Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e keer hydro: 4x RQS Special queen met RDWC systeem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Statusupdate!
    Weeknummer 5 (21-05-19)
    Temperatuur lucht 16,2 - 26,8
    Luchtvochtigheid 21 - 68
    pH 6,1
    Geleidbaarheid 1,5
    Temperatuur water 24 -25
    Opgeloste zuurstof ~ 6 PPM









    Het is inmiddels een tijdje geleden dat ik een update hebt gemaakt dus werd het wel weer tijd.

    Vorige keer maakte ik me zorgen om het zuurstofgehalte in het water, de planten hadden tekenen van overbewatering (lees zuurstoftekort). Op basis hiervan heb ik de pijpen die door de bakken gestoken waren ingekort. De luchtsteen die er onder lag kan nu zijn hele oppervlak effectief gebruiken. daarnaast heb ik een zwaardere luchtpomp, een maatje van me ging stoppen met zijn vijver dus heb ik nu een spierballenpomp van 2100 L/U. Tevens heb ik nu een luchtsteen in de control bucket om daar ook wat meer beweging op het wateroppervlak te krijgen, al met al is dat goed voor een verhoging van ongeveer 2 ppm. Ondanks dat het een kleine verbetering is ogen de wortels minder geel dan dat ze voorheen deden.

    De schutbladeren van de grootste planten zijn echt bizar groot, groter dan mijn handen. Ik maak me een beetje zorgen dat ze vanwege hun grootte geen ruimte meer geven voor licht aan de andere bladeren en probeer ze ook een beetje te spreiden.

    De grote bladeren ogen bij de linker planten ook erg groen wat kan duiden op een overschot aan stikstof. Tevens had ik wat gele vlekken op sommige bladeren wat kan duiden op schommelingen in de pH. Dat laatste is wel te verklaren omdat ik beetje bij beetje de pH verlaag in een nieuw bad. Voor de volgende run ga ik het anders aanpakken en maak ik een bad op smaak en pomp ik dat over naar het RDWC-systeem zodat de dames meteen met knappe cijfers werken. Tevens ben ik nu overgestapt naar een andere pH waarde, van 5,1 naar 6,0 om te kijken of de nieuwe bladeren er wat minder donkergroen uit zien, tot zo ver is dat het geval.

    Het plantje op aarde blijft zoals verwacht hopeloos achter. Als ik over ga op SCRoG, later in de kweek ga ik hem buiten zetten denk ik.

    Noot: Tussen de eerste en laatste foto zitten twee dagen.

    4d9aed53-639c-4774-adb2-238df28a92d2.jpg

    51125212-d674-4f6b-a5b2-9963f6c106cd.jpg
    7239f487-f824-4a38-bf13-b28d43cca406.jpg
    "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

    Comment


      #17
      Statusupdate!
      Weeknummer 7 (02-06-2019)
      Fase Bloei (1 week)
      Temperatuur lucht 18,5 - 26,3
      Luchtvochtigheid 58 - 74
      pH 6,2
      Geleidbaarheid 2,4 mS
      Temperatuur water 24
      Opgeloste zuurstof 6 PPM
      Inmiddels staat de lamp nu 1 week op 12/12 maar heb ik nog geen bloeiverschijnselen, ik denk dat die komende week wel komen. Door de vele bladeren en bijbehorende schaduw wordt het water nauwelijks warm. De wortelgroei is zo erg uit de hand gelopen dat de ~8 liter bakken eigenlijk niet genoeg ruimte bieden.

      Door het ruimtegebrek stroomt het water niet snel genoeg waardoor de boel overstroomde. Ik heb de pomp maximaal geknepen en dat hielp even maar een paar dagen later liep de boel weer over. Ik heb nu de zuig van de pomp gedeeltelijk verstopt om maar even weg te komen. Bij de volgende setup ga ik voor een undercurrent systeem, dat wil zeggen dat ik het voedingswater uit de kweekpotten verpomp en dat het water door natuurlijk verloop aangevuld wordt in plaats van andersom zoals ik nu doe. Het voordeel van een undercurrent systeem is dat de boel niet kan overlopen, bij verstoppingen zal je alleen je bakken leegtrekken wat een stuk minder kwaad kan.

      Ik heb vorige week mijn scrognet opgehangen, echter veel te laat waardoor de planten nog steeds aardig de hoogte in gaan. Ondanks dat heb ik toch een redelijk mooi veldje weten te maken. De planten drinken echt belachelijk veel, zo een beetje 4 liter per dag. Ik kan hierdoor dus niet een paar dagen van huis omdat anders de geleidbaarheid sky-high wordt.

      Het plantje op aarde heb ik naar buiten gebracht, bij de volgende statusupdate zal ik daar ook even een foto van bijvoegen. Hij staat nu nog steeds in een 18 liter pot, ik zal hem eerdaags wat meer ruimte geven.

      nieuw.jpg
      "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

      Comment


      • groot
        groot commented
        Editing a comment
        Mooi verslag, subbd en leer mee.

      #18
      https://www.sera.de/en/product/pond/...xygen-test-o2/

      Ik ben nog steeds, maar dan op een bijzonder laag tempo bezig om de boel te monitoren via arduino. Ik wacht nog op een paar meetinstrumenten en dan zal ik alles met jullie delen
      "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

      Comment


        #19
        RDWC zoiets wil ik ook in elkaar knutselen, die van jou ziet er in ieder geval goed uit!
        Verschil tussen hydro en aarde wordt zo ook mooi in beeld gebracht, had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn.
        - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
        - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

        Comment


          #20
          Ik zal voor het volgende systeem wat ik in elkaar ga flansen ook weer een bouwverslag maken, ik heb voor mezelf al een goed beeld over hoe ik alles wil. Ik hoop dat na de volgende bouw ik niet meer tegen dingen aan loop
          "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

          Comment


            #21

            Comment


              #22
              Statusupdate
              Weeknummer 9,5
              Fase Bloei (3,5 weken)
              Temperatuur lucht 20,0 - 32,1
              Luchtvochtigheid 58-64
              pH 6,2
              Geleidbaarheid 2,4 mS
              Temperatuur water 25
              Opgeloste zuurstof Niet gemeten
              Ik ben weer terug na twee weken van niet thuis zijn. Ik ging weg met een vers bad aan voedingswater en de goede hoop dat de groei van de planten minimaal zou zijn maar niets was minder waar. Toen ik terug kwam en de tent open deed waren er zeker 40 centimeters bij gekomen. Waar het fout is gegaan is dat ik de lamp wel op 60cm hoog had geplaatst, maar de EVSA nog steeds gedimd had staan, zodoende zijn ze vreselijk gaan strekken. Ik had zo erg gehoopt op een mooie SCRoG maar dat zit er dit keer helaas niet in. De lamp hangt nu op maximale hoogte.

              Omdat ik twee weken lang weg was ging ik er van uit dat ze flink dorstig zouden worden. Zodoende voedingswater aangemaakt met een lage geleidbaarheid. Toen ik terug kwam zat er nog net genoeg water in om mijn pomp van water te voorzien. Toen ik het water ging bemonsteren had ik een geleidbaarheid van 3,6mS, ze hebben dus veel meer water opgenomen dan voedingsstoffen.

              Door de extreme wortelgroei is het systeem dusdanig verstopt dat ik de pomp bewust heb moeten verstoppen. Zelfs als ik de pomp op minimaal instel loopt de boel over. Het volgende systeem gaat zeker bestaan uit 25 liter bakken of groter want dit is knudde. Tevens wil ik een andere hydro-techniek toepassen.
              Het zou mooi zijn als ik een hybride RDWC/eb-vloed systeem zou kunnen maken vanwege de gedachte dat er een paar warme maanden langskomen en ik de temperatuur van het water waarschijnlijk niet onder controle zou hebben met RDWC, waar het met eb-vloed minder kritisch is.

              Er is niet allemaal slecht nieuws, de groei is gestopt en ze zijn nu bezig met toppen aanmaken. Het plantje op aarde wat ik naar buiten heb gedaan doet het ook erg goed. Ik kan niet wachten op de volgende kweek!

              e0f35b4e-6aaf-4693-bced-a46f2be27e33.jpg 274f6b61-6431-46ac-b06f-47144ac4f2a3.jpg aabd4af9-3016-4fd7-9364-2c464f2be88e.jpg
              d32f5a5f-8e9f-4d39-882c-847eb251f3b3.jpg
              Attached Files
              "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

              Comment


              • groot
                groot commented
                Editing a comment
                Mooie duur- systeem test dit. Twee weken zonder controle is best knap. Goed gedaan!

              #23
              Misschien nog wat takken buigen om het veld mooi op gelijke hoogte te krijgen. Grappig dat je aan een hybride hydro zit te denken. Dat is precies wat door mijn hoofd spookt
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

              Comment


                #24
                Om de hoeveel tijd moet je je water verversen? Followup vraag hoe koppel je het systeem los om het water uit de curve box te halen?
                echt mooi systeem

                Comment


                  #25
                  Ik ververs het water elke week. Loskoppelen doe ik eigenlijk niet. Ik gebruik de circulatiepomp, daar koppel ik een lange slang aan en dan verpomp ik het voedingswater naar het toilet. Het systeem loopt niet helemaal af, blijft altijd wel een beetje in de bakken zitten maar tot zover heb ik daar geen problemen mee ondervonden, het is ook verwaarloosbaar ten opzichte van het totale volume.

                  Bedankt voor je compliment, toch zou ik je afraden om hetzelfde systeem te bouwen, het volgende systeem wordt een stuk beter met grotere bakken en leidingwerk, ook gaan de luchtstenen er uit en wil ik met een waterval systeem werken.
                  "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

                  Comment


                    #26
                    Waarom de luchtstenen er uit? Vanwege het geluid, of raken ze ook verstopt door de wortels?
                    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
                    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

                    Comment


                      #27
                      Het geluid valt eigenlijk reuze mee maar ik merk dat met luchtstenen de stijging van opgeloste zuurstof minimaal is, het helpt wel maar het is maar een klein beetje.

                      De luchtpomp die ik nu gebruik verstookt iets van 40 watt dus dat is 40 watt aan energie wat vrij weinig doet. Op RollItUp heb ik gelezen dat systemen volgens
                      het waterval principe veel meer zuurstof kunnen opnemen.

                      De toevoer naar de emmers gebeurt dan boven het vloeistofniveau, het voedingswater wordt met hoge snelheid de emmer ingespoten waardoor er een onrustiger
                      wateroppervlak is. Hierdoor wordt/zou er meer zuurstof opgenomen moeten worden.



                      "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

                      Comment


                      • kroket
                        kroket commented
                        Editing a comment
                        Moet spontaan plassen van dat filmpje Hij heeft de luchtstenen er nog wel inzitten zie ik. Ik ben benieuwd wat de wortels ervan vinden, dat water stroomt met grof geweld.

                      #28
                      Bedankt voor de reply. Ja zou niet hetzelfde maken. Heb nu telkens op aarde gekweekt wil graag eens overschakelen op eb en vloed eens experimenteren. Maar zou het zelf maken omdar ik niet echt iets vind die my aanstaat online voor 60x60 oppervlakte. Ik volg je op de voet

                      Comment


                        #29
                        eb en vloed is ook een mooi systeem, een stuk zorgelozer ook. Heb je al nagedacht over hoe je zoiets zelf wilt gaan maken? Ik zat zelf ook te denken aan eb/vloed en had het idee om een kleine emmer in een grote emmer te plaatsen en dan de kleine te vullen met hydrokorrels plus plant. De kleine loopt over naar de grote emmer en die loopt af naar het reservoir. vergeef me mijn mad paint skills, maar zoiets:

                        Naamloos.jpg
                        "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

                        Comment


                          #30
                          Ik zou willen werken met curvebox.
                          hoe zie ik het in myn hoofd. Grote curvebox met daarin pomp zuurstofstenen en zuurstofpomp.

                          Van daaruit vertrekken naar een box van 50x50 die dient als tray. Daarin zou ik een golfplaat beetje schuin leggen. Zodat het net is als een eb en vloed tray dat je kunt kopen online. Daar zyn ook groeven in voor het verloop van het water.
                          ik zou ook werken met vijverzakken let daarin hydrokorrels. Links zou ik het water laten van onderaan erin vloeien. En dan rechts op de laagste kant myn vlotter (overloop). Ik ben wel nog aan het twijfelen of ik zou werken met een timer. Of zo een autovlotter systeem. Die als ik het goed begrijp werkt met een sensor die vanaf zegt van genoeg is genoeg de pomp automatisch aflegt en draineert. Heb gelezen dat dit gebruiksvriendelijker is voor de pomp. Alsook het een beter systeem is moest het zyn dat de pomp bv minder slikt voor god weet waarom.
                          maar dat zou ik moeten gaan vragen hoe dit precies dan werkt.
                          Voorzien jullie voor zo een systeem nog een filter systeem intern in de voorraad bak. Zoals met een aquarium zodat hier geen stilstaand water onstaat. Of zijn die luchtpompen voldoende?
                          Mijn tent is 60x60 dus wil ik de plaats optimaal benutten.

                          Comment


                          • Rreppellsteeltjam
                            Rreppellsteeltjam commented
                            Editing a comment
                            Aquarium filter/circulatiepomp is prima.
                            Luchtpompen maken lawaai.
                            Eventueel met waterstofperoxide voor betere zuurstofwaardes en werkt tegen alggroei.
                        Bezig...
                        X