Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pollen oogsten en bewaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Pollen oogsten en bewaren

    Korting op 420shop
    Hallokes

    Ik heb uit regulier zaad een man bijgehouden en zou daar graag pollen van oogsten, om op een later tijdstip te gebruiken bij reguliere dames .

    Ik kan hem apart op 12/12 zetten .

    Hoe oogst je nu die pollen , zonder dat alles volhangt?
    Hoe wordt het bewaard?
    En wanneer ?

    #2
    Op YouTube een paar filmpjes gezien van Amerikanen. Maar ik krijg dat hier zo niet 123 uitgelegd.

    Als de ballen barsten en dan met een penseeltje en in potjes of envelopjes heb ik gezien.

    Comment


      #3
      Zak om de tak en schudden heb ik wel eens gezien.
      Maar of/hoe en hoe lang je pollen kunt bewaren.. Geen idee.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #4
        Je neemt een takje apart van je man die al flinke pluimen gemaakt heeft en waarvan de bolletjes bijna opengaan.
        Die zet je in een glas water.
        Stukje alufolie eronder.
        Zodra de bloemen open gaan, kun je ze uitschudden boven de alufolie.
        Doe dat elke dag opnieuw, zodat je over meerdere momenten verzamelt.

        Meng dat stuifmeel met gewoon meel of bloem om te bakken, voeg eventueel van die droogkorrels toe of magnesiumsulfaat (bakken op 180 graden voor 30 minuten en het wordt kneiterhard, het trekt vocht aan). Verhouding stuifmeel-meel is ongeveer 1:10. Omdat je het super droog wilt houden en dat kan alleen als je meer 'droogmaker' hebt dan stuifmeel. Je meel gaat een beetje gelig van kleur worden, dat is prima.
        Bewaren in een luchtdicht afgesloten plastic in de vriezer, het liefst per verzamelmoment een apart bakje of buisje of zakje maken. Zorg dat het luchtdicht is.
        Ik heb om die reden een paar honderd 2mL eppendorf cups gekocht voor minder dan een tientje.

        Bij het uit de vriezer halen, laat je de boel eerst 15-20 minuten op kamertemperatuur komen. Enige condens veeg je weg. Condens aan de binnenkant van je bewaarbakkie = dood stuifmeel. Vandaar dat het goed is om de tijd te nemen en rustig af te wachten.
        Het droge poeder kun je met een kwastje op de toppen aanbrengen: dip in je bewaarbakkie/zakkie en poeder het uit over de toppen, het liefst na ongeveer 14-21 bloeidagen omdat de plant dan op zijn vruchtbaarst is.
        Na een dag blaas je met je mond het overige meel weg, het stuifmeel heeft al een pollenbuis gevormd en is al opweg naar de embryo. Er zal wat meel blijven kleven op de harskristallen, maar die top wil je hoe dan ook niet roken. Het kan een handige indicatie zijn dat je die top bevrucht hebt.
        Voor de zekerheid pak ik een stukje schilderstape en label ik de tak met de datum en de ouder. Na een week of zo zie je de calyxen zwellen en de haartjes verkleuren. Dan weet je dat die bevruchting geslaagd is.

        Je kunt stuifmeel een keer of drie opnieuw invriezen, maar elke keer dat dat gebeurt beschadigt het verder.
        De toppen moet je goed droog houden, omdat het meel in vochtige toestand wilt gaan schimmelen en gisten, absoluut niet met water gaan sproeien! Hoge luchtvochtigheid (>50%) proberen te vermijden, knip eventueel vervelend blad wat die top raakt weg zodat er geen vochtige plekken ontstaan door verdamping van dat blad.

        Als je dit in huis doet, dan kun je verwachten dat er hier en daar een verdwaald zaadje tussen je wiet komt. Maar ik heb gemerkt dat dat op zich best mee valt, stuk of 20 over de hele plant. Goed je handen wassen tussendoor.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Voor de echte stoners: ik bedoel dat je alleen de magnesiumsulfaat moet bakken om het water aantrekkend, niet het stuifmeel erbij. Het stuifmeel moet koel en droog blijven.

        • Italbri
          Italbri commented
          Editing a comment
          Dat is een mooie uitleg, bedankt. Nog even voor de zekerheid: dus het meel en het stuifmeel mix je alleen maar niet bakken dus? mocht je magnesiumsulfaat er bij willen doen moet je dat eerst bakken om absorberend?(water-aantrekkend) te maken?

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Meel en stuifmeel meng je droog, zo droog mogelijk. Dus als het even kan zonder plakkerige vingers of zweterige oksels.
          Magnesiumsulfaat als droogmiddel zul je eerst moeten bakken inderdaad.
          Je wilt eigenlijk absoluut geen keukenzout ofzo gebruiken, omdat dat het stuifmeel kapot maakt. Magnesiumsulfaat is in droge vorm nogal inert, dat vreet niet gauw aan je stuifmeel. Van die droogkorrels die je in zakjes vindt, die zijn eigenlijk nog beter omdat die bestaan uit silicaten en die zijn helemaal goed.

        #5
        Mercikes voor de reacties.

        Man in kwestie:

        30901C34-C8F7-4CDA-AC0D-AEDAE8413BCC.jpeg
        Nu net op 12/12

        Comment


          #6
          Foto update.

          AA606609-201B-48BD-98C2-378F3EDD49F9.jpeg

          F4CE0D4E-0C20-4153-8CF6-4D30C8EF6302.jpeg

          Comment


            #7
            Update:

            DC3A19D7-7F0C-4852-984C-06C25A027293.jpeg
            Is al het stuifmeel van dezelfde kwaliteit ?

            54739683-5834-4FD6-A6BF-2CCE77ABD3DE.jpeg
            Deze had ik nog van een zaadje , die ependorf cups vind ik wel alleen weet ik niet goed welke site te vertrouwen.


            Comment


            • Fruttella
              Fruttella commented
              Editing a comment
              Blijkbaar heeft onze eigen 420shop ependorf cups in het gamma

            #8
            Na een paar keer stuifmeel te hebben geoogst heb ik de man naar de eeuwige weedvelden gestuurd ​ .

            Juist voor ik dat heb gedaan heb ik nog eerst 4 stekjes bestoven .

            ​​​​​

            LR2 hoelang hebben zaadjes nodig om volgroeid te zijn ?

            6B7A63E8-4F5E-4E83-BA9E-50E318D24FE0.jpeg
            ​​​​​​​

            Comment


              #9
              De calyx gaat vaak open staan als de zaden rijp zijn. Zodra dat gebeurt, kan de calyx ook geel of droog(!) bruin verkleuren. De verbinding met de sapstroom verbreekt dan om te voorkomen dat ze vroegtijdig kiemen. De plant zorgt er eigenlijk voor dat het zaadje aan de plant begint te drogen - da's goed! Die droogte is namelijk een signaal om de kiemrust in te zetten. Kiemrust is belangrijk omdat het zaadje dan weet dat er een kiemmoment aan zal komen in de toekomst. Zonder die rust, kiemen ze vrij slecht terwijl het zaad prima ontwikkeld is. Ik bewaar mijn zaden een aantal dagen op een droge plek voordat ze met droogkorrels de vriezer in gaan. Zo weet ik zeker dat die rust ingezet is.
              Probeer wel de LV laag te houden, om te voorkomen dat de afgestoten calyxen gaan schimmelen. Het zaad overleeft dat vaak wel, maar 't is gewoon niet fraai in je tent.

              Als je zo'n zaadje naar buiten plopt dan zul je zien dat ze soms een vliesje bevatten en een mooie tijgerstreep hebben. Hoe donkerder het zaadje en hoe mooier de tijgerstreep, hoe hoger de kwaliteit. Zaad wat lang bewaard is, verliest namelijk die kleuren. Zaad wat niet helemaal rijp is, ontwikkelt die kleuren niet goed.

              In mijn eigen ervaring duurt het afrijpen van zaden een week en een beetje langer dan de normale bloei zou duren voor ons. De beste indicatie is de calyx die open staat en het zaadje wat zichtbaar wordt.

              Probeer witte zaden, of zaden die een lichte kleur hebben apart te houden, deze zijn van slechte kwaliteit of onderontwikkeld. Als je een hand vol met zaad hebt, dan blaas je die witte zaadjes met weinig kracht uit je hand, ze stuiteren ook minder en slecht ontwikkeld zaad maakt een hoorbaar ander geluid als het op een tafel valt dan goed ontwikkeld zaad. Dat blazen in je hand scheelt weer priegelwerk met sorteren.. Niet alles zal perfect ontwikkelen, het hoort er gewoon bij dat niet alle zaadjes helemaal zullen ontwikkelen.

              Als je voor de maximale zaadopbrengst wilt gaan, dan oogst je elk zaadje apart. Als je het makkelijk wilt doen dan wacht je tot het merendeel van de calyxen open staat en dan hak je de stam door. Na een paar dagen drogen, trekt het velletje van de calyx verder terug en kan het zaadje er makkelijk uit vallen. Let hierbij wel op, dat kan ook zonder menselijke handelingen gebeuren, dus pas op dat je er niet op gaat staan. Een bordje met een keukendoekje (tegen het stuiteren!) onder de top kan geen kwaad.

              Qua eppendorf cups kun je makkelijk op Ebay of laboratoriumzaken kijken. De kwaliteit is niet heel belangrijk omdat we er geen echte handelingen mee verrichten behalve opslag. Dus ik zou zelf voor de goedkoopste gaan. 0.5ml/500ul of 1.5ml/1500ul is prima. Bij 2ml of hoger zit vaak veel lucht in de buis, die ook weer vocht kan bevatten.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


              • LR2
                LR2 commented
                Editing a comment
                De calyx kan overigens ook eerder open gaan staan, als het zaadje nog groen of wit is. Dan is het een kwestie van wachten tot die donkerbruin verkleurt.
            Bezig...
            X