Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat zijn de voordelen van in maart, april te starten met een buitenkweek¿

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Wat zijn de voordelen van in maart, april te starten met een buitenkweek¿

Nou het zal niet mei worden dat ik de rest zaai, maar eerder midden-eind april. Dan gaan alles de grond in. Ik merk nu zeker al verschil, mijn planten maken meer paarse bladeren aan. Wat later in het jaar positiever zal uitpakken (schimmelresistentie). Zo ook
    heb ik voor mijn zaadplanten de sterkste ouders. Degenen die het afleggen in deze temperaturen, hoef ik niet. Zo zijn de Denen ook geselecteerd, totaal geen verkeerd uitgangspunt. Daarbij komt dat ik nu zeker weet dat ik mijn grond niet te zwaar bemest heb, dat zou wat zijn als ik dalijk de duurdere zaden in de grond stop en alles sterft! Als je geen geld hebt voor testmateriaal, maar wel nog 40 zaden, dan weet ik het wel

Buiten dat, kriebelt het zo erg, dat ik bijna alles buiten heb staan. Die therapeutische werking onderschat ik niet, iedere ochtend op blote voetjes naar buiten met een bak koffie en een sjekkie zal een boel goed doen voor mijn weerstand. Daarbij komt het feit: de buitenlucht/licht gewoon prima voor iemand die de hele dag onder TL-licht boeken aan het doorspaaien is, met maar af en toe het genoegen om de computer te mogen gebruiken. Heerlijk om er even uit te zijn!

Maar tot nu toe voor de planten zelf: die ondervinden weinig speciaals door eerder begonnen te zijn. Maar mijn test mag het nog uitwijzen monty! De bladeren schieten wel schoftelijk de breedte in, iets wat ik weinig heb gezien met binnenkweekjes en latere buitenkweeks. Het kan dus alsnog zo zijn dat er wat te winnen valt. Immers: het (be)licht oppervlak is groter, dus mogelijke groeistimulus door licht ook.

Daarbij komt wel, dat je moet weten wat je doet. En vooral moet weten dat je meer te verliezen dan te winnen hebt qua oogst en planten. Vandaar dat ik iedere beginner aanraad om beter te laat te beginnen dan te vroeg.

Ik heb al stevig gedronken vandaag, dus het kan zijn dat mijn mening wat afwijkt van eerdere uitingen.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

ik geloof hier eerlijk gezegd niet veel van. (behalve dat een vroegere plant meer last heeft van beestjes/ziekten, maar dat is logisch want hij leeft langer, dus logischeriwjs meer kans op beestjes gedurende zen leven. en ziekten staan vaak in verband met beestjes, dus dat kan ik ook nog aannemen..)
      Maar een plant die vroeger is gezaaid, wordt - naar mijn ervaring - echt wel een heel stuk groter, dikkere stam, en zal dus ook een grotere opbrengst hebben..
      Heb je er wel eens twee naast elkaar gehad staan dan¿ Eén vroeg gezaaide en een laat gezaaide¿

Een aantal vrienden van me kweken al jaren buiten en die beamen dit allemaal. Ook dat een minder verhoute plant minder schimmelgevoelig is en dat ze zeker niet minder opbrengen. Vroeg in het voorjaar staat er nog weinig groens buiten vandaar dat je dan ook snel beestjes op je planten hebt. Er is gewoon nog weinig om op te gaan zitten behalve die voorgetrokken planten.

Verder ben je natuurlijk geheel vrij in wat je gelooft of niet.

Grtz
      Last edited by monty; 1 April 2012, 21:00.

Comment

Vroeg in het voorjaar heb je geen last van insecten, om de simpele reden dat ze er nog niet zijn. Tegen de tijd dat ze er wel zijn staan de tuinen alweer vol met het andere groen van de Intratuin en zo, dus genoeg keus en te vreten voor de critters.
        En een paar bladluizen, cicades, steekwantsen e.d. kunnen geen aanzienlijke schade toebrengen aan je plant, enkel als je last krijgt van een infestatie.

Comment

Comment

Ik denk dat het meestal de lentekriebels zijn maar het zal ook een geval van je geluk spreiden zijn.
            Wanneer heb je hier nou en een goed voorjaar? en een goed najaar?

Comment

Onder een kluit aarde gezeten??
              Voorjaar was afgelopen jaren best qua zon uren, en daar draait het toch allemaal om..

Smookse en suc6

Comment

Aarde? hier is alleen steen
                Dit ging over vroeg beginnen, al was je vorig jaar later begonnen had je last van het najaar.

Comment

Bezig...
                X