Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probeersel Ontkiemen in propagator (Peyote Zkittelz)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Probeersel Ontkiemen in propagator (Peyote Zkittelz)

    Korting op 420shop
    Goedemiddag allen... Mijn ronde Wedding Cake is bijna klaar (althans wat er van over is) dus bedacht ik.. .wat gaan we nu eens zetten... Bedacht ik me ineens dat ik nog 25 zaden van Seedsman heb liggen, Peyote Zkittlez. Die heb ik besteld omdat ze volgens de recensies erg lekker smaakt, vrij snel afbloeit en er ook wel leuk uit ziet. Bijkomend voordeel, ze blijft vrij klein.

    Omdat ontkiemen bij mij nog steeds een dingetje is die nog niet gaat zoals ik wil (of in ieder geval niet zoals ik handig vind) besloten het deze ronde te proberen met 5 zaden (4 nodig). 1 daarvan zit in een polystyreen schijfje bedoeld voor stekken en 4 in kleikorrels zonder verder ook maar iets erin. Dus niet tegen de bak stoten want dan liggen de zaden in het reservoir.

    Heel iets Take Root van Dutch Pro in het water gedaan, temperatuur ingesteld op 22˚C en aangezuurd naar PH5.8. EC niet gemeten want in dit stadium niet relevant (zal ergens rond de 0.5 zitten).
    Om eerlijk te zijn denk ik dat het zaadje in het schijfje (die met de cirkel eromheen op de foto) niet veel kans heeft maar goed, als ik het niet probeer wordt het zeker niets.

    lLs er hiervan 4 succesvol ontkiemen blijven ze een weekje in deze bak staan, ofwel gaat de propagator fungeren als een soort van dwc bak. Ze krijgen dan 240W van 1 paneel.
    De setup wordt iets aangepast zodat ze voortaan i.p.v. 720W nog "maar" 480W krijgen.
    De bakken worden iets verder uit elkaar gezet en er gaan er voortaan nog maar 4 in i.p.v. zes. Maar belangrijker... ze krijgen een scrog net. Ik zie bij "gewone" planten te laat de problemen en bij scrog ben je toch gedwongen iets beter op de planten te letten. Buiten dat... ik heb dan ook niet van die enorme hoogte verschillen.

    Attached Files
    Lopend Verslag

    #2
    Ik heb voor de nieuwe ronde de zaadjes in koffie filter ontkiemt, vervolgens meeste van de koffie filter eraf geknipt en het ontkiemde zaadje met klein stukje koffie filter in kleikorrels gezet met topfeed, na paar dagen rest koffie filter met pincet weggehaalt.

    Tot nu toe werkt het perfect. Zonder risico dat zaadje helemaal naar onder zakt.

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Aan zoiets dergelijks heb ik ook al gedacht. Op ali hebben ze van die nursery tape die eigenlijk hetzelfde doet. Dit zou dan vanzelf oplossen. Heb ook al aan gelatine gedacht. Lost ook vanzelf op maar de vraag is natuurlijk... hoe snel

    #3
    Als die schijfjes vochtig blijven zie ik nog wel een kans van slagen Denk dat het vooral de vraag is wat er gebeurd als het worteltje onder dat dunne schijfje uitkomt..

    Alleszins weer een experiment, leuk
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      die schijfjes nemen geen water op. Er zit wel een kiertje in waar water doorheen komt. Ik vraag me vooral af of het schijfje straks het plantje houd. Met een stek gaat het goed in die schijfjes en je pakt ze er zo weer uit

    #4
    Nou het ontkiemen in de kleikorrels is geen enkel probleem maar in het schijfje gebeurd er niet veel. Lijkt erop dat ze droog blijft. 4 boven (en flink gestrekt) en 1 dus nog zoals ik haar gezaaid heb. Geen probleem, heb er maar vier nodig. Vanmiddag even herinrichten en alles in de "grote" potten zetten
    Lopend Verslag

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Zaadje in stukje wat doen, blijft het vochtig en zakt niet naar beneden en hoeft niet te worden verwijderd.

      Waar zouden deze naar smaken dan?
      Weer fruitig, vanwege de szkittells zeker.

    #5
    Ben benieuwd naar het resultaat!
    gooi ze zelf meestal in een glas water ging eigenlijk altijd goed tot nu toe

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Er zijn best veel methoden die goed werken, maar op hydro zit je een beetje met de overgang.. Probleem met DWC is dat het wel nat mag staan zolang dat vocht maar in beweging blijft. Neem je dan bijvoorbeeld steenwol dan staat het water in de steenwol stil en komt er dus niet voldoende zuurstof bij. Maar ik denk dat ik mijn methode nu wel gevonden heb, gewoon rechtstreeks in de kleikorrels en dan dus niet de bak aanstoten.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Watje.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment

    #6
    Nou ik plaats deze foto even ter afronding van de ontkiemfase... Vandaag is dag 1 nieuwe Ronde.

    4X Peyote Zkittlez (Seedsman) in DWC. Start met BAC Grow A&B. Huidige EC 1.1 en PH 5.7. Ingestelde watertemperatuur 22˚C.
    Bijzonderheden.... Tijdens het overpotten van de 4 zaailingen brak ik 1 steeltje. Het niet ontkiemde zaadje begon gelukkig net uit te lopen dus die heb ik er voor de zekerheid bij in gestopt. Echter heb ik eerder gebroken steeltjes gehad in de zaailing fase (ja ik ben een lompe boer soms) en dat leverde eigenlijk nooit problemen op.

    In ieder geval is het systeem weer helemaal vers, staat de kachel nu op de timer ipv temperatuur gestuurd en hopelijk krijg ik daardoor niet weer zo'n temperatuurdrop.

    Ik heb er weer zin in... En met 60 dagen bloei hoef ik ook niet mega lang geduld te hebben wat voor mij prettig is.

    Wat gaan we deze ronde doen... Nou in ieder geval dus maar 4 dames in de uiterste hoeken. Het idee is om ze naar binnen toe te scroggen, de hoeken blijven dan vrij voor de eigenwijze uitlopers. Deze ronde iets hoger starten met de scrog dan voorgaande rondes om te zien of dat dat eenvoudiger of juist moeilijker is.

    Deze ronde start ik niet op 12/12, daarvoor is de ruimte gewoon toch wat te koud denk ik. Ik heb gekozen voor 16/8. Dan profiteren ze toch van 2 uurtjes extra duisternis maar blijft de temperatuur hopelijk wat stabieler. De planning is om dit 10 dagen vol te houden maar mochten ze nou extreem hard groeien (of extreem langzaam) kan ik daar altijd nog van afwijken.. Komt tijd, komt raad.

    De vorige ronde in dit systeem had ik extreem last van herma's... Nou heb ik het vermoeden dat dat met de peroxidebehandeling te maken heeft gehad dus dat gaan we niet herhalen. Wat ook meespeelt is dat ik aluminium wanden heb waar sprake is van inductiespanning (ja... mijn spannningszoeker licht er zelfs van op), en als een van de lampen dus per ongeluk de wanden raakt gaan ze (weliswaar zwak) branden. Dit kan ook een factor geweest zijn of een combi van die twee. Ik probeer dit nu te voorkomen door de rubberen hoekjes die ik op de lampen heb gezet. Dat lijkt goed te werken, ook als ik ze er vol tegenaan duw lichten ze niet op.

    Maar goed, hierbij de foto's van zojuist. De closeup is van de gebroken zaailing.. Sommigen hebben nog wat weinig kleikorrels.. dat is omdat de steeltjes nog niet langer zijn en ik 1 gebroken exemplaar wel genoeg vind. Ik denk dat ik nog wel iets op de deksels maak tegen het licht.. vorige ronde veel last van alg. Nog even wat op verzinnen. (Nee een spuitbus zwarte verf is GEEN optie)
    IMG_7298.jpg IMG_7299.jpg

    Lopend Verslag

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Een zwarte spuitbus is wel een optie!

      Alleen gebruik jij die niet.

      60 dagen is 2 minder dan top 42, en daarmee de kortste bloeier!?

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ik neem dan maar even aan dat top42 een strain is waar ik nog niet van gehoord heb. Maar 60 dagen is niet extreem kort toch? Heb ook al wel soortjes gehad met een (opgegeven)bloei van 49 dagen, normaal zit ik rond de 63 dagen

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dat is een oude soort.

      Ik ken verder alleen speedy chile, 6/8 weken, met pruikjes na 5 dagen op grond.

    #7
    Dit zijn de langzaamste planten die ik ooit gehad heb..... er gaat iets echt niet goed lijkt mij dan maar de waarden zijn prima (EC 1.2, PH 5.8). Toch te koud? Wellicht lampen er korter op hangen?
    ps.. RHC etc. slaat deze ronde nergens op.

    Nou ja, laten we er maar vanuit gaan dat de verversing van het water iets gaat helpen. Snap er niets van
    Attached Files
    Lopend Verslag

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Nee dat gaat inderdaad niet goed... Maar wat is de reden dat het niet werkt? nemen de hydrokorrels geen voeding op? Op perliet werkte het juist prima. Nou ja, zo eerst maar eens de lampen verlagen en anders maar gewoon ff opnieuw beginnen met dan toch maar steenwol erbij en wat minder vaak irrigeren

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Neem droge kleikorrels 1liter, en voeg 1 liter water toe, dagje laten staan en dan door de vergiet, kijken hoeveel water er over blijft.

      Daarom moet je ook steeds vloeden bij eb en vloed, ze zijn poreus en geen spons.

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Ik heb de lampen wat lager gehangen en of mijn zicht gaat achteruit of ze zijn al heel snel een stuk bijgetrokken...

    #8
    Kleien update... dames beginnen nu alsnog te groeien... ik gaf ze dus gewoon te weinig water om de korrels nat te houden.. Nu dus zoals "vroeger" continu doorstroming en ze komen al de hoogte in... Blijft toch zoeken naar wat ideaal is. Ik heb de indruk dat ik het voor de volgende ronde als volgt moet doen... starten in steenwol blokje (4x4x4cm) en dan in de kleikorrels met ieder uur irrigatie OF direct starten in de kleikorrels maar dan met CONTINU bewatering. Dit dan afbouwen zodra de wortels het water raken.

    Nou ja, 2 weekjes verloren tijd dus... komt ook wel weer goed. Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar deze dames.. Maar ik denk dat het echte verslag as zondag gaat starten... Zojuist Silicapower van BAC ontvangen en deze ga ik nu wekelijks meegeven.. Kijken of het verschil maakt met de algen
    Lopend Verslag

    Comment


      #9
      Ga aanschuiven bij je benieuwd wat de zkitels doen op hydro.
      Succes

      Comment


        #10
        Zo weer even een kleine update... dametjes ogen wat zwakjes naar met een PH van 4.8 niet geheel vreemd. Ik ga dus zo het water even verversen. Iets meer aandacht aan deze ronde besteden dus...
        Zijn wel eindelijk wat gegroeid, volgende week naar 12/12. Zie nu eigenlijk geen voordeel van de 16 uur licht i.p.v. 12. Ze zijn kleiner, bleker en in het algemeen erg traag dus.

        Scrognetje ligt inmiddels klaar... ben benieuwd.
        2FAFFB2F-7AC9-481C-BC09-401DA9291A25.jpg B7EDBE35-F983-4C35-A09B-A3931382EAA7.jpg
        Lopend Verslag

        Comment


          #11
          Ok... ik dacht laat ik eens gaan kijken hoever de dames inmiddels zijn.....
          Die heb ik dus direct omgeschakeld naar 12/12, tijd had harder dan je denkt.


          8E89D999-2AF5-4E02-B0CD-657F0E43DFE4.jpg
          Attached Files
          Lopend Verslag

          Comment


            #12
            Nou inmiddels zitten we in de 2e week echte bloei en de topjes laten zich goed bedekken met mooie glinsterende kristallen. Opvallend dat de achterste kleiner blijven dan de voorste, denk dat die iets warmer staan zo bij de kachel (deze staat inmiddels uit). Linksvoor is wederom by far de grootste dus er iets met ventilatie ofzo waardoor die verschillen optreden... maar wat? Deze ruimte gaat echt maar eens in de 4-5 dagen open en dat kan haast het verschil niet maken.. zou bijna een windsnelheidsmeter aanschaffen om te zien waar het hem in zit. Overeenkomst met het andere hok is dat de grootste plant in de buurt van het filter zit.... zou het dan zo zijn dat de lucht daar droger/vochtiger is of zou het de windstroming zijn die daar net wat beter is dan op andere plekken? Ik weet het niet en denk ook niet dat ik er achter ga komen.
            Bluelab net even geherkalibreerd... toch wel een stuk betrouwbaarder dan de Milwaukee hoor. 1/10 verschil op 2 maanden. PH is nu 5.8 en de EC schommelt rond de 2.0. Water temperatuur blijft lekker stabiel op 21˚C. LV ligt meestal rond de 40% en soms iets lager. Heel veel vermogen staat er nu niet op en eerlijk gezegd is het zo wel een stuk beheersbaarder.
            375BD179-A8E6-49F7-B817-CC895A2D485E.jpg
            Attached Files
            Lopend Verslag

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Bij mij doet de achterste plant het ook altijd beter met niks in de buurt.

            • KnetterMug
              KnetterMug commented
              Editing a comment
              Gaan lekker de Dames..
          Bezig...
          X