Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtvochtigheid op pijl houden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Luchtvochtigheid op pijl houden

    Korting op 420shop
    Hoi,

    ben deze ronde maar overgestapt op hydro, was de vorige op zand een paar niet aan water geven toegekomen en was in week 3-4 bloei alle grote bladeren hierdoor al kwijt. Kwamen geen denderende toppen vanaf en vond het constant voeding aanmaken en er naar toe moeten ook rete irritant. Kan nu rustig meerdere dagen weg als het moet. Na de PH dip na vervangen water blijft het tot op heden eigenlijk erg stabiel (recirculerend, Atami AWA ATA lijn - gebruik een Atami Wilma 8x11l met mapito nu).

    Eerste ervaringen zijn: fuck zand. Dat zegt genoeg denk ik .

    Nu had ik op zand al vaak hoge LV in de tent, soms wel 84%. Maar nu is het helemaal niet meer te harden, max was 94%. In de kamer was het toen 76%.

    Nu zit ik in een huis met WTW. Heb een tent van 120x60x200, dus ongeveer 2,5 kuub. Staat in een kamer van 8,8m2, ongeveer 2,6 hoog. WTW blaast nieuwe lucht de kamer in. Neem aan dat dit afdoende is, nooit het idee gehad dat ze CO2 te kort kwamen iig. Op z'n hoogst stond de LV dus op 94, kamer was toen 76. Als ik de tent open zet gaat het wel wat beter, met de deur open nog beter, maar er lopen hier om de week ook nog kinderen rond en dan is de deur open houden geen optie (die zit op slot ).

    Lucht betrekken uit / uitblazen naar een andere kamer is geen optie en het raam open zetten met deze temparaturen koelt het nog te hard af, dus voor nu ook niet echt mogelijk. LV daalt wel wat meer als ik de WTW wat harder zet, maar komt bij lange na nog niet in de buurt van 40% in de tent dan, de kamer komt soms tot 46% (onder grens).

    Heb een Qlima D612 luchtontvochtiger gehaald nu, de tent beetje open laten staan en onder de flap gezet. Deze geeft 46% procent op de kamer aan (trekt lucht uit de kamer, blaast de tent in). LV daar was zo'n beetje heel de nacht 55% nu (in de tent dus). Scheelt dus aanzienlijk, maar als ik het allemaal goed begrepen heb wil je de LV in groei rond 40% hebben om lekkere sterke toppen te krijgen (maken meer trichomen aan als ze zich tegen uitdroging willen beschermen naar ik begrijp her en der).

    Even afgezien van dat de Qlima het niet lijkt te trekken, trekt ie wel bijna constant 160W uit het stopcontact. Das bijna net zo veel als m'n lampen en deze draait wel 24/7. Niet echt prettig, titk wel aan zo zeker met de stijgende energieprijzen.

    Zijn er nog mensen met ideeen om de LV omlaag te krijgen? Bij voorkeur met zo min mogelijk energie verbruik en geen gaten in de muren. Valt bij verkoop ook niet echt uit te leggen waarom er gaten zijn... Even afgezien van dat het nogal wat kost om te herstellen als het zover komt, zeker in de buiten muur. Ligt water naast het huis, mogen ze met een varende stijger komen, das niet goedkoop .

    Edit: Wel handig om er bij te melden, heb de potten later (vorige week) afgedekt met plastic, maar gezien alles al in bloei stond / klem zit in scrognet kan ik niet fatsoenlijk bij de potten. Plastic ligt er dus overheen, maar is niet om de pot heen afgesloten. Kom er simpelweg niet bij om ducttape rondom te trekken ofzo.

    Misschien andere ventilatie? Maar heb al een 180 kuub fan, das 3 kuub per minuut. Snap het verschil tussen de kamer en de tent vaak dan ook niet. Soms scheelt het maar 5-6%, maar soms wel 20. Nu is het in de tent zelf vaak wel 27 graden, zeker nu de Qlima er in staat te blazen en 19 in de kamer, dus dat zal het deels verklaren, maar als die fan doet wat ie zegt (wellicht wel minder door weerstand kanalen, koolstoffilter, etc.) zou toch iedere minuut de gehele inhoud van de tent ververst moeten zijn.

    Bedankt vast .
    Last edited by SmokingJoop; 25 February 2019, 12:50.

    #2
    Neem een zwaardere afzuiging en misschien ook inzuiging.

    stop met luchtverplaatsing in tent (ventilator) waardoor de lucht zich mengt.

    En kijk of je de afvoer via een raam/ gat in deur of muur/plafond kunt kwijtraken, zodat je kamer minder vochtig wordt!

    Maak een "muurtje" van gipsplaat of plastic voor je raam, zodat je het raam open kunt laten staan en je de afvoer in het "muurtje" kunt maken.
    Last edited by Rreppellsteeltjam; 25 February 2019, 14:43.

    Comment


      #3
      Denk dat het zoiets zal moeten worden. Over paar maanden wordt het wat warmer, dan kan het raam permanent open.

      Boven de deur zit zo'n ruitje, nu gaat het de kinderen wel opvallen als dat ineens hout is ofzo, maar daar zullen ze niet al te veel over vragen denk. Ms dat ik dat toch maar moet openen als uitvoer van de tent gaat het van uit de tent de kamer uit iig. En als het wat warmer is straks kan het via raam naar binnen.

      Moet ms ook maar overdag gaan draaien, draai nu 's nachts. Maar conform (en ja, is temperatuur gerelateerd, maar het raam warmt het niet op ) bijv. de grafiekjes hier: https://www.weerplaza.nl/nederland/d.../8500/actueel/ is het buiten vannacht permanent >90% geweest. Kan het beter overdag naar binnen trekken. Zit nu onder de 40 (en de temperatuur is redelijk goed). In de zomer is dat weer onwenselijk, dan is overdag lucht naar binnen halen te warm.

      Bedankt voor je reactie

      Comment


        #4
        Tsja, als je een bak water neerzet, dan wordt 't vochtig.
        Je hebt nu een super systeem gekocht, om een probleem te verhelpen (watergeven bij afwezigheid) wat je in principe met eenzelfde soort aanschaf had kunnen verhelpen; een watergeefsysteem van een euro of 60. Dan had je nu niet de vochtproblematiek, dat had je de aanschaf van een ontvochtiger gescheeld, en daarnaast 160W/uur, bovenop schimmelproblemen die niet goed zijn voor de plant en de mens.

        Ik denk graag in oplossingen, niet in het creeren van nieuwe problemen.
        Daarmee wil ik duiden: als je dat probleem in de aarde had opgelost, dan had je slechts 1 ding hoeven tackelen, in plaats van de 3 nieuwe problemen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Mja, als je het zo bekijkt wellicht wel.

          Maar op mapito groeit ook sneller dan aarde
          Van wat ik gelezen heb wil je (voor aarde) aangemaakte voeding over het algemeen niet meer dan dag of 2-3 bewaren
          Moest iedere keer met zand zeulen, dit geeft minder rotzooi, dagje weken in waterstofperoxide en kan het opnieuw gebruiken - bespaard ook geld wat dat betreft
          Op zand zat het met regelmaat ook al dik boven de 80%, e.e.a. hangt denk ik wel samen met de (blijkbaar gebrekkige) luchtstroom in de kamer. Van schimmel dan gelukkig tot op heden nog geen last gehad. Ging er dan overigens vaak van uit dat er blijkbaar genoeg water was om te verdampen, en dus ook in de potten zat wat me ook deed vermoeden dat het water geven weleens een dagje overgeslagen kon worden. Maar gezien de uitdroging die het opgeleverd heeft was dat toch niet helemaal de juist conclusie denk ik.

          Oh, en dit systeem werkt zowel op zand, cocos, mapito, hydokorrels en nog wat anderen en er zit wel een deksel over de bak uiteraard. Meeste openingen zitten onder de potten uit het licht en zijn maar klein. Valt ook nog maar te bezien of uit een ander systeem dan geheel geen water zou verdampen.

          Sommige oplossingen creeeren initieel nieuwe problemen helaas, maar ben bang dat de luchtcirculatie in deze kamer al een probleem was. Ligt ook vloerverwarming onder trouwens, zal ook niet helpen. Misschien volgende ronde eens proberen om het geheel te verhogen, kijken of dat scheelt.

          Comment

          Bezig...
          X