Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problemen met lage pH in rootzone (Coco)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Problemen met lage pH in rootzone (Coco)

    Korting op 420shop
    Beste leden,

    Ik heb een "probleem" wat ik niet echt kan plaatsen.

    Info :
    - * x 1000w LED
    - 2.8EC
    - Week 3 bloei
    - VPD 1.2
    - RH 62%
    - Temp 28c
    - CO2 1100-1150
    - PPFD 1250

    Planten zijn super gezond, zien er ook super uit, maar ik moet elke dag voedingwater geven aan 7.8pH om de rootzone pH naar de 5.8-6.0 te krijgen.
    Deze daalt namelijk elke dag terug naar 4.8-5.2 pH....

    Als coco gebruik ik de Gold Label 70/30 Perlite Supercharged.
    https://microfluo.net/nl/kokosnoot-s...old-label.html

    Mijn voedingschema bestaat uit :

    - Aptus Regulator
    - Aptus CaMg
    - T.A. Grow
    - T.A. Bloom
    - Canna Rhizotonic
    - Aptus P-Boost
    - Aptus Fulvic Blast
    - Aptus TopBooster

    Ik geef daarnaast 1 keer per week, voor de wortels, microben :

    - Myco Chum
    - Azos
    - Great White
    - King Crab

    Planten zitten nu dus in week 3 van de bloei

    Ik weet niet wat er precies scheelt, elke keer ik een meting doe, steek ik eerst de meters in pH 7.0 oplossing zodat ik zeker weet dat ze nog juist gecalibreerd zijn.
    Als "soil" meter gebruik ik deze :
    https://www.veldshop.nl/en/hi9810302...8aAmP5EALw_wcB


    Hier wat foto's van de planten :

    MP6Hdxh.jpg

    pH voordat ik water geef :
    Bp87Fef.png

    pH nadat ik met 7,8pH water heb gegeven:
    YTG80Ff.png
    Last edited by Silas; 15 February 2024, 13:05.

    #2
    Nix aan de hand!
    Geef gewoon de juiste PH de wortels roggelen de rest zelf.

    Jezelf niet te moeilijk maken

    Comment


    • PH donner
      PH donner commented
      Editing a comment
      QUOTE=LR2;n1857904]

      Je maakt het daarmee erg moeilijk voor jezelf 
      [/QUOTE]

      Dat zeg ik

    #3
    Of vraag LR2.

    Comment


      #4
      Of internet :

      De plant maakt het niet zoveel uit wat de pH van de bodem is; als de pH in de wortelzone maar goed is. En daar zal de plant zelf ook in sturen


      https://humisme.nl/artikel/de-zuurgr...-van-de-bodem/

      zoals ik zei, de wortels roggelen het zelf

      Comment


        #5
        Oorspronkelijk geplaatst door PH donner View Post
        Of internet :

        De plant maakt het niet zoveel uit wat de pH van de bodem is; als de pH in de wortelzone maar goed is. En daar zal de plant zelf ook in sturen


        https://humisme.nl/artikel/de-zuurgr...-van-de-bodem/

        zoals ik zei, de wortels roggelen het zelf

        Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het niet uitmaakt voor "AARDE" maar ik zit in "COCOS" en er is mij altijd gezegd dat het wel degelijk uitmaakt hoe het bodemleven kwa pH en EC zit.
        Je zegt dat het niet uitmaakt voor de plant welke ph de bodem is, enkel in de wortelzone, dat is dan toch net hetzelfde? De wortelzone zit toch in de bodem?

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Ja cocos, juist!!

          Runoff meten en niet het medium.

          Begin daar eens mee.

        • PH donner
          PH donner commented
          Editing a comment
          De wortels scheiden zuren af en roggelen het zelf . Óók in Coco’s en oude kranten

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Mja ja, maar runoff werkt wel beter dan wat ie nou doet toch?

        #6
        Wortels gaan zuren uitscheiden als het water te basisch is. Dus het kan heel goed zo zijn dat je wortels de bodem verzuren.
        Daarnaast zijn aardemeters niet super betrouwbaar, dus ik zou die eens in ijkvloeistof steken om te kijken of je meter niet gewoon gaar is. En dan niet een enkele ijkvloeistof, maar twee of drie vloeistoffen.

        Door CO2 te geven ontstaat er ook meer verzuring. Fulvic acid bevat.. Acid. Aptus P-boost kan ook best wel fosforzuur zijn. Dan doe je nog een boel met schimmels die ook zuren uitscheiden..

        Als je planten er gezond uit zien, dan is er geen probleem. Lijkt mij een gevalletje teveel willen meten en er te weinig van weten.
        Op het lab zie ik dat ook dagelijks: studenten die alles willen meten om er maar zeker van te zijn dat het goed gaat, dan meten ze zo veel en zo vaak, dat ze een heleboel data hebben die eigenlijk niets zegt. Dat kost veel tijd, veel geld, en het levert alleen wat op als je zinnige informatie verzamelt. Wat win je er mee om de bodempH te meten? Waarom meet je die? Je geeft toch gecontroleerd water? Je WEET toch wat er in gaat? Als ik 5 gram oplos in een liter en die 5 gram heb ik gewogen en die liter ook.. En ik maak daarvan een verdunning, dan ga ik niet die verdunning ook nog meten; elke keer dat ik dat doe, dan raak ik weer vloeistof kwijt en dan moet ik weer opnieuw bijmaken, en als ik dat weer meet, dan moet ik nog meer bijmaken en nog meer meten. Dat kan tot in de oneindigheid doorgaan.

        Als we met zijn allen hebben afgesproken dat water met een ph van rond de 6-6.5 prima is, en je geeft dat EN je ziet geen problemen.. Waarom ben je dan extra aan het meten? Je maakt het daarmee erg moeilijk voor jezelf en je stuurt daarna aan op.. Wat eigenlijk? De plant trekt de pH naar beneden omdat ze daarmee beter voedingsstoffen op kan nemen, blijkbaar zitten er basische elementen in de grond die dat veroorzaken, of is er zo veel leven dat het natuurlijk verzuurt. Die plant is bezig met corrigeren.. Dan ga je zelf nog corrigeren voor de correctie van de plant, om een probleem te bestrijden wat de plant aan het oplossen is, en die correctie doe je omdat niet je plant dat vertelt, maar een metertje.. En dat metertje gaat lijnrecht tegen je plant-informatie in..

        Ik zei het pasgeleden nog: wietkweken is super simpel en het is belangrijk dat als je allerlei bijzonderheden gaat uithalen om net dat grammetje meer eruit te halen, dat je dan precies weet wat je doet. Wat heeft het anders voor zin? Is die tien gram extra wiet het waard om 80 euro en veertig uur werk te investeren in een kweek? Ik trek elk jaar een kilo en een beetje uit de tuin en het meeste werk is het watergeven. Als je van je hobby een wetenschap wilt maken dan is dat tof, leuk! Maar ik ben het zelf een beetje opmerkelijk gaan vinden dat zoveel mensen hogere wiskunde gaan toepassen zonder te kunnen rekenen.
        Er zijn tientallen verklaringen mogelijk voor dit "probleem" maar het makkelijkste is misschien om te stoppen met meten, want er is geen probleem totdat de plant dat zegt.
        Als de plant zegt dat er niks aan de hand is, en je metertje wel.. Wie geloof je dan?
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #7
          een ec van 2.8 is ook wel aardig aan de hoge kant...

          Comment

          Bezig...
          X