Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voorgroeikast

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: voorgroeikast

Ook voor de verdamping / koeling van het blad is een luchtstroom langs het blad erg belangrijk.
    Water verdampt in het huidmondje. Maar de waterdamp moet de plant ook nog verlaten. Hoe snel dit gaat, is afhankelijk van de omstandigheden in de lucht buiten het huidmondje, je kast/tent klimaat.

Als het water verdampt in het huidmondje, dan bouwt het een druk op, dampdruk geheten. Maar ook de lucht in je Kweekruimte heeft een bepaalde dampdruk. Deze externe dampdruk wordt bepaald door:
    - De luchtdruk zelf,
    - De temperatuur van die lucht
    - De relatieve luchtvochtigheid van die lucht.
    Het verschil tussen dampdruk in het huidmondje en de dampdruk in je ruimte (dampdrukverschil= DDV) bepaalt hoeveel water de plant kwijt kan. Het DDV beïnvloedt hoever het huidmondje open staat. Je kunt het dampdrukverschil beïnvloeden door de omstandigheden net buiten het huidmondje te veranderen door die lucht weg te nemen (door ventilatie).

Comment

Re: voorgroeikast

He Flint, dat stoot me nou tegen de borst. Direct die sabel er overheen.

Gemeten of niet, zonder actieve luchtverplaatsing doen mijn planten het nog prima. Maar dat is wat ik zie, en ik wil nog weleens scheel kijken
      We hebben het hier over stekken en jonge planten in een voorgroeihok.
      De verplaatsing van lucht gaat wel degelijk snel genoeg voor jonge planten bij 25+ graden C. Actieve zichtbare verplaatsing misschien niet, maar difussie zeker. Al helemaal als je meerekent dat je een warmtebron van boven hebt die zorgt voor een continue cyclus van luchtverplaatsing, daarnaast heb je verdampend water die voor koeling en luchtstroming zorgt en nog een koele bodem die hetzelfde doet. We hebben het hier niet over een compleet gesloten vat met enkel constanten. Júist niet.
      In een dichte propagator groeien planten vrijwel net zo snel als daarbuiten. Tótdat er inderdaad meer verbruikt wordt dan er aanwezig is. Daar heb je 100% gelijk in. Maar in een voorgroeihokje voor drie/vier weken oude plantjes? Kom nou zeg.. Daar gaat het hier over.
      De bodem pompt CO2 de lucht in als een jewelste, want daar is het bodemleven anaeroob aan de gang met CO2 als restproduct. In hele oude bossen willen sommige planten zelfs niet groeien omdát ze vergiftigd worden met CO2 uit de bodem. Niet alleen dat, maar ook door de aanwezigheid van veen en andere organische verbindingen is er ontzettend veel CO2 uit de bodem te dampen. Dat heeft de WU ook vast wel bewezen en gemeten. Hele veenwinnerijen zijn er om stilgelegd.

Microklimaatjes zijn een beetje mijn ding, ik zou liever zien dat je wat toelichting vraagt dan direct zever begint te roepen.

Een van die hobbyproefjes is om een potje met potgrond in een stolp te zetten, en de gassen daaruit door kalkwater te leiden. Na een dag of wat is er genoeg carbonaat gevormd om het water te troebelen. Je kunt 't zelf nameten als je wilt.

Moet je dus per see afzuiging in een klein voorgroeihokje met kleine plantjes? Van mij niet. Is het beter en verstandiger? Zeer zeker. Maar dat ontken ik ook niet, dat was de vraag ook niet. De vraag was: moet het afzuigen van lucht? Gezien het kleine budget, zeg ik dan liever nee dan ja als je ééns per dag het hokje eens open trekt.
      Als het echt zo klote zou werken, dan zou niemand meer propagators bouwen die je bijna hermetisch af kunt sluiten. Toch zie ik ze als warme broodjes over de toonbank gaan elke lente.

Je mag me best voor gek verklaren hoor, maar zo is mijn kijk er op.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
      X