Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verpot vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verpot vraagje

    Korting op 420shop
    Hoi mede growers. Allereerst de beste wensen voor 'n ieder.

    Ik ga over 'n week of 3 a 4 m' n eerste FEM kweekje starten (heb tot op heden (5x) altijd AF's gekweekt). De setup staat klaar en Ik heb (bijna) alles in huis om van start te gaan. Daarnaast heb ik de afgelopen weken niet heel veel anders gedaan dan kweekverslagen en vragen hier op het forum door te nemen tot ongenoegen van m'n vrouw (bedankt LR2 voor de hulpzame tip hoe te zoeken op Google: kiemen site:jointje draaien.nl). Ik denk alles op orde te hebben maar ik zit nog heel erg te dubben over het verpotten. En dan vooral hoe vaak ik moet verpotten. Ik heb daar niet zo heel veel over terug kunnen vinden. Dus mijn vraag aan jullie is: hoe vaak kan ik het best verpotten en in wat voor volume containers (m'n uiteindelijke containers zijn 15 l Geotextiel potten.

    Alvast bedankt

    #2
    Dat mag je zelf bepalen, dat is het mooie aan deze hobby. Iedereen heeft zijn eigen manier.

    Ik verpot 1 x maar dat is omdat ik ze voorgroei in een aparte tent, die is te klein voor de potten waar ze uiteindelijk in gaan (40 liter). Heb ze ook wel eens in de definitieve potten geplant, ik had toen het idee dat ze sneller groeiden in het begin en grotere bladeren kregen.

    Je kan ook de helft in kleine potjes en de andere helft in de grote potten planten om te vergelijken, dat is ook weer aan jou. An experiment says more than a thousand words !

    Succes !
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


      #3
      Je verpot over het algemeen wanneer de huidige pot volgeworteld zit. Dat is in kleine potjes natuurlijk sneller dan in grote potten het geval.
      Aangezien je bij reguliere bloeiers alles zelf in de hand hebt, kun je ze feitelijk een jaar in een klein potje houden als je zou willen. Ik kijk meestal drie weken na het zaaien hoe het staat: komen er meerdere wortels door meerdere gaten onder uit de pot, dan til ik de plant eens uit de pot om te kijken. Als overal wortels zitten, dan mag ze een grotere pot.

      Op een gegeven moment zal dat 'volwortelen' wat sneller gaan; als je van 10L naar 30L gaat dan kan dat in een week gebeurd zijn. Niet per see een probleem, zolang de bodem in orde is. Vaak is het handig om een week of twee voordat je de bloei begint, een verpotting te doen. Om meerdere redenen: verse aarde, meer ruimte, meer buffer, verse voedingsbodem en nog wat ruimte om door te groeien. Die laatste pot komt misschien niet helemaal vol, maar dat is beter dan te vol.

      Ik verpot in stappen van 0.5L, naar 5L, naar 10L of naar 20L. Maar je bent daar redelijk vrij in natuurlijk; hoe kleiner de stapjes hoe sneller het kan gaan.
      Verpotten is ook bij iedereen anders, ik doe niets aan de wortels en plaats de hele kluit over. Een ander zal de wortels een beetje kammen, wat bijknippen of zoiets.. Dat gaat niet altijd goed, vandaar dat ik de lazy-man methode gebruik.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        Heel erg bedankt Flip Hasjkip en LR2 hier kan ik wat mee. Ga 't gewoon proberen en zal m'n vorderingen posten

        Comment


          #5
          Nog 1 vraagje LR2. Jij verpot dus 2x. Ik wil alle mogelijkheden die FEM's hebben/bieden (toppen, LST, etc.) benutten. Daar begin ik dan 't toch pas aan in de uiteindelijke container? Of zie ik dat verkeerd?

          Comment


          • Waldpiek
            Waldpiek commented
            Editing a comment
            Dat kan. Hangt er ook van af hoe groot je tussen pot is. Hoe beter je wortelstelsel ontwikkeld is hoe sneller de plant zal herstellen

          #6
          Je kunt LST en toppen en etc. toepassen wanneer je wilt. Het lijkt mij handig om daar vroeg mee te beginnen, dat scheelt gewoon veel ruimte en je kunt wat beter vooruit gaan plannen.
          Vaak is het zelfs makkelijker om LST planten te verpotten, omdat die een sterker "frame" als stam hebben dan zo'n zwiepende kerstboom. Maar goed, je kunt alsnog prima je eigen oog uit steken met een steeltje wat uit steekt of een of andere draad die ergens aan vast blijft hangen. Als je niet hoeft te verpotten, dan is die kans natuurlijk kleiner.

          Een wietplant is eigenlijk gewoon play doh. Je kunt 't ding buigen totdat het breekt, en zelfs dan valt er vaak nog wel wat mee te kleien. Zorg alleen dat je altijd een node of twee onder je knak op top-sessie overhoudt, zodat ALS de breuk of schade te groot is, je altijd nog een backup hebt.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #7
            Ik deze kweek voor het eerst verpot. Eerst in bakje van 9x9 cm. Als de eerste wortels uit de gaatjes kwamen verpot naar 3 L pot, weer wachten tot wortels zich tonen aan de onderkant om dan uiteindelijk naar een 18 L te gaan. Dan paar dagen later getopt.

            ​​​​​​Om het verpotten zo vlot mogelijk (schade, stress) te laten verlopen heb ik het eerste klein bakje (een lege natuurlijk) in de reeds met aarde gevulde volgende pot 3l) gestoken, bij de laatste pot (18) net hetzelfde met de 3l pot erin.

            Verpotten gaat dan als volgt: leeg bakje of potje uit de aarde halen, steel van het plantje tussen de vingers nemen (niet geklemd), potje omdraaien en hup in het gat die reeds in deze aarde is. Lichtjes aandrukken en beetje water geven.

            Zo gaat het snel en zonder veel kans op schade aan de wortels.

            Best 2 dagen voor het verpotten geen water meer geven. Zo komt de kluit gemakkelijker uit de pot.

            Veel succes met je eerste FEM kweek!

            Comment

            Bezig...
            X