                  Er is van alles wat goed is....
                  Lr2 doet niets anders en heb hem
                  een mail gestuurd wat ik er van vond.
                  Niets mis mee tenzij je de mensen die
                  het hier aanbieden wil sponseren...........
              Bezig...
              X