Mededeling

Collapse
No announcement yet.

S-Vent - wat is dit geluid?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

S-Vent - wat is dit geluid?

Korting op 420shop
    Ola,

Ik ben bezig met het inrichten van mijn eerste kweektentje. Daarvoor heb ik o.a. een S-Vent BK-125 buisventilator en een S-Vent 1.5A trafo controller gekocht, en net voor het eerst aangesloten...
    Opzich koeke en ei; geluid iets harder dan gehoopt, maarja...op laagste stand wel te verdragen denk ik.

Toen ik wat dichterbij de fan kwam (op laagste stand / 20%) viel me echter op dat je op de achtergrond continue een beetje naar geluid hoort...
    Nu ben ik totaal niet bekend met hoe deze 'normaal' klinken; misschien wel helemaal niks, maar in mijn hoofd klinkt het net alsof er wat aan het doorbranden is.

Graag jullie 2 centen voor wat dit geluid is, en of ik me daar uberhaupt zorgen over zou moeten maken ?

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

link naar het bestand:
    Last edited by Avante; 10 January 2017, 19:45.

Re: S-Vent - wat is dit geluid?

Heb eens geluisterd, mijn buisfan klinkt net zo als ik hem zover dim. klinkt dan wel als of de motor uit balans is of de lagers niet helemaal fijn.

zelf maak ik me er geen zorgen over maar dim hem ook nooit zover.

Comment

Hey mafferd, thanks voor je reactie en de genome moeite om het ff the checken; goed om te weten dat het geluid opzich bekend klinkt!

Eerder vandaag in overleg met de verkoper de fan even terug gestuurd; ze gaan hem daar ook beluisteren / vergelijken.

'probleem' is een beetje dat de minimale stand van die trafo controller 20% is...kan helaas niet instellen dat de eerste stap bijv. 30-40% is.

Comment

Dat heeft te maken met de sinus - las ik ooit ergens. Nou is zulke natuurkundige wiskunde mij te hoog gegrepen, dus in mensentaal:
        Omdat hij de piek net niet haalt door afgenomen [iets met electriciteit, spanning ofzo], blijft hij brommen en rammelen omdat hij geen volledige kracht heeft bij een laag toerental.
        De motor duwt, tot hij weerstand krijgt, maar op die 20% stand kan hij maar net over de weerstand heen komen. Dan leunt de fan niet op de lagers (zoals bij hoge toeren; centrifugale krachten oefenen kracht uit op de as) maar op de motor (centrifugale krachten oefenen kracht uit op de arm/vleugel). Hetzelfde gebeurt bij een pc-fan die je met je vingers aanduwt; die gaat niet hard genoeg om zichzelf in balans te krijgen, en zal gaan wiebelen. Hoe sneller die draait, hoe meer balans er ontstaat, en hoe minder herrie als gevolg.

Door het design van zulke elektromotoren, zul je daar ook niet vanaf komen. Tenzij je een tweede as aanbrengt.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Hey LR2; thanks voor de duidelijke toelichting!

Als het puur het geluid door onbalans is, maar verder niet gevaarlijk ofzo (hoogstens snellere slijtage) valt het opzich nog mee.
          Dacht al dat die 20% wat te laag was...vraag me nu af of ik dit bij een slakkenhuis fan ook zou hebben (totaal nog niet in verdiept trouwens),

Comment

Update: gelukkig niet helemaal paranoide

Ben net gebeld door de fan-leverancier: die heeft mijn fan vergeleken met een andere fan (zelfde type&merk, beide ook met dezelfde fancontroller) en vastgesteld dat er inderdaad een geluid is wat er niet thuis hoort! En sowieso dat de fan wat meer geluid maakte dan die andere fan; deze krijg ik nu opgestuurd.

Minder is dat me plantjes inmiddels al 4 dagen boven zijn, en onder een matig CFL lampje op teveel afstand zijn opgekomen: heb al mega strek, en helaas geen betere lamp...ook nog eens pech met verzenden, bezorging, en weekend ertussen, waardoor het vervangen vd afzuiger ook paar dagen langer duurde dan gehoopt. Maar overmorgen kan ik eindelijk de 250w aandoen.

Comment

Gewoon die S&P buisventilatoren gebruiken. Kost wat meer maar is dubbel gelagerd en muisstil.
              Extern dimmen via dimtronic wil vaak ook werken. De ene dimt op weerstand wat vaak brom geeft en de ander op voltage.

Suc7

Comment

Kweni hoe groot die muizen zijn bij jou ?

--

Ahja, 4 dagen boven, CFL lampje en zelf dat lampje te hoog gehangen dus strek...check
                Waarom staat die tekst nou weer naast de video terwijl ik 'm eronder schrijf..? pff
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Das op vol vermogen en het geluid komt voor t grootste deel windgeruis door dat rooster wat ze erop zetten.
                  Daarnaast hangt geen van allen in de rubbers..

Kudttest..

Comment

Die S&P is verschrikkelijk stil... misschien een betere optie dan een softbox

Comment

Bezig...
                    X