Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ph issue met hydrokorrels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ph issue met hydrokorrels

    Korting op 420shop
    Beste mede hobbyisten,

    Na jaren op aarde te hebben gekweekt heb ik de stap naar hydro genomen.

    Hierin ben ik aan het experimenteren met meerdere soorten substraat.

    nu heb ik een eerdere kweek op steenwol succesvol afgerond en momenteel ben ik bezig met hydrokorrels.

    Hier heb ik dus problemen mee.

    Elke dag loopt mijn ph erg hoog op dus ben ik alleen maar bezig met corrigeren.

    Nu mijn vraag,WAT DOE IK VERKEERD

    Ik gebruik de voedingslijn van canna, de aqua variant.
    deze zou mijn waardes redelijk vast moeten houden.

    Over het algemeen kom ik er altijd wel uit maar dit keer niet.

    Dus vraag ik jullie advies in deze

    (uiteraard heb ik de korrels heel goed uitgewassen)

    Bvd

    #2
    Welke meter gebruik je en hoe vaak ijk je die?
    Zet eens een kopje water apart en meet die eens op dezelfde manier als dat je nu je water meet; als je daar ook zo'n stijging ziet dan is je pH meter waarschijnlijk defect. Het zou een half punt kunnen verschillen in 24 uur, maar niet veel meer dan dat.

    Op welke pH kweek je nu?

    Hydrokorrels zijn van gebakken klei, klei is mineraal. Dus het kan zijn dat je hydrokorrels de pH omhoog trekken omdat iets zuur water allerlei mineralen vrij laat komen.

    Waar zuur je mee af?
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


    • Sharky
      Sharky commented
      Editing a comment
      Beste mede hobbyist,

      Mijn ph/ec meter is van bleulab,,ik zuur af met ph-groei op het moment van canna.

      Gebruik overigens de gehele lijn van canna.

      Ph meter ijk ik elke week

      Het ligt puur aan die korrels, bij steenwol geen last of problemen gehad.

    #3
    Welkom sharky. Beste even voorstellen😉

    Comment


      #4
      Hoi, je kan eens kijken in Hork zijn topic, dacht dat hij hetzelfde probleem had, en heeft opgelost, maar weet het niet meer precies uit mijn hoofd.

      Comment


      • Sharky
        Sharky commented
        Editing a comment
        Thanx voor je advies

      #5
      Meer dan de korrels grondig spoelen kan je niet doen en in het begin blijf je houden dat de pH oploopt. Ik heb heel veel problemen gehad met die nootjes.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Sharky
        Sharky commented
        Editing a comment
        Heb ze ook 24 uur op een ph van 5.5 gezet voordat ik ze in de pot heb gedaan,ergens gelezen😉
        Maar toch blijft de ph omhoog gaan,snap er niks van.

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Komt doordat er toch altijd weer wat klei van de korrels komt. Nog grondiger spoelen is het enige dat ik kan adviseren.

      #6
      Welk hydro systeem gebruik je?

      Comment


      • Sharky
        Sharky commented
        Editing a comment
        Gebruik een drip system van mars hydro.

      • NewNoobie
        NewNoobie commented
        Editing a comment
        Leuk hopelijk kan je die later koppelen op de marshydro ihub🥳

      • Sharky
        Sharky commented
        Editing a comment
        Die hub werkt net zoals die controler niet 100%.
        Luchtbevochtiger en ontvochtiger communiceren niet.

      #7
      Corleone1933 jij hebt tussen de rockwoll ook hydroton gebruikt met een mooie oogst. Had jij daar last mee of hoe heb jij de pebles voorbereid? Of het probleem met de leca opgelost?
      Last edited by NewNoobie; 12 March 2023, 08:22.

      Comment


        #8
        De korrels goed wassen, en was ze dan nog maar eens goed. In een emmer/vijvermand ff goed schudden en schuren dan komt alle stof los.

        korrels spoelen met je voedings oplossing pH 5.5. En dan pas de planten erin.

        Dan ben je doorgaans nog 3 dagen je ph aan het bijstellen en dan is je reservoir stabiel, mits deze wel een beetje volume heeft en je niet dagelijks alweer moet bijvullen.

        en geen luchtpomp/steentjes gebruiken in je reservoir dat zorgt ook voor pH drift. omdat het bicarbonaat sneller word afgebroken in het water.

        Comment


        • Sharky
          Sharky commented
          Editing a comment
          Bedankt voor je reactie

          Zoals je bovenstaand kan lezen heb ik meerder keren gespoeld en inderdaad de korrels op een ph van 5.5 24 uur laten staan.
          Had dit ook gelezen op een ander forum voordat ik van start ging.
          Bruissteentjes gebruik ik niet,dit omdat bruisteentjes er juist voor zorgen dat de zuurstof uit het water wordt geblazen.

          Mijn reservoir bevat 20 liter,moet genoeg zijn voor 5 plantjes😉

          Begin zelfs te denken dat mijn voedingslijn van canna(aqua) dit doet deze zou de waarde stabiel moeten houden.

          Zit niks anders op om veel te corrigeren,helaas.

          Mvg

        #9
        Kleikorrels zit idd veel meuk op als je zakken koopt, die je eerst goed moet afspoelen.
        Na de kweekronde zet ik ook alles in heet water met chloor (voor 1 dag) en daarna goed afspoelen weer.
        Ververs zelf ongeveer 1x in de week (tot max 10 dagen) water en nooit grote schommelingen (gebruik ph- van plagron & canna aqua voeding)
        Misschien zat er toch noch teveel sediment op je korrels, zolang je oranje blijft spoelen zijn ze nog niet goed schoon.
        succes met je korrelavontuur

        zo ziet wortelpartij eruit na de chop en klaar om te spoelen en te ontwortelen, wel klein klusje maar zo recycle ik wel 99%
        IMG_20220324_113103.jpg

        Comment


        • Sharky
          Sharky commented
          Editing a comment
          Ik vraag me af of het niet aan het merk ligt.
          Heb uiteraard veel gespoeld,heb hier ook veel research voor gedaan voor ik van start ging.
          Er kwam alleen nog schoon water uit,daarna nog een keer gespoeld.

          Op 5.5 ph gezet voor 24 uur en daarna de kleintjes over gezet.

          Snap er niks van en zal veel moeten corrigeren.

          Bedankt voor je advies

          Mvg

        #10
        Hmm dat klinkt wel bijzonder allemaal. Het kan zijn dat de korrels gerecycled zijn uit een kantoorsetting waar veel hard water op de korrels is gegooid. Die eindigen met een pH van rond de 8 en die zul je langer dan 24 uur moeten bijsturen. Het gebruik van afwasmiddel (als in: dreft, vloeibaar afwasmiddel voor de handwas) is dan wel handig omdat het zorgt dat je laag pH water dan dieper doordringt in de korrels en van dieper uit de mineralen losweekt.
        Maar als je er al planten in hebt staan dan is dat lastig natuurlijk.

        Hoeveel schiet de pH omhoog na een dag? En blijft die dan omhoog gaan?
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #11
          Beste mede hobbyist,

          De ph als ik er niks aan doe komt boven de 7 uit als ik er niks aan doe.

          Momenteel heb heb de planten er al 5 weken in staan en valt er nu niet veel aan te doen. Verder heb ik ervoor gekozen om mijn water niet te hergebruiken.
          geef nu vaker kleine doseringen van zo'n 200ml om toch proberen om er wat van te maken.

          Moet wel zeggen dat ik zeer verrassend ben over hoe snel ze gaan op die korrels wortelen en groeien als een malluh.

          Voor de volgende keer ga ik aan het werk met alle tips die ik hier krijg en hoop ik dat ik het ph probleem onder controle krijg.


          Zou het nog uitmaken kwa merk korrels?

          En tot slot,

          Bedankt voor jullie meedenken

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Hydro kan je blijven bewateren tot je medium de juiste ph heeft, je kan dreft gebruiken om de ph- beter in je korrels te krijgen bij de voorbereiding.

          • NewNoobie
            NewNoobie commented
            Editing a comment
            Ga je geen probleem krijgen in bloei met ph 7 als ge de chart van hydro bekijkt wnr welke voedingsstoffen opgenomen worden?

          • BertusBeunhaas
            BertusBeunhaas commented
            Editing a comment
            Probeer is een groter volume waterbak!
            60L ofzo.
            Aan het einde van de week gewoon bijvullen en niet helemaal leegmaken…
            Ik vulde elke week de bak gewoon bij en na een aantal weken ververste ik de bak pas.

            Na een kweek spoelde ik niet maar ging gewoon verder.
            PH was altijd wel redelijk stabiel!
            Meestal moest ik dan om de zoveel dagen 0,3/0,4 punt corrigeren.

            Kijk anders eens bij mijn verslag!
            Jaren gedaan en altijd 500+ mee behaald met 4 plantjes…!
            Laatste keer zelfs 800!!!

          #12
          Sharky, hoe is het dan nog afgelopen? Ph stabiel?

          Comment

          Bezig...
          X